BMW 535d xDrive Touring High Executive (2015)

BMW 535d xDrive Touring High Executive (2015)

Uitvoering535d xDrive Touring High Executive
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016

Overstap van Audi naar BMW

Zoals ik bij mijn Audi al had verteld ging ik op zoek naar een nieuwe auto nadat de beruchte brief van Audi op de mat was geploft. Mijn Audi beviel uitstekend maar ik had verschillende argumenten om op zoek te willen naar iets nieuws.

Ik wilde deze keer geen nieuwe, maar een jong gebruikte station met veel extra"s, weer vierwielaandrijving en een 6 cilinder diesel. Dat soort autos zijn nu binnen mijn bereik omdat ik in Duitsland woon en werk en het autorijden er een stuk betaalbaarder is dan in Nederland.

Ik was in het begin aan het twijfelen tussen de Audi A4 avant (de nieuwe) en de BMW 3 serie (die van na de facelift) en daar ging ik ook oorspronkelijk naar op zoek. Totdat mijn vader tegen me zei: waarom kijk je niet eens naar een 5 serie?

Dus zo gezegd zo gedaan en ik kwam een handelaar op internet tegen met behoorlijk wat compleet uitgeruste BMW 535 tourings. Een meer prijs van slechts 1 a 2000 euro voor een nog voller uitgeruste 535 xd touring ten opzichte van een ook al niet misselijke 335 xd touring? hmmmm.

Dus het besluit viel al snel om te gaan kijken en er in proef te rijden. Bij de handelaar kwamen we er eigenlijk vrij snel uit. Proefrit was kort maar bevestigde wat ik van de auto verwachte.

Kortweg is uiteindelijk de keuze dus op deze gevallen in de kleur Sophistogrijs briljanteffect van ongeveer 10 maanden oud. De kop is er dus af en ik heb de afschrijving niet van het eerste jaar. En dus afgelopen vrijdag was de aflevering.

Wat ik niet ga doen is melden wat er allemaal op zit. Dat lijstje is me veel te lang. Ik zal enkele dingen melden die er NIET opzitten:
Parkeerassistent
Surround view camera
Night vision
LED lampen
B&O installatie
Schakelflippers aan het stuur
BMW individual meuk
Rear seat entertainment
.... en dat was het wel.

Met het overige wat er dus allemaal wel opzit heb ik me vandaag behoorlijk mee beziggehouden en alles is nu ongeveer ingesteld zoals ik het wil. Ook zijn de eerste langere ritten op de autobahn nu ook achter de rug en kan ook daarvan al een indruk achterlaten.

De auto loopt met doods gemak en boven de 180 km trekt ie er aan als een lier. De motor blijft op de achtergrond maar als je gasgeeft hoor je de motor duidelijk grommen. De meter staat in notime op hoogst illegale snelheden en het bizarre is dat het allemaal zo nonchalant rustig gebeurt. Bij 256 op de klok voel je de begrenzer erin komen terwijl je aan alles merkt dat de auto meer zou kunnen.

Het ueberhohlprestige lijkt ook groter want je merkt dat mensen nu veel sneller voor je aan de kant gaan.

Qua luxe is het natuurlijk een totaal andere wereld dan de A3 terwijl die ook al volzat met opties. Het interieur is luxe met fijn zittende lederen stoelen met ontzettend veel verstelmogelijkheden. Alles voelt superdegelijk aan en natuurlijk veel meer ruimte in het interieur.

Ook lijken alle assistenten goed hun werk te doen. Zonet de grootlichtassistent zijn werk laten doen en het is mooi om te zien hoe de koplampen zich aanpassen aan tegenliggers en voorliggers. Ook is de adaptieve cruise control even wennen. Je gelooft het niet totdat je merkt dat de auto vanzelf afremt zodra ie op een bepaalde afstand van je voorligger is gekomen.

Het idrive systeem is ook prettig. Het kent ontzettend veel mogelijkheden en de bediening went snel.

Ik zal ongetwijfeld nog veel nieuwe dingen aan de auto gaan ontdekken en verdere indrukken zal ik ook hier verder posten. Tot nu toe supertevreden over de BMW. Moge hij het net zo goed blijven doen als de Audi.

Wat verdere indrukken

Nu ik enkele weken in de auto heb rondgereden zet ik hier wat verdere indrukken neer.

Deze auto is een luxueus kanon, zoals eerder beschreven. Hard optrekken verloopt zonder drama. Maar wat wel indrukwekkend is, dat is wat er boven de 180 km/h gebeurt. Deze auto blijft er maar aan sleuren. Inmiddels ben ik er achtergekomen dat een Porsche Cayenne S langzamer is dan ik. :)

Wat me wel opvalt tov de Audi is dat de auto meer last heeft van spoorvorming. Misschien dat het de banden zijn. Maar verder ligt de auto strak op de weg.

Ondanks de toch 300+ pk is het ook gemakkelijk om de rechtervoet in bedwang te houden. Als je geen zin hebt in planken is het een super relaxte cruiser. Dat gaat ook prima en daar is de auto volgens mij eigenlijk voor gebouwd.

Mijn verbruik tot nu toe is 12.8 l/100 km. Ja dat is heel stevig, maar ik heb er veel korte ritten bijzitten en ik heb op de autobahn vooral ongenadig zitten planken. Dit moet gemakkelijk minder kunnen. Maar ja als je zo'n auto koopt moet je zowieso niet zeuren over brandstofverbruik. De tank van 70 liter is groot genoeg om er toch een redelijke actieradius mee te halen. Bij een echt lange rit zal ik een beter indruk krijgen van het verbruik denk ik.

Grappig is het om te merken dat elke "Fahrmodus" zijn eigen karakteristiek heeft. Bij Eco Pro moet je het gaspedaal flink intrappen als je harder wil acceleren. Deze stand is vooral voor vlakke landwegen prettig. De volgende standen, Comfort+ en Comfort lijken op elkaar. De motor reageert wat beter op het gaspedaal en is de stand waarin je eigenlijk het meeste rijdt. De sportstanden maken eea weer wat feller en de motor reageert als een gebeten hond wanneer je het gaspedaal aanraakt. De vering lijkt ook wat stugger te worden, maar comfortabel blijft het eigenlijk altijd.

Wennen is het gebrek aan overzicht wat je met de auto hebt bij het parkeren en manoevreren op krappe wegen. De parkeersensoren en achteruitrijcamera helpen echt en ik zie deze ook als een must voor deze auto. Op de weg is de auto echter wel goed in te schatten. Wennen is verder de fors grotere draaicirkel tov mijn Audi. Bij het nemen van een afslag was ik vooral in het begin steevast iets te laat met insturen. Dit gaat de laatste tijd beter.

's nachts is de grotere lichtopbrengst opvallend terwijl mijn Audi toch ook biXenon had. De grootlichtassistent werkt ook erg goed. Fascinerend is het om te zien hoe de lichtbundels zich continu aanpassen aan het verkeer. En ze verblinden niemand. Nog geen enkel lichtsignaal gehad, ook niet op de snelweg.

De stoelen zijn heerlijk en prima in te stellen. Zelfs de zijwangen en de hoogte van de hoofdsteun zijn electrisch in te stellen. Het leder zit echt prettig.

Het interieur is verder prima voor elkaar. Ik vind de ergonomie net wat beter dan bij de Audi A6. De startknop zit op de juiste plek, de werking van de schakelpook is precies wat je verwacht en de idrive controller zit ook waar je dit verwacht en werkt ook intuitiever dan bij de A6. Het digitale dashboard is goed afleesbaar en het grote scherm voor de navigatie zit verder ook op de juiste plek en werkt prettig. Daarnaast vind ik de HUD erg fijn.

iDrive heeft natuurlijk meer mogelijkheden dan de RNS-E van mijn Audi en je ziet duidelijk dat de techniek niet heeft stilgestaan. Prettig is dat de auto nu meer verbonden is met internet. Ik vind vooral de mogelijkheid tot versturen van navigatiedoelen naar de auto vanuit je telefoon prettig.

Wat me wel opvalt is hoe weinig opbergruimte je voorin hebt. De opbergvakken in de deuren zijn niet al te groot en diep. De middenarmsteun heeft ook maar weinig ruimte als je ook je telefoon hebt aangesloten. Ik mis vooral een opbergruimte voor de koker van mijn zonnebril. Binnenkort maar eens kijken of ik een oplossing kan vinden.

Wat nog verder? Ik zag in de boordcomputer dat ik nog voor 5000 km Adblue overhad. Vond ik wat weinig, dus heb ik op internet een vaatje van 10 liter gekocht en dat spul zelf bijgetankt, zodat ik weer minstens 10000 km meekan. Ging prima. De vulopening daarvoor zit onder de tankklep, naast de vulopening voor de diesel. Kan niet missen. Volgende keer dat het nodig is probeer ik het eens bij de adblue pomp (voor vrachtwagens). Dat zou ook goed moeten gaan.

Al met al ben ik supertevreden met de auto. Lekker doorrijden. Binnenkort begint het seizoen weer en kan ik een indruk neerzetten hoe de BMW het doet als trekauto..

Trekbeest

De Bmw bewijst zich nu de komende dagen als trekauto. Ik heb nu 400 km met de aanhanger afgelegd en morgen mag ik nog 650 km. En ik moet zeggen, van de aanhanger merk je nu bijna niks meer. Mijn Audi was geen stakkertje maar dit doet er nog een flinke schep bovenop.

En de rust en kracht van de 6 cilinder is verslavend.....

Het enige minpuntje is het wat onrustigere stuurgedrag tov de Audi, maar verder? De aanhangerkoppeling is super praktisch. Met een knop komt ie tevoorschijn en met een zelfde druk op de knop verdwijnt ie weer. De achteruitrijcamera heeft een aanhangerkoppeling zoomfuntie met een indicator waar je naartoe aan het sturen bent. Zo lijn je de auto perfect op met de aanhangerkoppeling.. Het enige wat ik nu eigenlijk nog mis is een functie om automatisch aan te koppelen. Idee Bmw?

Het verbruik is met de snelwegkilometers behoorlijk teruggelopen. De laatste rit is met een gemiddelde van 1:10 afgelegd, waarvan de 1e 100 kilometer zonder aanhanger en hele stukken plankgas. Het gemiddelde verbruik over de laatste 5000 kilometers is inmiddels gezakt van 12.9 naar 11.5 en ik verwacht dat het nog verder naar beneden gaat.

Met de zweefvliegaanhanger erachter zie ik nu een verbruik wat zo rond de 8l/100 km uitkomt en ik rij dan met aanhanger iets van 110-130 km/u. Dit is gewoon minstens zo goed als de Audi. Het is duidelijk dat de snelweg het domein is van de bmw.

Als je met 110 km/u met de aanhanger erachter het gaspedaal indrukt is het nog steeds een zeer snelle combinatie. 80% van alle andere autos rij je er nog steeds uit. Op de 130-140 km/u zit je zo. Volgas is eigenlijk nooit nodig, maar af en toe is het gewoon leuk en kan ik het niet laten.. Het is duidelijk te merken dat je 250 nm meer hebt dan in de audi.

Een fijne optie is de adaptive cruisecontrol, maar deze heeft af en toe wel moeite met verkeer wat plotseling voor je invoegt. De minimale afstand is soms net niet minimaal genoeg, waardoor de auto een gaatje laat vallen waar anderen dan induiken en je steeds aan het afremmen bent. Ook ziet ie soms auto's op een andere rijbaan en denkt dan dat die voor je zitten en de auto word dan onnodig afgeremd. Ik regel dus steeds wat bij en daarmee is het ontspannen cruisen.. Ten opzichte van een normale cruisecontrol vind ik het een verademing.

De beste modus voor de aanhanger vind ik de comfortstand. De comfort+ voelt me te loom aan en de sport is te hitsig.. Comfort voelt precies goed. Heel af en toe is de handmatige stand van de automaat nodig om bijvoorbeeld bergaf je snelheid constant te houden en zodoende geen bonnen op te lopen.

Verdere indrukken

Vandaag was het erg prettig om in een vooraf geventileerde auto te stappen bij een hitte van 30+ graden. Ik moet ongeveer 5-10 minuten lopen van mijn werkplek naar de parkeerplaats en ik trof een enigszins afgekoelde auto aan, terwijl deze toch in de blakende zon stond. Dank je wel, standkoeling, te bedienen met de BMW Remote app. Het enige wat ik nog miste was stuurkoeling ;)

Het is misschien nu tijd om wat verder in te gaan op de verschillende rijmodi. De meeste tijd rij ik in de comfortmodus. De auto is dan comfortabel en rijdt erg soepel. De comfort+ mode verschilt daar gevoelsmatig niet zoveel van, dus die gebruik ik niet zoveel.

Opvallend is dat bij een koude motor dat de bak de 8e versnelling niet zo snel inschakelt. Pas als de motor warmer is zie je bij ca 80 km/u dat de 8e versnelling wordt ingelegd en loopt de motor bijna stationair.

Schakel je de Fahrmodus over naar ecopro dan wordt de gasrespons erg gezapig. Je moet het gas behoorlijk intrappen om vlot te accelereren. Maar volgens mij is dat bij deze modus niet echt de bedoeling. Wat wel interessant is: als je op Bundesstrassen zo in EcoPro met 70-80 km/u voortsukkelt en je laat het gas los dan krijg je te maken met een ander fenomeen: de zeilmodus.. De auto dendert dan eindeloos door en dat zou een hoop brandstof moeten besparen, zolang je voorliggers ongeveer dezelfde snelheid aanhouden. Gaat het echter bergaf dan merk je dat de auto weer snelheid oppikt en dan moet je weer remmen.

De andere kant van het spectrum zijn de beide Sportmodi, waarbij ik de gewone sportmodus het meeste gebruik (andere stand is de Sport+). De auto voelt dan wat scherper aan (maar nog steeds uiterst comfortabel) en reageert veel en veel gretiger op het gas. Wil je echter maximale prestaties dan zul je de automaat in de semi handmatige stand moeten zetten. Dat is naar de Sportstand en dan een keer schakelen/flipperen zodat de bak in de semi handmatige modus schiet. Dan trekt de auto bij het accelereren tot tegen het rode gebied door en schakelt dan pas door naar de volgende versnelling. Voor mijn gevoel is dan de auto op zijn snelst. Met de versnelllingsbak in de automatische sportstand schakelt de auto al eerder naar een volgende versnelling en is ie gevoelsmatig langzamer, laat staan als je de automaat gewoon in D laat staan.

In de semi handmatige stand kun je pas echt proberen hoe de motor het bij de verschillende toerentallen doet. Als je bij 70 km/u de 7e versnelling hebt geselecteerd (hoger gaat niet, 8e versnelling gaat pas vanaf 75-80 km/u) en je geeft dan gas dan begint de motor er al beestachtig aan te sleuren. Van turbogat geen enkel spoor. Maar vanaf ongeveer 1500tpm is de beer echt los en dat feest houdt aan tot ca 4500-5000 tpm. De motor heeft twee turbos en van de overgang van de kleine naar de grote turbo is ook niks te merken, je merkt gewoon dat de motor geleidelijk steeds meer kracht opbouwt naarmate je meer toeren maakt.

Al met al kent de auto meerdere gezichten, maar volgens mij is dit toch meer een comfortabele cruiser (waarbij kruissnelheden van 200+ moeiteloos mogelijk zijn) dan een hardcore sportwagen. Wie meer scherpte wil zal denk ik toch een M5 moeten aanschaffen. Of nog beter, een echte sportwagen.

Wat me verder opvalt. Als je in de lagere versnellingen ineens lomp op het gas gaat staan dan is er geen enkel spoor van wielspin en gaat er nog geen lampje knipperen. Ik heb het echt proberen te forceren, maar helemaal niks. De auto geeft geen krimp en gaat er gewoon vandoor. Bij mijn audi wilde het esp lampje wel eens gaan knipperen (als ik echt overdreef) en merkte je dat de auto ingreep, maar daar is bij deze auto dus geen sprake van. Indrukwekkend hoor!

Het gemiddelde verbruik is nu rond de 10l/100 km aangeland, maar dit wordt gedrukt door het vele start stop stadverkeer waar ik helaas veel mee te maken heb. De wegen rond regio Leverkusen waar ik woon zijn gewoon verstopt. En het stilstaan en filerijden vreet nou eenmaal brandstof. Echter als ik gewoon door kan rijden (zonder te planken) zie ik regelmatig gemiddelden van 5-8 l/100 km verschijnen. Ik vind dat prima.

De BMW blijft het uitstekend doen. Binnenkort de eerste servicebeurt waarbij de remmen achter aan de beurt zijn. Ben benieuwd.

Servicebeurt

De remblokken achter waren aan de beurt. Redelijk standaard allemaal. Verder had ik gemerkt dat de band linksvoor druk verloor. Dus we liepen de auto even na bij de garage en toen bleek de band rechtsvoor een lelijke bobbel te hebben. Niet verstandig om daarmee door te rijden dus 2 nieuwe voorbanden zouden besteld moeten worden.

Deze waren niet voorradig dus was ik voor elkele dagen aangewezen op een vervangende auto, een Mini, waar ik ook een korte indruk heb neergezet.

Vandaag de BMW weer opgehaald en de Mini ingeleverd. Kosten service 1000 Eur, waarvan 600 Eur voor de 2. voorbanden. Tja, wie 19" rijdt moet daar ook voor betalen. Voor de rest geen onverwachte dingen. BMW rijdt nog steeds super.

Lange ritten + banden

Ik had voor de afgelopen week een lange rit gepland, maar voor het zover was vond ik weer een dikke bult op mijn linkerachterband. Natuurlijk kun je daar niet mee doorrijden dus weer een kort bezoek aan de dealer en weer 300 Euro armer. Ik reken dit BMW het echter niet aan, want die blijft het uitstekend doen. Gelukkig dat het gebeurde voor de grote rit.

Deze rit voerde over verschillende etappes (over een periode van iets meer dan een week) van omgeving Keulen naar Wenen, dan naar Boedapest. Vervolgens naar Praag, dan een kort stukje naar Dresden en vervolgens weer naar huis.

Heb daarbij het verbruik in de gaten kunnen houden bij verschillende rijstijlen en geconstateerd dat bij een normale rijstijl (100-150 km/u veel Autosnelweg en veel cruisecontrol) een gemiddelde van 8l/100 km gemakkelijk mogelijk is (ca 850 km op een tank). Als je harder gaat dan loopt het al snel op naar 12-15l /100 km (of meer). Vind ik dat erg? Nee, want de 6 cilinder loopt prachtig en de BMW is een fantastisch rij ijzer. Ik heb de cijfers ook vergeleken met spritmonitor.de en zijn niet buitensporig anders dan de andere BMW 535d's die daar opstaan.

De eerste etappe naar Wenen was iets van 900 km, en afgezien van een tankbeurt onderweg was het een ontspannen rit. Het eerste stuk ging vlot (op de vele Baustellen na). Echt volgas kon ik niet omdat het donker was en de weg nogal bochtig. Vervolgens kwam ik in Oostenrijk aan en ging het met 130-140 km/u op de cruisecontrol verder.

De ritten door Hongarije, Slowaijke en Tsjechie gingen met gewone snelheid (veel op de cc gereden) en een verbruik van zo rond de 8 liter. De sportstand is dan niet nodig en in de comfortmodus zoef je dan over het asfalt.

Zodra ik weer over de grens kwam bij Dresden kon het gas er weer op. Ik kon daar ook het verschil vaststellen tussen een 535xd en een 530d. Ik moet zeggen dat het in het begin redelijk gelijk opging, maar ik had niet alles op scherp gezet (weliswaar Fahrmodus Sport, maar de schakelpook nog in D). Vanaf de 180 km/h werd het verschil in koppel en vermogen toch flink merkbaar en moest ik voorbij gelaten worden.

De dag erop ging het ook in vliegende vaart vanduit Dresden weer naar huis. Ook dat ging heel ontspannen. Ik moest wel wat vaker tanken want het verbruik is met deze snelheden toch wel hoog (450-500 km op een tank van 70 l). Maar indrukwekkend blijft het wel hoe gemakkelijk je met deze BMW met snelheden van 200+ kruist. De topsnelheid is ook snel bereikt, maar is vrijwel nooit lang vol te houden, ivm ander verkeer of bochten. Feit blijft: boven de 200 km/u houden maar zeer zeer weinig auto's je bij.

Wat je overigens wel moet doen als je met dergelijke snelheden (180+) wil rijden, dat je dan de Fahrmodi Sport of Sport+ activeert. Anders wordt de auto te deinerig en dat voelt niet prettig aan. Met Sport of Sport+ is het echter perfect.

Remblokken voor

Ik had afgelopen week een rit naar zuid Duitsland ondernomen om mijn zweefvliegaanhanger (met inhoud) op te halen. Voor de rit zouden volgens de boordcomputer de remblokken voor binnenkort aan de beurt zijn. Met heen en terugrijden zouden deze nog ongeveer 200 km meegaan en het zou dan tijd worden een beurt in te plannen. Dat was het plan.

Na op mijn gemakkie over meerdere dagen verspreid naar zuid Duitsland te zijn gereden merkte ik daar bij het hotel aangekomen dat mijn remmen voor schavende geluiden maakten. Het klonk in elk geval niet goed. De dag erop zou ik volgens plan de aanhanger meenemen en terugrijden, maar ik besloot dat het toch beter was om uit voorzorg een BMW dealer op te zoeken voordat ik met aanhanger de 600 km terug zou rijden.

Zo gezegd zo gedaan en het bleek dat de remmen voor echt op waren en reeds metaal op metaal remden. Was er dus gelukkig net op tijd bij (en heb daarmee al te grote schade aan de remschijven voorkomen). Volgens de boordcomputer zouden de remmen nog 700 km mee moeten gaan en er was geen enkel lampje gaan branden dat de remmen versleten waren.

Gelukkig konden de remmen dezelfde dag nog vervangen worden door de dealer en kon ik 's avonds nog terugrijden. Anders dan dat het qua weersomstandigheden en verkeer een horror rit was verliep deze rit terug verder zonder problemen.

Ik heb eea nagezocht en het blijkt dat er op de F10/F11 geen waarschuwingslampje meer zit voor versleten remmen. Blijkbaar heeft de voorganger E60 (E61) dit nog wel. Iets om rekening mee te houden dus.

Spelen in de sneeuw

Afgelopen weekend weer eens in de Eifel geweest, waar een mooie pak sneeuw ligt. En daar ligt ook het vliegveld vanwaaruit ik altijd zweefvlieg. En het mooie van de winter is dat deze dan helemaal leeg is. En dan heb je ineens gruwelijk veel plaats. En als dat het geval is begint het toch altijd wat te kriebelen :)

Bij de Audi had ik een rijvaardigheidstraining en ik vond het tijd om ook eens met de BMW de limiet op te zoeken en te kijken hoe het xDrive systeem zich in de winter gedraagt. En dat zonder de banden op te roken of de auto ongewild ergens tegenop te knallen. En zo'n leeg besneeuwd vliegveld leent daar natuurlijk perfect voor.

Rustig aan beginnen dan maar....

In Comfort modus breekt de auto wel wat uit, maar je merkt duidelijk dat de electronica al snel ingrijpt. Eea blijft goed beheersbaar. Je moet het overigens wel forceren om de auto te laten uitbreken. Bij normaal rijden gaat de kont af en toe wel een stapje opzij, maar het blijft allemaal heel goed beheersbaar.

Vergeleken met de Audi breekt de BMW natuurlijk sneller uit, want de xDrive heeft een beetje een achterwiel aangedreven karakter. Het karakter is dus anders dan de Audi A3 die ik hiervoor had. Dat is in principe een voorwielaandrijver met Haldex. Die ging (met ESP aan) ondanks verwoede pogingen gewoon rechtdoor. De BMW doet me qua weggedrag het meeste denken aan de Subaru die ik heb gehad.

Duidelijk....

En dan wordt het tijd voor de Sport+ modus. En daarmee wordt het echt mogelijk om te spelen met de auto. Driftend de bocht door, donuts, alles is mogelijk. Je merkt dan echt dat de electronica veel meer toelaat en het wordt bijna een pure achterwielaandrijver. Voelde me een uur lang net Jacky Ickx tijdens de Chamonix ijsraces. Geweldig!!

Wat saaie update

Deze update is wat saai want de auto doet het prima (zoals je ook mag verwachten). Net een servicebeurt gehad en de remblokken achter zijn net vervangen. Daarnaast zijn de zomerbanden eropgekomen en we kunnen weer los op de Autobahn.

Gemiddelde verbruik lijkt zich te stabiliseren rond de 10l/100 km. Maar dat is zoals gezegd met veel stadsverkeer. En als ik op de Autobahn ben en er is geen snelheidslimiet dan maak ik graag gebruik van de 313 pk (mits het verkeer dat toelaat natuurlijk). En ook dat is niet goed als je zuinig wil rijden. Maar de kracht van de motor is gewoon verslavend.

Bij normale snelheden (100-140) op de autobahn zie ik verbruikswaarden van 7-8l /100 km dus wie dat wil kan echt wel zuiniger. Maar ik wil dat niet en is ook niet de reden waarom ik deze auto destijds heb aangeschaft :-)

Opties die ik in de praktijk mis (en dat is niet veel, want vrijwel alles zit er al op):
Surroundview: Vooral rechtsvoor is de auto slecht in te schatten. Vooral in parkeergarages heb je daar snel schade opgelopen. Met het surroundview systeem zie je hoever je van de stoeprand (of muur) af bent. Mocht ik ooit weer een dergelijke BMW uitzoeken als vervanger voor deze dan wordt dit een van de must haves.
Schakelflippers achter het stuur: Soms wil je tijdelijk naar een lagere versnelling. Bijvoorbeeld als je bergaf rijdt en er is een snelheidslimiet. Dan wil je tijdelijk op de motor af kunnen remmen. Met de flippers kan dat en na een tijdje gaat de bak weer over naar automatisch. En voor het echt sportieve rijden is het ook fijn want je kunt je handen aan het stuur houden. Zonder de flippers moet je de bak op handmatig zetten en deze blijft daar dan ook in staan. Dit is echter meer een nice to have.

Opties die er nu opzitten die ik niet nodig vind:
Lane departure warning: Geeft een trilling door in het stuur. Is niet nodig, want ik weet zelf dat ik over de lijntjes van de rijbaan ga voor 99% van de gevallen. Nu let ik ook niet meer op de trilling in het stuur dus voor mij is dit onnodig. Gelukkig stuurt dit systeem niet voor me bij zoals ik onlangs in een Ford Mondeo en S-Max heb ervaren. Dat was pas ECHT irritant.

Long distance aanhangerbeul

De BMW is still going strong. Enige puntje is dat ik continu meldingen kreeg dat de adblue niet goed bijgevuld zou zijn en daarna een melding met defect adblue systeem. Ik zou ermee doorgereden hebben, want ik heb de auto niet vanwege het milieu gekocht, maar goed..... Uiteindelijk heeft de garage de vervanging van de sensor onder coulance doorgevoerd dus mij heeft dit niks gekost.

Afgelopen maand heb ik een gedwongen omweg vanuit zuid Frankrijk via CH moeten maken met mn zweefvliegaanhanger en daar mag je maar 80. Ok, op de cruisecontrol bij Geneve maar 83 gezet en gekeken wat het snelheidsverschil was met de vrachtwagens die ook maar 80 mogen. Een paar km haalde de eerste me in en niet al teveel later stond de cruisecontrol op 94, reed vervolgens met angst en beven een flitspaal voorbij en toen die niet flitste heb ik eea maar zo gelaten.... Experiment zou anders wel wat duur kunnen uitvallen.

En omdat dergelijke snelheden saai zijn (want ook met aanhanger rij ik normaal gesproken 120-130, en dit schiet dus echt niet op, zelfs als ik geen haast heb...) kon ik kijken wat dit met mn actieradius deed. Ondanks de zware aanhanger heb ik waarden van dik boven de 800 km zien verschijnen. Naarmate de rit vorderde leek dit steeds meer te kloppen. Dus hoezo dat een 6 cilinder niet zuinig kan zijn?