BMW 535d xDrive Touring High Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 535d xDrive Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 191.000 km |
Overstap van Audi naar BMW
- 25.500 km
Zoals ik bij mijn Audi al had verteld ging ik op zoek naar een nieuwe auto nadat de beruchte brief van Audi op de mat was geploft. Mijn Audi beviel uitstekend maar ik had verschillende argumenten om op zoek te willen naar iets nieuws.
Ik wilde deze keer geen nieuwe, maar een jong gebruikte station met veel extra"s, weer vierwielaandrijving en een 6 cilinder diesel. Dat soort autos zijn nu binnen mijn bereik omdat ik in Duitsland woon en werk en het autorijden er een stuk betaalbaarder is dan in Nederland.
Ik was in het begin aan het twijfelen tussen de Audi A4 avant (de nieuwe) en de BMW 3 serie (die van na de facelift) en daar ging ik ook oorspronkelijk naar op zoek. Totdat mijn vader tegen me zei: waarom kijk je niet eens naar een 5 serie?
Dus zo gezegd zo gedaan en ik kwam een handelaar op internet tegen met behoorlijk wat compleet uitgeruste BMW 535 tourings. Een meer prijs van slechts 1 a 2000 euro voor een nog voller uitgeruste 535 xd touring ten opzichte van een ook al niet misselijke 335 xd touring? hmmmm.
Dus het besluit viel al snel om te gaan kijken en er in proef te rijden. Bij de handelaar kwamen we er eigenlijk vrij snel uit. Proefrit was kort maar bevestigde wat ik van de auto verwachte.
Kortweg is uiteindelijk de keuze dus op deze gevallen in de kleur Sophistogrijs briljanteffect van ongeveer 10 maanden oud. De kop is er dus af en ik heb de afschrijving niet van het eerste jaar. En dus afgelopen vrijdag was de aflevering.
Wat ik niet ga doen is melden wat er allemaal op zit. Dat lijstje is me veel te lang. Ik zal enkele dingen melden die er NIET opzitten:
Parkeerassistent
Surround view camera
Night vision
LED lampen
B&O installatie
Schakelflippers aan het stuur
BMW individual meuk
Rear seat entertainment
.... en dat was het wel.
Met het overige wat er dus allemaal wel opzit heb ik me vandaag behoorlijk mee beziggehouden en alles is nu ongeveer ingesteld zoals ik het wil. Ook zijn de eerste langere ritten op de autobahn nu ook achter de rug en kan ook daarvan al een indruk achterlaten.
De auto loopt met doods gemak en boven de 180 km trekt ie er aan als een lier. De motor blijft op de achtergrond maar als je gasgeeft hoor je de motor duidelijk grommen. De meter staat in notime op hoogst illegale snelheden en het bizarre is dat het allemaal zo nonchalant rustig gebeurt. Bij 256 op de klok voel je de begrenzer erin komen terwijl je aan alles merkt dat de auto meer zou kunnen.
Het ueberhohlprestige lijkt ook groter want je merkt dat mensen nu veel sneller voor je aan de kant gaan.
Qua luxe is het natuurlijk een totaal andere wereld dan de A3 terwijl die ook al volzat met opties. Het interieur is luxe met fijn zittende lederen stoelen met ontzettend veel verstelmogelijkheden. Alles voelt superdegelijk aan en natuurlijk veel meer ruimte in het interieur.
Ook lijken alle assistenten goed hun werk te doen. Zonet de grootlichtassistent zijn werk laten doen en het is mooi om te zien hoe de koplampen zich aanpassen aan tegenliggers en voorliggers. Ook is de adaptieve cruise control even wennen. Je gelooft het niet totdat je merkt dat de auto vanzelf afremt zodra ie op een bepaalde afstand van je voorligger is gekomen.
Het idrive systeem is ook prettig. Het kent ontzettend veel mogelijkheden en de bediening went snel.
Ik zal ongetwijfeld nog veel nieuwe dingen aan de auto gaan ontdekken en verdere indrukken zal ik ook hier verder posten. Tot nu toe supertevreden over de BMW. Moge hij het net zo goed blijven doen als de Audi.
Wat verdere indrukken
- 26.000 km
Nu ik enkele weken in de auto heb rondgereden zet ik hier wat verdere indrukken neer.
Deze auto is een luxueus kanon, zoals eerder beschreven. Hard optrekken verloopt zonder drama. Maar wat wel indrukwekkend is, dat is wat er boven de 180 km/h gebeurt. Deze auto blijft er maar aan sleuren. Inmiddels ben ik er achtergekomen dat een Porsche Cayenne S langzamer is dan ik. :)
Wat me wel opvalt tov de Audi is dat de auto meer last heeft van spoorvorming. Misschien dat het de banden zijn. Maar verder ligt de auto strak op de weg.
Ondanks de toch 300+ pk is het ook gemakkelijk om de rechtervoet in bedwang te houden. Als je geen zin hebt in planken is het een super relaxte cruiser. Dat gaat ook prima en daar is de auto volgens mij eigenlijk voor gebouwd.
Mijn verbruik tot nu toe is 12.8 l/100 km. Ja dat is heel stevig, maar ik heb er veel korte ritten bijzitten en ik heb op de autobahn vooral ongenadig zitten planken. Dit moet gemakkelijk minder kunnen. Maar ja als je zo'n auto koopt moet je zowieso niet zeuren over brandstofverbruik. De tank van 70 liter is groot genoeg om er toch een redelijke actieradius mee te halen. Bij een echt lange rit zal ik een beter indruk krijgen van het verbruik denk ik.
Grappig is het om te merken dat elke "Fahrmodus" zijn eigen karakteristiek heeft. Bij Eco Pro moet je het gaspedaal flink intrappen als je harder wil acceleren. Deze stand is vooral voor vlakke landwegen prettig. De volgende standen, Comfort+ en Comfort lijken op elkaar. De motor reageert wat beter op het gaspedaal en is de stand waarin je eigenlijk het meeste rijdt. De sportstanden maken eea weer wat feller en de motor reageert als een gebeten hond wanneer je het gaspedaal aanraakt. De vering lijkt ook wat stugger te worden, maar comfortabel blijft het eigenlijk altijd.
Wennen is het gebrek aan overzicht wat je met de auto hebt bij het parkeren en manoevreren op krappe wegen. De parkeersensoren en achteruitrijcamera helpen echt en ik zie deze ook als een must voor deze auto. Op de weg is de auto echter wel goed in te schatten. Wennen is verder de fors grotere draaicirkel tov mijn Audi. Bij het nemen van een afslag was ik vooral in het begin steevast iets te laat met insturen. Dit gaat de laatste tijd beter.
's nachts is de grotere lichtopbrengst opvallend terwijl mijn Audi toch ook biXenon had. De grootlichtassistent werkt ook erg goed. Fascinerend is het om te zien hoe de lichtbundels zich continu aanpassen aan het verkeer. En ze verblinden niemand. Nog geen enkel lichtsignaal gehad, ook niet op de snelweg.
De stoelen zijn heerlijk en prima in te stellen. Zelfs de zijwangen en de hoogte van de hoofdsteun zijn electrisch in te stellen. Het leder zit echt prettig.
Het interieur is verder prima voor elkaar. Ik vind de ergonomie net wat beter dan bij de Audi A6. De startknop zit op de juiste plek, de werking van de schakelpook is precies wat je verwacht en de idrive controller zit ook waar je dit verwacht en werkt ook intuitiever dan bij de A6. Het digitale dashboard is goed afleesbaar en het grote scherm voor de navigatie zit verder ook op de juiste plek en werkt prettig. Daarnaast vind ik de HUD erg fijn.
iDrive heeft natuurlijk meer mogelijkheden dan de RNS-E van mijn Audi en je ziet duidelijk dat de techniek niet heeft stilgestaan. Prettig is dat de auto nu meer verbonden is met internet. Ik vind vooral de mogelijkheid tot versturen van navigatiedoelen naar de auto vanuit je telefoon prettig.
Wat me wel opvalt is hoe weinig opbergruimte je voorin hebt. De opbergvakken in de deuren zijn niet al te groot en diep. De middenarmsteun heeft ook maar weinig ruimte als je ook je telefoon hebt aangesloten. Ik mis vooral een opbergruimte voor de koker van mijn zonnebril. Binnenkort maar eens kijken of ik een oplossing kan vinden.
Wat nog verder? Ik zag in de boordcomputer dat ik nog voor 5000 km Adblue overhad. Vond ik wat weinig, dus heb ik op internet een vaatje van 10 liter gekocht en dat spul zelf bijgetankt, zodat ik weer minstens 10000 km meekan. Ging prima. De vulopening daarvoor zit onder de tankklep, naast de vulopening voor de diesel. Kan niet missen. Volgende keer dat het nodig is probeer ik het eens bij de adblue pomp (voor vrachtwagens). Dat zou ook goed moeten gaan.
Al met al ben ik supertevreden met de auto. Lekker doorrijden. Binnenkort begint het seizoen weer en kan ik een indruk neerzetten hoe de BMW het doet als trekauto..
Trekbeest
- 30.000 km
De Bmw bewijst zich nu de komende dagen als trekauto. Ik heb nu 400 km met de aanhanger afgelegd en morgen mag ik nog 650 km. En ik moet zeggen, van de aanhanger merk je nu bijna niks meer. Mijn Audi was geen stakkertje maar dit doet er nog een flinke schep bovenop.
En de rust en kracht van de 6 cilinder is verslavend.....
Het enige minpuntje is het wat onrustigere stuurgedrag tov de Audi, maar verder? De aanhangerkoppeling is super praktisch. Met een knop komt ie tevoorschijn en met een zelfde druk op de knop verdwijnt ie weer. De achteruitrijcamera heeft een aanhangerkoppeling zoomfuntie met een indicator waar je naartoe aan het sturen bent. Zo lijn je de auto perfect op met de aanhangerkoppeling.. Het enige wat ik nu eigenlijk nog mis is een functie om automatisch aan te koppelen. Idee Bmw?
Het verbruik is met de snelwegkilometers behoorlijk teruggelopen. De laatste rit is met een gemiddelde van 1:10 afgelegd, waarvan de 1e 100 kilometer zonder aanhanger en hele stukken plankgas. Het gemiddelde verbruik over de laatste 5000 kilometers is inmiddels gezakt van 12.9 naar 11.5 en ik verwacht dat het nog verder naar beneden gaat.
Met de zweefvliegaanhanger erachter zie ik nu een verbruik wat zo rond de 8l/100 km uitkomt en ik rij dan met aanhanger iets van 110-130 km/u. Dit is gewoon minstens zo goed als de Audi. Het is duidelijk dat de snelweg het domein is van de bmw.
Als je met 110 km/u met de aanhanger erachter het gaspedaal indrukt is het nog steeds een zeer snelle combinatie. 80% van alle andere autos rij je er nog steeds uit. Op de 130-140 km/u zit je zo. Volgas is eigenlijk nooit nodig, maar af en toe is het gewoon leuk en kan ik het niet laten.. Het is duidelijk te merken dat je 250 nm meer hebt dan in de audi.
Een fijne optie is de adaptive cruisecontrol, maar deze heeft af en toe wel moeite met verkeer wat plotseling voor je invoegt. De minimale afstand is soms net niet minimaal genoeg, waardoor de auto een gaatje laat vallen waar anderen dan induiken en je steeds aan het afremmen bent. Ook ziet ie soms auto's op een andere rijbaan en denkt dan dat die voor je zitten en de auto word dan onnodig afgeremd. Ik regel dus steeds wat bij en daarmee is het ontspannen cruisen.. Ten opzichte van een normale cruisecontrol vind ik het een verademing.
De beste modus voor de aanhanger vind ik de comfortstand. De comfort+ voelt me te loom aan en de sport is te hitsig.. Comfort voelt precies goed. Heel af en toe is de handmatige stand van de automaat nodig om bijvoorbeeld bergaf je snelheid constant te houden en zodoende geen bonnen op te lopen.
Verdere indrukken
- 40.000 km
Vandaag was het erg prettig om in een vooraf geventileerde auto te stappen bij een hitte van 30+ graden. Ik moet ongeveer 5-10 minuten lopen van mijn werkplek naar de parkeerplaats en ik trof een enigszins afgekoelde auto aan, terwijl deze toch in de blakende zon stond. Dank je wel, standkoeling, te bedienen met de BMW Remote app. Het enige wat ik nog miste was stuurkoeling ;)
Het is misschien nu tijd om wat verder in te gaan op de verschillende rijmodi. De meeste tijd rij ik in de comfortmodus. De auto is dan comfortabel en rijdt erg soepel. De comfort+ mode verschilt daar gevoelsmatig niet zoveel van, dus die gebruik ik niet zoveel.
Opvallend is dat bij een koude motor dat de bak de 8e versnelling niet zo snel inschakelt. Pas als de motor warmer is zie je bij ca 80 km/u dat de 8e versnelling wordt ingelegd en loopt de motor bijna stationair.
Schakel je de Fahrmodus over naar ecopro dan wordt de gasrespons erg gezapig. Je moet het gas behoorlijk intrappen om vlot te accelereren. Maar volgens mij is dat bij deze modus niet echt de bedoeling. Wat wel interessant is: als je op Bundesstrassen zo in EcoPro met 70-80 km/u voortsukkelt en je laat het gas los dan krijg je te maken met een ander fenomeen: de zeilmodus.. De auto dendert dan eindeloos door en dat zou een hoop brandstof moeten besparen, zolang je voorliggers ongeveer dezelfde snelheid aanhouden. Gaat het echter bergaf dan merk je dat de auto weer snelheid oppikt en dan moet je weer remmen.
De andere kant van het spectrum zijn de beide Sportmodi, waarbij ik de gewone sportmodus het meeste gebruik (andere stand is de Sport+). De auto voelt dan wat scherper aan (maar nog steeds uiterst comfortabel) en reageert veel en veel gretiger op het gas. Wil je echter maximale prestaties dan zul je de automaat in de semi handmatige stand moeten zetten. Dat is naar de Sportstand en dan een keer schakelen/flipperen zodat de bak in de semi handmatige modus schiet. Dan trekt de auto bij het accelereren tot tegen het rode gebied door en schakelt dan pas door naar de volgende versnelling. Voor mijn gevoel is dan de auto op zijn snelst. Met de versnelllingsbak in de automatische sportstand schakelt de auto al eerder naar een volgende versnelling en is ie gevoelsmatig langzamer, laat staan als je de automaat gewoon in D laat staan.
In de semi handmatige stand kun je pas echt proberen hoe de motor het bij de verschillende toerentallen doet. Als je bij 70 km/u de 7e versnelling hebt geselecteerd (hoger gaat niet, 8e versnelling gaat pas vanaf 75-80 km/u) en je geeft dan gas dan begint de motor er al beestachtig aan te sleuren. Van turbogat geen enkel spoor. Maar vanaf ongeveer 1500tpm is de beer echt los en dat feest houdt aan tot ca 4500-5000 tpm. De motor heeft twee turbos en van de overgang van de kleine naar de grote turbo is ook niks te merken, je merkt gewoon dat de motor geleidelijk steeds meer kracht opbouwt naarmate je meer toeren maakt.
Al met al kent de auto meerdere gezichten, maar volgens mij is dit toch meer een comfortabele cruiser (waarbij kruissnelheden van 200+ moeiteloos mogelijk zijn) dan een hardcore sportwagen. Wie meer scherpte wil zal denk ik toch een M5 moeten aanschaffen. Of nog beter, een echte sportwagen.
Wat me verder opvalt. Als je in de lagere versnellingen ineens lomp op het gas gaat staan dan is er geen enkel spoor van wielspin en gaat er nog geen lampje knipperen. Ik heb het echt proberen te forceren, maar helemaal niks. De auto geeft geen krimp en gaat er gewoon vandoor. Bij mijn audi wilde het esp lampje wel eens gaan knipperen (als ik echt overdreef) en merkte je dat de auto ingreep, maar daar is bij deze auto dus geen sprake van. Indrukwekkend hoor!
Het gemiddelde verbruik is nu rond de 10l/100 km aangeland, maar dit wordt gedrukt door het vele start stop stadverkeer waar ik helaas veel mee te maken heb. De wegen rond regio Leverkusen waar ik woon zijn gewoon verstopt. En het stilstaan en filerijden vreet nou eenmaal brandstof. Echter als ik gewoon door kan rijden (zonder te planken) zie ik regelmatig gemiddelden van 5-8 l/100 km verschijnen. Ik vind dat prima.
De BMW blijft het uitstekend doen. Binnenkort de eerste servicebeurt waarbij de remmen achter aan de beurt zijn. Ben benieuwd.
Servicebeurt
- 41.000 km
De remblokken achter waren aan de beurt. Redelijk standaard allemaal. Verder had ik gemerkt dat de band linksvoor druk verloor. Dus we liepen de auto even na bij de garage en toen bleek de band rechtsvoor een lelijke bobbel te hebben. Niet verstandig om daarmee door te rijden dus 2 nieuwe voorbanden zouden besteld moeten worden.
Deze waren niet voorradig dus was ik voor elkele dagen aangewezen op een vervangende auto, een Mini, waar ik ook een korte indruk heb neergezet.
Vandaag de BMW weer opgehaald en de Mini ingeleverd. Kosten service 1000 Eur, waarvan 600 Eur voor de 2. voorbanden. Tja, wie 19" rijdt moet daar ook voor betalen. Voor de rest geen onverwachte dingen. BMW rijdt nog steeds super.
Lange ritten + banden
- 45.000 km
Ik had voor de afgelopen week een lange rit gepland, maar voor het zover was vond ik weer een dikke bult op mijn linkerachterband. Natuurlijk kun je daar niet mee doorrijden dus weer een kort bezoek aan de dealer en weer 300 Euro armer. Ik reken dit BMW het echter niet aan, want die blijft het uitstekend doen. Gelukkig dat het gebeurde voor de grote rit.
Deze rit voerde over verschillende etappes (over een periode van iets meer dan een week) van omgeving Keulen naar Wenen, dan naar Boedapest. Vervolgens naar Praag, dan een kort stukje naar Dresden en vervolgens weer naar huis.
Heb daarbij het verbruik in de gaten kunnen houden bij verschillende rijstijlen en geconstateerd dat bij een normale rijstijl (100-150 km/u veel Autosnelweg en veel cruisecontrol) een gemiddelde van 8l/100 km gemakkelijk mogelijk is (ca 850 km op een tank). Als je harder gaat dan loopt het al snel op naar 12-15l /100 km (of meer). Vind ik dat erg? Nee, want de 6 cilinder loopt prachtig en de BMW is een fantastisch rij ijzer. Ik heb de cijfers ook vergeleken met spritmonitor.de en zijn niet buitensporig anders dan de andere BMW 535d's die daar opstaan.
De eerste etappe naar Wenen was iets van 900 km, en afgezien van een tankbeurt onderweg was het een ontspannen rit. Het eerste stuk ging vlot (op de vele Baustellen na). Echt volgas kon ik niet omdat het donker was en de weg nogal bochtig. Vervolgens kwam ik in Oostenrijk aan en ging het met 130-140 km/u op de cruisecontrol verder.
De ritten door Hongarije, Slowaijke en Tsjechie gingen met gewone snelheid (veel op de cc gereden) en een verbruik van zo rond de 8 liter. De sportstand is dan niet nodig en in de comfortmodus zoef je dan over het asfalt.
Zodra ik weer over de grens kwam bij Dresden kon het gas er weer op. Ik kon daar ook het verschil vaststellen tussen een 535xd en een 530d. Ik moet zeggen dat het in het begin redelijk gelijk opging, maar ik had niet alles op scherp gezet (weliswaar Fahrmodus Sport, maar de schakelpook nog in D). Vanaf de 180 km/h werd het verschil in koppel en vermogen toch flink merkbaar en moest ik voorbij gelaten worden.
De dag erop ging het ook in vliegende vaart vanduit Dresden weer naar huis. Ook dat ging heel ontspannen. Ik moest wel wat vaker tanken want het verbruik is met deze snelheden toch wel hoog (450-500 km op een tank van 70 l). Maar indrukwekkend blijft het wel hoe gemakkelijk je met deze BMW met snelheden van 200+ kruist. De topsnelheid is ook snel bereikt, maar is vrijwel nooit lang vol te houden, ivm ander verkeer of bochten. Feit blijft: boven de 200 km/u houden maar zeer zeer weinig auto's je bij.
Wat je overigens wel moet doen als je met dergelijke snelheden (180+) wil rijden, dat je dan de Fahrmodi Sport of Sport+ activeert. Anders wordt de auto te deinerig en dat voelt niet prettig aan. Met Sport of Sport+ is het echter perfect.
Remblokken voor
- 50.000 km
Ik had afgelopen week een rit naar zuid Duitsland ondernomen om mijn zweefvliegaanhanger (met inhoud) op te halen. Voor de rit zouden volgens de boordcomputer de remblokken voor binnenkort aan de beurt zijn. Met heen en terugrijden zouden deze nog ongeveer 200 km meegaan en het zou dan tijd worden een beurt in te plannen. Dat was het plan.
Na op mijn gemakkie over meerdere dagen verspreid naar zuid Duitsland te zijn gereden merkte ik daar bij het hotel aangekomen dat mijn remmen voor schavende geluiden maakten. Het klonk in elk geval niet goed. De dag erop zou ik volgens plan de aanhanger meenemen en terugrijden, maar ik besloot dat het toch beter was om uit voorzorg een BMW dealer op te zoeken voordat ik met aanhanger de 600 km terug zou rijden.
Zo gezegd zo gedaan en het bleek dat de remmen voor echt op waren en reeds metaal op metaal remden. Was er dus gelukkig net op tijd bij (en heb daarmee al te grote schade aan de remschijven voorkomen). Volgens de boordcomputer zouden de remmen nog 700 km mee moeten gaan en er was geen enkel lampje gaan branden dat de remmen versleten waren.
Gelukkig konden de remmen dezelfde dag nog vervangen worden door de dealer en kon ik 's avonds nog terugrijden. Anders dan dat het qua weersomstandigheden en verkeer een horror rit was verliep deze rit terug verder zonder problemen.
Ik heb eea nagezocht en het blijkt dat er op de F10/F11 geen waarschuwingslampje meer zit voor versleten remmen. Blijkbaar heeft de voorganger E60 (E61) dit nog wel. Iets om rekening mee te houden dus.
Spelen in de sneeuw
- 55.000 km
Afgelopen weekend weer eens in de Eifel geweest, waar een mooie pak sneeuw ligt. En daar ligt ook het vliegveld vanwaaruit ik altijd zweefvlieg. En het mooie van de winter is dat deze dan helemaal leeg is. En dan heb je ineens gruwelijk veel plaats. En als dat het geval is begint het toch altijd wat te kriebelen :)
Bij de Audi had ik een rijvaardigheidstraining en ik vond het tijd om ook eens met de BMW de limiet op te zoeken en te kijken hoe het xDrive systeem zich in de winter gedraagt. En dat zonder de banden op te roken of de auto ongewild ergens tegenop te knallen. En zo'n leeg besneeuwd vliegveld leent daar natuurlijk perfect voor.
Rustig aan beginnen dan maar....
In Comfort modus breekt de auto wel wat uit, maar je merkt duidelijk dat de electronica al snel ingrijpt. Eea blijft goed beheersbaar. Je moet het overigens wel forceren om de auto te laten uitbreken. Bij normaal rijden gaat de kont af en toe wel een stapje opzij, maar het blijft allemaal heel goed beheersbaar.
Vergeleken met de Audi breekt de BMW natuurlijk sneller uit, want de xDrive heeft een beetje een achterwiel aangedreven karakter. Het karakter is dus anders dan de Audi A3 die ik hiervoor had. Dat is in principe een voorwielaandrijver met Haldex. Die ging (met ESP aan) ondanks verwoede pogingen gewoon rechtdoor. De BMW doet me qua weggedrag het meeste denken aan de Subaru die ik heb gehad.
Duidelijk....
En dan wordt het tijd voor de Sport+ modus. En daarmee wordt het echt mogelijk om te spelen met de auto. Driftend de bocht door, donuts, alles is mogelijk. Je merkt dan echt dat de electronica veel meer toelaat en het wordt bijna een pure achterwielaandrijver. Voelde me een uur lang net Jacky Ickx tijdens de Chamonix ijsraces. Geweldig!!
Wat saaie update
- 80.000 km
Deze update is wat saai want de auto doet het prima (zoals je ook mag verwachten). Net een servicebeurt gehad en de remblokken achter zijn net vervangen. Daarnaast zijn de zomerbanden eropgekomen en we kunnen weer los op de Autobahn.
Gemiddelde verbruik lijkt zich te stabiliseren rond de 10l/100 km. Maar dat is zoals gezegd met veel stadsverkeer. En als ik op de Autobahn ben en er is geen snelheidslimiet dan maak ik graag gebruik van de 313 pk (mits het verkeer dat toelaat natuurlijk). En ook dat is niet goed als je zuinig wil rijden. Maar de kracht van de motor is gewoon verslavend.
Bij normale snelheden (100-140) op de autobahn zie ik verbruikswaarden van 7-8l /100 km dus wie dat wil kan echt wel zuiniger. Maar ik wil dat niet en is ook niet de reden waarom ik deze auto destijds heb aangeschaft :-)
Opties die ik in de praktijk mis (en dat is niet veel, want vrijwel alles zit er al op):
Surroundview: Vooral rechtsvoor is de auto slecht in te schatten. Vooral in parkeergarages heb je daar snel schade opgelopen. Met het surroundview systeem zie je hoever je van de stoeprand (of muur) af bent. Mocht ik ooit weer een dergelijke BMW uitzoeken als vervanger voor deze dan wordt dit een van de must haves.
Schakelflippers achter het stuur: Soms wil je tijdelijk naar een lagere versnelling. Bijvoorbeeld als je bergaf rijdt en er is een snelheidslimiet. Dan wil je tijdelijk op de motor af kunnen remmen. Met de flippers kan dat en na een tijdje gaat de bak weer over naar automatisch. En voor het echt sportieve rijden is het ook fijn want je kunt je handen aan het stuur houden. Zonder de flippers moet je de bak op handmatig zetten en deze blijft daar dan ook in staan. Dit is echter meer een nice to have.
Opties die er nu opzitten die ik niet nodig vind:
Lane departure warning: Geeft een trilling door in het stuur. Is niet nodig, want ik weet zelf dat ik over de lijntjes van de rijbaan ga voor 99% van de gevallen. Nu let ik ook niet meer op de trilling in het stuur dus voor mij is dit onnodig. Gelukkig stuurt dit systeem niet voor me bij zoals ik onlangs in een Ford Mondeo en S-Max heb ervaren. Dat was pas ECHT irritant.
Long distance aanhangerbeul
- 100.000 km
De BMW is still going strong. Enige puntje is dat ik continu meldingen kreeg dat de adblue niet goed bijgevuld zou zijn en daarna een melding met defect adblue systeem. Ik zou ermee doorgereden hebben, want ik heb de auto niet vanwege het milieu gekocht, maar goed..... Uiteindelijk heeft de garage de vervanging van de sensor onder coulance doorgevoerd dus mij heeft dit niks gekost.
Afgelopen maand heb ik een gedwongen omweg vanuit zuid Frankrijk via CH moeten maken met mn zweefvliegaanhanger en daar mag je maar 80. Ok, op de cruisecontrol bij Geneve maar 83 gezet en gekeken wat het snelheidsverschil was met de vrachtwagens die ook maar 80 mogen. Een paar km haalde de eerste me in en niet al teveel later stond de cruisecontrol op 94, reed vervolgens met angst en beven een flitspaal voorbij en toen die niet flitste heb ik eea maar zo gelaten.... Experiment zou anders wel wat duur kunnen uitvallen.
En omdat dergelijke snelheden saai zijn (want ook met aanhanger rij ik normaal gesproken 120-130, en dit schiet dus echt niet op, zelfs als ik geen haast heb...) kon ik kijken wat dit met mn actieradius deed. Ondanks de zware aanhanger heb ik waarden van dik boven de 800 km zien verschijnen. Naarmate de rit vorderde leek dit steeds meer te kloppen. Dus hoezo dat een 6 cilinder niet zuinig kan zijn?
Lange termijn ervaringen - Pech
- 160.000 km
Ok. De auto heeft tot dusver eigenlijk prima gelopen. Maarrrrr….
Vorig jaar kwam een waarschuwing omhoog: Antrieb gestört. Maar na een tijdje was de melding weer weg en liep de auto weer normaal.
Heb eea laten onderzoeken en de garage vond uit dat de Nox sensoren niet goed meer functioneerden. Tot vervanging/reparatie is het nooit gekomen. Ook omdat de auto verder goed liep. En omdat mn kop meer bij verhuizen stond want had een huis in de Eifel gekocht…
Toen kwam het bericht van de terugroepactie. Afspraak gemaakt bij de garage voor controle van de AGR (EGR) maar eerst de noodzakelijke reguliere servicebeurt. Totdat het bericht van de garage kwam dat ze de auto niet mochten vrijgeven omdat de EGR koeler “undicht” was. Daardoor een week lang de auto moeten missen :(
En toen ben ik me gaan inlezen in deze materie. En ik heb begrepen dat de EGR de motor verstopt op den duur en dat dat deel steeds opnieuw verstopt raakt. De vraag blijft hoe lang BMW de kosten daarvan betaalt.
Dus…. Heb contact met een tuner opgenomen en gevraagd of ze de EGR niet kunnen stilleggen. Ofwel er worden geen uitlaatgassen meer toegevoerd maar alleen buitenlucht. Dus eea slipt dan niet meer dicht. En ook heeft de auto chiptuning meegekregen en dat was vanaf het moment dat ik daar wegreed goed merkbaar.
Op de weg naar huis ging alles ok, toename vermogen echt duidelijk te merken en eea liep echt fijn. Maar na een tijdje in de Baustelle wilde ik weer gas geven maar er was een stuk minder vermogen. Een Raststätte opgezocht, motor uitgezet, weer gestart en toen was t volle vermogen er weer. Tot 50 km verder en toen hield t weer in. Daar klopte iets niet.
Toen ben ik eea gaan nalezen. Zaken over koeling kwamen voorbij. Een verdere proefrit leverde uitkomst. Koelwater was slechts 80 graden en olie 100 op het moment dat de auto besloot het vermogen te beperken. Dus daaraan lag het niet.
Volgende stap: OBD dongle kopen en met een app de fouten uitlezen. En daar kwam ook Nox sensor naar voren. Was vermoedelijk de oorzaak.
Tot ik die avond constateerde dat ik rechtsvoor een lekke band had. Gelukkig nog op tijd een bandenboer gevonden die zo vriendelijk was snel een vervangende band erop te leggen zodat ik verder kon. Dan de ochtend erop om 5 uur richting mn werk begon de auto na 100m verschrikkelijk te stotteren. Motor liep goed maar de schokken kwamen echt uit de aandrijving. Had verder geen keus en moest 80 km verder naar kantoor. Maar vond het nu tijd worden voor een afspraak in de garage dus eea doorgegeven.
Na mn werk schoorvoetend weer terug naar huis en weer dat verschrikkelijke schokken. Dan voor de dag erop de auto maar laten staan want ik vertrouwde het niet meer, heb nl nog een motorfiets, en weer eea online gaan nazoeken. Met de suggestie zekering nr 78 te verwijderen en dan te kijken hoe t dan reed. Want het zou wel eens de tussenbak kunnen zijn.
Zo gezegd zo gedaan en de auto stotterde niet meer en liep eigenlijk weer prima (zonder schokken) en heb de garage ingeseint dat ze de tussenbak moeten nakijken. In t ergste geval moet die worden vervangen. Tot nu toe blijft de zekering eruit maar dat betekent wel dat ik nu met achterwielaandrijving onderweg ben. Maar vermogensverlies na een zekere tijd blijft. En de auto blijft in comfortstand.
Inmiddels wijzer geworden en t blijkt dat banden cruciaal zijn voor behoud van die tussenbak. Kan goed zijn dat die vervangende band een te grote afwijking heeft qua loopvlak ten opzichte van de rest waardoor de tussenbak problemen kreeg. Bmw zegt dat t verschil niet meer dan 15mm mag bedragen.
Nu kan de auto komende maandag naar de garage en kunnen ze eea gaan nakijken. Kan potentieel een dure grap worden.
Als eerste dat Nox dingetje. Er zijn twee sensoren. Voor en na de katalysator. Beiden gaven een foutmelding. Als dat niet goed werkt komt de auto niet door de Tüv en ik vermoed dat het vermogensverlies daardoor komt. Als dat is opgelost kom ik er snel genoeg achter of dat de oorzaak was. Ritje op en neer naar kantoor moet dan uitkomst bieden. Dat grapje zou rond 1000 eur kosten….
De tussenbak…. Hoop dat t met een oliewissel opgelost is (niet in Bmw onderhoudsprogramma te vinden) en dan blijft t bij 500 eur. Maar in t ergste geval moet ie worden vervangen. Origineel bmw nieuw 4000 eur, een gereviseerde 1000-2000 eur… auw…
Kan echter niet met die ene reserveband verderrijden als het tussenbak issue is opgelost. Want dan gaat die waarschijnlijk weer kapot. Er moeten echt 4 dezelfde banden onder. Dus het plan is zsm wisselen naar de winterbanden. Zomerbanden waren zowieso op dus er komen 4 nieuwe. Tot het moment van bandenwissel rij ik denk ik nog even met getrokken zekering verder om de mechaniek te sparen.
En als eea is opgelost:
Om de 50000 km olie laten verversen van tussenbak, versnellingsbak en de differentielen.
En beter op de banden letten.
Metamorfose
- 161.000 km
Ik had in het vorige stukje geschreven over enkele problemen en dat ik de auto naar de garage zou brengen voor de NoX of temperatuursensor en het schokken uit de aandrijving met de zekering 178 weer geplaatst.
Men had aan de hand van de foutcode vastgesteld dat de temperatuursensor niet goed meer was. Na proefrit konden ze geen fout meer vaststellen. Het schokken hadden ze ook geconstateerd maar hadden er verder niks aan gedaan behalve de zekering er weer uit te halen.
OK dus het was nu zaak om vast te stellen of het vermogensverlies er nog steeds was. Had de OBD stekker erin gedaan en liep een trace lopen met ook EGT erbij als waarde. En..... ja hoor. Bij vol gas werd het vermogen teruggeschroefd en bij thuiskomst liet de grafiek van de EGT een duidelijke piek zien op het punt dat het vermogen terug werd geschroefd. Bingo! Dus het was duidelijk dat ik nog een keer naar de tuner terug moest om eea aan te laten passen.
Dan nu het schokken uit de aandrijflijn. Het weer dreigde om te slaan en er was sneeuw voorspeld dus het werd hoog tijd voor de winterbanden. Allemaal dezelfde leeftijd. Meteen na de bandenwissel de zekering er weer in en..... het schokken was weg !!
Met de winterbanden eronder en het slechte weer was het niet meer mogelijk om volgas te rijden en dus had ik ook geen momenten meer met terugval vermogen.
Maar kort voor kerst kon ik nog langskomen bij de tuner die ik mijn EGT grafiek al had laten zien. In een kwartiertje tijd was de auto van de nodige update voorzien en was het wachten op de rit naar huis.
Vermogensverlies is er tot dusver niet meer. Heb enkele stukken volgas gereden op de autobahn.
En dan nu het effect van de chiptuning.
De auto is van 313 naar 360 pk gegaan en het koppel van 640 Nm naar iets boven 700 Nm. Exacte meting heb ik niet (dus ik geloof de cijfers maar).
Bij het wegrijden merk je al dat de auto wat beter trekt, maar met vrije baan merk je pas echt het verschil. De auto was al niet sloom maar nu sleurt ie echt beestachtig. Ook boven de 200 km/u word je nog flink in de stoel gedrukt. Wat een kanon is het geworden!
Zat op de autobahn op een bepaald punt gewoon achter een Mercedes AMG aan te jagen en kon dat ding gewoon bijhouden, maar moest wel bij 210km/u afhaken ivm de winterbanden. Of die AMG echt 100% volgas ging weet ik niet maar ik kon horen dat ie iig flink moest trappen dus geloof dat het niet zoveel meer scheelt.
Verder is de motorloop nog rustiger geworden en de automaat schakelt bij nog lagere toeren op en blijft ook iets langer in lage toeren hangen. Een nadeel van een F11 is het hoge gewicht, maar daar merk ik nu helemaal niks meer van. De auto heeft qua rijden een metamorfose ondergaan en heeft niks aan comfort ingeboet.
Versnellingsbak spoeling
- 177.000 km
De auto is langsgeweest voor de Tüv en heb meteen een oliespoeling voor de versnellingsbak laten doorvoeren. Dit was de eerste keer.
Bij de TüV was opgevallen dat beide achterste schokdempers oliesporen vertoonden en deze moeten nog worden vervangen voordat het nieuwe TüV stickertje erop mag.
Kostenpost 1200 Eur ex inbouw. Premium rijden mag wat kosten. Heb overigens niks gemerkt in het rijgedrag. Maar daarvoor moet de auto nog een keer terug en dan mogen er ook meteen nieuwe remblokken op.
De versnellingsbak schakelde eigenlijk nog prima, maar als ZF aangeeft dat het verstandig is om elke 80 duizend km de bakolie te laten spoelen werd het nu echt hoog tijd om dat ook te laten doen want schade aan de bak kan ik absoluut niet gebruiken.
In elk geval is het verschil wel te merken. De bak schakelt nu echt boterzacht. Voorheen waren de schakelmomenten duidelijker te merken.
Verder loopt de auto motorisch super. Van de tuning nog totaal geen spijt gehad.
En komende maandag gaan de zomerbanden er weer onder. Deze waren versleten dus er zijn 4 nieuwe besteld. Deze keer probeer ik het met Michelin Pilot Sport 4. Ben benieuwd naar de verschillen met de Goodyears die er eerst onder lagen.
Motorschade … maar het verhaal is niet ten einde
- 178.000 km
Ok. De achterste schokbrekers zijn erin en blijkbaar had de bmw nieuwe firmware nodig dus daarmee was de tuning en egr off foetsie. En dus weer origineel. Niet dat de bmw een slak is, maar de egr kan weer mooi doorgaan met alles dichtslibben en de extra power was toch wel lekker. Dus had de tuner al gecontacteerd. Maar moet zeggen, met de nieuwe firmware is de auto een stuk strakker geveerd. Voelt gewoon rustiger.
Totdat…..
Ik reed naar mijn werk en alles was normaal. Had 256 op de klok want half 6 s morgens is er niet verkeerd. Dan kwam er een stuk met 120 en daarna ging het een tunnel in met maximaal 80. Alles compleet normaal tot dusver. Na de tunnel was het weer onbeperkt, dat wist ik dus ging weer langzaam meer op het gas en toen hoorde ik tiktiktiktik vanuit de motorruimte komen. Dacht: dat is niet normaal.
Voorzichtig gasgeven en even kijken hoe t aanvoelt bij hogere toerentallen. Ondertussen voelde ik de hele aandrijflijn schudden zodra ik wat meer gas gaf en dacht ik: oh shit…. En werd de verdere rit een kwestie van overleven. Tot de dealer was t nog ongeveer 20 km. Maar gelukkig heeft de auto t lang genoeg uitgehouden en ben ik niet op de snelweg stilgevallen. Dus om 6 uur s ochtends parkeerde ik de auto bij de dealer en moest nog een uur wachten tot ze open gingen.
Google op motorschade enz leidde snel tot het vermoeden van drijfstanglager en krukas schade. En dat werd dus een uur later door een service medewerker bevestigd. Motor kapot en ze zouden de auto op het parkeerterrein parkeren. Met een taxi naar het werk en daar geregeld dat ik later mn spullen uit de auto kon halen. Maar hoe nu verder ?
Motorschade vervolg 1
- 178.001 km
De auto staat nu bij de dealer met motorschade en het giert door de kop: hoe verder? De servicemonteur gaf me een quote van 25 duizend voor een nieuwe motor plus nog 4000 voor inbouw. En dacht: dan kan ik beter een andere auto kopen. Maar na wat zoeken kon ik niet zo snel iets goeds vinden en alles had minstens net zoveel gelopen als de mijne.
Terug op het werk gaf een collega me een tip voor bmw specialisten en die had ik gecontacteerd. Uiteindelijk kwamen ze met de aanbeveling om contact op te nemen met een paar motoren revisiebedrijven. De eerste was gespecialiseerd op bmw maar na contact bleek dat ze pas midden september tijd hadden. Maar ze kenden het probleem. Ze deden 2 bmw motoren per dag. Slik.
Half september en al die tijd zonder auto duurde me te lang dus verder op zoek. Heb nu een bedrijf gevonden dat de bmw einde volgende week ophaalt en dan gaan ze kijken wat er aan de hand is. Er zijn 2 opties. Of de motor wordt gerepareerd of er komt een gereviseerde motor in met 12 maanden garantie. Ze gaven in de quote aan dat er dan meteen een krukas van een 50d en een betere oliepomp, ook van een 50d, in komt. Kosten iets onder 10 duizend. Die componenten zijn idd een stuk beter heb ik inmiddels door en geeft minder kans op schade. Want als ze toch aan motorrevisie doen kunnen de (blijkbaar) zwakke plekken meteen worden aangepakt. Een gereviseerde motor is worst case want als als de schade meevalt kan het goedkoper uitvallen.
Het belangrijkste is nu dat ze eerst kijken wat de schade is, maar een gereviseerde motor met enkele verbeteringen is inmiddels een serieuze optie. De auto is verder perfect. De beslissing om te repareren of een nieuwe motor hangt af van die eerste inspectie. Voor die mannen is het blijkbaar gesneden koek maar voor mij is dit nieuw. Maar ook weer een leermoment.
Het is afwachten maar het bedrijf waarmee ik nu in zee gaan zijn geen prutsers en maken een professionele indruk. Ze doen vrijwel uitsluitend bmw. De recenties zijn goed. Als alles afgerond is weet ik of ik de goede keuze heb gemaakt maar nu heb ik er iig een goed gevoel bij voor wat het waard is.
En ook een puntje: gezien de kilometerstand begon ik vantevoren al langzaam te denken aan de distributiekettingen. Want die kunnen na 200 duizend km problemen geven. Deze vervangen is een dure grap en het “voordeel” is dat deze nu meteen worden meegenomen. Heb daarom ook meteen in het eerste bericht meegegeven naar het motorrevisiebedrijf dat die op zn minst gecontroleerd moeten worden. Want als ze toch moeten schroeven en de motor er toch uit moet….
Dus ja, het slechte nieuws is dat de auto nu kapot is, maar het goede nieuws is dat deze nu een tweede kans (of leven) krijgt. En ook de kans voor mij om bepaalde zaken anders te gaan doen.
Bijvoorbeeld: wat ik ook heb meegekregen is dat de oliewisselintervallen van Bmw een totale grap zijn. En heb me daar altijd keurig aan gehouden. Stupid me. Achteraf gezien zijn 30 duizend kilometer gewoon veel te lang en dat kan goed DE oorzaak geweest zijn van de schade. Wisselen om de 10 a 15 duizend is beter en ook iets andere olie. De hoofdreden waarom de lagers blijkbaar kapotgaan is gebrek aan smering. Dus als alles weer in orde komt ga ik de oliewisselintervallen iig niet meer volgens bmw opgave doen. Kosten is bij mij overigens nooit een argument geweest, maar een paar extra oliewissels kosten nou eenmaal niet zoveel als een motorrevisie.
Maar ik kan wel afgeven op bmw, maar dat doe ik niet want vrijwel alle merken maken zich schuldig aan verkeerde service intervallen en hebben ook hun zwakke plekken. Het is alleen dat kopers niet goed geïnformeerd worden en het is jammer dat merken ervanuit gaan dat een gemiddelde koper elke 3 jaar een nieuwe auto koopt en vergeet dat anderen na 3 jaar die autos weer oppikken en verder willen rijden.
Motorschade - de Feniks uit de as herrezen
- 178.002 km
Het heeft even geduurd maar het verhaal gaat verder.
Laatste keer stond de auto bij de dealer en na het eerste contact met het motorrevisiebedrijf werd er een afspraak gemaakt om de auto op te halen. Daarna kon het wachten beginnen.
Vorige week kwam er bericht dat ze de auto aan het bekijken waren en dat de motor er op het eerste gezicht netjes uitzag maar dat ze nog niet wisten wat de oorzaak was. De volgende dag een paar foto‘s en ook een nieuwe prijsopgave met idd een vervangende motor. En dat ze ook voorstelden een paar zaken meteen mee te nemen zoals luchtfilter, NoX sensor en reiniging van de DPF. Doorgegeven dat ze wmb konden beginnen.
Daarna kwamen er fotos binnen waarin duidelijk te zien was hoe de motor werd opgebouwd en afgelopen woensdag kwam het bericht dat ze klaar waren. Meteen overnachting geboekt in Oberhausen (want daar zitten ze) en gisterenmiddag met het OV daarnaartoe. Een halve wereldreis, want het kostte me 4 uur om er te komen. En dan vanmorgen 100m lopen naar de motorboer vanuit het hotel.
Daar aangekomen werd ik door een vriendelijke monteur begroet en die zei meteen dat dit soort schade bij de N57 motor veel voorkomt. Maar de belangrijkste tip: oliewisselintervallen inkorten naar 10 a 15 duizend km. Iets wat ik al begrepen had maar prima het nog een keer te horen.
Bij de auto legde die nog kort uit dat de motor nu weer practisch nieuw is en dat eea rustig ingereden moet worden met oliewissel na de eerste 2000 km. Er zit nu ook een betere krukas in (van de 50d) en een oliepomp met een hogere capaciteit. Ook van een 50d.
De auto met Bimmerlink op de iphone verbonden en daarna de eerste rit gemaakt. De motor loopt weer als nieuw. Alles voelt normaal en vertrouwd aan.
Tuning
- 178.002 km
Ik ben 4 weken op vakantie geweest, op de motor, want met de auto zou ik met de aanhanger erachter in de bergen deels vollast moeten rijden en zou ik bij aankomst in zuid Frankrijk een oliewissel moeten doorvoeren. Dus dat durfde ik nog niet aan. En de trip op de motor was ook een mooie ervaring, maar geen onderdeel van de review. ;)
Ben nu inmiddels terug en ben nu kilometers op de klok aan het zetten om de motor in te rijden. Alles loopt als een zonnetje. Ga momenteel niet boven de 2500 toeren absoluut maar op de Autobahn betekent dat ik daarmee nog steeds met 180 km/u kan cruisen. Even snel inhalen is er echter nog niet bij. In de stad hou ik ca 2000 toeren aan als max en daarmee kan ik rustig maar vlot optrekken.
Ik heb nog 400 kilometer te gaan voor de inrijfase en eea voelt goed aan, maar de meeste zorgen maakte ik me over de EGR. Nu met de nieuwe motor zijn de inlaatkanalen mooi schoon en dat wil ik zo houden. Dus die EGR moest zsm uit.
Ben ondertussen aan t zoeken gegaan en mn oog viel op de firma „DiTuPa“. Die boden (bieden) een flash per App aan met de optie de EGR stil te leggen. En t mooie is dat ik altijd weer terug kan naar origineel. Die jongens testen alles zelf en rijden naar eigen zeggen duizenden km over Alpenpassen om ea te testen. Er lijkt enorm veel kennis achter te zitten en ook alle recenties zijn positief.
Dit is een nieuw concept. Normaal moet je naar de tuner maar hier wordt alles per App geflashed.
Dus gisteren de sprong in t diepe. Het geld overgemaakt, code gekregen, de dongle in de OBD aansluiting gestopt, met de App verbinding opgebouwd met de dongle en begonnen met de flash naar stage 1+.
De meest exotische foutmeldingen kwamen voorbij maar na 10 minuten zei de app dat alles succesvol was en werd t contact uitgeschakeld. Dus even de proef op de som en de motor gestart en alles klonk volkomen normaal. Is het zo simpel?! Lijkt van wel……
Daarna alles weer uit voor een flash van de versnellingsbak. Na weer 2 minuten was ook dat gebeurd en was t tijd voor een korte proefrit. De tune werkt pas als alles warm is en dat was nog het geval. Eea zou ook teruggeschroefd moeten worden oa als alles te warm wordt. Dus nu is eea ook beter beveiligd.
Hier was al bij het wegrijden te merken dat de auto gretiger van zn plek kwam zonder nerveus te worden. Motor klonk volkomen normaal. De versnellingsbak tuning is er om met het hogere vermogen om te gaan en wat merkbaar is dat de versnelling nu ook mee wordt aangegeven in de D modus. Maar verder voelde alles ongeveer hetzelfde aan.
Kan natuurlijk nog niet echt gasgeven maar de motor loopt rustig en nu met een dag later kan ik bevestigen dat eea standaard aan blijft voelen totdat eea warm is. Dat moet ook zo want die jongens hebben dat zo geprogrammeerd.
Als eea warm is voel je duidelijk dat er meer in het vat zit. Volgende week vrijdag is de eerste oliewissel voor de nieuwe motor en kan ik deze geleidelijk aan gaan belasten en kan ik eea beter beoordelen.
Maar het belangrijkste is nu dat de EGR stilligt. En hoeveel vermogen de motor afgeeft hangt af van mn rechtervoet. Bij de vorige tune was er ook niks van te merken dus we wachten deze af hoe eea bevalt.
Eerste ervaringen met Ditupa Tuning
- 178.003 km
Twee weken geleden hab ik de oliewissel laten doen en meteen daarna kon ik langzaamaan beginnen met de motor meer te belasten. De rit terug kon ik eindelijk normaal rijden en kon het middeltoerige gebied opzoeken en ook meer gasgeven bij het optrekken.
Nu was het pas duidelijk voelbaar dat de auto meer vermogen en koppel had. Maar het voelt natuurlijker aan en komt er niet zo bruusk in als de vorige tune (die eropzat voordat de motor stukging). Eigenlijk voelde het net zo aan zoals ze daar bij Ditupa beweren, namelijk dat de auto moet aanvoelen of ie zo uit de fabriek komt. Uiteraard heb ik de eerste paar honderd km rustigaan gedaan en dus normaal gereden. Maar de eerste indruk was in elk geval goed.
De afgelopen week vond ik het tijd om de auto voor de eerste keer vol te belasten en de hoge toeren eens op te zoeken. Alles zonder drama maar met een geweldige duw in de rug. Ik heb ook gekeken of er foutmeldingen waren maar die waren er niet. Op de Autobahn heb ik vanmorgen ook voor het eerst gemerkt dat de auto niet meer begrensd is. De teller stond op 263 km per uur en de auto was nog aan het accelereren.
Ook duidelijk merkbaar is hoe de auto er nu aan sleurt als je in de 8e versnelling zit en dan vanaf 1500 toeren of zo op het gas gaat.
Een ander effect van de tuning is als de motor koud is en je s morgens wegrijdt. De olietemperatuurmeter geeft dan natuurlijk een lage temperatuur aan. Voorheen stond de meter al vrij snel in het midden. Nu duurt dat duidelijk langer. Het lijkt erop dat de jongens van Ditupa daar conservatiever in zijn en dat is goed want dat geeft de motor meer tijd om warm te worden en je wordt zo ook gemotiveerd om het langer rustig aan te doen. Automatisch houdt dat ook in dat het langer duurt voordat de tune actief wordt. De omschakeling naar hoger vermogen is overigens niet merkbaar.
Wat ze overigens ook hebben ingebouwd is dat de motor standaard vermogen levert als je de auto in de Eco pro modus zet. De EGR staat dan overigens nog steeds uit.
Nu het gevoel goed is wil ik nog een keer de launch control optie testen, want ik had met Bimmercode de sportautomaat en launchcontrol opties geactiveerd. Maar moet daarvoor een rustig stuk weg vinden. En zal pas dan merken hoe de auto bij vollast accelereert vanaf stilstand.
Beiers uurwerk en geplande upgrade
- 190.000 km
De afgelopen 10 duizend km zijn probleemloos verlopen. De auto rijdt nu erg goed en is een stuk rustiger gaan lopen. De Ditupa Stage 1+ tune voelde als een gok maar heeft inmiddels echt overtuigd.
Zoals eerder geschreven heb ik nu ook de launch control getest die er standaard niet op zit maar met bimmercode is geactiveerd. En ik kan zeggen dat je nu gewoon wordt afgeschoten vanaf stilstand. Wel een leuke gimmick iig.
Nu dr 10 duizend km om zijn is er inmiddels weer een oliewissel geweest en ben van 5W30 naar 5W40 gewisseld. En het is niet te geloven maar de auto loopt nu nog rustiger.
De auto heeft ook een paar weken geleden bezoek gehad van ongewenst bezoek van een marter die gelukkig alleen wat geluidsdempend materiaal van de motorkap had weggevreten. Goed dat ik het zag en inmiddels zijn er maatregelen genomen zodat de marters hopelijk voortaan een andere schuilplaats gaan zoeken.
En dan de geplande upgrade:
Daarbij had ik nog een ding in t achterhoofd. De auto heeft tot nu toe nu met Ditupa Stage 1+ rondgereden en dat beviel zo goed dat ik naar Stage 2+ wilde gaan. Inbouw van een upgrade intercooler is daarvoor wel een vereiste. Maar omdat de temperaturen nu toch rond het vriespunt liggen leek het me wel een idee om de auto alvast naar Stage 2+ te flashen, wat ongeveer in 3 minuten was gepiept en even te kijken hoe dat bevalt.
Na wat speurwerk heb ik bij de upgrade intercooler gekozen voor een exemplaar van de firma Wagner waarmee de motor beter tegen zomerse temperaturen kan dankzij betere koeling en ook met de tuning is dat verstandig. .
Met de stage 2+ is het vermogen nu op 380 pk aangeland en het koppel ligt nu op 770 Nm. Met een boost naar 400pk/800Nm voor max 15 seconden. Dat zou het maximale moeten zijn wat eruit te halen is zonder aan betrouwbaarheid in te boeten of grote ingrepen. En dat is ook meer dan genoeg. Moet wel leuk blijven.
Niet vergeten. Standaard heeft de auto 313 pk en 630 Nm.
Ook de eerste ritten op de Autobahn achter de rug steeds met Bimmerlink als logger voor o.a. de inlaattemperatuur. Om eea in de gaten te houden zolang de intercooler nog niet was ingebouwd. Het verschil in vermogen en vooral koppel is duidelijk merkbaar, maar heb nog vrij ontspannen gereden. Het is wel interessant om te zien wat de verschillende temperaturen zo doen tijdens het rijden. Bij een normale rijstijl zonder alles te vragen heb ik inlaattemperaturen gezien tot ongeveer 60 graden met een piek van 72 graden bij ongeveer 5 graden omgevingstemperatuur bij een stuk plankgas. Was vlak voor het bereiken van 70 graden overigens al van het gas gegaan. Dat was een van de grenzen die door Ditupa werden aangegeven vanaf waar ze vermogen terug gaan regelen.
Vandaag is de geupgrade intercooler inmiddels ingebouwd. Dat was met een uurtje werk gepiept. Op de terugweg kon ik eea mooi vergelijken en heb nu maximaal 30 graden inlaattemperatuur gezien en heb echt een paar stukken plankgas gereden. Dat scheelt dus nogal.
En hoe rijdt dat dan? Nu is de auto echt bloedsnel geworden. Met een brute duw in de rug vrijwel vanaf stationair. Topsnelheid is niet getest. Kan ook niet vanwege de winterbanden.
En nu is t mooi geweest met de upgrades. De BMW loopt fantastisch en hoop dat dat zo blijft.
Luchtbalgen
- 191.000 km
Een paar weken geleden had ik gezien dat de auto achter ingezakt was. Na het starten van de motor pompte die de boel weer omhoog. Dat was echter een teken dat de luchtbalgen achter aan de beurt zijn. Dit zijn de eerste balgen sinds nieuw en na ongeveer 10 jaar kun je verwachten dat ze een keer aan vernieuwing toe zijn. Had al een afspraak gemaakt met de garage om ernaar te kijken. Zij zouden dan de balgen bestellen en inbouwen. Ondertussen kon ik nog wel rijden.
Echter afgelopen maandag pompte auto de boel niet meer op/vol en werd elke hobbel en kuil voelbaar. Gelukkig was ik alleen maar in het dorp naar de benzinepomp gereden om te tanken en was niet onderweg naar mn werk. Dus voorzichtig terug naar huis gereden. Eea werd dus dringender, want kon niet meer met de auto naar mijn werk.
Omdat bij ons vrijwel alles dicht was ivm carnaval kon ik niet naar de garage en moest dus zelf actie ondernemen om eea wat te versnellen. Had dus dezelfde dag online nog luchtbalgen van het merk Dunlop besteld (zouden goede moeten zijn), kosten 220 Eur voor 2 stuks. Dus dat valt op zich wel mee.
Gelukkig heb ik nog een motorfiets en kon ondertussen daarmee naar mijn werk. Het is weliswaar nog erg koud 's morgens, maar de handvatverwarming en gevoerde kleding maken de ritten nog draaglijk.
Ondertussen zijn de luchtbalgen door de garage gemonteerd. De garage vroeg nog hoeveel de balgen gekost hadden en gaven aan dat ze makkelijk te monteren waren. En daarmee zijn de veerproblemen uit de wereld en rijdt de auto weer strak en comfortabel.
Verder doet de auto het prima. Met de tuning valt het echt op hoe snel ik nu op 210km/u zit, het voorlopige maximum ivm de winterbanden. En dat alles zonder drama, maar wel met een geweldige duw in de rug. Nog een paar weken geduld en dan komen de zomerbanden er weer onder en kan ik kijken hoe de auto zich zonder verdere restricties gedraagt.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.