BMW 535d xDrive Touring High Executive (2014)

BMW 535d xDrive Touring High Executive (2014)

Uitvoering535d xDrive Touring High Executive
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018

BMW 535d xDrive (2014)

Deze 535d heb ik gekocht als opvolger van mijn 520d. De 520d was uit 2010. Deze auto beviel heel erg goed, vooral de stilte en het comfort van de auto was een verademing t.o.v. de Volvo v70D5 uit 2001 ervoor. Maar qua vermogen kwam de 520d iets te kort (eigenlijk helemaal niet, maar mijn 2e auto was toen een M3 en je wilt altijd meer...).

Toen de auto > 250.000 km had gereden was het tijd om op zoek te gaan naar een opvolger.
Na veel wikken en wegen besloten om zelf opzoek te gaan naar een 535d in Duitsland en deze te importeren.

Eisen:
- leer (zwart of bruin)
- professional navigatie
- head-up display
- adaptive cruiscontrole
- panoramadak
- 1 vorige eigenaar + BMW dealer als aanbieder

Uiteindelijk deze auto gevonden. Toevallig zelfde kleur zowel exterieur als interieur als mijn vorige BMW. Slechts 1 buurman was het nieuwe kenteken opgevallen toen hij op de oprit stond...

En hoe bevalt ie...
Net als de vorige, goed. De auto is stil, comfortabel en snel. Tussensprint, sprint of topsnelheid.. Maakt niet uit. Hij is snel zat... Maar toch ook... Hij is zwaar, de 2.000 kg poets je niet even weg. Na 1 jaar heb ik ook chiptuning gedaan. En na de chiptuning leek het alsof de auto 200kg lichter is geworden. De auto is nu nog sneller etc etc Maar het voelt allemaal niet alsof je in een sportwagen zit. Ik had ook een E46 M3 die voelde enorm snel aan. Vooral 100 naar 180 of nog meer. Maar de 535d is sneller maar dan zonder drama...

Wat kan beter... Het verbruik (had ik kunnen bedenken). Maar achteraf was een 530d denk ik de betere keuze. Zuiniger en snel zat. Gemiddeld verbruik ik 1 op 12,5 schat ik. Ik rij (bijna) altijd in comfortstand en het automatische motor afslaan knopje is met een app gedeactiveerd.
De auto wordt alleen gebruikt voor op de snelweg en lange ritten. Alles < 100 km wordt gedaan met een i3.
Zitplaats op de middelste is nu nog net voldoende. Maar de dikke tunnel in het midden is wel groot.

De adaptive cruiscontrol kon ik maar niet aan wennen. In Nederland zeker niet. Dit is erg persoonlijk ben ik bang. Want ik kan er slecht tegen als ik achter iemand rij die NIET op de cruisecontrol rijdt. En de hele tijd fluctureerd tussen 95 en 103 km/h... ( met 1 knopje kun je het uitzetten).

Wat is nu wel goed...
Vakanties naar het zuiden (door Duitsland) zijn een uitje. Cruisen met 180+ (en meer) zonder dat iemand iets doorheeft.
- Genoeg ruimte (stationwagon).
- xDrive in de sneeuw
- Head-up display

De head up display geef ik 5 sterren. Nooit meer zonder!
Ook het panoramadak krijgt 5 sterren. Al doe ik nooit het dak open maar wel het "gordijn", zodat het lekker licht is in de auto.

Betrouwbaarheid.
- 1 kapotte Ad Blue sensor (garantie)
- 1 luchtbalg lek (was ook bij mijn 520d het geval)

Ik heb er nu 60.000 km mee gereden en ik ben nog steeds zeer positief (rij sinds 2020 wel veel minder). Ik zou bijna zeggen dit is een blijvertje. Rationeel gezien.. Toch kijk ik elke week naar wat anders leuks...
Zoals 540i? iX3? Cayenne Hybrid? X5? 330i? Keuzes keuzes. Nadeel is dat de 535d eigelijk net zo goed is als alles hiervoor. Behalve... de wegenbelasting!

Onderhoud versnellingsbak

Ondanks het advies van BMW is mijn auto toch bij ZF in Delfgauw geweest. Volgens ZF is het een (lease) centen kwestie dat BMW adviseert om geen oliewissel te doen bij 100.000 km voor de versnellingsbak. Immers een auto in de lease wordt 1.000 euro duurder in onderhoud...

Ik heb het wel gedaan... Kosten waren 779,--. Oliewissel en spoelen. Verder geen bijzonderheden. Maar wel een verschil in schakelen. De bak schakelt nu onmerkbaar. Ik heb ooit in een nieuwe BMW 520i gereden en zo voelt het nu ook aan.

Verbruik

Afgelopen winter 2 maal op wintersport geweest. De eerste keer met het hele gezin (5 personen) naar Italië. Gemiddeld verbruik 1:13,5. Auto vol geen dakkoffer. Veel verkeer op de heenreis. Terug via Zwitserland, verbruik in Zwitserland was 1:19!!! Voornamelijk door het erg rustige rijden. In Duitsland rij ik meestal 180+.

De tweede trip was lang weekend naar Oostenrijk. Heenweg een lege autobahn. Verbruik schoot daardoor omhoog. 1:10,2 De snelheid lag vaak en langdurig op 200+ (met uitschieters)

Het verbruik in NL ook maar eens bijgehouden. Met regelmatig stads verkeer en snelweg zit ik op 1 op 13,5. Met veel snelweg weinig stad gaat dit naar 1:14,5. Ik rij (bijna) altijd in de comfort stand en de start stop is uitgeschakeld.
Rijden in eco-pro drukt het verbruik wel. Denk aan een kilometer verder op een liter gemiddeld.