BMW 535d xDrive Touring High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 535d xDrive Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
BMW 535d xDrive (2014)
- 135.000 km
Deze 535d heb ik gekocht als opvolger van mijn 520d. De 520d was uit 2010. Deze auto beviel heel erg goed, vooral de stilte en het comfort van de auto was een verademing t.o.v. de Volvo v70D5 uit 2001 ervoor. Maar qua vermogen kwam de 520d iets te kort (eigenlijk helemaal niet, maar mijn 2e auto was toen een M3 en je wilt altijd meer...).
Toen de auto > 250.000 km had gereden was het tijd om op zoek te gaan naar een opvolger.
Na veel wikken en wegen besloten om zelf opzoek te gaan naar een 535d in Duitsland en deze te importeren.
Eisen:
- leer (zwart of bruin)
- professional navigatie
- head-up display
- adaptive cruiscontrole
- panoramadak
- 1 vorige eigenaar + BMW dealer als aanbieder
Uiteindelijk deze auto gevonden. Toevallig zelfde kleur zowel exterieur als interieur als mijn vorige BMW. Slechts 1 buurman was het nieuwe kenteken opgevallen toen hij op de oprit stond...
En hoe bevalt ie...
Net als de vorige, goed. De auto is stil, comfortabel en snel. Tussensprint, sprint of topsnelheid.. Maakt niet uit. Hij is snel zat... Maar toch ook... Hij is zwaar, de 2.000 kg poets je niet even weg. Na 1 jaar heb ik ook chiptuning gedaan. En na de chiptuning leek het alsof de auto 200kg lichter is geworden. De auto is nu nog sneller etc etc Maar het voelt allemaal niet alsof je in een sportwagen zit. Ik had ook een E46 M3 die voelde enorm snel aan. Vooral 100 naar 180 of nog meer. Maar de 535d is sneller maar dan zonder drama...
Wat kan beter... Het verbruik (had ik kunnen bedenken). Maar achteraf was een 530d denk ik de betere keuze. Zuiniger en snel zat. Gemiddeld verbruik ik 1 op 12,5 schat ik. Ik rij (bijna) altijd in comfortstand en het automatische motor afslaan knopje is met een app gedeactiveerd.
De auto wordt alleen gebruikt voor op de snelweg en lange ritten. Alles < 100 km wordt gedaan met een i3.
Zitplaats op de middelste is nu nog net voldoende. Maar de dikke tunnel in het midden is wel groot.
De adaptive cruiscontrol kon ik maar niet aan wennen. In Nederland zeker niet. Dit is erg persoonlijk ben ik bang. Want ik kan er slecht tegen als ik achter iemand rij die NIET op de cruisecontrol rijdt. En de hele tijd fluctureerd tussen 95 en 103 km/h... ( met 1 knopje kun je het uitzetten).
Wat is nu wel goed...
Vakanties naar het zuiden (door Duitsland) zijn een uitje. Cruisen met 180+ (en meer) zonder dat iemand iets doorheeft.
- Genoeg ruimte (stationwagon).
- xDrive in de sneeuw
- Head-up display
De head up display geef ik 5 sterren. Nooit meer zonder!
Ook het panoramadak krijgt 5 sterren. Al doe ik nooit het dak open maar wel het "gordijn", zodat het lekker licht is in de auto.
Betrouwbaarheid.
- 1 kapotte Ad Blue sensor (garantie)
- 1 luchtbalg lek (was ook bij mijn 520d het geval)
Ik heb er nu 60.000 km mee gereden en ik ben nog steeds zeer positief (rij sinds 2020 wel veel minder). Ik zou bijna zeggen dit is een blijvertje. Rationeel gezien.. Toch kijk ik elke week naar wat anders leuks...
Zoals 540i? iX3? Cayenne Hybrid? X5? 330i? Keuzes keuzes. Nadeel is dat de 535d eigelijk net zo goed is als alles hiervoor. Behalve... de wegenbelasting!
Onderhoud versnellingsbak
- 139.000 km
Ondanks het advies van BMW is mijn auto toch bij ZF in Delfgauw geweest. Volgens ZF is het een (lease) centen kwestie dat BMW adviseert om geen oliewissel te doen bij 100.000 km voor de versnellingsbak. Immers een auto in de lease wordt 1.000 euro duurder in onderhoud...
Ik heb het wel gedaan... Kosten waren 779,--. Oliewissel en spoelen. Verder geen bijzonderheden. Maar wel een verschil in schakelen. De bak schakelt nu onmerkbaar. Ik heb ooit in een nieuwe BMW 520i gereden en zo voelt het nu ook aan.
Verbruik
- 150.000 km
Afgelopen winter 2 maal op wintersport geweest. De eerste keer met het hele gezin (5 personen) naar Italië. Gemiddeld verbruik 1:13,5. Auto vol geen dakkoffer. Veel verkeer op de heenreis. Terug via Zwitserland, verbruik in Zwitserland was 1:19!!! Voornamelijk door het erg rustige rijden. In Duitsland rij ik meestal 180+.
De tweede trip was lang weekend naar Oostenrijk. Heenweg een lege autobahn. Verbruik schoot daardoor omhoog. 1:10,2 De snelheid lag vaak en langdurig op 200+ (met uitschieters)
Het verbruik in NL ook maar eens bijgehouden. Met regelmatig stads verkeer en snelweg zit ik op 1 op 13,5. Met veel snelweg weinig stad gaat dit naar 1:14,5. Ik rij (bijna) altijd in de comfort stand en de start stop is uitgeschakeld.
Rijden in eco-pro drukt het verbruik wel. Denk aan een kilometer verder op een liter gemiddeld.
Kosten
- 160.000 km
Datum KM Stand Prijs Werkzaamheden
05-11-2018 - 84.153 € 901,89 Remblokken V en A + bandenwissel
04-04-2019 - 130.000 € 0,00 Lamdasonde GARANTIE (€1.123)
17-05-2019 - 133.177 € 138,67 Luchtbalg check
28-09-2019 - 104.961 € 790,41 Beurt + apk
07-11-2019 - 104.961 € 926,76 4 nieuwe banden
01-04-2020 - 122.112 € 182,58 Bandenwissel + ruitenwisser
21-12-2020 - 132.323 € 626,73 Beurt + bandenwissel
12-03-2021 - 133.474 € 1.254,38 luchtbalgen L + R vervangen
01-05-2022 - 148.558 € 141,01 Bandenwissel + Adblue
05-01-2023 - 160.000 € 999,00 BMW Service contract
€ 5.961,43 Totaal
De laatste servicebeurt is een contract. Voor € 999,00 zijn voor 3 jaar en max 40.000 km alle beurten afgekocht. Voor mij was dit een goede deal omdat de 160 dkm beurt al op 760 euro zat. Onderhoudskosten tot nu toe 8 cent/km of rond de 1200 euro per jaar. Of dit veel of weinig is mag een ieder zelf bepalen. Wat ik wel weet dat mijn andere auto een i3 rond de 100 euro per jaar kost.
Ergenissen,,.
- 165.000 km
Een irritante ergernis is de achterruitwisser. Om hem in te schakelen druk je de rechter hendel naar voren als het regent. Wanneer het niet meer regent haal je de hendel naar je toe. Tot zover geen probleem. Maar als de achterruitwisser NIET uitzet en wel de auto uitzet, dan weet je de volgende keer niet of de ruitenwisser aanstaat. Hij blijft namelijk uit. Ook als je de regensensor voor de ruitenwissers voor, wel aanzet. Druk je de hendel nu nog verder naar voren dan gaat hij achter in de sproeistand!
2e ergenis... Met de zonnebril op zie je niet de head-up display. Ja klein zeer maar zeker wel irritant.
Daarnaast heb ik sinds een tijdje bij wat sportiever accelereren een schokkende ervaring. Vanaf ongeveer 60 km/h met 2/3 van het vermogen (gaspedaal stand) en bij warme motor een groot aantal kleine schokjes in de aandrijflijn. Het speelt zich af rond de 1.500 tot 3.500 toeren. Zou dit de tussenbak kunnen zijn? Inlaattraject vervuild? Andere ideeën?
Inmiddels zijn we wat verder met het onderzoek(je). Na een proefrit bij een BMW specialist merkte hij het ook. Voorzichte aanname. Het is zeer waarschijnlijk de tussenbak die de schokjes maakt. Er waren geen foutmeldingen te vinden na uitlezen. De winterbanden hadden dezelfde omtrek, hier mag max 2% (of is het 2 mm) verschil in zitten. Afspraak gemaakt voor 1e vrijdag in juni om de olie van de tussenbak te verversen (en spoelen). Kosten rond de 275 euro. Ook zijn de winterbanden vervangen door de zomerbanden. Dit lijkt het probleem verholpen te hebben. Dat is wel gek... Maar misschien komt het terug bij > 200km om dat de tussenbak moet 'inleren'.
Kortom.. wordt vervolgd.
Opgelost
- 172.000 km
Opgelost! Nadat de zomerbanden waren gewisseld was het schokken bij sportief accelereren vanaf 60 km/h even weg. Echter na ongeveer 500 - 1.000 km was het weer terug.
Inmiddels is de olie vervangen (en gespoeld) van de tussenbak en voilà helemaal weg ook na meer dan 1.000 km. Kosten 285 euro.
Bracht wel aan het licht dat de stofhoezen voor vervangen moeten worden... Doen we gelijk remschijven + blokken en voor en remblokken achter. Kosten rond 1.200 euro.
Verder ontdekt (na 4 jaar!) dat bij gas loslaten en voorzichtig de rem aantikken de auto gaat afremmen op de motor. De automaat schakelt gelijk terug bij aantikken van de rem. Slim.
Ook ontdekte ik dat het hinderlijk klapperen met open sunroof voorkomen kan worden door de sunroof niet helemaal open te doen. Knop even ingedrukt houden en de sunroof gaat voor 95% open (geen klapperen) houd je daarna de knop ingedrukt dan gaat de sunroof 100% open en krijg je last van een irritante turbulentie vanaf 50 km/h.
Binnenkort volgen er foto's..
Brandstof verbruik
- 185.000 km
Wat verbruikt nu een 535d... Dit is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren. Snelheid, temperatuur, etc etc.
Hierbij een aantal metingen:
a. 1 : 15,3 -> 361 km gemiddelde snelheid 87 km/h -> in NL
b. 1 : 12,6 -> 888 km gemiddelde snelheid 119 km/h -> Naar Oostenrijk
c. 1 : 16,2 -> 128 km gemiddelde snelheid 95 km/h -> Alleen snelweg
Via de verbruiksmonitor op de snelweg:
5 min 80 km/u = 1 : 20
5 min 100 km/u = 1 : 16
5 min 130 km/u = 1: 13
Gemiddeld overal naar hele lange tijd > 10.000 km = 1 : 12,8
Ik rij voornamelijk snelweg en in NL. Meestal 130 en 's avonds iets daarboven.
Afgelopen vrijdag bij Carrec geweest voor een keuring. Ik kom daar op terug..
Betrouwbaar?
- 202.000 km
Ik stond voor de keuze ga ik hem inruilen of rij ik er nog even mee door. Om deze keuze weloverwogen te maken heb ik een afspraak gemaakt bij Carrec in Soest (bekend van o.a. klokje rond). De korte conclusie is: prima auto niks mis mee.
Echter als je een aantal zaken aanpast. De meeste op de lijst wist ik wel. Ik zal de kleine zaken niet noem als :
- Instaplijsten van de voorportieren licht gecorrodeerd (met een loep bekeken en het klopt)
- 520d logo ipv 535d logo
- etc etc
De grotere zaken (lees duurder)
1. 4 nieuwe banden (wist ik)
2. Aandrijflijn schokt bij accelereren, tussenbak (wist ik)
3. (lichte) Olie lekkage bij klepdeksel (wist ik)
4. Scheurt in differentieel rubber (hardyschijf)
5. Rubber reactiearm is los
6. Trilt met remmen (wist ik)
Hun voorstel, kijk naar de draagarmen (onderstel) , 4 nieuwe banden en de kijken naar de tussenbak.
Hiermee ben ik gegaan naar mijn garage, ik had nog een soort tegoed bon van hem... Daar laten doen:
- 4 nieuwe banden € 1.000
- 2 nieuwe draagarmen + as-hoezen etc etc € 1.000
- 1 maal versnellingsbak olie ververst € 400
(dat laatste is wel gek, de olie was pik zwart en er stonden foutmeldingen in de bak ondanks dat hij bij 140.000 km bij ZF was geweest!)
Dan nog het schokken van de aandrijflijn.. Een test gedaan door de stekker los te halen van de tussenbak en voilà geen probleem.
De olie van de tussenbak was al eens gedaan vorig jaar. Maar het euvel is dus terug van weggeweest.
Op internet vond ik een bedrijf in Zeeland (Hardeman) die gereviseerde tussenbakken kan monteren. Inmiddels is dit gedaan en ik moet zeggen de auto rijdt helemaal schokvrij, stuurt weer messcherp en ook bij remmen geen trillingen. De auto schokt altijd op het moment dat hij stil kwam te staan omdat er zoveel speling op alle rubbers zaten!
Bij Hardeman hebben ze ook de differentieelrubbers vervangen en de hardy schijf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.