BMW 530i Executive (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 233.319 km |
De allereerste kilometers
- 227.000 km
Dit betreft alweer mijn 2e 5 serie van de E39 reeks, de vorige begon ik wat op uit te kijken en dus moest er wat nieuws komen. De oude heb ik via marktplaats kunnen verkopen.
Uiteraard moet iets nieuws ook iets beters zijn en dat is de reden dat mijn oog viel op een BMW 530iA Executive. Een auto met vrijwel alle opties (PDC V/A, Zonnerollo rondom, 16:9 navi, sportstoelen, tv, automaat etc.
Zo op het eerste gezicht is er van buiten niet veel veranderd aan de facelift versie van de E39, maar toch vind ik hem een stuk mooier ogen, de angeleyes, ronde mistlampen en meegespoten stootstrippen doen hem net dat beetje moderner ogen.
Van binnen is de afwerking goed. Het leer van de sportstoelen ziet er qua kleur nog goed uit en is alles behalve ingezakt. Het 16:9 scherm heeft een redelijk lage helderheid maar is toch zelfs als de zon erop schijnt goed leesbaar. Het leuke van het navigatiesysteem is dat er nog steeds recente kaarten voor zijn te krijgen. Via marktplaats heb ik voor 10 euro 2010/2011 kaarten bemachtigd. Ik gebruik de navigatie sporadisch en daarom is de (ietwat verouderde) ingebouwde navi prima te gebruiken.
Qua rijgedrag is deze 530i aardig beter dan mijn vorige E39, het rijden over drempels voelt bij deze auto steviger aan en ook op de snelweg rijdt het net dat beetje strakker. PK's heeft deze auto genoeg, welgeteld 232 welke in combinatie met de automaat ervoor zorgen dat weinig auto's sneller zijn bij het stoplicht. Het verbruik is echter wel hoog, met een redelijk zware rechtervoet is gemiddeld 1 op 8 een reëel verbruik.
De eerste problemen
- 229.000 km
Helaas heb ik de eerste kilometers niet probleemloos kunnen rijden, de abs/asc controlelampjes begonnen te branden en de diagnose was een kapotte wielsensor links voor. Na vervanging van de sensor bleef het probleem alleen bestaan. Hoogstwaarschijnlijk is dus de abs ecu kapot, de garage wist mij te vertellen dat de ecu voor ca. 250 euro is te repareren dus die moet binnenkort opgestuurd worden.
Helaas bleek de garage nog meer problemen gevonden te hebben, volgens het oor van de expert liep de motor namelijk niet goed dus zijn alle bougies vervangen. Ik als leek vond hem wel lekker ruig klinken maar moet toegeven dat met deze nieuwe bougies het toch even wat beter klinkt.
Als laatste bleek er erg weinig koelvloeistof aanwezig te zijn waardoor hij bij de garage de melding gaf dat het moest worden bijgevuld, ik heb er zelf nog een lekgoedje bij gegooid in de hoop dat dat het probleem definitief oplost.
Totale schade voor bovenstaand verhaal is 363 euro waar dus de 250 euro voor de ecu nog bij moet. Hier is alleen ook nog 90 euro voor een accu bijgekomen, die was namelijk op sterven na dood.
Naast de klusjes die de garage heeft uitgevoerd heb ik zelf ook nog het een en ander gesleuteld.
Het cd loopwerk van de navigatiecomputer was vastgelopen, reparatie kost minimaal 100 euro dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik kwam erachter dat in bepaalde oude VDO navigatiecomputers hetzelfde loopwerk zit. Op marktplaats heb ik uiteindelijk voor 25 euro zo'n computer gekocht en heb simpelweg het loopwerk overgesleuteld. Toch een besparing van 75 euro.
Ook heb ik een aux input voor de tv tuner erop gezet waardoor ik nu mijn ipod video kan aansluiten op het beeldscherm, niet dat je het vaak gebruikt maar vooral leuk voor de heb.
Zoals te lezen al met al geen probleemloze eerste kilometers, toch heb ik elke cent er voor over want zodra je met de auto wegrijd krijg je een instant smile op je gezicht!
Uit de winterslaap gehaald
- 230.000 km
In verband met een vertrek van 4.5 maanden naar het buitenland heb ik mijn 5er voor die periode opgeslagen in een garagebox. Omdat de auto die periode helemaal niet gebruikt zou gaan worden heb ik hem ook geschorst. De kosten hiervoor zijn ca. 70 euro. Tijdens de schorsing kan je ook je verzekering opschorten en hoef je geen wegenbelasting te betalen. Het kon voor mij dus makkelijk uit om de auto te schorsen.
Omdat de APK afliep in de periode dat ik weg was wou ik hem APK laten keuren voor vertrek. Hiervoor moest echter wel eerst de ABS computer gerepareerd worden. Ik heb dit laten doen bij iemand die op marktplaats adverteert. Helaas bleek bij ontvangst van de gerepareerde unit het lampje nog steeds te branden waardoor de APK moest wachten tot mijn terugkomst.
Eenmaal teruggekomen heb ik eerst de ABS computer weer teruggestuurd naar de reparateur omdat ik vermoedde dat deze nog steeds defect was. Hij kon echter geen fout ontdekken en ook in een andere auto deed de computer het gewoon.
Dit alles ging mijn pet te boven. Voor de APK en reparatie van de auto heb ik daarom een afspraak gemaakt met garage Heeres in Parrega. Een prima garage die ook nog eens BMW specialist is. Na diagnose bleek de storing die de ABS computer aangaf daadwerkelijk aanwezig te zijn, het vervangen van de sensor was voldoende om de storing op te lossen.
Naast deze storing zijn ook de remschijven/blokken voor en stabilisatorstangen voor vervangen. Ook is de olie + filter vervangen en is de auto APK gekeurd. Dit alles heeft totaal 1129,66 gekost. Auw..
Natte boel!
- 238.000 km
Daar rijdt je dan op de snelweg in de stromende regen, gelukkig zorgen de ruitenwissers aangestuurd door de regensensor keurig voor een voorruit met goed zicht totdat ineens de ruitenwissers halverwege bleven stilstaan. Ik dacht eerst dat het een elektronische storing was dus snel de auto langs de kant gezet om de motor aan/uit te doen. Niks bleek minder waar want de ruitenwissers deden het nog steeds niet. Diegenen die eerder zonder ruitenwissers hebben gereden zullen het weten, het is niet te doen. Gelukkig was ik in de buurt van BMW dealer de Beier in Heerenveen. Terwijl een vriend de ruitenwissers in de vrieskou met de hand een beetje heen en weer bewoog zodat ik nog enigszins zicht had reden we er naartoe. De diagnose daar was dat de volledig motor moest worden vervangen, kosten hiervoor? Ruim 400 euro. Ik kon dit eerst niet geloven en dus bracht ik de beemer naar mijn vertrouwde garage Heeres in Parrega. Helaas werd door hem dezelfde diagnose gesteld waardoor er een compleet nieuwe motor in moest. Kosten inclusief 3 uur werk en nieuwe bladen: 569,39!
Zonder problemen door de APK
- 248.000 km
Gelukkig is het niet altijd ellende met de 5er, voor de APK heb ik hem gebracht naar garage Buursema in Leek, dit omdat het voor mij aardig dichterbij is gezien ik nu in Groningen woon. Voor een inspectie 2 werd mij een kleine 500 euro gerekend, daarnaast waren alle 4 banden aan vervanging toe waarvan de kosten ook 500 euro bedroegen.
Inparkeren? Fluitje van een cent!
- 265.000 km
Ik vind het altijd leuk om marktplaats/ebay af te speuren naar onderdelen voor E39's, zo kwam ik ook een achteruitrijcamera tegen voor nog geen 15 euro. Veel kan het niet zijn maar voor deze prijs heb ik hem toch maar besteld. Het inbouwen van de camera bleek iets lastiger dan verwacht. Allereerst moet je ervoor zorgen dat de videomodule overschakelt naar het videokanaal zodra de versnelling in R staat. Gelukkig heeft BMW hierover nagedacht, zodra er namelijk een massa komt te staan op een bepaalde kabel in de videomodule schakelt hij hiernaar over. Om dit te krijgen heb ik een relais aangesloten op de achteruitrijlampen waardoor er zodra de lampen aangaan een massa gaat naar de videomodule. Nadat dat is gedaan moet de camera nog geplaatst worden. De versie die ik heb vervangt 1 van de 2 kentekenplaatverlichtingen waardoor je het nauwelijks ziet en het er aardig origineel uitziet. Het is wat priegelwerk maar zodra je het voor elkaar heb is het wel erg handig. Mocht je het zelf willen bouwen, vergeet dan niet dat je wel een videomodule moet hebben (TV), en een aux kabel voor op deze module zodat je een camera aansluiting heb. Stuur als je hulp nodig heb gerust een bericht.
Een ander hulpmiddel wat standaard is ingebouwd in mijn BMW is PDC. Helaas begaf een sensor het waardoor deze moest worden vervangen. De kosten hiervoor vallen mee, voor onder de 30 euro heb je een sensor op ebay en het vervangen ervan is een fluitje van een cent. Doordat mijn auto donkerblauw is heb ik de sensor niet hoeven verven.
Zwarte Olie!
- 233.319 km
Uit voorzorg heb ik de automaat olie laten vervangen, niet dat hij gek schakelde maar van de vorige eigenaar heb ik gehoord dat hij dit nog nooit had gedaan. Kosten? 461,01 inclusief 2.5 uur werk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.