BMW 530i (2002)

autoreview

BMW 530i (2002)
BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)

Signalement

Uitvoering530i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst197.500 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na lang zoeken...

  • 168.700 km

Mijn zoektocht is bij enkelen hier op het forum wel bekend en heeft ruim een half jaar geduurd. Mijn vorige E39 (een 520i automaat uit 2001) beviel qua rijden in principe goed alleen een automaat blijkt me niet te liggen. Tevens vond ik het 170pk sterke 2.2 blok voor een 5 serie ondermaats. Omdat ik altijd al eens een V8 heb willen bezitten begon ik dus te zoeken naar een handgeschakelde 540i met handbak. In NL staat daar welgeteld ééntje van te koop maar ook direct exact hoe ik de auto hebben wilde. Sportpakket erop, bijzondere kleurencombinatie en style 37 velgen. De prijs is/was hoog maar zo'n individual in Mora Metallic icm handgeschakelde 8 cilinder ga je niet snel weer vinden, waar dan ook. Volgens de advertentie moest de auto echt in bijzonder goede en mooie staat zijn. Dat bleek bij aankomst toch net iets anders. Wat schmutzig interieur dat geleefd over kwam, veel steenslag op de motorkap, nogal zichtbare schakelen op de achterbumper. Niet spannend maar toch, niet helemaal wat ik had verwacht met een vraagprijs van toen nog 15950,-. De proefrit bracht ook het één en ander aan het licht. Trilling voelbaar, temperatuur van het blok liep ineens op en de Vanos was nadrukkelijk hoorbaar wat direct betekende dat de ketting dan ook mee vervangen kon worden. Al met al nog een flinke kostenpost. Toch wilde ik de auto maar de verkoper gaf ineens geen thuis meer, verhoogde de vraagprijs met 1000,- (de auto stond inmiddels al meer dan een jaar te koop) en kreeg zo niet eens de kans een bod te doen. Zelfs als er maar 1000,- van de prijs was afgegaan had ik het alsnog gedaan. Na meerdere keren genegeerd te worden gaf ik die auto op en gunde ik het de verkoper ook niet meer. (Auto staat nog steeds te koop). Na veel proefritten met 540i en ook meerdere M5s kon ik maar niet slagen. Allemaal was er wat mee. Dat ik zo selectief was qua kleur hielp ook niet mee. Uiteindelijk kreeg ik een bericht via Facebook van iemand die wist dat ik de kleur Mora Metallic prachtig vind. Of ik misschien interesse had in zijn exemplaar, geen V8 maar wel de sterkste 6 cilinder met handbak. Ivm een opgelopen zenuwbeschadiging moest hij overstappen op automaat. Toch maar gaan kijken en zo'n 530i mist misschien die magische sound maar qua power echt voldoende. Het besluit was vrij vlot gemaakt en nu staat er dus een Mora Metallic 530i individual voor de deur. Ik zal de auto in de nabije toekomst steeds meer naar mijn smaak aanpassen met OEM onderdelen (op de uitlaat na). De nieren (waren zwart) zijn al weer vervangen door originele V8 facelift nieren (geheel chroom dus). De style 66 velgen zijn vervangen door style 65 velgen (M5) en de schuur ligt inmiddels vol met interieur delen (hier moet de grootste (doch subtiele) verandering plaats vinden. Uiteraard post ik hier foto's en zal misschien ook een 'mijn auto' topic starten op het forum.

To-Do;
Exterieur;
Quadpipe
Geheel overspuiten (wil nieuwstaat)
PDC achter (heel misschien ook voor) plaatsen
Nieuwe warmte werende voorruit

Interieur;
Stuur vervangen door facelift M stuur (dikke spaak onder)
Diverse zandkleurige onderdelen vervangen door zwarte delen zoals;
Vloer (lichte vloer in auto is geen succes)
Plafond en stylen
Gordels
Kunststof kappen onder stoelzittingen
Kappen over rails stoelen

Bovenste deel dashboard en bovenste strippen van deurpanelen die nu bruin zijn (inclusief alle roosters) worden tevens zwart (DIY-klus)

Stoelen, bank, hoedenplank, middenconsole, onderkant dashboard en onderste delen deurpanelen blijven zandkleurig.

Tevens zal ik diverse opties nog willen retrofitten.

Hoewel ik totaal geen ervaring heb met autotechniek of het loshalen van interieurdelen etc ga ik vrijwel alles zelf proberen te doen. Puur omdat het mij leuk lijkt.

Zodra er vorderingen zijn zal ik ze delen.

Klussen, wensen, doelen

  • 178.000 km

Een tijd niets geschreven. Er is echter al best een hoop veranderd. Veel van bovenstaande wensen heb ik daadwerkelijk uitgevoerd. Het interieur heb ik compleet gestript en qua kleuren uitgevoerd zoals ik wilde hebben.

Hemel, vloer, gordels, bovenkant dashboard en deurpanelen, kaartvakken in deurpanelen, kunsstof delen in armleuning deuren, speakerroosters in de deuren, plastic kappen van de stoelen, het is allemaal van beige of bruin naar zwart gegaan (zie foto's). Het interieur oogt frisser en tijdlozer. De cassis interieurlijsten komen veel beter tot hun recht nu. Het was een leuke en leerzame klus.

De quadpipe is ook geplaatst. Ik kwam erachter dat de M5 spiegels op mijn auto geen imitatie was maar echt. Ik wilde ze vervangen omdat ze niet elektrisch inklapbaar waren (hierdoor ging ik er vanuit dat ze imitatie waren). Eén van de vorige eigenaren heeft echter wél de spiegels vervangen maar niet de raambediening met knopje voor het inklappen en de deurmodule aan de passagierskant. Voor €65,- en een kwartiertje werk had ik elektrisch inklapbare spiegels. Bonus dat ze echt zijn, die dingen kosten in gebruikte staat al snel rond de €800,-.

De techniek doet het goed. Eigenlijk geen problemen tot nu toe behalve wederom de koplampen. Dit was de derde APK op rij dat mijn E39 af werd gekeurd op de koplampen. De eerste keer mijn vorige E39. Stelnokken vervangen en het was opgelost. De 2e keer was mijn huidige E39 vlak na aanschaf. Zelfde verhaal. Dit jaar was het wéér bingo. Ik ben resoluut te werk gegaan en heb meteen het maximale eruit gehaald. Ik heb op maat een stel Bi-Xenon lampen helemaal opnieuw op laten maken. Kost wat, heb je wat. Het lichtbeeld is echt super nu en hoop voorlopig geen gedoe er meer mee te hebben.

Technisch gaat er echter wel veel veranderen. Ik zocht natuurlijk een handgeschakelde V8, gezien het budget een 540i, M5 is gewoon te duur. Die wens is nooit weg gegaan. Er werd altijd beweerd dat de swap van 6 naar 8 cilinder bij de E39 onmogelijk was. Te veel randdelen zouden niet passen zoals de hele stuurinrichting die anders is. Sinds kort weet ik dat het wél mogelijk is. Simpelweg het hele subframe wisselen. Ik ga dus een complete donor kopen (zeer waarschijnlijk een 540i 6-bak, Al hoop ik vurig op een wonder en een schade M5 donor te vinden voor leuke prijs) en dan de gehele techniek over zetten.

Ook wil ik veel bijzondere OEM opties. Een deel heb ik al liggen zoals dubbel glas en het DSP sound systeem.

Andere opties op de verlanglijst (allemaal OEM en origineel leverbaar in de E39 geweest)

*M5 Heritage interieur
*Active functie (massage stoelen)
*M-Audio
*Koelkast
*2e radio en 2e telefoon voor passagiers achter in armleuning
*full leather interieur (Dus volledige deurpanelen en dashboard ook in leder)
*zonnerollo's voor de zijruiten achter
*PDC voor en achter
*OEM glazen dakraam
*warmtewerende voorruit met licht en regensensor
*E38 opties: elektrisch kofferbak, grote koelkast kofferbak (bereikbaar via armsteun).

Ook na ruim een jaar ben ik nog helemaal vol van deze auto. Het is absoluut mijn favoriete kleurencombinatie voor de E39 (en er zijn heel veel mooie en bijzondere combinaties). Het feit dat het de enige Mora Metallic E39 in NL is maakt me wel een beetje trots. De passie voor auto's is nu echt geïntensiveerd tot hobby waar ik dagelijks mee bezig ben. De auto heeft ook een eigen instagram met inmiddels meer dan duizend volgers (mora_e39 op IG). Het is absoluut mijn doel om dit, naar mijn smaak, de mooiste E39 ter wereld te maken, ofwel, de 5 serie zoals ik hem in 2002 zou hebben besteld.

Groot preventief onderhoud en wachten op derden

  • 188.000 km

Tijdens onze vakantie (eind augustus begin september) is de 530i voor groot onderhoud weg gebracht. De motorswap is van de baan dus wilde ik alles aanpakken. Echt alle vloeistoffen (motor, dif, bak etc), het hele koelsysteem (waterpomp, thermostaat etc) alle spanrollen, pulleys etc, vanos-check, afdichtingen, Lambdasondes, bougies, brandstofpomp en nog heel veel meer. De rekening was flink, het verschil maar marginaal merkbaar ?) Uiteraard enkel OEM onderdelen want de kwaliteit daarvan heeft zich bewezen. Ook optisch ben ik flink bezig geweest. Alle verlichting rondom is vervangen door nieuwe exemplaren. De Bi-Xenon koplampen waren afgelopen jaar al gedaan. Nu ook nieuwe achterlichten, knipperlichten zijkant, kentekenverlichting, kofferbak verlichting en alles nieuw bij de dealer besteld. Alleen de mistlampen voor zijn niet vervangen. Alle stootlijsten rondom liggen inmiddels ook al klaar. Verassing voor mij was dat de zijplinten voor de deuren inclusief M-logo werden geleverd door de dealer terwijl mij werd verteld dat deze al een tijd niet meer verkrijgbaar waren. Al deze zaken kosten ook best weer wat natuurlijk maar verse verlichting doet een auto gewoon goed.
De swap is van de baan (vandaar ook het hele uitgebreide onderhoud) omdat dit toch voor veel monteurs een te grote klus lijkt en de tijd er bij velen niet voor is. Doel is nu dus gewoon deze strak maken, nog een jaar, 2 jaar mee rijden en intussen flink sparen voor een V8 met handbak en die eventueel spuiten in mijn geliefde kleur. Als het even kan een M5. Verschillende zaken staan al op de planning maar voor alles helaas afhankelijk van anderen.

Als eerste de rubbers van de ruiten allemaal vernieuwen. Daarbij wordt dan direct het dubbelglas geplaatst (6 zijruiten). De voorruit wordt ook meteen vervangen door een Klima-komfort (paarse gloed, warmte werend) exemplaar. Het bedrijf dat dat zou doen zit ramvol klussen dus helaas nog even wachten.
De bestuurdersflank gaat opnieuw gespoten worden. Dit is in het verleden al eens gedaan maar niet netjes. Tevens zit er een dikke kras in de bestuurders spiegel. De auto gaat niet naar nieuwstaat worden gebracht (dat gaat echt véél te veel kosten) maar voor zo'n €1500,- zal ie wel flink opknappen. Dat valt mij nog mee, helemaal in verhouding tot de bedragen die er de laatste maanden tegenaan gesmeten zijn.

Laatste dat ik op korte termijn klaar wil hebben is het interieur.
Ik heb handmatig verstelbare stoelen zonder stoelverwarming. Wel sportstoelen. Maar ik wil natuurlijk alles. Recent heb ik in Duitsland eindelijk active-seats gevonden, ofwel massagestoelen. Erg nette staat en in de kleur van mijn interieur. Activeseats zijn echter altijd gebaseerd op de comfortseats. Wat vlakkere zitting dan de sportstoelen maar een rugleuning die in 2 delen (onder en boven) verstelbaar is. Nu gaan we dus de zitting van sportstoelen monteren op de rugleuning van de active-seats en de massagefunctie ook overzetten op de zitting van de sportstoelen. Uiteraard verwarmd. Ik heb dan alle mogelijke opties voor een E39 destijds leverbaar, iets dat affabriek eigenlijk niet kon. Zelfs in de E38 niet. Die had weliswaar contourseats, die qua verstelopties gelijk zijn aan wat ik zal hebben (maar wat logger qua vorm en daardoor minder geschikt voor een E39 naar mijn mening) maar ook die konden niet uitgerust worden met de massage-functie. Helaas kan ik mijn sportstoelen niet gebruiken (of het wordt héél bewerkelijk) omdat ik zittingen met stoelverwarming nodig heb. Ook hier ben ik helaas afhankelijk van derden, een vriendendienst, dus wat van deze 3 zaken als eerste aan de beurt is. Geen idee. Wel wil ik het dit jaar nog afronden.

Nog altijd ben ik erg blij met de 530i en vooral de kleur. Sinds ik de swap heb los gelaten geniet ik er ook meer van. Als zelfs een E39 M5 rijder onder de indruk is van de M54b30 en de soepelheid ervan, dan doet dat toch wel goed. En fijn is het blok! Dat het geld bijna als water erdoorheen vliegt doet dan ook niet meer zo'n pijn.

Upgrades, upgrades, upgrades

  • 189.500 km

Ik schreef er al over in het vorige hoofdstuk, maar nu zijn de stappen ook daadwerkelijk gezet. Het dubbelglas dat al meer dan een jaar onder het logeerbed lag, zit nu eindelijk in de auto. Ik merk inderdaad verschil qua geluid. Windgeruis is er nauwelijks, auto's die langs zoeven op de snelweg amper hoorbaar. Het went snel. Het valt me namelijk niet op als ik in de E39 zit, het valt me op als ik in andere auto's stap. Wat ik zelf ook fraai vind is de spiegelende gloed over de zijruiten (foto toegevoegd waar je dat goed op kan zien). Achterruit rubber is ook vervangen. Deze hebben ze er echt strak weer op gekregen. Hele verbetering. De voorruit is tevens vervangen. De paarse gloed van de klima-komfort voorruit vind ik zelf helemaal geweldig bij deze paarse E39. De klima-komfort voorruit is er echter enkel voor E39's met regen- en licht- sensoren. Mijne had deze niet waardoor de eigen binnenspiegel niet bruikbaar meer was. Ik had voor de verkoop echter ook nog een M5 binnenspiegel liggen. 1+1=2 dus die heb ik laten plaatsen. Past goed bij de buitenspiegels maar wel weer €400,- weg voor zo'n klein detail (want dat kosten gebruikte exemplaren inmiddels). Zo'n klima-komfort voorruit komt overigens ook altijd met groene zonneband bovenaan de ruit.

Een andere 'upgrade' die niet in de planning stond zijn andere velgen. Mijn oude velgen waren voor style 65 véél te licht gecoat. Originele style 65 horen chrome-shadow te zijn. Een kleur die vrijwel niemand helemaal goed krijgt. Op marktplaats zag ik een setje velgen te koop staan voor een hele leuke prijs. Mooie handel dacht ik. Eveneens style 65, eveneens Michelin PS4 banden erom maar dan vrijwel nieuw. Alleen waren ze een stuk donkerder dan origineel. Aangekomen bij de verkoper zaten ze nog onder zijn M5 en liet hij een 2e set zien in chrome-shadow. Mocht ook weg maar ivm de juiste kleur voor €1060,- bovenop de vraagprijs van de 'donkere' velgen. Eerlijke prijs dacht ik nog maar niet interessant voor mij als handel. Bij het inspecteren van die velgen zag ik tevens dat ze over oude schades heen gespoten waren dus eigenlijk helemaal niet zo strak. De donkere velgen waren snaarstrak, geen krasje en eigenlijk helemaal niet zo donker in het echt. De chrome-shadow werden dus onder zijn M5 gelegd en terwijl we daarmee bezig waren vroeg hij zich hardop af of hij mij nu niet eigenlijk zijn beste setje aan het verkopen was voor te weinig. Het was een liefhebber, hadden het gezellig tijdens het wisselen en ergens begon ik er moeite mee te hebben om die velgen met dikke, dikke winst door te verpatsen. Dat niet alleen, ik had serieus het idee dat deze wel eens heel goed onder mijn Mora konden staan. Uiteindelijk er voor gekozen om het te proberen. Eerst nog een setje SSC-spacers van 15mm per kant besteld. De enige spacers die M5 rijders aanraden. H&R etc geven trillingen. Deze niet. Nadat deze binnen waren, direct de velgen en spacers onder mijn E39 gelegd. Wat een nuance een enorm verschil kan maken. De spacers doen véél, de kleur ook. Met 2 dagen was ik mijn oude velgen ook voor goed geld kwijt. Toevallig aan iemand die mijn nieuwe set ook wilde kopen maar geen reactie kreeg. Tja, ik herkende de naam op MP, kreeg daar ook geen reactie en heb diegene via messenger een bericht gedaan over de velgen. Daar kreeg ik wel een reactie. Mijn grote netwerk binnen de E39 wereld, mijn actieve bestaan daar, heeft dus uitbetaald. Ik heb nu dus bijna nieuwe Michelin PS4 er weer om (waar mijne al bijna 2jr eronder zaten). Betere kleur. Spacers erachter op de vooras en alsnog winst gepakt. Leuker worden upgrades niet.

De stoelen heb ik begin december weg gebracht naar een kameraad die ze helemaal gaat maken zoals ik ze wil. Voor zijn gemak echter op diezelfde dag alsnog een set extra stoelen gekocht. Met Uiteindelijk dus 6 stoelen in het Golfje van mijn schoonmoeder gepropt op naar een dorpje tussen Antwerpen en Brussel.
Een set beige handmatige sportstoelen voor de hoezen van de zittingen.
Een set zwarte elektrische sportstoelen voor het frame van de zittingen.
Een set beige active seats voor de hoezen van de rugleuningingen en de massage-functie.
Daarnaast heb ik nieuwe zwarte kappen bij de dealer besteld voor bij de stoelbediening. Ik had die van de zwarte elektrische sportstoelen kunnen gebruiken maar spiksplinternieuwe kappen geven de stoelen een véél versere aanblik. Tevens worden de stoelen geheel behandeld met colourlock zodat ze als nieuw zijn en worden de passagierszittigen van de sportstoelen gebruikt omdat die het mooiste zijn.
De stoelverwarming van de zwarte elektrische sportstoelen houd ik ook. Die komt later van pas als er stoelverwarming op de achterbank gemonteerd gaat worden. Dit wil ik qua bediening zo laten maken als BMW het bedoeld heeft. BMW heeft namelijk enkele pre-productie M5's, als het ware experimenteel, uitgerust met stoelverwarming achter. De bediening ervan zat dan in de portieren. Daar kwam ik per toeval achter. Iedereen die het retrofit stopt de bediening namelijk onder de luchtstroom bediening in de middentunnel. Logische keuze, maar niet als je, zoals ik, een koelkast wil plaatsen.
Nu rest alleen het spuiten nog.

De auto over een jaar, twee jaar weg doen lijkt echter steeds minder waarschijnlijk. Hoe meer ik er aan laat doen, hoe dichter ik bij mijn doel kom, hoe groter de weerstand wordt om deze auto nog weg te doen ooit.

Op de laatste foto zie je de auto met de nieuwe velgen, die toch dichter bij de originele kleur liggen dan verwacht. Tevens zie je de paarse gloed van de voorruit. De M5 binnenspiegel valt nauwelijks te zien helaas. De spiegeling van de zijruiten zie je het beste op de foto ervoor. Op die foto nog de oude, lichtere velgen. De eerste 3 ('nieuwe') foto's hadden die upgrades nog niet maar blijven mijn favo foto's. De kleur kwam die dag in het zonnetje enorm naar voren.

Pech... Dubbel Pech.

  • 189.945 km

Donderdagavond, mijn vriend wil met de 130i naar zijn training rijden maar niets, noppes, nada. De auto start niet. Ik verdenk direct de startmotor. De ANWB bevestigd mijn vermoeden. Geen probleem roep ik nog, we hebben nog de 5-serie...
Vrijdag ochtend, uurtje of vier. Ik start de E39, wil wegrijden en hoor een keiharde dreun. Ik ben zo'n 30cm naar voren gekomen en stap uit. In eerste instantie zie ik niets en snap ik het niet. Remschijf gebroken? Nee. Iets onder de auto? Het kost mij veel moeite om eronder te kunnen kijken maar ik zie niets. Ik bekijk het van een afstandje. Dan pas zie ik het. De auto staat vrijwel aan de grond. Hoewel de auto zó laag staat dat ik de veer niet kan zien (de band drukt tegen het voorscherm aan) concludeer ik dat de rechter voorveer gebroken moet zijn. Ik bel mijn baas dat ik later kom. Dit wordt 3 kwartier lopen (iets dat ik overigens sowieso vrij vaak doe de laatste tijd).
Helaas zijn beiden auto's nu, bijna een week later, nog steeds uit de running. De 130i omdat er tijdens het onderzoeken van de startmotor nog een probleem aan het licht kwam (we hebben ontzettend geluk gehad dat de auto niet wilde starten en nu naar de garage moest, daarover in de review over de 130i meer). De 530i simpelweg omdat de levering van de juiste sportveren tijd in beslag neemt. Normaal gebruik ik dit soort momenten om te 'upgraden'. Ik had 3 keuzes met mijn eisen;
-M-tech II dempers van Sachs met OEM M5 veren en BMW E90 toplagers.
-KW V3 schroefset
-KW Street Comfort schroefset.

De eerste keuze zou eigenlijk betekenen dat ik een OEM+ onderstel zou hebben, gelijk aan de M5. De E90 toplagers zou de voorzijde 1cm verder omlaag brengen om het lichtere gewicht van de 6 cilinder te compenseren. Helaas kwam ik er qua vering met bestellen niet helemaal uit. En, €1800,- ex montage. Zou ik voor dat geld dan toch niet een betere set moeten kopen en mijn drang naar OEM+ een beetje aan de kant moeten schuiven? Immers maakte ik diezelfde fout ook bijna met de audio (drang naar OEM, veel meer werk, veel minder kwaliteit, maar hè, wel OEM)
KW V3 betaal je ongeveer €2700,- voor maar is wel echt een topset. In de zachtste stand de dynamiek die ik wil. Ik wil namelijk niet tot nauwelijks op comfort inleveren, het is geen trackwagen, ga er het circuit niet mee op.
KW street comfort claimt daarmee precies wat ik zoek voor ongeveer hetzelfde geld als de OEM+ set, ruim €1700,-

Alle opties zijn een gok, geen ervaring mee. Aangezien ik nog steeds niet weet wat te doen besloot ik gewoon te nemen wat eronder zat, de rijhoogte en rijgedrag ben ik namelijk zeer tevreden over. Nu enkel dus de veren laten vervangen door wat de vorige eigenaar eronder had laten leggen. Verlagingsveren van ST (ofwel, KW). Dat de 130i ook onverwacht meer kosten met zich meebrengt en we 2 vakanties op korte termijn voor de boeg hebben speelde ook mee in de beslissing.
Met de APK in september misschien alsnog maar het onderstel in zijn geheel aanpakken en voor een KW V3 set gaan. Daar hoor ik namelijk de beste verhalen over.

Eerste stap motorswap

  • 190.210 km

Onverwacht is afgelopen week de eerste stap gezet richting de motorswap. Of beter gezegd; techniekswap. Het was al langer de wens om de 530i met 5 bak te swappen naar een 540i met 6 bak. Maar nu, nu wordt het nog beter! Ik werd door een vriend gewezen op een blok dat in Duitsland te koop stond. De prijs, maar vooral het soort blok wekte meteen mijn interesse. Een M62b46! Het blok dat in de Alpina B10 V8 en de X5 4.6is zit. Geen 286pk maar 347pk. Ook nog eens 480nm koppel. Misschien wel het soepelste V8 blok dat BMW/Alpina ooit gemaakt heeft volgens enkele bekenden. Het betekend wel dat ik alsnog een complete donor moet kopen maar de combinatie 4.6 met 6-bak van een 540i/M5 en het differentieel van de M5 lijkt me écht een heerlijke combinatie. Het zal nog wel ruim een jaar duren gok ik voor ik de swap daadwerkelijk uit laat voeren maar ondertussen houd ik potentiële donors wel goed in de gaten. Deze Mora gaat in ieder geval voorlopig niet meer weg en kan mij moeilijk een wagen voorstellen die mij beter zal passen dan een soort kruising tussen een Alpina B10 en M5.

Onverwacht een lang gezochte zeldzame upgrade

  • 193.050 km

12 augustus, ik breng mijn auto weer naar mijn garagist waar deze vorig jaar ook tijdens mijn vakantie veilig een klein maandje verbleef. De APk valt namelijk zo ongeveer tijdens onze vakantie. Auto staat er veilig, en zo heeft de monteur en goede vriend de tijd om ook de auto goed na te kijken en al het onderhoud te doen. Dit jaar de klepdekselpakking in ieder geval. Disa wordt na gekeken en na de gebroken veer van een tijdje terug het onderstel ook. Wederom olie en filtertjes etc. Niet heel spectaculair. Al weet ik natuurlijk niet zeker of er niets uit zijn onderzoek en de APK zal komen.

Diezelfde dag kijk ik op Kleinanzeigen en kan mijn ogen niet geloven. Ik zie namelijk iets uiterst zeldzaams. Iets dat áls het aangeboden wordt vaak zwart is met een prijs van om en nabij de 3.000,-.
Een 'Zimt' full-leather comfort interieur. Full-leather was een bijzonder dure optie destijds (ik geloof rond de €8.000,-). Af en toe zie je het in een M5. In een reguliere E39 echt uiterst, uiterst zeldzaam. Het stond op mijn lange wensenlijstje onder de kop 'onwaarschijnlijk'. Dit omdat ik er ook geen 3k aan uit wilde geven. Als ik überhaupt een lichte kleur kon vinden. Zwart naar beige verven is namelijk niet te doen.

Ik heb inmiddels al het 'extended-leather pakket. Middentunnel, deurgrepen, rugplaten stoelen zijn al van leder. Daar komt nu dus bij: volledige deurpanelen, onderkant dashboard en B-pilaren.

Leuke bonus; de stoelen bezitten de zogenaamde 'vanity-mirrors'. Spiegels met verlichting achter een klep in de hoofdsteun. Ook zeldzaam. Een normaal zimt interieur betalen mensen al snel €800,- voor. Het is één van de meest gezochte kleuren. Dat ik het beige ga verven wordt mij dus niet door iedereen in dank afgenomen. De set heeft ongeveer een kwartier te koop gestaan. Ik heb direct vooruitbetaald en zal het half september, na mijn vakantie, ophalen. Prijs? €770,-. Moet wel nog even van Amersfoort naar Dresden op en neer. Want daar zit het bedrijf dat dit verkoopt. De stoelen zelf heb ik niets aan. Die zijn ook alweer vergeven ook. Met de verkoop van de nappa leder achterbank, mijn eigen middentunnel en andere extended leder delen zal ik deze normaal krankzinnig geprijsde en zeldzame upgrade vrijwel gratis toe kunnen voegen.

Qua motor gaan we ook langzaam beginnen met een deelrevisie. Blok ligt eruit dus nu kunnen we makkelijk bij enkele zaken zoals

BOVENKANT:
- Klepseals
- ketting
- vanos
- koelbuizen (metaal)
- ALLE pakkingen vernieuwen
- checken of de kleppendeksels recht zijn en nieuwe pakkingen (lekken graag)
- nieuwe pakking spruitstukken
- mss een carbin reiniging.

ONDERAAN:
- Krukas lagersschalen
- Piston lagerschalen
- Oliepomp rebuild en de sump goed reinigen
- Pick up reinigen en nieuwe O ringen
- pakkingen

Upgrades:
88° E38 740d thermostaat (niet voor prestaties maar betrouwbaarheid blok)
N62b48 throttlebody
4"MAF
(Dan +-370/380pk)

De auto is overigens ook al meer dan 3 jaar in mijn bezit. Voor mij een record. De auto's die langer bleven waren allemaal van m'n vriend. Met de nieuwe upgrades onderweg ook beslist niet van plan om snel te veranderen van auto. Want man, al zeg ik het zelf, wat een geweldige E39 ben ik aan het 'bouwen'.

Nieuwe eigenaar

  • 193.850 km

Vanochtend kom ik rond 06.45 op mijn werk aan als er een potentieel nieuwe eigenaar zich laat zien. Tot mijn schrik zie ik rechts in de hoek ter hoogte van de buitenspiegel een joekel van een spin. Ik identificeer het beest als Grote Huisspin. Zonder overdrijven is het kreng met pootjes en al minstens 7cm. Tot mijn verdriet het grootste exemplaar dat ik tot dusver van deze soort heb gespot. En nu? Laten zitten is geen optie. Dus vis ik uit de kofferbak een M-sport deurlijst. 'Wacht, dit is de voorste met M-logo. Da's nog te verkopen' dus ruil ik 'm in en pak ik een exemplaar dat op de achterdeur zat. Toevallig heb ik namelijk afgelopen week ook de stootlijsten op de flanken door nieuwe vervangen. Met dat lange ding hoop ik het beest uit de auto te kunnen jagen. Na wat jagen weet het beest echter het grote ronde ventilatie-gat aan de zijkant van het dashboard te vinden. Daar krijg ik 'm nooit uit natuurlijk. Ik moet toch echt aan het werk en na paar keer deuren dicht rammen op de hoop dat ie eruit komt geef ik het op.

Rond een uur of 10 ben ik klaar met het eerste deel van de dienst. Ik open mijn deuren, alle deuren. Kijk eerst van buitenaf naar het plafond, en kijk daarna eens in dat ventilatie-gat. Daar zie ik de pootjes zitten. Van daar kan Meneer Spin natuurlijk overal komen. Ik besluit de verwarming op maximaal blazen en maximale temperatuur te zetten. Het werkt! Hij komt er even uit maar nog voor ik ook maar iets kan doen besluit ie rechtsomkeert te maken. Ik sluit alle andere deuren en hoop dat ie er toch uit komt. Na enkele minuten gebeurt dat ook... Niet zoals ik wilde en ik weet nu al, dat beeld komt vannacht in mijn slaap nog wel even langs. Een horrorbeeld. Tot mijn schrik zie ik dat mormel namelijk uit de middelste ventilatorroosters van het dashboard kruipen. Als een malle begin ik het beest met m'n M-deurlijst te geleiden naar waar ik hem hebben wil maar de spin is eigenwijs. Ik wil ook de boel niet beschadigen dus doodmeppen is geen optie. En ja hoor. Daar gaat ie, hij verdwijnt in een kier bij de bestuurdersstoel!

Na een half uur zoeken en doen, met collega's besluit ik toch maar te gaan rijden. Ik bel schoonmoeders met het idee dat ze me een beetje kan afleiden. Niet dat dat werkt... het duurt nog eens 5 minuten voor ik na 22 pogingen écht instap. Ik rijd zonder gordel naar huis, geregeld wat boven de limiet en vooral heel erg vloekend op verkeerslichten die normaal altijd groen zijn en nu ineens allemaal rood. Bij te lang stil staan voel ik me duidelijk veel ongemakkelijker dan tijdens het rijden. Ik parkeer de auto als een malle in de garage en daar staat ie nu. Ik zoek nog een paar minuutjes.. Dan besluit ik het te laten voor wat het is en laat ik mijn vriend weten dat ik het 2e deel van mijn dienst zijn auto nodig heb, óf dat ik lopend naar het werk ga, maar dat ik niet meer in mijn auto stap vandaag. Wanneer wel? Dat weet ik zelf ook nog niet helemaal.
Vrijdag naar Dresden het nieuwe interieur ophalen. Misschien dat ik het plaatsen, wat heel simpel is, maar uitbesteed. Reken er maar niet op dat ik nu mijn handen hoofd of welk lichaamsdeel maar op een plek in die auto laat waar ik niet goed kan zien. Voorlopig heeft de E39 nu dus een nieuwe, 8-potige, eigenaar.

Auto terug en dilemma!

  • 194.000 km

Daar gaan we dan, rond 06.00 in de ochtend vertrek ik richting Dresden in het Golfje V5 van mijn schoonmoeder. Ik keek eigenlijk wel tegen de rit op. Zonder stops 7,5 uur volgens navi en 725km enkele reis. Uiteindelijk valt de reis heel erg mee. Na ruim 500km stop ik om te tanken en houd ik een korte pauze. Rond 14.00 uur ben ik op de bestemming. Mijn verwachtingen waren wat gematigd. Het kon bijna niet origineel zimt leder zijn. Of geverfd, of ooit herbekleedt gokte ik. Ik had namelijk op één exemplaar na nog nooit een full leather zimt interieur gezien, en heb echt veel interieurs gezien. Het enige exemplaar dat ik ken is de M5 in Chrome-shadow die bij BMW zelf in het museum staat. Die heeft ook een full leather zimt interieur.
Als ik de spullen te zien krijg blijkt het echter allemaal origineel. De originele order stickers zitten nog op de meeste delen. Het blijkt ook nog nooit geverfd te zijn en alle stiksels zien er nog waanzinnig goed uit. Mijn geluk kan niet op. Ook de hoofdsteunen blijken origineel zimt. Eén van de rugplaten was volgens de advertentie kapot. Dit blijken echter gewoon de veren te zijn. Het leder is nog helemaal intakt. Toevallig heb ik nog oude goede exemplaren liggen die ik al bijna naar de stort wilde brengen. Daar kan ik dus alle clipjes en alles mooi afhalen.

Het zorgt wel voor een Dilemma. Want verven worden stiksels niet mooier van. Dit interieur beige verven is A) kapitaal vernietiging. In deze staat is zo'n interieur makkelijk rond de €4.000,- waard. Verf ik het beige, halveer ik de waarde. B) Ik vernietig voor mijn gevoel iets unieks. Iets dat ontzettend zeldzaam en nog origineel is. Ook dat weegt toch zwaarder dan ik van te voren dacht. Ook is dat zimt (even puur opzich zelf bekeken zonder de combinatie met een exterieurkleur) echt 10 maal mooier dan beige. Het is gedurfd, vergelijkbaar met het bekende Atacama interieur van de Volvo S60r en V70r (waanzinnig mooi met Sonic blue)
Ik heb dus een testfitting gedaan en de Zimt passagiers deurpanelen in mijn E39 geplaatst. Het is best een heftige combinatie. Maar ik vind het zeker niet verkeerd. Beige is subtieler, klassieker en past absoluut perfect bij Mora metallic. Het zimt is meer gedurfd, zeer sprekend en zal ook niet iedereen liggen. Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Op instagram; mora_e39 zijn foto's te vinden waar het contrast goed te zien is. Tevens zal ik tijdelijk een foto bij 'mijn auto' aanpassen waarop het te zien is.

Ik heb gekozen om het zimt te plaatsen en mijn stoelen en bank te verven in zimt (mijn stoelen wil ik koste wat kost houden). Om de simpele reden dat als het niet bevalt ik altijd nog een beige interieur kan vinden. Een zimt interieur vinden gaat waarschijnlijk niet meer lukken en ik zal me anders altijd afvragen hoe het gestaan zou hebben. De offertes om het professioneel te laten verven zijn al opgevraagd.

Tevens goed nieuws. Na enkele dagen kwam de nieuwe eigenaar (die spin) ineens weer tevoorschijn tijdens het rijden. Auto geparkeerd en proberen dat beest eruit te krijgen. Toen het ding weer richting luchtrooster wilde kruipen heeft m'n vriend het beest vervolgens met een powerbank een mep verkocht. Het arme beest viel buiten de auto op de grond. Enerzijds blij, mijn auto terug. Anderzijds, hoe bang ik ook voor dat beest was. Ik vond het wel zielig dat ie dood was.

Wat kosten al die upgrades nou?

  • 196.000 km

'Daar zit natuurlijk enorm veel geld in.'
Een opmerking die ik geregeld hoor. Het valt echter ontzettend mee door slim mijn upgrades uit te zoeken. Allereerst gaat het al om de manier van zoeken.
Dit dient als voorbeeld, maar stel, ik zoek een 'Zimt' interieur dan zoek ik bewust niet als eerst op 'Zimt' maar op bruin, cognac, oranje etc. Iemand die de termen kent, kent vaak ook de waarde. Op die manier kom je wat vaker bij de koopjes terecht.
Ook koop ik vaak meerdere onderdelen samen op van sloopvoertuigen. Een deel houd ik dan zelf, een deel kan ik doorverkopen. Vaak heb ik dan de delen die ik zelf zoek goedkoop, gratis, of zelfs met geld toe.
Bij het kopen en verkopen is het ook belangrijk waar je het koopt en vooral waar je het weer te koop zet.
Zo heb ik recent een 2e set comfort zimt interieur gekocht. Wederom 700km gereden. Het stond al vrij lang te koop op kleinanzeigen. Ik kocht de set vanwege de bies over de rugleuning van de stoelen. De bies die mijn stoelen ook hebben, en belangrijker, die alle zimt sportstoelen ook hebben. De eerste set had die bies niet. Van de 2e set heb ik ook de armleuning van de middenconsole gehouden (zonder telefoon). Eén van de rugplaten heb ik ook omgeruild. Vervolgend heb ik de deurpanelen etc gecombineerd met de stoelen en bank van de eerste set en in diverse BMW groepen en mijn instagram te koop gezet. Binnen 30 minuten was de set verkocht en ook nog eens voor meer dan ik zelf verwacht had. €440,- winst op de tweede set terwijl die al maanden te koop stond en voor mijn gevoel ook voor een stevige prijs. En toch kreeg ik met mijn nog stevigere prijs massa's berichten vanuit heel Europa.
Goede foto's maken van wat je verkoopt helpt trouwens ook veel.
Nu moet ik nog een 3e zimt set vinden voor de achterbank (beiden vorige sets waren voor een touring) en zittingen van mijn stoelen. Een sportset voor een sedan dus. Na aanschaf ben ik dan compleet en kan ik daarna wederom een zimt set compleet maken en verkopen. Ook mijn beige set kan dan de verkoop in. Ik ben dan dus van beige extended leder naar het extreem zeldzame en kostbare zimt full leather gegaan en geld toe gekregen.

De reden dat ik opzoek ben gegaan naar andere zimt sets ipv verven is omdat het verven mij 800,- ging kosten. Dat vind ik ten eerste best veel geld, ten tweede staat het mij tegen dat niet de gehele set OEM zimt is maar geverfd. Dat terwijl ik de meest zeldzame delen al OEM heb. Omdat ik de zeldzame comfortset met bies te koop zag staan wist ik dat OEM zimt voor mij veel goedkoper ging uitpakken en dan is het nog origineel ook.
De waarde van zo'n Zimt sport-comfort-active set met vanity mirrors en full leather is moeilijk te bepalen omdat de mijne de enige ter wereld is met zo'n interieur. Het zal echter richting de 5k gaan.
Velgen min of meer zelfde verhaal. Die hebben mij uiteindelijk zo'n 200,- gekost (waarde met de Michelin ps4 zeker 2500,-)
Dubbelglas en andere upgrades, zelfde verhaal.

Met een hobby als deze is het belangrijk om actief te zijn in de groepen op Facebook die gericht zijn op het model van je auto. In mijn geval BMW en E39 groepen. Ook is het handig om veel kennis te hebben van de auto. Alle upgrades, op de stoelen na, hebben mij tot dusver weinig gekost. Wel moet je dan af en toe gek zijn en er ver voor rijden.
Het doel is om het met de V8 swap op dezelfde manier aan te pakken. Slimme donor kopen en dankzij de verkoop van de over gebleven delen de swap relatief betaalbaar te houden.

Kleine veranderingen in plannen

  • 197.000 km

De laatste tijd is het druk rondom de E39. Er heeft wel een kleine aanpassing in het plan plaats gevonden. Eigenlijk zou er een Getrag G420 6 bak achter komen. Qua koppel zit deze op de grens van wat een M62b46 (en ook al de S62 uit de M5) aankan. 500nm. Met de kleine aanpassingen gaat mijn blok daar normaal al overheen. Kan prima. Het is echter ook niet de meest verfijnde bak en het grootste probleem; ze zijn niet te reviseren.
Ik heb nu dus een GS6-53DZ 6 bak gekocht (onder andere uit de E60 530d/535d. Daarvan is bekend dat ze erg robuust zijn, officieel 600nm (maar 800nm ook geen probleem) aan kunnen en tevens wat prettiger in de omgang zijn. Bijkomend voordeel; ik kan nu ook 535i donors bekijken en ook met automaat. Datzelfde geldt voor de 540i, een donor met automaat is nu een optie. Het aantal potentiële kandidaten is dus ineens met een factor 50 vergroot. Aanstaande zondag ga ik dan ook naar een kandidaat kijken. Gewoon in Nederland. Een 540i waarvan de motor niet start en de bak stuk is. Toevallig de delen die ik toch niet nodig heb. Een exemplaar dat goed in de opties zit dus onder de streep zelfs ruim geld opleveren zal in plaats van geld kosten. Stalling (vlakbij het adres waar de swap plaats zal vinden) is zo goed als zeker geregeld, eveneens transport. Met zo'n 6 maanden moet het dan toch echt gaan beginnen. Qua differentieel ga ik of mijn 530i diff of de diff van de 540i automaat gebruiken. Deze worden dan wel omgebouwd naar sperdifferentieel. Niet omdat ik wil driften maar de veiligheid tijdens minder goede weersomstandigheden. Met ruim 500nm koppel geen overbodige luxe. Naast de GS6-53DZ bak heb ik ook een adapter met koppeling gekocht. De revisie van de M62b46 gaat ook spoedig beginnen.
Mijn zoektocht naar een zimt sport interieur voor een sedan is nog steeds gaande. Nooit verwacht dat ik het minst zeldzame deel het moeilijkste kan vinden 😅

En daar is de donor 540i

  • 197.500 km

10.4 liter, 20 cilinders. En als we het losse Alpina blok meetellen komen we zelfs tot 15 liter en 28 cilinders. Het aantal dat momenteel in bezit is. Naast de 130i en 530i bezit ik sinds afgelopen vrijdag ook een Moire Grau 540i sedan. Een late 98'er, één van de eerste TU (technical update) exemplaren en daarmee voor mij geschikt als donor. Lak was zo-zo (polijstbeurt had veel uit kunnen halen), dat de auto al ruim een half jaar stil staat is hem aan te zien. Motor loopt sinds kort niet en ook de bak is defect. Hierdoor was deze E39 voor vrijwel niemand interessant. Maar niets van die delen heb ik nodig en het maakte de prijs dus des te leuker. Ooit was het een gaaf exemplaar. De kleur is vrij zeldzaam en de eerste (origineel Nederlands) eigenaar was niet gierig. Gewoon leder was niet goed genoeg, dus werd er nappaleder besteld. Ook nog eens het extended leder pakket zodat de armleuningen in de deuren ook van leder zijn en de middentunnel ook. Dubbelglas is van de partij, Xenon, elektrische comfort-seats, DSP audiosysteem enz enz. Wat later in zijn leven is de auto voorzien van een M-voorbumper, AC-Schnitzer spiegels en 19" Alpina replica velgen. Ook had de vorige eigenaar 2 automaatbakken in de kofferbak gelegd die wel goed zijn alsmede nieuwe zwarte nieren (niet mijn smaak) en nog wat spul. Voorgaande laat zich kort samenvatten in; 'lekker veel verkoopbaar spul'. En dat alles voor €2.500,-. Stalling was even een dingetje maar de auto mocht een maand bij een bekende van de verkoper staan waarna deze naar mijn stallingsplek kan. Daar gaat de boel uit elkaar, het meeste de verkoop in, en wat leuk spul houd ik zelf alsmede de technische benodigde spullen voor de swap. Hier maak ik wel wat winst op. Meevaller.
Echter wat tegenviel zijn de kosten voor het vervangen van de ketting van de 4.6 en de vanos revisie. Enkele jaren terug was je voor 1500,- klaar bij een handige Harry met veel kennis van BMW's. Tegenwoordig kost dat blijkbaar al snel rond de €5.000,-. Dan de lagerschalen (ook snel €1000,-) en alle pakkingen etc en de rekening van de deelrevisie loopt wat harder op dan gewenst en verwacht. Gelukkig wilde ik van te voren een extra riant potje voor de swap hebben zodat ik niet halverwege het proces zenuwachtig zou worden over de financiële kant van dit project, en andere spaarpotjes zou moeten aanbreken, met op zijn minst afkeurende blikken van het thuisfront tot gevolg (hoogstwaarschijnlijk ook twee weken op de bank slapen). Dus een probleem is het niet. Als doel heb ik nu toch wel om de Mora En Moire E39's eind september af te leveren bij het swap adres. Dan moet het motorblok ook klaar zijn en kan de hele boel over. Ik heb de auto al ruim 3,5 jaar, de swap staat ook al héél lang gepland, maar nu voelt het echt alsof het gaat gebeuren. Ik kan ook nauwelijks meer wachten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.