BMW 530d Touring High Executive (2007)

autoreview

BMW 530d Touring High Executive (2007)

Signalement

Uitvoering530d Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf218.623 km
KM-stand laatst294.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf E61 530D Touring LCI

  • 218.623 km

Sinds dit weekend de eigenaar van een E61 530D Touring LCI High Executive in zwart metallic.

Afgelopen 10 jaar altijd een oude Mercedes-Benz combi gereden (300TD combi automaat W124), onverwoestbaar, 450.000km en still going strong maar deze was aan vervanging toe.

Redenen van de overstap:
- Het nieuwere Mercedes type W211 vind ik niet zo mooi en zijn vooral ook een klasse zwaarder en daardoor duurder in de MRB (500 eur/kwartaal) en dat werd me te gek. BMW doet meer met aluminium waardoor ze iets lichter zijn en ook 50/50 gewichtsverdeling toepassen
- Ik rijd voor mijn werk veel in Duitsland en wil dan lekker door kunnen rijden. Met name 80-130km versnellen lukte met de Benz niet of duurde erg lang
- Veiligheid, airbags
- Ik wilde weleens in een nieuwere auto rijden (zonder roest)
- Ik heb het E61 Touring model altijd erg fraai gevonden

Kortom op zoek gegaan naar een E61 touring met 530D motor, automaat, panoramadak, sport of comfortstoelen en Prof Navi en met stop/start knop.

Na aantal maanden is het me gelukt om zelfs een fraai LCI / facelift model te vinden. Die heeft de nieuwere motor met 235PK, nieuwe automaat(pook), raambediening logischer in de deur, Xenon/LED verlichting, bluetooth connectie, iets zuiniger in verbruik (op papier?).

Opties:
- High Executive
- Active Steering
Hier raak je snel aan gewend, nog niet eens 1 volledige omwenteling van het stuur en je bent aan het eind, handig bij straatje keer
- Licht pakket
binnenverlichting en onder de spiegels, nice! Zeer handig indien je bij een donkere plek geparkeerd staat
- Head up display
Mooi, je gaat er bewuster van rijden, toont snelheid, navigatie en cruise control
- Panorama dak
Wilde ik per sé als optie ondanks horrorverhalen van lekkage etc. Prachtige combinatie en lap van een dak dat open kan. Alles werkt gelukkig. Zelfs de kanteldak functie is lekker, auto blijft dicht maar krijgt frisse lucht binnen. Indien het hard waait kan ook de hemel dicht doen en heb je een klein strookje waar toch frisse lucht uitkomt. Wat een mogelijkheden.
- Zwarte hemel, kleed mooi af
- Sportstoelen / Leder Dakota
Dat zit goed, zijn semi automatisch dus wel nog zelf naar voren/achteren verschuiven. Stoort mij niet, heb altijd zelf moeten doen. Tijdens een proefrit met een versie met comfortstoelen schrok ik zelfs dat de auto na instappen/sleutel insteken, het stuur en de stoel gaat instellen.
De hoofdsteunen lijken mij wat raar, kunnen niet naar je toe gericht worden in vergelijk met de oude Benz.
- Bamboo zwart houten interieurlijsten
Leek op de foto van de dealer niet fraai, in het echt is het mooi donker en netjes afgewerkt met hoogglanslak.
- Bekerhouders
Handig voor de cappuccino's na het tanken
- Hifi System
Niet de standaard stereo maar het hifi systeem. Geeft een redelijk goed geluid, de truc is om bas en treble volledig open te zetten. Ik wil liever auto origineel houden dus geen aparte baswoofer installeren, tenzij dit makkelijk kan. Basgeluid is niet erg zwaar, maar voldoende/ afgewogen.
- Navigatie Professional
in combinatie met de iDrive behoeft even gewenning maar dan wijst het zich vanzelf. Navigatie werkt naar behoren maar DVD/info is gedateerd, en met Google Maps krijg je iets meer info over files etc. Weet nog niet of een update de moeite/het geld waard is. Grote scherm ziet er in ieder geval mooi uit.
- Geen M pakket
Ieder zijn eigen smaak natuurlijk maar ik wilde per sé geen M pakket met die spoilers rondom / diffuser achter. Was daarom wel een langere zoektocht want de meeste 530D/535D hebben een M-pakket. Ik ben juist gecharmeerd van het lipje/spoiler onder de achterbumper. En zonder M pakket is het nog meer een wolf in schaapskleren. Een sportwagen verpakt in een stationwagon ;-)

Eerste indrukken
Voor de aankoop al dankbaar gebruik gemaakt van deze rubriek om alles van de E60/E61 te leren. Ik zal hier de komende tijd mijn bevindingen en onderhoud gaan bijhouden.

Het is wel even wennen om van Mercedes een BMW rijder te worden. BMW heeft ook een ander imago.
De eerste 1000km naar en door Duitsland waren veelbelovend. Wacht een prachtauto en wat een koppel. Even gas en je rijdt zonder moeite een illegale snelheid (in NL...)
140km/u als kruissnelheid verloopt moeizaam, ontspannen en erg stil in de auto. En die duw in je rug van het mega koppel wordt vast verslavend.

Verbruik:
- Als je op cruise control 140kmh rijdt, geeft ie 1 op 14 aan, prima voor zo'n zware motor.
- In de stad en bij beetje doorgassen wordt dit snel een stuk minder, richting 1 op 12.
- Ik ben benieuwd of er nou echt veel verschil is in de Pre LCI en LCI dieselverbruik. 12.99 versus 14.71 wordt gezegd in de boekjes en hier op autoweek database.

De auto kreeg bij aanschaf een nieuwe APK, beurt, nieuwe stuurstang, 4 nieuwe banden en nieuwe remblokken rondom dus hopelijk eerste 30.000km geen grote onderhoudkosten.
Eens kijken of de BMW diesels net zo betrouwbaar zijn als die van Mercedes.

Comfort en Prestaties zijn erg goed, Betrouwbaarheid en Gebruikerskosten op voldoen want kan ik nu nog niet inschatten. Het zal vast allemaal duurder zijn dan met de oude Benz maar dat heb ik ingecalculeerd.

Indruk na de eerste 10.000km

  • 228.000 km

10.000km verder
Met name door werk binnen no-time zo'n 10.000km gereden met de 530D.
Goed kunnen wennen aan de auto. Mijn plan is om minimaal 100.000km erbij te rijden.
In vergelijking met mn oude Mercedes is het een grote complete verandering. Waar te beginnen?

Interieur
De sportstoelen zitten geweldig en bieden goede steun zodat je lang zonder stoppen kunt doorrijden.
In de Benz zat ik op de stoelen, hier zit je erin. Iemand zei: een auto stap je in, een BMW trek je aan. Klopt best wel.
Interieur is mooi en rustig, verlichting is prachtig bij avond/nacht, ook door extra lichtpakket. Prachtige auto.
Helaas zit wel de linker voor mat los dus is met schroeven vastgezet, dit wil ik nog wel aanpassen door de orignele ringen.

Exterieur
Vind de E61 echt heel goed gelukt, altijd al een mooie auto gevonden. Rijd al 10 jaar stationwagens, Combi voor de Benz, nu dus Touring. Blijft gaaf, zo'n los te openen raam van de achterklep. Gebruik het nog te weinig omdat ik het nog niet gewend ben dat dit erop zit. Toen ik hem opende de eerste keer zag ik dat er helaas aan beide zijkanten onder de rubber beginnende roest zit. En dat terwijl ik hoopte een roestvrije auto te rijden. Mss ooit eens laten maken.

Na 2 weken was er iemand tegenaan geschampd terwijl ik niet thuis was. 3 zeer kleine deukjes nu op de linkerachter deur. Dit kan hopelijk met uitdeuken zonder spuiten weer worden verwijderd. Wel enorm balen als je net een nieuwe auto hebt....

Panorama dak werkt geweldig, zeker nu met de zomer, lekker open rijden. Knopje drukken op de sleutel als je hem op slot doet is ook geweldig, alles sluit dan automatisch, ramen en dak.

Motor en rijden
De motor, met 500Nm koppel en 235pk natuurlijk een wereld van verschil tov de Benz een verdubbeling van de power. Benz was ook 3 liter diesel met slechts 113pk/192Nm kortom niet snel maar oh zo betrouwbaar.

Ritten richting Frankfurt, met heuvels/glooiingen, zijn geen enkel probleem voor de BMW, hij vliegt de berg op, op cruise control blijft ie stabiel op 130-140kmh en trekt goed door. Fijn idee dat je altijd veel power overhebt, rijd meestal 140kmh op cruise control. Als er dan een snelle jongen opdaagt, geef ik ook wat gas bij zonder moeite (met die Benz altijd even spannend en ongemakkelijk moment bij gebrek aan power...)

Verbruik na 10.000km gemiddeld 7.7l/100km dus 1 op 13. Tijdens de snelwegritten haal ik 1 op 14 (7.1km/100km bij 140kmh) Erg goed voor een BMW met zoveel power. Lijkt erop dat ie tussen 160-180kmh het lekkerst rijdt.
Maar ook bij even goed doortrekken schakelt ie pas bij 160 en bij 200, niet normaal zeg! (eh, vergeleken met mn oude Benz)

Auto stuurt erg strak, ook door active steering makkelijk in de stad en in/uitparkeren. Niet te vergelijken met het meer slobberige van de benz. Snap heel goed dat als je eenmaal een BMW hebt gereden je niet meer makkelijk terug gaat. Lijkt er ook wel op dat ik ook niet meer terug ga ;-)

Sinds 2 weken een tikkend geluid bij stationair, komt van voren. Bij een beetje gas is het weg dus het lijkt of iets aanloopt. Binnenkort laten maken.

Kortom, erg tevreden met de auto en ik rijd lekker verder.

Klaar voor de winter

  • 233.000 km

Al na een paar weken de auto in bezit te hebben hoorde ik een tik voor in de motor / het motorcompartiment om zo maar te zeggen.
Aangezien ik 6 maanden garantie bij de aankoop erbij had genomen terug gegaan naar de garage waar ik hem had gekocht.
Gisteren is de krukaspoelie onder garantie vervangen en de auto is weer stil en de tik is weg. Gelukkig maar.
Daarnaast ook meteen de winterbanden eronder laten zetten. Op internet een setje BMW 138 velgen gekocht, de mooiste velg voor deze auto vind ik.

De auto rijdt nog steeds fantastisch. Snel rijden als ik er zin in heb, maar meestal 140kmh constant in duitsland is een genot. Vind nog steeds de afwerking van de auto erg fraai en geniet ervan. Op herfstdagen met zon lekker het panoramadak open. Mn oude Benz ben ik nog niet vergeten. De BMW is wel nog steeds een auto van deze tijd al is ie inmiddels al 7 jaar oud.

We rijden vrolijk door de winter in! Stoelverwarming zet je schrap!

Nu alleen nog een keer de automaat laten spoelen en die vervelende 4 kleine (3mm) deukjes van een winkelwagentje eruit laten halen (restylen?) Weet iemand nog een goed adres hiervoor in de buurt van Amsterdam?

Nieuwe APK en Accu

  • 241.000 km

Auto weer nieuwe APK gekregen en heb ook accu vervangen. De originele BMW accu zat er nog in van de fabriek en gaf nog maar 60% vermogen.

Eerder dit jaar ook langsgeweest bij een BMW 5 Series event en daar eindelijk de 3 kleine deukjes/pitjes laten uitdeuken, heel blij mee.

Auto is weer tiptop en klaar voor vele/lange ritten (door duitsland).

Helaas is alleen nog de waterslang van de achterruit sproeier eraf gesprongen dus hiervoor moet ik nog een keer naar de dealer. Gelukkig (nog) geen verdere kabelbreuk in de achterklep, de rest werkt allemaal nog. Wel balen natuurlijk...

Kabelbreuk Achterklep / Panoramadak lekkage

  • 247.000 km

Kabelbreuk achterklep/ Panoramadak lekkage
Ik dacht met een LCI model hier minder last van te hebben maar niets is minder waar.
Wat bleek? 2 cm water op de bak die op de accu ligt. Dat weggedweild maar het rechterknipperlicht bleef constant branden. Ai. Daarna rijdend in duitsland bij 140kmh ineens alle tellers uit en software reset icoon te zien. Ai, even schrikken.
Dealer adviseerde de BMW specialist, BMW specialist adviseerde een mannetje die kabelbreuken maakt voor minder, maar die was weer op vakantie, en ik moest ook op vakantie... met de BMW. Uiteindelijk na heel veel verschillende meldingen op het CCC besloten het bij de BMW dealer te laten maken. Duur maar alles vervangen met originele kabels (zijn iets langer) en met BMW dealer factuur.
Panoramadak afwatering bleek de zeefjes al niet meer te hebben , dus best raar dat er toch water richting accu liep. (ik vertrouw het daarom nog niet helemaal... en zal na een wasstraat zeker blijven controleren)

- Ruitensproeier achterraam nieuwe slang - werkt weer
- Oliesensor (voor oliestand) bleek dus gewoon nog goed
- Nieuw BMW embleem op motorkap, andere was niet mooi meer
- BMW Kentekenplaathouder laten monteren

Olie & filter
Ik had nog 4.500km te gaan maar was er toch, dan ook maar nieuwe olie en filter.
Brandstoffilter en luchtfilter ook vervangen, bleken niet te zijn vervangen bij de aankoopbeurt vorig jaar.

Een pittige rekening, maar alles weer gemaakt. Een blije rijder. Morgen op vakantie en lekker kilometers maken.

Enige actiepunt nog open is om de automaatbak te laten spoelen bij ZF.

Deurgreep - Sensor - Afvoerpijpjes - alles weer ok

  • 252.000 km

Nieuwe deurgreep
Tijdens het uitstappen nam ik mn laptop tas mee vanaf de bijrijdersstoel en hierbij nam de schoudertas draagband de deurgreep mee, gebroken.
Dus besteld en afgelopen weken als soort Dukes of Hazzard telkens in mn auto gestapt. (raam openen, hendel buiten grijpen, daarna raam weer dicht) Jieeeeeehaaa!
Nu weer gemaakt 130 euro incl montage.

Diesellucht tijdens rijden - Sensor vervangen
Na het vervangen van het brandstoffilter had ik af en toe last van een diesellucht in de auto.
Na controle bleek dat er een sensor compleet mistte die automatisch de kachelklep sluit bij luchtjes. Weer opnieuw laten monteren
50Eur

Afvoerpijpjes panoramadak
Nadat ik voor een hoog bedrag mn kabelbomen had laten vervangen achter , had ik toch bij hevige regenbuien last van water op de accu in de bak erboven.
Nogmaals aangedrongen bij BMW dit te laten nakijken want ze hadden gezegd de zeefjes te hebben verwijderd.
Net bleek dat ze ze niet hadden verwijderd en is nu alsnog net uitgevoerd. Hehe, nu durf ik hem weer gewoon in de regen te laten staan zonder me zorgen te hoeven maken.
0 Euro - coulance

Retourtje Spanje

  • 262.000 km

Net terug van een retourtje Spanje - nabij Valencia.
Dat is precies waar zo'n auto als dit voor gemaakt is. Lange auto ritten. Samen met vrouw en kind lang cruisen over de snelwegen.
Kreeg ook door dat de auto een gyrosensor heeft. Indien je met de automaat de berg oprijdt, blijft ie langer in een hogere versnelling.

Eerste dag tot zuid frankrijk gekomen. Bij hotel bleek dat ik het panoramadak nog op schuif/ventilatie stand had staan. Bij druk op de knop stotterde ie, maar bleef open. Lekker dan, eerste dag vakantie.... Maar na 10 minuten nogmaals geprobeerd en toen sloot het dak gewoon goed.
Vervolgens dak niet meer gebruikt, bleek later weer gewoon ok.

Helaas, op oudejaarsnacht werd er een kras gezet met een sleutel van zo'n 1,50 meter, op zowel voordeur als achterdeur links. Grrr. Wordt weer gemaakt deze week.
Update 22.01: gemaakt - 500 eur

Terugweg ging weer vloeiend op de cruise control 140kmh.
Voor 4.500km - gemiddeld 1 op 14.0. Prima!

Bij voltanken staat er dan actieradius: 1160km ;-)

Automaat gespoeld

  • 263.000 km

Vanmiddag bij ZF Delfgauw de automaatbak laten spoelen, nieuw filter en van nieuwe olie voorzien. Was nooit eerder vervangen maar bak was nog in orde. Meteen ook het differentieel van nieuwe olie voorzien. Goede service!
Mn to-do lijstje is nu nagenoeg leeg en auto rijdt heerlijk. Nu hopelijk nog 100.000km zorgeloze kilometers erbij rijden.

Kosten voor onderhoud / reparatie / schade

  • 265.000 km

Alles bij elkaar flinke kosten gehad tot nu toe. 3500 eur in 2 jaar tijd:

Onderhoud:
200 - Nieuwe accu - was eerste accu
500 - Grote beurt
200 - setje velgen voor winterbanden
650 - Automaatbak spoelen / diff olie vervangen - nooit eerder gedaan
1550 EUR

Reparatie:
150 - Gasveren achterklep vervangen
1100 - Kabelbomen achterklep vervangen
50 - Sensor binnenlucht
--- - Afvoer panoramadak
1300 EUR

Schade:
130 - Deurgreep links - (eigen schuld)
60 - Spot repair 3 deukjes winkelwagentje
500 - Kras vandalisme voordeur/achterdeur
690 EUR

Als je het in 3 categorieen opsplitst valt het wel mee....

Nieuwe APK en luchtbalgen

  • 271.000 km

Net terug van de jaarlijkse APK.

Heb het bij de BMW dealer laten doen dit keer want wilde dat ze ook goed naar het panodramadak gingen kijken. Universele garage kan dit niet echt. Ze hebben hem gesmeerd maar als het kantelen weer als vanouds moet gaan kost dat een nieuw dak van 3800 euro, dus dat doen we niet.

Wat begon als een simpele APK van 50 euro werd een enorme rekening van 1700 euro!!! Ai ai ai....
Nieuwe luchtbalgen achter
Nieuwe remslangen achter
Nieuwe remvloeistof
3e remlicht vervangen
Xenon licht vervangen (links)
Airco service laten doen alvast voor de zomer
Auto werd wel gratis gewassen...

Vroeger kocht ik een hele auto van dat geld ;-)
In de afgelopen 2 jaar zo'n 5.500 euro aan (achterstallig) onderhoud op 50.000km

Snel vergeten en doorrijden en weer genieten van het koppelbeest.

Verkocht

  • 294.000 km

Hierbij mijn laatste bericht. Mijn auto heb ik vandaag verkocht na 2.5 jaar en 80.000 km.

Rijd nu (voorlopig) in een Golf 4 Ocean 2.0.

Helaas zijn BMW en ik in de afgelopen jaren geen echte vrienden geworden...
Hij reed heerlijk in Duitsland op de snelwegen. Maar helaas heb ik, ondanks zorgvuldig uitgezochte LCI versie, toch erg veel kosten gehad de afgelopen 2,5 jaar.
De typische E61 kwamen toch voorbij: kabelboom achterklep, panoramadak, etc. en in totaal meerdere duizenden euros aan kosten gehad.

Veel rijplezier gehad, zowel rustig cruisen als snel op de snelweg. Nu weer op zoek naar iets anders.
Als ik weer een auto terugkoop zal ik weer een Benz gaan kopen.

Succes allemaal hier!
Mercedennys

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens