BMW 525i Touring (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 15.976 km |
KM-stand laatst | 89.712 km |
Keuze auto
Vanaf 2011 is het vanwege diverse redenen de bedoeling om de lease auto alleen zakelijk te gaan rijden. Voor de prive ritten moest er daarom een auto gekocht worden. De eisen die we daarbij hadden waren o.a. dat het een ruime station wagon op benzine met automaat moest worden. We hadden daarbij niet echt voorkeur voor een nieuw of jong gebruikt exemplaar.
Tijdens het keuzeproces hebben we naar een hele rits uiteenlopende modellen gekeken: Ford Mondeo, Opel Insignia, Volkwagen Passat, Skoda Superb, Volvo V70, Volvo V60 en de BMW 5 serie (E61). De Audi A6 en Mercedes Benz E-klasse ontbreken in dit rijtje omdat mijn vrouw die gewoon niet mooi vindt. Stuk voor stuk ongetwijfeld prima auto’s. Maar bij een aantal modellen is het bij alleen kijken en proefzitten gebleven. Zo konden de Mondeo, Insignia en Passat ons qua uiterlijk en interieur niet echt bekoren: te druk interieur en/of de materialen waren b.v. niet altijd even mooi naar onze smaak. Ze waren niet verkeerd, maar we werden er ook niet erg warm van. De Superb was daarbij nog een “apart geval”: het uiterlijk en interieur vonden we niet bijzonder, maar hij was wel erg ruim met een gigantische kofferruimte wat ons aanstond. In deze Superb hebben we dan ook nog proefgereden. Maar ja: toch gauw dik E40.000,- uitgeven aan een auto waar je niet warm van wordt is toch niet wat we wilden. Het ontbreken van “de klik” met dit model heeft dan ook uiteindelijk gezorgd dat ook dit model afgevallen is. De Volvo V60 is ook afgevallen omdat na de introductie van de S60 de kofferruimte van de V60 bekend gemaakt werd en die viel ons toch wel tegen: 430 liter.
Bleven over: de Volvo V70 en de BMW 5 serie touring. Bij de V70 zou het gaan om een 2.5T of de nieuwe 2.0T motor met powershift transmissie. Deze laatste alleen nieuw te bestellen aangezien deze combinatie pas vanaf 2010 te krijgen was. De 2.5T met geartronic is afgevallen vanwege het te hoge verbruik (ca 1:10 met beheerste rijstijl) en de niet briljante automaat. De 2.0T scoorde wat betreft verbruik een stuk beter (ca 1:12).
Motorisch gezien was bij BMW de keuze iets ruimer: de 523i, 525i of 530i. Allen LCI uitvoering (=facelift) als Premium Selection. Nieuw werd wel erg kostbaar. Motorisch gezien had bij de 5-serie de 525i onze voorkeur: duidelijk soepeler en wat stiller dan een 523i, de extra power van de 530i vonden we overbodig. Het verbruik van al deze motoren is overigens volgens de fabrieksopgave vrijwel gelijk. In de proefrit die wij gemaakt hebben bleek 1:12 haalbaar met de 525i.
De definitieve confrontatie ging dan ook uiteindelijk tussen een nieuwe V70 2.0T powershift en een jong gebruikte 525i Automaat. Prijstechnisch gezien heel redelijk met elkaar vergelijkbaar. De V70 had voor ons vier plussen boven de 5-serie: de kofferruimte was iets groter, de achterbank was in drie delen neerklapbaar, een volledig nieuwe auto en onze positieve ervaringen met Volvo’s en de Volvo garages de laatste 6 jaar. Dit laatste moet een eventuele BMW nog waar gaan maken. Al deze plussen konden toch niet voorkomen dat we voor de BMW gegaan zijn: qua wegligging, automaat, interieurkwaliteit en motorisch gezien is de 525i de V70 2.0T duidelijk de baas. Ook vonden we de BMW veel moderner door b.v. het fraaie 8,8 inch navigatiescherm met hard disk en iDrive waarmee zo’n beetje alles instelbaar is. Qua garantie was er geen verschil: de V70 heeft 2 jaar garantie, een premium selection BMW ook. Het verschil tussen een nieuwe V70 of een gebruikte 5 viel zo grotendeels weg.
Via de BMW dealer zijn we dan ook op zoek gegaan naar een 525i touring met de voor ons belangrijke kenmerken. In Nederland bleek erg weinig keuze te zijn. De auto is uiteindelijk gevonden via BMW Munchen en geimporteerd door een Nederlandse BMW dealer. Het betreft hier een ex AG auto zoals dat heet.
Eerste ervaringen
- 18.600 km
De BMW die het geworden is: een 525i automaat in de kleur Platingrau uit oktober 2009 met nog geen 16.000km op de teller. De auto heeft als belangrijkste opties:
- zwart lederen bekleding
- panoramadak
- adaptieve bi-xenon verlichting met variabele lichtverdeling en hoekverlichting
- navigatie professional met hard disk en USB aansluitingen
- uitgebreide airconditioning
- bluetooth telefoon
- spraaksturing
- stoelverwarming
- softclose op de portieren
- comfort opening (keyless entry)
- elektrisch bedienbare achterklep
- park distance control voor & achter
- lane departure warning
- grootlicht assistent
- hifi actief luidsprekersysteem
- automatisch dimmende binnenspiegel
- regensensor
- uitgebreid verlichtingspakket
- alarmsysteem klasse III
Inmiddels zitten de eerste 3000km er bijna op. En de auto bevalt tot nu toe erg goed! De stoelen zitten ons prima en de bediening van de meeste functies is intuitief. Ook de iDrive is zeker niet ingewikkeld bij deze recente software versie: het werkt snel, en zo’n beetje alles wat je kunt bedenken is instelbaar. Denk b.v. aan de openingshoek van de elektrische achterklep, de verdeling van de stoelverwarming (de warmte in het zitvlak, of toch meer in je rug) enz enz. Het navigatiesysteem is grafisch erg mooi in perspectief modus waarbij belangrijke gebouwen in 3D getoond worden. Het optionele hifi luidsprekersysteem klinkt prima. Muziek kan daarbij o.a. afgespeeld worden van de ingebouwde harde schijf en via USB. Het opslaan van een CD duurt ca 10 minuten en er is waarschijnlijk plek voor zo’n 200 CD’s op de harde schijf. Mocht dat te weinig blijken in de toekomst, dan kan er altijd nog een USB stick gekoppeld worden. Geen rond slingerende CD’s dus meer in onze auto! Heerlijk! :-)
Wat nog een redelijk bijzondere optie is, is de softclose op de portieren: de deuren hoeven niet dicht gegooid te worden, maar lichtjes dicht doen is voldoende. De portieren worden dan automatisch aangetrokken. Ook de elektrisch te openen en sluiten achterklep werkt mooi: dit kan namelijk met o.a. de afstandsbediening. Hierdoor kun je de klep op afstand al openen als je b.v. met de handen vol met boodschappen aan komt lopen. De afdekhoes van de kofferruimte wordt daarbij automatisch weg geschoven of gesloten.
De 6 cilinder motor heeft een prachtig geluid en is bijzonder prettig in de omgang: stil, soepel en erg krachtig (3,0 liter met 218pk). De auto is sowieso erg stil: ook bandengeluid en windgeruis is er nauwelijks. De automaat schakelt daarbij vloeiend en is vrijwel altijd goed bij de les. Bij een rustige rijstijl wordt er vaak al rond de 2500RPM geschakeld wat prima kan mede doordat het maximum koppel van deze (ongeblazen) motor al bij 2400 RPM wordt bereikt. Het gemiddelde verbruik tot nu toe is ook prima te noemen voor een grote auto met 6 cilinder motor: 1:12,5 (handmatig uitgerekend). De efficient dynamics lijken dus goed te werken! ;-)
Het aantal gereden kilometers is natuurlijk nog niet erg groot tot nu toe. Maar het is wel duidelijk dat we tot nu toe erg tevreden zijn met deze auto. Zijn er dan helemaal geen kritiekpuntjes? Natuurlijk wel, geen enkele auto is perfect:
- het navigatiescherm kan niet automatisch omschakelen van dag- naar nachtkaarten en andersom. Een eenvoudige TomTom kan dit wel... Door 1 van de voorkeuzetoetsen te programmeren kan dit omschakelen nu met 1 druk op de knop gedaan worden. Automatisch was natuurlijk mooier geweest.
- de Nederlandse navigatiestem heeft een behoorlijk Duits accent. Zou dit komen omdat het van oorsprong een Duitse auto is? ;-)
- naar een volgend muzieknummer of radiozender te gaan via de stuurbediening werkt niet intuitief: pijltje naar beneden is volgende nummer, pijltje omhoog is 1 nummer terug.
Als er meer ervaring is opgedaan met deze auto volgt er een update van deze review.
Update 21-06-2011 - heerlijke auto!
- 32.500 km
Inmiddels staat er zo'n 32.500 km op de teller en zijn we een aantal maanden en twee vakanties (:-)) verder.
De auto bevalt nog altijd prima. De (standaard) stoelen zitten fijn. Ook tijdens langere ritten van ca 1.500km naar Zuid Frankrijk geen klachten over het zitcomfort. Dat soort ritten zijn sowieso ideaal met deze auto. O.a. doordat de auto erg weinig motor-, banden- en windgeluiden produceert: het blijft aangenaam stil aan boord. Heerlijk!
Qua ruimte ook zeker geen klachten: onze uitgebreide tentuitrusting, koelkastje en hond (in bench) kunnen makkelijk mee op vakantie. De kofferbak is heel regelmatig van vorm en onder de vloer is een zelf in te delen vakverdeling waarin nog allerlei kleinere spullen opgeborgen kunnen worden. Onder die vakverdeling is dan nog 1 behoorlijk grote plek waar een reserveband kan liggen. Aangezien de auto uitgerust is met runflat banden is dit vak leeg en kunnen dus ook daar nog allerlei spullen opgeborgen worden. Toch handig voor al die kampeerspulletjes!
Tijdens de vele ritten op bergpassen viel op hoe soepel de motor is: veel berghellingen waar je b.v. ca 40km/h rijdt worden (door de automaat) in de 3-de of zelfs 4-de versnelling genomen. Geef je dan iets gas bij, dan versneld de auto rustig zonder morren. Geef je nog wat gas bij, dan pas schakelt hij een verzetje terug en wordt er meer versneld. Prima! De soepelheid is dus iets wat mij erg goed bevalt. Ook de wegligging is dik in orde. Natuurlijk merk je dat je met een grote auto onderweg bent, maar haarspeldbochten e.d. kunnen snel genomen worden en de auto is heel precies te plaatsen doordat heel duidelijk is waar de auto naar toe gaat.
Wat ook opviel is dat de automaat slim is tijdens afdalingen: op de cruisecontrol blijft de ingestelde snelheid behouden ongeacht stijlheid van de afdaling. Maar ook zonder dat de cruise control actief is houdt de automaat rekening met afdalingen: hij schakelt automatisch terug wanneer hij merkt dat bij volledig gas-los de snelheid duidelijk toeneemt. Er wordt dan dus automatisch extra afgeremd op de motor door terug te schakelen.
Helling trekken is natuurlijk ook een peule schil met een automaat: enkel gas geven is voldoende. Hill hold zorgt daarbij dat de auto niet eerst naar achteren of naar voren rolt. Niet nieuw misschien voor andere, maar ik heb deze feature nog niet eerder gehad.
Verbruik:
Voor velen misschien niet interessant (waarom neem je een 3 liter 6 cilinder als verbruik belangrijk is?), maar ik houd het verbruik al vanaf het begin bij. Het gemiddelde van alle tankbeurten samen is tot nu toe een ruime 1:12. Een prima verbruik vind ik zelf. Alhoewel ik wel moet wennen aan het toch wel hogere verbruik in vergelijking met de 2.0 diesel motor van mijn vorige V50. Natuurlijk is dit geen vergelijk, ik weet het. Maar ik rij toch al wel een flink aantal jaren diesel, en dan ben je simpelweg lagere verbruikscijfers gewend.
Overigens is deze 1:12 voornamelijk te danken aan het vrij weinig in de stad rijden, het anticiperen op medeweggebruikers en verkeerssituaties (op tijd gas los) en je (meestal) aan de maxiumum snelheid houden. Rij je veel in de stad en geef je vaak "lekker gas", dan gaat het verbruik meer richting de 1:10.
Er is iets olie verbruikt volgens de boordcomputer tijdens deze eerste 16.500 km. Veel kan het echter niet zijn aangezien de digitale peilstok nog op ca 4/5 vol staat.
Kosten:
Tot nu toe nog verwaarloosbaar: enkel 5 euro voor een nieuw batterijtje voor de afstandsbediening. Daarnaast zijn de banden/velgen twee keer gewisseld om van zomer naar winter en andersom te gaan. Niks bijzonders dus gelukkig. Het eerste onderhoud is nog ver weg (nog ca 20.000 km te gaan als ik me niet vergis).
Helemaal tevreden?
Met alle hierboven genoemde punten ben ik zeker tevreden. Maar er is wel 1 punt waar ik niet tevreden over ben. En dat is het aantal kraakjes in het interieur. Nou weet ik van mezelf dat ik erg gevoelig ben voor rammeltjes en kraakjes, plus het feit dat de auto erg stil is waardoor alles extra opvalt. Maar voornamelijk de deuren kraken wat als je over hobbelige wegen en drempels rijdt. Het zijn niet de deurpanelen zelf, maar de afsluitrubbers volgens mij. Hier is al een keertje naar gekeken tijdens een bandenwissel: de deurrubbers zijn schoon gemaakt. Toen was het een tijdje weg, maar helaas is het weer terug gekomen...
Ook trilt er af en toe wat in de binnenspiegel en kraakt de middenarmsteun-voor als de passagier zijn/haar arm daarop laat rusten. Al met al is dit niet heel ernstig, maar toch vind ik dat dit niet moet kunnen in een auto van dit caliber die nog zo jong is. Dit is dus zeker een punt van aandacht bij het eerstkomende onderhoud. Of misschien al eerder.
Update 24-07-2011 - interieurkraakjes
- 33.500 km
Een tijdje geleden is de auto bij de dealer geweest om de interieurkraakjes op te lossen.
De kraakjes van de deuren/deurrubbers zijn inderdaad opgelost en tot nu toe nog niet terug gekomen. Hopelijk blijft dit zo. Want op zich is er niet heel veel anders gedaan als de vorige keer. Namelijk het schoonmaken van alle deurrubbers. Wat de vorige keer niet gedaan is, en nu wel is dat de rubbers ook ingesmeerd zijn. Hopelijk is dat voldoende om definitief van de deurkraakjes af te zijn.
Ook het kraken van de middenarmsteun voor en de binnenspiegel is opgelost.
Al met al dus een succesvol bezoekje aan de dealer wat ook nog eens een gewassen en gezogen auto opleverde. Nette service!
Alles overigens onder garantie uitgevoerd, dus geen kosten voor mij.
We genieten nog steeds van deze auto en kijken al weer uit naar de eerst volgende lekker lange vakantierit. Met hopelijk ook veel leuke bergweggetjes ter plaatse! :-)
Update 10-06-2012 - tussen evaluatie
- 55.500 km
De auto is nu dik 1,5 jaar in bezit en we hebben er in totaal ca 40.000 km mee gereden waardoor de km-teller bijna op 56.000 km staat.
Naast enkele opmerkingen zijn de ervaringen tot nu toe nog steeds erg positief. Het belangrijkste is denk ik nog wel dat ik me verheug op elke rit en dat ik dus iedere keer met een grote glimlach instap! :-)
Zoals eerder gemeld is het heerlijk rijden in deze 525i: stil, snel en comfortabel (met kleine kanttekening, zie later bij opmerkingen). Zowel rustig als snel rijden gaat prima met deze auto. Bij rustig rijden schakelt de automaat soepel door de versnellingen heen en kom je niet boven de 2500RPM. Zo rol je dan met 50km/h in de 5-de versnelling door de stad, en vanaf 70km/h in z'n zes (zonder enige motorbrom). Rijd je wat vlotter, dan wordt er in D rond de 3000RPM geschakelt. Zo kom ik tijdens normaal rijden dus nauwelijks boven de 3000RPM. Snel rijden gaat natuurlijk ook: het leukste in de S-stand waardoor de motor hoger in de toeren klimt en overschakelt met duidelijk kortere tijden. Heerlijk om zo b.v. een bergpas op te rijden! Want ondanks de goede soepelheid bij lage toeren, merk je dat de motor meer en meer power krijgt naarmate je hoger in de toeren gaat. Plus natuurlijk het mooie 6 cilindergeluid wat dan hoorbaar wordt.
Ook niks dan lof over de wegligging en het stuurgedrag: de auto is heerlijk te plaatsen en ligt ook bij hoge snelheden van b.v. 200km/h als een blok op de weg.
Het benzineverbruik stijgt de laatste tijd iets (waarschijnlijk door de wat vlottere rijstijl). Maar ligt nog altijd op ca 1:12: prima voor een auto als deze!
Zaken als het hifi- en navigatiesysteem bevallen ook nog steeds goed. Net zoals het spraaksysteem wat bijna altijd herkend wat je zegt. Toch erg handig als je alleen in de auto zit en bepaalde zaken wilt raadplegen, een bestemming wil inprogrammeren of iemand wil bellen etc zonder je handen van het stuur te hoeven halen.
Iets waar we ook erg blij mee zijn, is het panoramadak: dit geeft veel licht en ventilatie in het interieur. Met in geopende stand een acceptabele hoeveelheid windgeruis, gesloten hoor je geen extra windgeruis. Dit is zeker een optie die we in een volgende auto ook weer willen hebben.
Enkele opmerkingen:
Na 40.000 km zijn er bij elke auto wel wat punten te noemen die beter kunnen en/of een aandachtspunt zijn voor een volgende aanschaf. Zo ook bij onze 5-serie touring:
- op hobbelige wegen is de vering/demping aan de stugge kant naar onze smaak.
- de standaard stoelen zitten ons prima. Wel is het erg jammer dat alleen van de bestuurdersstoel de zitting te kantelen is, en die van de passagier niet. Dit is ook nog zo bij de nieuwe F1x. Toch wel vreemde bezuiniging als je het mij vraagt. Misschien gedaan zodat men sneller geneigd is de optionele sportstoelen aan te schaffen? Deze sportstoelen zitten overigens heerlijk in de nieuwe F1x heb ik proefondervondelijk ervaren.
- het standaardstuur zou wat ons betreft wat kleiner en dikker mogen zijn. In een volgende auto zou het sportstuur toch wel lekker zijn.
- na de tweede behandeling van de deurrubbers (zie eerder), is het kraken van de deuren niet meer voorgekomen. Wel is de auto voor de rest niet 100% rammelvrij. Af en toe hoor je helaas ergens wat kraken/rammelen als je over hobbelige wegen rijdt. Er bij opgemerkt dat ik erg gevoelig ben voor dit soort geluiden. Toch valt me dit een beetje tegen van deze auto.
Onderhoudsbeurt:
Een aantal weken geleden is de auto voor de eerste onderhoudsbeurt geweest tijdens ons bezit: dit is ca 37.000km na aanschaf! Dit had zelfs nog 2.000 km later gekund volgens de BC, maar is iets vervroegd door onze aankomende vakantie. De werkzaamheden volgens i-Drive zouden o.a. nieuwe olie, filters e.d. zijn. Naast deze standaard zaken waren er nog twee aandachtspunten:
1) we hebben twee keer een melding gehad over verminderd motorvermogen. Beide keren na koude start. Ook leek de motor dan niet helemaal mooi "rond" te lopen. Na opnieuw starten was de melding beide keren weer weg. Om dit probleem op te lossen zijn er onder garantie 6 nieuwe bobines geplaatst. Tot nu toe is het probleem daar inderdaad mee verholpen.
2) tijdens een lange rit van meerdere uren hebben we soms last gehad van koude lucht uit de verwarming zonder dat we zelf iets aangepast hadden aan de temperatuur o.i.d. Hier is geen oorzaak voor gevonden, en we wachten dus maar even af of het probleem zich nog vaker gaat voordoen.
Update 30-09-2012 - twee jaar in bezit
- 63.500 km
Inmiddels is de auto op een haar na twee jaar in bezit. Even een korte update want er is niet heel veel bijzonders te melden. Om met het goede te beginnen: de auto bevalt nog altijd prima! De eerder genoemde positieve eigenschappen blijven gelden. Met als bonus dat het verbruik de laatste maanden (itt tot de vorige update) behoorlijk gedaald is. De auto haalt nu regelmatig de fabrieksopgave van 1:13 (zie verbruiksmonitor) terwijl mijn rijstijl eerder vlotter dan langzamer is geworden. En er qua afstanden en rijlocaties ook niets veranderd is. Beetje vreemd, maar wel lekker zullen we maar zeggen! :-) Wellicht komt dit door de nieuwe bobines en bougies die in mei geplaatst zijn.
Wat onderhoud en reparatie betreft: een aanvaring met een jonge fazant heeft er voor gezorgd dat een nieuw spiegelglas van de rechter buitenspiegel nodig was. Deze was door de klap waarmee de fazant tegen de spiegelbehuizing vloog er uit gevallen met een barst in de spiegel tot gevolg. Plus enkele beschadigingetjes aan de lak van de deur. Balen dus voor ons! Maar voor de fazant was het nog erger: die heeft de klapt niet overleeft...
Verder is er nog een terugroepactie geweest voor de bevestiging van de accukabel. De correctie hiervoor heb ik uiteraard (kosteloos) uit laten voeren.
Nog even terug komend op twee probleempjes die ik eerder gemeld heb: namelijk de krakende deurrubbers en de foutmelding over het motorvermogen. Beide probleempjes zijn namelijk helaas weer (weliswaar in mindere mate) terug gekomen. Tijdens een recente onderhoudsbeurt waarbij volgens iDrive alleen de remvloeistof vervangen moest worden zijn beide zaken opnieuw bekeken. Ook na deze beurt kraken de deurrubbers nog steeds lichtjes op hobbelige wegen. De foutmelding over verminderd motorvermogen kwam volgens de dealer door een vervuilde VANOS. Deze is schoon gemaakt (onder garantie). Overigens heb ik na die foutmelding nooit wat gemerkt van verminderd motorvermogen en trad het altijd vrijwel direct op na een koude start. Opnieuw starten van de motor hielp tot nu toe ook altijd om de melding te laten verdwijnen. Hopelijk is het probleem nu weer opgelost. De krakende deurrubbers zal ik nogmaals aankaarten als de auto over een aantal weken voor de winterbandenwissel gaat.
Update 09-02-2013 - M stuurwiel
- 73.000 km
De kilometerstand is weer 10.000km hoger. Dus bij deze een update van deze review.
De vorige keer had ik de krakende deurrubbers en de melding over verminderd motorvermogen gemeld. Inmiddels zijn beide zaken nogmaals nagekeken en (voorlopig) opgelost. Ik ben wel bang dat de krakende deurrubbers iets zal zijn wat met enige regelmaat terug zal keren. Net zoals dat tot nu toe gebeurt is. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen. Maar jammer is het natuurlijk wel. Voorlopig zijn we er iig weer vanaf!
Er is nog wat anders te melden. Namelijk dat we eind vorig jaar het standaard stuurwiel toch maar hebben laten vervangen voor een M stuurwiel. Wat een verschil! Dit M stuur is echt geweldig! Het ligt heerlijk in de hand en het is (achteraf gezien) eigenlijk zonde dat we dit stuur niet meteen hebben laten plaatsen.
Naast dit nieuwe stuur hebben we ook een afneembare trekhaak laten monteren. We misten dit toch om af en toe een aanhanger te kunnen trekken. Maar bovendien voor de caravan die we sinds kort hebben. De eerste rijervaringen met de caravan (in Nederland) zijn inmiddels opgedaan. De 525i trekt de caravan (uiteraard) prima! Hij lust daarbij natuurlijk wel een extra slok. Maar dat kan natuurlijk niet anders.
Op naar de volgende kilometers die hopelijk net zo goed gaan bevallen als de afgelopen kilometers!
Update 04-04-2013 - motorstoring
- 75.500 km
Sneller dan gepland, toch weer even een update van deze review.
Helaas hebben we namelijk enkele weken geleden een motorstoring gehad. Het was weer dezelfde (algemene) melding die we al eerder gehad hebben over verminderd motorvermogen. Deze keer was het echter duidelijk te merken en gebeurde het met warme motor (en met caravan). Na de melding liep de motor zeer onregelmatig en leek het alsof hij elk moment kon afslaan. Het ratelende geluid wat daarbij geproduceerd werd leek alles behalve op een 6 cilinder. Het gebeurde buiten de bebouwde kom, net voor een rotonde. Met moeite konden we nog wegrijden met caravan naar de 100m verderop liggende parkeerplek. Motor af en weer starten leek het probleem opgelost te hebben. Na ca 10 minuten trad het probleem (en de melding) opnieuw op. Nu net voordat we onze straat inreden en nog 200m moesten rijden om thuis te komen. Dus dat scheelt weer, maar prettig was het niet.
Dit alles zat ons natuurlijk niet lekker: na het weekend hebben we direct de garage gebeld waar we op heel korte termijn een afspraak konden maken. Snelle service van Dusseldorp!
De lagedruk brandstofsensor bleek defect. Dit onderdeel is onder coulance vergoed (de 2 jaar premium selection garantie is inmiddels afgelopen). Wel moesten we het arbeidsloon betalen (zie kosten overzicht). Al met al nette service.
We hopen wel dat het nu echt een keer afgelopen is met die melding over verminderd motorvermogen. Ook al waren er de afgelopen 2 jaar meerdere oorzaken van die melding. De auto bevalt verder erg goed. Maar 'n elke keer terug kerende melding verhoogt de vreugde uiteraard niet.
Update 07-09-2013 - APK & onderhoudsbeurt
- 88.500 km
Eind mei is de auto voorzien van twee nieuwe (zomer) achterbanden aangezien deze versleten waren.
Daarnaast is de auto recentelijk voor de APK en een onderhoudsbeurt geweest bij de BMW dealer. Er waren wat ons betreft geen bijzonderheden te melden behalve een kapot stadslichtje/dagrijlicht aan de rechter kant. De foutmelding over verminderd motorvermogen is de afgelopen 14.000km gelukkig niet meer voorgekomen. Dit probleem lijkt dus definitief opgelost sinds de vervanging van de lage druk brandstofsensor.
Het onderhoud betrof deze keer olie, filters e.d. Ook bleek de airco niet helemaal optimaal meer te werken volgens de dealer. Tijdens de afgelopen vakantie hadden we dat achteraf gezien ook wel gemerkt, maar niet direct de link gelegd. De airco functioneerde nog voldoende, maar wel wat minder snel als eerder. De airco is dan ook leeg gehaald en opnieuw gevuld en gereinigd.
Verder zijn er geen bijzonderheden geconstateerd.
Kosten onderhoud & reparatie (t/m oktober 2013)
- 89.712 km
Hierbij een overzicht van de gemaakte onderhouds- en reparatiekosten (excl bandenwissels zomer-winter) tot en met oktober 2013:
Batterij sleutel 1: €5,-
Onderhoudsbeurt met o.a. nieuwe olie, oliefilter, bougies en microfilter: €500,-
Spiegelglas rechter buitenspiegel: €130,-
Onderhoudsbeurt voor remvloeistof: €105,-
Batterij sleutel 2: €5,-
Reparatie lage druk brandstofsensor (alleen arbeidsloon): €275,-
Twee Bridgestone Potenza RFT zomerbanden (niet bij de dealer): €410,-
APK en onderhoudsbeurt met o.a. nieuwe olie, oliefilter, microfilter, gloeilamp voor dagrijlicht, airco leegmaken, vullen en reinigen: €615
Totaal dus ca €2160 gedurende ca 73000km in 3 jaar. Netjes.
Eindconclusies 16-10-2013
- 89.712 km
Zoals de titel van deze update waarschijnlijk doet vermoeden is dit de laatste aanvulling op deze review. De auto is namelijk ingeruild. En de opvolger (opnieuw een BMW 5 serie Touring) staat inmiddels in de garage.
Aangezien de vorige update pas kort geleden gedaan is, en er sindsdien geen bijzonderheden te vermelden zijn, wil ik deze review beëindigen met de naar mijn mening belangrijkste drie plussen en minnen van de 525i Touring.
Plussen:
- motor: krachtig, stil en behoorlijk zuinig
- wegligging: koersvast, veel stuurprecisie en gevoel
- iDrive systeem met navigatie: duidelijke bediening, betrouwbaar (geen enkele vastloper gehad in drie jaar tijd) en veel mogelijkheden
Minnen:
- interieurkraakjes: enkele kraakjes bleven terug komen. Dit had ik beter verwacht van een auto uit deze prijsklasse
- vering iets hard op slecht wegdek
- geen kantelfunctie van de zitting aan de bijrijderskant (standaardstoelen)
Al met al ben ik zeker tevreden over de tijd dat ik de 525i gehad heb. Tot het laatst heb ik met veel plezier gereden in deze auto. Ik hoop dat de volgende eigenaar er minstens net zoveel plezier aan gaat beleven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.