BMW 525i Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
ERVARINGEN
Vroeger op school zat mijn agenda al vol met plaatjes van BMW’s (en Ferrari’s natuurlijk) maar nu is het er eindelijk van gekomen. Na twee nieuwe Fords heb ik een ruim vier jaar oude BMW 525iA Special Edition gekocht.
En wat voor één!
Ik hoef de liefhebbers natuurlijk niet uit te leggen wat er allemaal op zit, maar een kleine samenvatting wil ik jullie toch niet onthouden. 5 traps automaat met sportstand en zelf te schakelen, 192 pk 6 cilinder lijn motor, lederen bekleding, af-fabriek navigatiesysteem, stabiliteitscontrole, stoelverwarming, elektrisch zonnegordijn achter, radio-CD-wisselaar, probleemloos werkend alarm en nog veel meer.
Maar daar gaat het natuurlijk allemaal niet om in deze review. Ik zal vertellen wat me zo bevalt aan deze wagen en wat niet. Ik denk dat ik zo net na de vakantie naar Zuid-Frankrijk (1400km) er wel een redelijk beeld over kan geven.
Hij rijdt echt als een speer, de motor loopt prachtig trillingsvrij en de automaat schakelt onmerkbaar, ik heb veelal geen idee in welke versnelling ik zit. De normale stand (drive) is erg relaxed en zorgt dat de motor bijna altijd onder de 3000 en vaak zelfs onder de 2000 toeren blijft. Zet hem echter in de sportstand en zijn karakter veranderd behoorlijk, waardoor de auto altijd bij de les is. Ik heb in principe altijd de D stand, alleen als ik er echt even zin in heb, gaat hij naar de S. Zelf schakelen werkt prima, maar vind ik totaal niet nodig.
De stoelen zitten erg prettig, ik heb ze zo maar een beetje ingesteld en had eigenlijk al heel snel een goede zitpositie te pakken. De 1400km heb ik in 12,5 uur afgelegd (inclusief twee ruime pauzes), maar ik stapte elke keer behoorlijk fris uit. Komt natuurlijk ook door de fijne cruisecontrol, daardoor kan je het rechterbeen lekker wat anders positioneren. Op de heenweg de eerste 1000km constant regen gehad (jaja) en de regensensor bleek echt perfect te werken, alhoewel ik de verschillende gevoeligheden erg op elkaar vond lijken.
De hoeveelheid ruimte voorin én achterin vind ik erg prettig, de kofferbak kan er mee door (we hebben het met twee volwassenen en twee kinderen gered zonder dakkoffer).
Geluidscomfort is prima, veercomfort is ook erg prettig, alhoewel er waarschijnlijk auto’s zijn die dit laatste nog wat beter doen.
De prestaties zijn ruimschoots voldoende. De vijfde versnelling is erg lang, de motor maakt bij 150km/u net geen 3000 toeren, dat zorgt natuurlijk voor de rust in het interieur en (misschien) een wat lager verbruik, maar bij tussenacceleraties moet hij af en toe toch even terugschakelen. In de sportstand blijft de bak trouwens gewoon in zijn 4 staan (althans tot 140 km/u). Grappig is dat ik op de snelweg bergop de cruisecontrol aan liet staan en de auto gewoon ongemerkt met 150 km/u omhoog bleef rijden, wat een verschil met mijn vorige wagens.
Dan nog iets over de kosten.
Natuurlijk is een BMW duur in aanschaf (ook tweedehandse), Maar als je ziet de bij deze wagen al bijna 65% afgeschreven is, valt het eigenlijk toch wel mee, zeker gezien de nette km-stand (met NAP).
De verzekering is dankzij mijn werkgever korting, mijn maximale noclaim en nog 10% extra korting vanwege 20 schadevrije jaren eigenlijk nog best te doen.
Wegenbelasting is best wel duur, ik geloof iets van 55€ per maand, dat was bij mijn vorige auto’s echt veel minder.
Echt meevaller is tot nog toe het verbruik, woon-werk van 15 km zorgt voor een verbruik van 1:10 tot 1:11, op vakantie schommelde het tussen de 1:9 en 1:12,5 waarbij de laatste waarde het gemiddelde over de gehele heenrit was, waar ik toch ook gewoon boven de maximale snelheden heb gereden op de Franse snelwegen. Terugweg heb ik op stukken ook harder gereden (150-160), maar ook dan blijft het verbruik netjes binnen de perken.
Wat me ook niet zo bevalt zijn de twee reparaties die tot nog toe nodig zijn geweest (zie onder), het is maar goed dat ik garantie heb genomen.
Ik heb voorlopig even wat foto’s van de buitenkant geplaatst, ik zal er ook nog wel een keer wat van de binnenzijde maken.
Al weer een jaar geleden Xenon achteraf zelf ingebouwd. Met een systeem van Pilot. De lichtopbrengst met halogeen viel me ten opzichte van de Ford Focus behoorlijk tegen, maar met de Xenon is het een flink stuk verbeterd. Lees ook even bij de problemen!
PROBLEMEN
Thermostaat vervangen omdat de temperatuur te laag bleef. Dit had ik al tijdens de proefrit gemerkt én aangegeven, maar ze hadden er niets aan gedaan. Echter na één telefoontje opgelost en nog voor mijn vakantie onder BOVAG-garantie vervangen (samen met een stadslicht en uitbalanceren van de wielen).
Dynamo defect. Helaas in Zuid-Frankrijk langs een bergweggetje stil komen te staan. Door een Opel-dealer afgesleept en ter plekke een nieuwe dynamo ingezet. Prijzig verhaal, hopelijk wil de garage iets met deze rekening doen, ondanks dat ik hun helemaal niet geraadpleegd heb voor deze reparatie.
Kreeg net belletje van de garage en ze bieden aan het bij hun geldende reparatiebedrag + een deel van het resterende verschil te willen vergoeden. Dan schiet ik er maar een klein aantal euro’s bij in, waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de Franse Opel-garage me een poot(je) heeft uitgedraaid. Maar goed, je hebt weinig keus als je op vakantie zonder auto zit en ook nog terug moet.....
Voor de APK kwam ik nog voor een ongelukkige verrassing te staan. Beide koplampen hadden een probleem met de verstelling, vanwege een afgebroken verstelnok (bekend probleem bij de E39). Dus geen APK helaas. Enige oplossing was vervangen van de complete koplampunits en die zijn duur! Ik heb wel de oude units meegevraagd en die heb ik nog kunnen verkopen via marktplaats (wel bij vermeld wat er mee aan de hand was). Positief was de enorm verbeterde hoeveelheid licht met mijn Pilot xenon-units!!!
Verkocht
- 140.000 km
Na bijna 3 jaar en ruim 40.000 km heb ik de BMW ingeruild voor een Renault Megane III Estate 1.4Tce.
Allereest moet ik zeggen dat de BMW echt een heerlijke auto is. De 6-cilinder in combinatie met de automaat doet het prima, het verbruik blijft bij een redelijke rijstijl net onder de 1:10 steken. Electronica wil nog wel eens wat storingen vertonen, op het laatst deed bv. de rechter-stoelverwarming het niet meer en brandde het airbag-lampje constant.
De reden voor het inruilen is dat ik toch wel weer eens wat anders wil. Verder is de bagageruimte van de sedanversie die niet uit te breiden is best lastig. En het kostenplaatje is zo langzamerhand toch niet echt misselijk. De wegenbelasting is de laatste tijd flink gestegen, benzineprijzen ook en er zat het komende jaar het nodige onderhoud aan te komen. En onderhoud bij een BMW-dealer is behoorlijk prijzig.
Maar missen zal ik de BMW af en toe zeker wel!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.