BMW 525d Touring Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 51.900 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
Aanschaf en eerste ervaringen
- 55.000 km
Na 3 jaar in een Sharan en daarna 5 jaar in een nieuwe Alhambra gereden te hebben, wilde ik nu wel 'ns iets anders. Een auto met wat meer uitstraling èn Adaptive Cruise Control. De keus viel op een Ford S-max of een BMW 5 touring. Omdat de ACC van BMW als beste uit de (Duitse) testen kwamen uiteindelijk voor BMW gekozen. Verder wilde ik geen nieuwe - teveel bijtelling. Dus het moest een 2e hands worden... En dat was niet makkelijk. èn betaalbaar (budget: max € 40.000) èn niet te veel km's op de teller. Eerst naar BMW dealer van Laarhoven in Eindhoven geweest, maar zij waren niet geïnteresseerd om mij zo'n auto te leveren.
Na 0,5 jaar zoeken eindelijk 525D gevonden bij dealer in Duitsland. Via de telefoon de prijs afgemaakt, vervolgens de auto gaan bekijken en daarna via importautos.nl de import geregeld en de auto laten halen. Vervolgens bleek dat de auto nog volgens de BMW premium voorwaarden geleverd was... dus nog een jaar garantie èn 60.000 km beurt was inclusief. Daarna ben ik zelf naar de RDW gegaan. Totale traject duurde +/- 1 maand. Dit traject kan ik iedereen aanraden: Duitse autobedrijven zijn super betrouwbaar en de keuze is gigantisch groot. Vervolgens alarm in laten bouwen en lakschade weg laten werken. En dit alles ruim binnen budget!
En toen ermee rijden... Ongelofelijk hoeveel toeters en bellen er op deze auto zitten. Ik ben inmiddels bijna door de stapel (duitstalige) handleidingen heen...
De meest opvallende zaken.
- 6 pitter met 6-traps automaat. Nog nooit in een diesel-automaat gereden die zo soepel rijdt en schakelt. Wat een heerlijke auto!
- ACC. Een genot! Onbegrijpelijk dat dit feature zo onbekend is in NL. Je rijdt er zoveel rustiger in en het scheelt héél veel frustratie!
- Xenon verlichting. In NL vind ik het niet zoveel toevoegen, maar op de Duitse autobanen is het een genot. Gewoon 's avonds relaxed 180-190 rijden zonder elke keer je groot licht aan te hoeven doen.
- Comfortstoelen voor met halflederen bekleding en stoelverwarming. Nooit geweten dat je zoveel knopjes op een stoel kunt hebben. Ik denk dat er in iedere stoel wel 10 motoren zitten om alles aan te passen. Een ontdekking!
- Electrisch wegklapbare trekhaak. Hier had ik nog nooit van gehoord. Deze optie had ik niet kunnen bedenken.
- Professionele navigatie. Werkt goed, maar jammer dat het systeem nog steeds met DVD's ipv harddisk werkt en jammer dat de kaarten geen max. snelheden laten zien. 2 features die al in m'n 5 jaar oude MIO zaten. Wat wel een genot is, is het grote scherm. Veel meer overzicht heb je hier.
- Ik heb uitgebreid geïnformeerd of het mogelijk is om de NL taal toe te voegen. Uiteindelijk blijkt dit wel te kunnen voor zo'n € 150, maar de (Duitstalige) spraaksturing die er ook inzit, doet het dan niet meer. Inmiddels ben ik aan de Engelstalige navigatie gewend, dus heb ik besloten dit niet meer te doen.
Het verbruik van de 6 pitter valt me alleszins mee. Vergelijkbaar met de 140pk 4 pitter van de Alhambra. Ik overweeg de motor nu te laten tunen zodat-ie nog wat zuiniger gaat lopen èn een beetje pittiger wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?
De eerste beurt is achter de rug!
- 82.500 km
Na er een goed half jaar mee gereden te hebben, een korte update.
Ik heb de auto (nog) niet laten tunen. Hij zit nog in de garantie en na heel veel (onzin) er over gelezen te hebben, ben ik er nog steeds niet van overtuigd of het nu wel of niet goed is voor auto dit te doen. M'n dealer raadt het af.
Na er zo'n 2 maanden mee gereden te hebben, kwam ik erachter dat de airco het niet deed. Hiervoor 4x naar de garage geweest om het probleem op te laten lossen. Uiteraard een garantiekwestie, maar in Nederland begrijpt BMW niet hoe dit werkt met Duitse auto's. Voor degenen die overwegen er ook een met garantie te kopen: zie www.vdstoel.nl voor mijn tips en ervaringen met m'n BMW dealer en de uitvoerige discussie die ik hierover heb gehad met BMW Nederland.
Inmiddels via topbanden.com 4 nieuwe zomerbanden (Pirelli P7 runflat) en 4 nieuwe winterbanden (Nokiam runflat) gekocht.
De auto heeft bij BMW van Laarhoven in Eindhoven onlangs z'n eerste beurt gehad. En dan blijkt een 6-cilinder diesel toch wel wat duurder in onderhoud dan een 4-cilinder, want ik moest zo'n €600 aftikken.
Ook heb ik onlangs m'n eerste schade gehad: een auto gaf 'm een 'kusje'. Net iets te enthousiast, maar het personeel van autoschadeherstelbedrijf Mikkers in Veldhoven waren trots dat ze zo'n mooie auto weer piekfijn in orde mochten maken. En ik op hen, want ze hebben het keurig netjes gedaan.
Wat staat er voor de komende maanden op stapel? Niet zoveel, alleen misschien een betere set luidsprekers. De bassen zijn wel erg slecht in de standaard hifi set. Heeft iemand misschien goede suggesties?
De winter door
- 93.000 km
De winterperiode begon voor mij met nieuwe winterbanden. Na uitvoerig gegoogled te hebben, ging ik bij Topbanden.com voor de Nokiam set 'speciaal voor BMW 5 serie'. Dit heb ik geweten: nog nooit heb ik zulke slechte banden gehad. Met een klein beetje snelheid door een bocht rijden en meteen greep de Traction Control in. Vervolgens heb ik op aanraden van Autobandenservice Acht op de achterwielen Continental banden gezet en heb probleem was opgelost. Les: een BMW is een dure auto, deze hebben gewoon dure banden nodig. Niet op bezuinigen dus.
Net voor de kerst heb ik besloten de motor te tunen na dit nog 'ns uitgebreid besproken te hebben met Marijn Snoek van Fleetaccess in Nuenen. Dit kan ik iedereen aanraden: de auto gaat nog een stuk soepeler lopen, je voelt gewoon de extra pk's. Bij temperaturen boven 9 graden gaat de motor bovendien ook nog iets zuiniger lopen.
Tja, wat wil je dan nog meer? Ik zat me nog steeds te ergeren aan het beroerde geluid van de audio-installatie. Na veel gezoek uiteindelijk besloten de GLADEN ONE BMW Pack 1 erin te laten zetten. 't kost wat, maar dan heb je ook wat. Een ervaren monteur van Fleetaccess is er een dag mee bezig geweest, omdat we vonden dat ook de kabels naar de luidsprekers vervangen moesten worden. Maar dan heb je ook wat. Wat een fantastisch geluid zit er nu in.
En toen gebeurde het. Toen het 20 graden vroor ging ik een dagje op en neer naar het Noorden van het land en opeens wilde de auto niet meer harder van 120 km/u lopen. De turbo zou toch niet opgeblazen zijn door de tuning? Na de motor uit- en weer aangezet te hebben, liep hij weer als tevoren. Bij navraag bij Fleetaccess bleek dat dit een beveiligingsstand van de auto is. Deze was ingeschakeld omdat ik na snel afremmen weer snel accellereerde op de snelweg. En dit kon de automaat blijkbaar niet helemaal bijbenen. Schijnt vaker voor te komen, maar helaas is dit fenomeen niet in handleiding van de auto beschreven.
Een jaar probleemloos gereden
- 128.000 km
Het afgelopen jaar geen problemen gehad. Voor de winter nieuwe Michelin winterbanden (achter) gekocht; hier heb ik in Duitsland veel plezier van gehad. Ik hoop nog lang met deze auto te kunnen rijden, het blijft een voorrecht om in zo'n fijne auto te mogen rijden.
Diesel Partikel Filter (DPF) vervangen
- 135.000 km
2 weken geleden kreeg ik ineens de melding dat er iets met het DPF niet goed was. Naar de garage gegaan, en zij meldden dat het DPF te vol zit, waardoor deze niet meer regenereert. Remedie: heel misschien lukt het om additief vloeistof in de brandstof het probleem op te lossen, alternatief is DPF vervangen. Eerst de vloeistof maar geprobeerd. Helaas zonder succes.
Wat nu? Vervangen kost +/- € 1800 (!) incl. BTW. En dit nog niet eens bij de dealer. Tja, toen maar gaan googlen. Hoe losten anderen dit op? De volgende opties kwamen langs:
- DPF verwijderen. Leek me geen goed idee.
- DPF laten reinigen met de hogedrukspuit. Leek me ook geen goed idee.
- DPF vervangen door een niet-origineel model. Leek me ook geen goed idee.
- DPF laten reinigen in een oven, TUV goedgekeurd. Dit klonk me goed in de oren. 2 opties: Via www.tunex.nl: kosten € 435 incl. BTW (zij leveren door Barten GmbH (http://www.russfilterreinigung.de) gereviseerde filters. Alternatief: zelf gereviseerd filter bestellen bij http://www.dpf-clean.de (kosten: € 599 incl. BTW, filter door garage laten wisselen (+/- € 175 incl. BTW). Daarom gekozen voor de Tunex optie. Snel en uitstekend geholpen, ik kan deze oplossing iedereen aanraden!
Automaat gereinigd
- 140.000 km
Toen ik bij Tunex was, hoorde ik van de mogelijkheid om de automaat te reinigen. Dit werd sterk aanbevolen, aangezien BMW geen schema heeft om de olie te vervangen. Met als mogelijk gevolg dat de automaat op een gegeven moment een keer kapot gaat.
Een nieuwe of gereviseerde automaat is nogal duur, dus het zekere voor het onzekere maar genomen. Kosten: € 395, ik zie het maar als verzekeringspremie.
Een paar kleine probleempjes
- 160.000 km
2014 zijn we redelijk probleemloos doorgekomen. Aan het begin van het jaar een kleine beurt, niets bijzonders. Aan het eind van het jaar enkele storingen: de tweeters deden het niet goed meer. Deze zijn onder garantie vervangen. Verder werkte de rechter-spiegel ook niet meer goed. Deze ook vernieuwd. Tenslotte sprong het raam in de achterklep regelmatig open: gelukkig geen kabelboom probleem, maar de schakelaar die defect bleek te zijn.
Oh ja, er heeft ook nog iemand achterop de auto gereden. Resultaat: bumper vervangen en een nieuwe elektrische, inklapbare trekhaak.
Grote beurt - krukaspoelie vervangen
- 176.000 km
Hmm 2015 begon met een dure beurt. Diverse snaren moesten vervangen worden, maar de garage hoorde ook een ongewenst bijgeluid bij het stationair lopen dat wees naar de krukaspoelie. Deze meteen ook maar vervangen. Totale kosten (inclusief beurt): zo'n € 1400! Ik wil graag nog zeker een jaar in deze auto blijven rijden, daarom hoop ik dat we geen verrassingen meer krijgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.