BMW 5-serie (E28) (1984)

autoreview

BMW 5-serie (E28) (1984)

Signalement

Uitvoering5-serie (E28)
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst87.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 87.000 km

Het is alweer een tijd geleden dat ik een klassieker op de inrit had staan. Dit is niet mijn eerste BMW 5 serie. Ooit had ik een 520 met 4 cylinder motor. Nu is dat even iets anders.
Een brute 528i met bijna 190 PK.
Import uit Zweden, supercompleet en in een geweldige staat van onderhoud.
De kilometerstand is slechts 87000 originele kilometers.

Veel meer zullen dat er ook niet worden, want de auto wordt sporadisch gebruikt.

Wat bevalt mij aan de 528i. Allereerst de bijzonder complete uitrusting. Mijn 528i is uitgerust met airconditioning, cruise controle, boordcomputer, stuurbekrachtiging, 4 traps automaat en een bijzonder mooi rood lederen interieur, met stoelverwarming.

De wagen is zeer origineel met een blaupunkt radio cassete en luxe blaupunkt speakers.

Ook zit er een dompelaar in het koelsysteem die ervoor zorgt dat de wagen lekker snel warm wordt, hij moet daarvoor 's nachts wel even aan de stroom. Typisch Zweeds, evenals de koplampwissers.
Hoe toepasselijk, de Blaupunkt is van het type Stockholm.....

Rijden doet het beest als de beste. Zeer snel en met een acceleratie waar menig moderne auto jaloers op kan zijn.
Comfortabele zetels houden je tijdens al dit geweld stevig in hun greep.
Het grote stuur doet wellicht wat onsportief aan, maar de hoepel zorgt voor voldoende stuurgevoel en je kunt de wagen op de millimeter op het asfalt plaatsen.

Het dashboard is een toonbeeld van ergonomie. Heerlijk eenvoudig, met voldoende info en bovenal veel ruimte om bijvoorbeeld een mobiele telefoon of een camera neer te leggen. Kom daar bij een moderne auto maar eens om.

Is het dan alleen maar juichen en lof over de oude Beamer. Welnee, natuurlijk is het verbruik bij normaal gebruik aan de hoge kant en bij stevig gasgeven en veelvuldig kick-downen loopt het helemaal de spuigaten uit. Maar ja, de Freebees lopen zo wel lekker snel op.
Verder is het geluid op langere afstanden een tikkie vermoeiend.
De sonore zware brom die de zespitter uit zijn dubbelloops jachtgeweer ten gehore brengt is een streling voor het technische oor, maar daarom niet minder nadrukkelijk.

Al met al een (h)eerlijke automobiel. De kofferbak is groot genoeg voor een LPG tank die zich bij dagelijks gebruik waarschijnlijk snel terug verdient. In mijn geval mag de 5 gewoon zijn superbenzine blijven drinken.

PROBLEMEN

  • 87.000 km

Sensor van de snelheidsmeter bij het cardan defect.

Remmerij gangbaar maken vanwege de langdurige stilstand van de wagen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.