BMW 435i xDrive Gran Coupé High Executive (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 435i xDrive Gran Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 49.400 km |
KM-stand laatst | 51.558 km |
435i Xdrive Gran Coupe
- 51.558 km
Zo verliefd als ik op slag was op mijn vorige auto, de 330Diesel, zo verliefd was ik ook op deze. Zelfs voordat de echte foto's geplaatst waren op de site van BMW dealer Keram in Maastricht had ik 'm al in de smiezen, deze full-options 435i Gran Coupe met Xdrive!
Reden voor de grote overstap was dat ik beduidend minder kilometers ben gaan rijden en dat de 3 serie hard op weg was naar groot (en duur!) onderhoud. Wat eigenlijk ook een rol heeft gespeeld is dat de 330, hoe fijn de auto ook was, me altijd het gevoel gaf dat 'ie me wel eens zou kunnen verraden. Hij nodigt uit tot sportief rijden en met slecht weer kan ie wel eens meer van je vvragen dan je verwacht om 'm in het gareel te houden. Ik heb nooit gespind of andere rare fratsen meegemaakt, maar de 330 heeft me nooit het gevoel van vertrouwen gegeven dat m'n beide Subaru's altijd wel deden. Ik wilde eigenlijk gewoon weer lekker een 4-wiel aangedreven auto hebben. Veel power, veel luxe en AWD. Dat moest 'm worden!
Ik moest even wachten voordat de 4 daadwerkelijk in de showroom stond, maar de afspraak was al snel gemaakt zodat ik op de hoogte gesteld zou worden wanneer de auto er echt zou staan.
Reden dat ik zo'n interesse had in specifiek deze auto was simpelweg het feit dat het een van de weinige 435's was met adaptieve cruisecontrol. Dit is een accessoire die me helemaal overtuigd heeft in de 3-serie en ik absoluut weer wilde hebben in de m'n nieuwe auto. Verder zit hier bijna alles op en aan wat maar leverbaar is en is de auto volledig M-uitgevoerd, inclusief adaptief M-onderstel, dus dat maakt het sowieso een genot om in te rijden. De setting die je kiest voor het onderstel is ook direct merkbaar in de auto. In comfort is de auto wat zachter geveerd en rijdt 'ie wat gemoedelijker en als je Sport of Sport+ aantikt wordt het een beest! Dat de auto los komt in sport en sport + merk je aan alles: het motorgeluid, het onderstel, schakelreacties, reacties op het gas... een totaal andere auto om te rijden.
De proefrit was zeer overtuigend. Het gevoel van vertrouwen in de wegligging was er direct. Ik waande me bijna weer in m'n Subaru! Maar dan met veel meer luxe en (nog) veel meer power. Ik was dus direct verkocht en heb dan ook meteen de knoop doorgehakt.
Twee weken later kon ik de auto ophalen en moest afscheid nemen van de 330D. Een mooie rit huiswaarts lag in het verschiet en het weer speelde voor de verandering ook nog mee.
Ik heb nu zo'n 2000 km gereden en het eerste defect heeft zich inmiddels aangediend. Een aandrijfstang van de achterklep bleek defect en is onder garantie vervangen. De achterklep wilde niet meer open, hoe ik het ook probeerde. Gelukkig hoefde ik niet helemaal naar Maastricht (ik woon in de provincie Utrecht) en kon het bij de plaatselijke BMW dealer gerepareerd worden en vandaag heb ik de auto dan weer in ontvangst mogen nemen.
Pluspunten in het algemeen van deze auto:
- Extreem luxe. Alles wat je wilt zit erop en eraan
- Ongelofelijke power
- Heerlijke sound van de motor wanneer je 'm goed z'n werk laat doen
- M-uitvoering gaat verder dan alleen wat bumpers en spoilers. Het weggedrag en de "feel" vanb de auto worden sterk beinvloed door het M-onderstel en daarmee doet de auto nog beter wat jij wilt. Rustig cruisen of beestachtig los gaan, het kan allemaal.
- Automaat doet verbluffend soepel en snel z'n werk
- Heerlijke wegligging en vertrouwen in het betere stuurwerk
- Harman Kardon audio systeem is een genot om naar te luisteren
- comfort zeer hoogstaand. Heerlijke stoelen welke in alle hoeken elektrisch te verstellen zijn, stuur voelt goed aan, heerlijk de ruimte in de kofferbak (als het kofferdeksel open gaat tenminste ;-p)
- remote services zijn prettig in gebruik
- adaptieve LED verlichting en grootlichtassistent is zeer plezierig
Minpunten:
- Betrouwbaarheid? Na een maand is de achterklep al defect?
- Verbruik: Nu ik minder grote afstanden rij en veel op binnenwegen rij is het verbruik rond de 1:8 en dat is wel erg matig
- In de ECO stand blijft er weinig van het plezier over in deze auto. Niet dat je altijd hoeft te racen, maar de auto wordt er wat lafjes van, reageert traag en geeft het gevoel dat je anderen ophoudt (ook al is dat absoluut niet zo). Niet prettig in het gebruik. In de 330D was de eco stand prettig, omdat er nog voldoende overbleef om "normaal" mee te rijden. Zeker wanneer het regende of er verraderlijke weersomstandigheden waren gebruikte ik de ECO om de auto wat te temmen. Bij de 435 is dat geen optie, want het rijdt gewoon niet prettig.
Al in al dus een heerlijke kar. Tijdens de reparatie van de achterklep is de auto helemaal nagelopen en zijn ook de logs gechecked; alles helemaal in orde, aldus de dealer. Daar gaan we dan maar vanuit. Ik zal tzt een update op deze review plaatsen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.