BMW 420i Gran Coupé High Executive (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 420i Gran Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 52.500 km |
KM-stand laatst | 99.400 km |
Nogmaals de samenvatting van 3,5 jaar
- 99.400 km
Ik drukte op de verkeerde knop en weg was mijn review tekst. Puntje voor verbetering mogelijk in de interface. Ik zal eea opnieuw proberen op te sommen.
Historie en aanschaf in 2019
Na een aantal jaren een 520D te hebben gereden was het tijd voor een vervanger. De 520 begon gebreken te vertonen aan de luchtvering, hij lete olie waar we de oorzaak nog niet voor hadden gevonden en de koude start werd slechter en gloeibougies vervangen had zo zijn risicos begreep ik.
Aangezien mijn vriendin inmiddels ook een Belgische MelkWagen reed een X1 van 2013, hadden we minder behoefte aan veel ruimte ook omdat onze jongens zo zoetjesaan niet meer meegaan op langere trips.
Ik had dus wat keuzevrijheid en ondanks dat ik ook goed in een kleinere 1 serie had gereden was het prijsverschil met een 3 of 4 mij te klein. Een leuk uitgevoerde 1 die redelijk schaars zijn was ook gauw 18-20K, dat was ergens mijn budget in eerste instantie.
Na wat omzwervingen ook bij Alphabet geweest en gespeurd op internet, nog met een prachtige 420i gereden van een particulier, uiteindelijk beland bij Dusseldorp Zaandam voor een soortgelijke 420i met alles erop en eraan.
Vooral de km stand van 52000 km sprak me aan na 4 jaar deze auto was niet intensief gebruikt. Had wel wat schade aan spoiler en velgranden maar dat werd naar tevredenheid hersteld. Over de matige banden was niet te praten want die konden nog 15000 km mee, waren weliswaar al 5 jaar oud. De verkoper wilde er weinig aan doen eigenlijk niets dus heb ik het maar zo gelaten en me op andere zaken geconcentreerd wb onderhandelingen.
Dat ze aan vervanging toe waren bleek later wel de achterbanden zijn er na een seizoen afgegaan de voorbanden heb ik te lang gehouden waren te hard geworden. Ik wisselde ze wel af met mijn winterbanden 17inch die ik op de 520 gebruikte (nu met nieuwe velgen die ik op de kop tikte bij een BMW monteur). Inmiddels laat ik de zomerbanden zitten en als het echt nasty weer is pak ik de X1 die heeft net nieuwe Hankook winterbanden rondom.
Voorbanden van Hankook zouden vergelijkbaar zijn met Pirellis die ik achter heb maar de 18inch banden maken mij toch teveel geluid. Verkeerd bezuinigd scheelde ongeveer 40 euro per band meen ik.
Rijervaring
Het rijden is een feest, de auto stuurt en ligt geweldig vooral in bochten het hoeft verder weinig toelichting lijkt me. Hij is ook stil ondanks de 'lichte' motor, isolatie is goed voor elkaar en ook de carrosserie maakt beduidend minder geluid dan de X1 met zijn steile voorruit. De sportautomaat rijdt zoals bekend fantastisch, je voelt hem nauwelijks schakelen. Met de standen doe ik niet zoveel soms zet ik m in sportstand als ik even wat ruimte heb io de snelweg, eco stand maakt hem wel erg traag met accelereren. Dus vooral comfort stand in gebruik. De 184pk 2liter voldoet prima, een proefrit met een 328GT was een goede ervaring maar de sportstand in de 420 helpt ook op dezelfde manier de adrenaline wat te verhogen.
Zitpositie is goed in te stellen via de electrische verstelling, wat een genot. Die mechanische verstelling die ook in de X1 zit is zo onhandig, dat is toch BMW onwaardig. Maak die electriek toch standaard in dit soort autos.
Ik moet met mijn 1.90m wel experimenteren voor de juiste instellingen maar het lukt me en ik zit laag daardoor, de daklijn is vrij laag moet ik zeggen. Mijn vriendin laat hem daardoor liever staan. Mijn zoon van 1.95 vindt het ook nog prima maar die zakt nog wat lager dan ik.
Achterin is het krap, voor jonge kinderen nog wel te doen maar been- en hoofdruimte zijn niet de reden om deze Gran Coupe aan te schaffen, voor mij prima nu. De kofferbak mag er zijn dat vind ik ook wel prettig om eens wat grotere dingen mee te nemen en is zeer toegankelijk.
Vormgeving en bediening
Hoewel ik ook een 3GT op mijn lijstje had is de GC toch wel de knappere van het stel. Zowel exterieur als interieur oogsten waardering van mijn omgeving. De lichte bekleding met donkere vloerbedekking en hemel maken het dan ook helemaal af.
Het dashboard is mogelijk toch wat druk en raakt wat gedateerd maar de afwerking met de houtnerf look en alu accenten en dan de oranje dashboardverlichting maken het toch wel een strak geheel. iDrive werkt fijn en ook de voice command gebruik ik met regelmaat. Ik doe weinig met streaming maar de jongens zetten die altijd aan gaat ook gemakkelijk. Schakelflippers zijn leuk maar gebruik ik weinig, wel fijn in de bergen.
De keyless entry was voor mij geen must maar zat er op en is toch wel fijn. De voetsensor om de achterklep te openen biedt uitkomst als ik een zware koffer in mijn handen heb. Moest wel mijn alarminstalatie laten herkeuren , dat las ik in een andere review, nooit aan gedacht maar beter om wel bij te houden. Waarde van de auto is toch nog aanzienlijk.
Onderhoud
Weinig echte verrassingen gehad behalve de CPU van de motor die een storing gaf op de luchtdruksensor. Dat grapje kwam uiteindelijk op een 1.000 euro waarvan eerst een SW update daarna een ruil-unit met herprogrammering. Doordat mij vorige BMW specialist me een bedag van 1.600 euro bovenop de SW update aanbood voor een geheel nieuwe unit, ben ik maar eens mijn verhaal elders gaan halen. Dat scheelde toch een 800 euri.
Banden zijn vervangen alsmede de remblokken, verder niets bijzonders.
Kosten totaal over 47.000 km ca 3.000 euro, nog wel behapbaar vind ik. verdeeld over bijna 3.75 jaar. Het is op die manier nog heel redelijk kwa kosten, maar ik heb nu wel een BMW monteur die hem prive voor mij onderhoudt.
Toekomst
Voor mij voorlopig prima auto die veel rijplezier geeft. Het moment dat we een auto gaan delen zal komen en dan moet ik zwichten voor een hogere zit vrees ik. Toegegeven, het in en uitstappen uit die X1 is veel comfortabeler, maar het kan nog wel een paar jaar wachten, ik moet de 60 nog aantikken. Wellicht is dan toch een X4 -of de juist getoonde nieuwe X2 to be- een alternatief, mits de prijzen in een betere range komen op de 2e handsmarkt.
Ik meld me weer in het voorjaar als de volgende beurt erop zit.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 435i Gran Coupé - Op de rollenbank

Autoleven: Guido den Aantrekker

Test: Jaguar XE 20d - BMW 420d - Mercedes-Benz C 220 d

Dubbeltest - Volvo S60 Polestar vs BMW 435i Gran Coupe

BMW 4-serie Gran Coupe
