BMW 420d Gran Coupé Executive (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 420d Gran Coupé Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 173.975 km |
BMW 420d Executive
- 173.975 km
ik herinner mij de dag nog goed... via mijn werkgever mocht ik een lease auto uitzoeken..
Het is altijd weer lastig om een auto uit te zoeken wetende hoe groot het aanbod is... Mijn vorige auto (audi a4) beviel wel prima en zocht mijn heil in eerste instantie ook bij de audi dealer. Helaas werd ik daar niet geholpen ondanks dat ik bij de receptie meldde dat ik een auto via de lease mocht uitzoeken.. De dealer (audi zwolle) had wel een hele mooie A5 staan... helaas.. de koffie was daarentegen wel lekker..
Zo kwam ik toevallig wel op mijn eerste eis.. ik wilde binnen een week in een auto rijden en niet op een bestelling wachten.. een vlotte auto, semi sportief en navigatie.. (ik verdwaal overigens hoe dan ook met navigatie).. noem het schijnveiligheid.. hoe dan ook.. audi viel af... mercedes? nee... ondanks de mooie modellen iets te oudbollig voor mij.. volvo? ondanks dat ik een s60 (fijne auto) had wilde ik iets sportievere look and feel...
BMW dan... aangezien ik in 2004 een BMW 120HE heb gekocht toog ik naar dezelfde dealer in zwolle.. de verkoper van destijds keek mij aan en een lichte vorm van herkenning kon ik opmerken..
ik zag een 320d touring staan en daarvoor stond de 420.. de verkoper was erg vriendelijk en binnen een paar uur was het geregeld.. en binnen een week reed ik in de 420d executive uitvoering.
Interieur:
eenvoudig, overzichtelijk en geheel op de berijder afgestemd. Sportstoelen volledig instelbaar, stuur met flippers volledig instelbaar.. Ik ben erg precies in de afstelling en die was na wat proberen perfect. Klein scherm navigatie hetgeen voor mij genoeg was. Ruimte achterin prima. het is wel een grand coupe dus 2 zitplaatsen voor en 2, 5 achter.. goed voor 4 volwassenen. Punt is wel de enorm lage instap. Bovendien hebben de ramen geen lijsten dus some oppassen als je wat van de achterbank pakt, niet je hoofd stoot. Verder zou een zwarte hemel erg mooi staan. maar dit betreft een showroom model... 2 bekerhouders, middenarmsteun en de zijwangen van de stoelen zijn electrisch instelbaar...
verder eco, comfort, sport en sport+ stand
Exterieur:
metallic zwart... chrome lijsten.. en er zaten standaard 17" velgen op maar die heb ik laten vervangen door 19" M velgen..
of dat laatste een goede keuze is.. tja.. beetje patserig komt ie wel over en comfort, tja... die zit thuis op de bank... zeker in sport stand met sport schakelen voel je werkelijk alles..
Freude am Fahren
in 1 woord.. de auto plakt werkelijk aan het asfalt.. de 420 heeft het laagste zwaartepunt van alle BMW's en dat is zeker te merken... het is een werkelijk genot om in te rijden.. het stuurt wel zwaar en je hebt echt gevoel met de weg.. uitzicht rondom is erg goed. auto reageert erg snel op iedere beweging en soms is het wel oppassen.. zo snel reageert het sturen. de auto vergt in sport+ wel de nodige aandacht..
de auto accelereert behoorlijk door en met launch control krijg je zeker de bekende duw in de rug.. )ook zonder trouwens)... met z'n 190pk en een koppel van 380nm komt ie wel van z'n plek. in DLD 230+km/u op de teller en de auto vertoont geen krimp en biedt voldoende veiligheid. Schakelen met flippers is erg leuk en je kan iets meer spelen met de toeren...
Qua verbruik heb ik niet echt opgelet... kan ik weinig over vertellen.. behalve de eco stand merk je dat er totaal geen vermogen in de motor zit... (maar dat is dan ook de bedoeling).. heerlijk rustig rijden met oog voor de omgeving.
Ik heb onderwijl in een BMW X5, Z4, ,520, 3GT, 120 gereden maar de 4 serie blijft voor wat mij betreft de fijnste rijders auto.. uiteraard niet te vergelijken maar wel qua wegligging, stabliteit, weggedrag. De Z4 is toch te krap, de X5 te lomp, de 3GT te relaxed, de 5 te groot.. de 1 serie komt enigszins in de buurt...
Zijn er dan geen minpunten? jazeker... zo is de lage instap niet voor iedereen weggelegd en had ik wat issues met de navigatie. Zo kent deze de plaats Harderwijk niet en deze blijft soms hangen. Moet dan echt de motor uitzetten en starten en pas dan komt ie weer terug. Mee terug geweest, update uitgevoerd en sindsdien nog 1 keer voorgekomen. Verder heb ik gemerkt dat het motormanagement is aangepast waardoor het schakelen minder soepel verloopt...je 'voelt' dat ie in de volgende versnelling valt.. (betreft wel een 8 traps ZG bak)
Tijdens het schoonmaken van de auto viel het bmw logo vd motorkap er spontaan af... secondelijm doet wonderen..
Kofferruimte is niet bepaald groot maar dat weet je eigenlijk wel van te voren.
Verder ben ik erg te spreken over de runflats... ik moest een keer uitwijken met 100p/uur en raakte links bijna tegen de vangrail en linksvoor en linksachter waren volledig kapot (door een put).. toen ik naar de banden keek, leek het alsof er niks aan de hand was... binnen in de auto was het net kermis.. allemaal lichten, geluiden.. etc...
Plus
- Rijgedrag
- Wegligging
- Model
- Sportstoelen
- Stugge vering ( alleen in de auto)
Min
- Navigatie uitvoering
- Kofferruimte
- Stugge vering ( met meerdere personen)
- Stuurafstelling rammelt nog weleens
Over het algemeen een fijne auto die niet helemaal geschikt is als familie auto... (ik heb 3 kinderen).. misselijkheid van hen wordt mede versneld door de stugge vering.. en de 19" velgen...
Zou ik deze weer kiezen? nee... ik kies dan toch voor de wat ingetogener model... een 325d touring...
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 435i Gran Coupé - Op de rollenbank

Autoleven: Guido den Aantrekker

Test: Jaguar XE 20d - BMW 420d - Mercedes-Benz C 220 d

Dubbeltest - Volvo S60 Polestar vs BMW 435i Gran Coupe

BMW 4-serie Gran Coupe
