Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 4-serie Gran Coupe

Liftback in sportpak

45
BMW 4-serie Gran Coupe
BMW 4-serie Gran CoupeBMW 4-serie Gran CoupeBMW 4-serie Gran CoupeBMW 4-serie Gran CoupeBMW 4-serie Gran CoupeBMW 4-serie Gran Coupe
  • Stéphan Vermeulen
  • Eerste rijtest
20 september 2014 om 13:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 25 2014
AutoWeek 25 2014

Je leest het in AutoWeek 25 2014

De ene keer ben je zelf de bedenker van een niche, de andere keer volg je je concurrent. Dat laatste is overduidelijk van toepassing op de BMW 4-serie Gran Coupé, want die mikt zeer nadrukkelijk op de Audi A5 Sportback. De timing is perfect, want die andere premium vijfdeurs raakt op leeftijd, en met de Gran Coupé heeft BMW een bijzonder plezierige aanwinst

Je zult maar BMW-verkoper zijn. Dan is 2014 een van de drukste jaren uit je loopbaan, leef je van introductie- naar introductiefeest en schuif je aan bij de ene na de andere verkooptraining. De stroom aan nieuwe modellen is zelfs voor autofreaks nauwelijks bij te houden. Er verschijnen nieuwe type-aanduidingen achterop BMW's met koetswerken zoals we die nog niet eerder (bij het merk) zagen. 2-serie, 4-serie, X4, en binnen die nieuwe modelseries gaan de Duitsers al net zo enthousiast te keer. Neem de 4-serie. Die debuteerde als coupé, begin dit jaar verscheen hij als cabriolet en nu maken we dus kennis met de Gran Coupe. Daarmee bewandelt BMW dezelfde weg als Audi. Zoals de carrosserievarianten met de aanduiding A5 de wat chiquere zustermodellen van de A4 zijn, zo moet je de 4-serie als een soort speciale reeks op de 3-serie zien. En daarmee is deze Gran Coupé het antwoord op de A5 Sportback. Dit type carrosserie, waarbij vier of vijf portieren worden gecombineerd met een sterk aflopende daklijn, wordt wel aangeduid als de vierdeurs coupé. De buitenafmetingen zijn identiek aan die van de gewone Coupé, de daklijn is echter 112 millimeter naar achteren uitgetrokken en eindigt zo achteraan de kont om plek te maken voor twee deuren extra. Zet je een nuchtere Hollandse bril op dan zou je 't ook een liftback kunnen noemen, de aanduiding die Toyota in de jaren tachtig gebruikte voor varianten van de Corolla en de Carina…Maar deze BMW is natuurlijk ondergedompeld in een premium bad. En met succes. Misschien is de Gran Coupé wel de mooiste carrosserievorm van alle versies van de 3- en 4-serie samen. De lange motorkap en de ver naar achteren doorgetrokken C-stijl, de inkeping achter de voorste wielkast, en profil is het een genot om naar te kijken maar of je 'm nu recht van voren of van driekwart achter bekijkt, het blijft gewoon 'n beauty. Iets wat niet voor alle nichemodellen van BMW geldt. Maar goed, da's natuurlijk iets persoonlijks.

Instappen achter
Denk bij het instappen aan het hoofd, of je dat nu achterin doet bij een Mercedes CLA (segment lager dan de Beemer), een VW CC of een Audi A5 Sportback, het is telkens weer hetzelfde liedje. Of probeer maar eens een Maxi Cosi naarbinnen te wurmen. Dan merk je dat bij dit soort auto's het esthetische boven het praktische gesteld is. Eenmaal achterin zullen mensen in de 4-serie Gran Coupe niet snel klagen over de beenruimte, ben je langer dan 1,80 meter en zit je kaarsrecht met de rug tegen de leuning dan schuurt het kruintje wel tegen de hemelbekleding. De achter klep wordt ondersteund door opvallend dikke gasdempers. En de bagageruimte? 480 liter, met de achterbank neer loopt dat op tot 1.300 liter. Daarmee is de Gran Coupé praktischer dan een 3-serie, want ook die biedt minimaal 480 liter maar heeft weer niet zo'n grote achterklep. Op de achterbank is het in de Dreier natuurlijk weer beter toeven.

Groot verschil 428i-435i
Voorin gaat het er net zo zakelijk en strak aan toe als in een 3-serie. De lage zit, het dikke stuurwiel en de riant verstelbare stuurkolom, het draagt bij aan een enthousiaste start van de rit. Zulke zaken werken nu eenmaal uitnodigend. De besturing voelt vlezig en een tikkeltje zwaar aan. Lekker. Het feest der bochten in Baskenland kan beginnen. Wat ligt de 4-serie Gran Coupé goed op de weg, hij doet altijd precies wat je wil. .Om een verschil in stijfheid te voelen met de gewone coupé zou je ze echt kort na elkaar moeten rijden. Wil je de 4 Gran Coupé helemaal op scherp, zet dan Dynamic Drive Control, het rijprogramma met individueel instelbare settingen, op Sport Plus. Dan is de besturing het fijnst, staat de demping op stevig, hangt hij voortreffelijk aan het gas en is de 8-traps automaat prima bij de les. Qua software zit het wel snor met die automatische transmissie. De bak schakelt snel en zonder schokken en doet je geen moment verlangen naar een automaat met dubbele koppeling. Standaard levert BMW alle motorversies met een handgeschakelde zesbak. Deze 428i beschikt net als over de 420i over een 2,0-liter viercilinder turbo. Geen zes-in-lijn dus, ondanks dat 28i in de type-aanduiding. Qua snelheid mis je zo'n zespitter geen moment, qua geluid wel, want het kernachtige gebrom van de hardwerkende vierpitter is niet bepaald een plezier voor het gehoor. De 435i doet het wel met zescilinder maar dat betekent minimaal 11.000 euro meer stukslaan op de toch al niet goedkope 4-serie Gran Coupe. Dieselrijders komen in eerste instantie aan hun trekken met de 418d en 420d, later volgen de zescilinders 430d en 435d waarmee het gamma redelijk parallel loopt met dat van de 3-serie, de instapversies die je bij dat model kunt krijgen zien we niet in Gran Coupe-gamma. Het grootste gemis in Nederland ten opzichte van zijn belangrijke opponent is dat aan een versie met 20% bijtelling, iets waarmee Audi wel zakelijke rijders in de A5 Sportback kan lokken. Maar verder slaat de 4-serie Gran Coupe in als een bom, zowel qua rij-eigenschappen als qua looks.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 4-serie
BMW BMW 4-serie

Uitgelicht aanbod

    BMW 418i Essential [ Led koplampen Privacy glass ]

    BMW 418i Essential [ Led koplampen Privacy glass ]

    • 2016
    • 154.031 km

    € 16.945

    BMW 418i Executive M-Sport / Alcantara / Navigatie / Parkeerhulp V+A / Stoelverwarming / Getint glas

    BMW 418i Executive M-Sport / Alcantara / Navigatie / Parkeerhulp V+A / Stoelverwarming / Getint glas

    • 2020
    • 43.582 km

    € 35.550

    BMW 4-serie Coupé 435 435i Executive

    BMW 4-serie Coupé 435 435i Executive

    • 2015
    • 94.022 km

    € 31.950

Meer BMW 4-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 4 Serie / i4 | Nieuw: M4 CSL

    281
    • 22 mei 2022

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 4-serie specificaties
  • BMW 4-serie occasions
  • BMW 4-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 4-serie tests
  • BMW 4-serie gebruikersreviews
  • BMW 4-serie index
PREMIUM
Jaguar XE - BMW 420 - Mercedes-Benz C220

Jaguar XE - BMW 420 - Mercedes-Benz C220

BMW en Mercedes-Benz hadden lange tijd nagenoeg de hegemonie in het achterwielaangedreven D-segment.

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)

    BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)

    7
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 418i Gran Coupé M Sport Corporate Lease (2020)

    BMW 418i Gran Coupé M Sport Corporate Lease...

    13
    • 2 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 440i Gran Coupé (2018)

    BMW 440i Gran Coupé (2018)

    2
    • 15 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 430i Coupé (2018)

    BMW 430i Coupé (2018)

    3
    • 22 juli 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 418i Coupé (2017)

    BMW 418i Coupé (2017)

    14
    • 21 juni 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 430i Coupé (2017)

    BMW 430i Coupé (2017)

    5
    • 5 februari 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 420d Gran Coupé Executive (2015)

    BMW 420d Gran Coupé Executive (2015)

    2
    • 27 november 2020
meer reviews
Dubbeltest - Volvo S60 Polestar vs BMW 435i Gran Coupe

Dubbeltest - Volvo S60 Polestar vs BMW 435i Gran Coupe

115

Polestar heeft de Volvo S60 onder handen genomen. Met 350 pk zal hij de BMW M3 niet aankunnen,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    82
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gedeeltelijk te zien

    BMW M4 CSL gedeeltelijk te zien

    9
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    BMW laat M4 'CSL' kort zien

    BMW laat M4 'CSL' kort zien

    6
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    BMW M4 naar hoger plan getild door AC Schnitzer

    BMW M4 naar hoger plan getild door AC Schnitzer

    10
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    BMW 430i Gran Coupé nu ook met xDrive

    BMW 430i Gran Coupé nu ook met xDrive

    13
    • 14 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    3
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    82
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    44
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden