BMW 430i Coupé (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 430i Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 27.000 km |
Een 430i, Mijn beste auto tot nu toe
- 27.000 km
Voor mijn huidige 4 serie, stonden er twee prachtige BMWs in mijn stal. Een M uitgevoerde 3 serie coupe (3.20i) van 2011 en een BWM Z4 3.5i E89 van 2010. De eerste was een elegante dame die rap was, maar niet snel. De tweede was een bruut, brulbeest dat topless van 0-100 in 4.8 seconden raasde tot een top van 250 km/uur.
Toen door gezinsuitbreiding in ieder geval de Z4 baan moest ruimen voor een gezinswagen, deed deed me dat dan ook best wel een beetje pijn. Zeker omdat de 3-serie met 170 pk echt underpowered was voor dat mooie strakke M onderstel. Daarom besloot ik ze beiden in te ruilen voor iets nieuws. En mijn oog viel op de mooie 4-serie. Maar de vraag was, kon deze schone sportieveling de luxe en uitstraling van de 3 serie combineren met de bruutheid van de Z4?
Het korte antwoord is: Ja, absoluut!
Ondanks het feit dat je toch stiekem dezelfde auto verwacht, lijkt de 4-serie geheel niet op zijn voorloper. Dankzij de grotere spoorbreedte, komt het iets zachter afgestelde onderstel mooi tot zijn recht zonder afbreuk te doen aan de rijeigenschappen. De balans klopt gewoon iets beter. Je kunt heerlijk comfortabel onderweg zijn naar je vakantiebestemming, maar toch zonder problemen snoeihard een bergweg af scheuren.
De 2 liter 4-cylinder is natuurlijk, ondanks zijn aanzienlijke 252pk, niet te vergelijken met die beul van een 3 liter 6-pitter van 306 pk die in de Z4 lag. Maar dankzij het lagere gewicht (de 4 cylinder is ca. 50 kg lichter dan de 6 cylinder) is de gewichts- vermogensverhouding eigenlijk helemaal niet zoveel anders. Wat wel heel anders is, is de gewichtsbalans van de auto. De Z4 was met dak dicht achter zo licht dat het net een zwabber was. De 4-serie heeft hier totaal geen last van. Dankzij een perfecte gewichtsverdeling is deze wagen onder alle condities perfect stabiel en controleerbaar.
En zelfs de iets tragere 8-traps versnellingsbak doet eigenlijk niet onder voor de 7-traps DSG. Sterker nog, door de verschillende, mooi ingestelde, rij-modussen, is het gebruiksbereik van de 4 serie veel groter. Lekker comfortable en zuinig wanneer je dat belangrijk vindt, en 0-100 in 5.6 seconden wanneer het hard mag gaan. Het verschil met de 4.8 seconden is wel merkbaar hoor. Zeker omdat de 4-serie veel stiller is en de uitlaat merkbaar minder brult. Maar als je dan het gecombineerd gebruik van de beide wagens tegen elkaar afzet (4-serie 8.2 l/100km vs. Z4 11.2/100 km) dan weeg het verschil niet op tegen het verbeterde verbruik.
Kijkende naar de techniek, wint de 4-er het overigens vanzelfsprekend met gemak van de twee oudere modellen. Alleen al het Heads-up display is een geweldige toevoeging die ik niet meer zou willen missen. Laat staan de camera's rondom de wagen die ervoor zorgen dat ik al 3 jaar lang de 19 inch velgen van stoepranden af heb weten te houden.
En kijkende naar de betrouwbaarheid verdient ook op dit vlak de nieuwling 5 sterren. De Z4 was hopelijks. De lijst reparaties is bijna te lang om op te noemen. De 3-serie was veel beter, maar had ook wat manko's in het begin. Vooral met de bobines en injecteuren. Maar de 4-serie heeft in 3 jaar tijd en bijna 30.000 km nog geen kraakje of piepje van zich laten horen.
Hij is in alle opzichten nagenoeg perfect.
Op wellicht twee kleinigheden na. 1. Het dak kan er niet af. En zelfs als cabrioversie is hij niet zo mooi als een Z4. En 2. Soms mis ik het brillen van die prachtige 6 cylinder. Zelfs in sport modus is het in een 4-serie nog altijd redelijk beheerst qua geluid.
Maar ach, dat vinden mijn buren ten minsten wel een plus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.