Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 440i Coupé

Kleine koerswijziging

47
BMW 440i Coupé
BMW 440i CoupéBMW 440i CoupéBMW 440i CoupéBMW 440i CoupéBMW 440i CoupéBMW 440i CoupéBMW 440i CoupéBMW 440i CoupéBMW 440i Coupé
  • Michiel Willebrands
  • Eerste rijtest
5 juni 2017 om 10:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 19 2017
AutoWeek 19 2017

Je leest het in AutoWeek 19 2017

BMW heeft de 4-serie bijgepunt. Aan de buitenkant zien we een paar kleine wijzigingen, maar interessanter is wat er onderhuids gebeurde. Door subtiele veranderingen aan het onderstel schuift BMW de 4-serie namelijk langzaam weer de sportieve hoek in.

Wie, zoals wij bij AutoWeek, de auto-industrie van dichtbij volgt, noteert zo nu en dan opvallende onopvallende trends en verschuivingen. De afnemende populariteit van de (midi-) MPV bijvoorbeeld en de opkomst van de (compacte) cross-overs en SUV's. Of neem de opmars van de automaat, de behoefte aan meer luxe in compacte modellen. Nu zijn dit allemaal zicht- en meetbare zaken, die de meeste autoliefhebbers niet zullen zijn ontgaan. Maar ook onder de oppervlakte gebeurt er veel: merkimago's die worden opgepoetst of afbrokkelen, verschuivingen van prioriteiten, personen en geldstromen. Modellen en technologieën die worden beproefd en al dan niet op de lange baan worden geschoven. Allemaal dingen die niet direct tast- of meetbaar zijn. Dat geldt ook voor het gevoel, de rijbeleving die autofabrikanten hun kopers willen bieden. BMW, Mercedes en Audi zijn daar mooie voorbeelden van. Het algemene beeld is: BMW is sportief, Mercedes comfortabel en Audi bewandelt de veilige middenweg. Bij veel modellen was en is dit ook zo. Totdat ze bij BMW een jaar of vijf geleden bedachten dat hun 3-serie wel wat comfortabeler mocht en de vreemde situatie ontstond dat een C-klasse op een gegeven moment een stugger onderstel had en sportiever aanvoelde dan een Dreier.

Niet achterblijven
Daar is het merk uit München nu weer een beetje van terug aan het komen. De gefacelifte 4-serie is bewust sportiever gemaakt. "We zien dat de concurrentie dat ook doet, dus kunnen wij niet achterblijven. Bij BMW moet het rijplezier altijd vooropstaan", verheldert Jos van As de aanpassingen. De Nederlander is bij BMW al jarenlang verantwoordelijk voor de afstelling van de onderstellen en kan daar gepassioneerd over vertellen. Terwijl de bumpstops, stabilisatoren, wielvluchten, veren en dempers je in al hun verschijningsvormen om de oren vliegen, zouden wij eigenlijk graag de verschillen tussen de vorige en de nieuwe 4-serie aan den lijve willen ondervinden. Ervaren wat Van As dagelijks ervaart in zijn testauto's. Helaas gaat dat nu niet, want er staat een splinternieuwe 440i voor ons klaar waarmee we het zullen moeten doen. Niet dat dit een straf is, integendeel, maar het is ondoenlijk om de nuanceverschillen, want dat zijn het, te voelen zonder referentieauto. En dus nemen we de woorden van Van As gewoon voor waar aan, zonder eraan te twijfelen.

De 440i Coupé is het soort auto waarin je je onderweg afvraagt wat je nog meer nodig hebt. Meer dan voldoende power (326 pk, 450 Nm), een lekkere zescilindergrom, een soepele automaat, strakke besturing, heerlijke stoelen en een fijne zitpositie. Alles voelt tot in detail doortimmerd aan. En het onderstel biedt, ondanks de toegenomen dosis sportiviteit, nog altijd genoeg comfort. Wie hiermee nog wil variëren, bestelt de adaptieve dempers. En mocht er behoefte zijn aan meer ruimte of frisse lucht: de 4-serie is er ook als vierdeurs (Gran Coupé) of cabrio.

Gran Coupé het populairste
Hoe zat het ook alweer met die 4-serie? BMW kwam er in 2013 voor het eerst mee, om een duidelijker onderscheid te maken tussen de 'gewone' 3-serie (de sedan) en de hiervan afgeleide varianten: de cabrio, coupé en Gran Coupé. Die laatste, op de markt sinds 2014, is veruit het populairste in Nederland. Er werden er tot op heden zo'n 3.100 van verkocht, tegenover ruim 1.300 coupés en een kleine 830 cabrio's.

Om het model, net als de 3-serie in 2015, weer dichter bij de schijnwerpers te zetten, kregen de koplampen een nieuwe indeling, de (optionele) xenonlampen maken plaats voor ledverlichting. Leds vind je standaard in de mistlampen en achterlichten. Verder moet je de uiterlijke wijzigingen zoeken in zaken als anders gevormde luchtinlaten en de onderzijde van de achterbumper. Binnenin blijven de wijzigingen beperkt tot nieuwe kleuren, dubbele stiksels van het leer op het dashboard en de mogelijkheid om te kiezen voor het multimediasysteem Professional. Hierbij kun je, zoals we voor het eerst zagen bij de nieuwe 5-serie, het beeldscherm naar eigen inzicht indelen met de verschillende 'tegeltjes'. Tegen meerprijs is ook een multifunctioneel digitaal instrumentarium leverbaar. Er is keus uit vier benzinemotoren en evenzoveel diesels. xDrive-vierwielaandrijving is op twaalf versies leverbaar, de 435d heeft het standaard. De vernieuwde 4-serie staat inmiddels bij de dealer; de prijzen beginnen bij € 40.705 voor de 418i Coupé. De Gran Coupé met dezelfde motor kost € 645 meer, de Cabrio begint als 420i bij € 56.704.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 4-serie
BMW 4-serie BMW 4-serie

Uitgelicht aanbod

    BMW 4-serie Cabrio 420i High Executive Navi+BT, Cr. Control, ECC-Airco, 17" LMV,

    BMW 4-serie Cabrio 420i High Executive Navi+BT, Cr. Control, ECC-Airco, 17" LMV,

    • 2014
    • 146.092 km

    € 26.845

    BMW 430I High Executive | M-pakket | Stoelverwarming | Head-up display | Lederen bekleding | Parkeer camera achter | Schuif/kantel dak | 19'' Licht metaal |

    BMW 430I High Executive | M-pakket | Stoelverwarming | Head-up display | Lederen bekleding | Parkeer camera achter | Schuif/kantel dak | 19'' Licht metaal |

    • 2020
    • 38.985 km

    € 42.899

    BMW 418i High Executive M Sport * Leer * Navi Prof * Digitale cockpit * HeadUp * DAB+ * Schuifdak * Keyless * M Performance remmen * 19" Breedset * Zwenktrekhaak * Absolute TOP conditie * BMW onderhouden * Nieuwe remblokken rondom

    BMW 418i High Executive M Sport * Leer * Navi Prof * Digitale cockpit * HeadUp * DAB+ * Schuifdak * Keyless * M Performance remmen * 19" Breedset * Zwenktrekhaak * Absolute TOP conditie * BMW onderhouden * Nieuwe remblokken rondom

    • 2019
    • 65.000 km

    € 31.450

Meer BMW 4-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 4 Serie / i4 | Nieuw: M4 CSL

    287
    • 23 mei 2022

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 4-serie specificaties
  • BMW 4-serie occasions
  • BMW 4-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 4-serie tests
  • BMW 4-serie gebruikersreviews
  • BMW 4-serie index
PREMIUM
BMW M4 Cabriolet Competition Package - Eerste rijtest

BMW M4 Cabriolet Competition Package - Eerste rijtest

Bij een sportieve roadster zet niemand vraagtekens, maar een sportieve open vierzitter is volgens...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)

    BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)

    8
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 418i Gran Coupé M Sport Corporate Lease (2020)

    BMW 418i Gran Coupé M Sport Corporate Lease...

    13
    • 2 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 440i Gran Coupé (2018)

    BMW 440i Gran Coupé (2018)

    2
    • 15 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 430i Coupé (2018)

    BMW 430i Coupé (2018)

    3
    • 22 juli 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 418i Coupé (2017)

    BMW 418i Coupé (2017)

    14
    • 21 juni 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 430i Coupé (2017)

    BMW 430i Coupé (2017)

    5
    • 5 februari 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 420d Gran Coupé Executive (2015)

    BMW 420d Gran Coupé Executive (2015)

    2
    • 27 november 2020
meer reviews
BMW M4 Competition - Op de Rollenbank

BMW M4 Competition - Op de Rollenbank

29

Een jaar lang reed Werner Budding zijn BMW M4 Cabriolet voor AutoWeek GTO. Dat ging zonder...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    64
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs BMW M440i Gran Coupé met achterwielaandrijving bekend

    Prijs BMW M440i Gran Coupé met achterwielaandrijving...

    2
    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    92
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    96
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden