BMW 418d Gran Coupé Corporate Lease Edition (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 418d Gran Coupé Corporate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Aanschaf BMW 418D
- 98.000 km
Vorig jaar een mooie Ford Focus 1.0 ST line ecoboost gekocht. Jawel nog maar een paar maanden terug (november 2019). Ik had destijds de keuze gemaakt om een 125pk 1.0 ecoboost te nemen omdat deze zo zuinig zijn. De 0-100km per uur maar achterwege laten want zeer snel is deze auto niet. Gelukkig wel zuin.... ehmm... zou zuinig moeten zijn. Na 3 maanden kwam ik niet verder dan 1.14 en dan moet ik ook echt rustig aan doen! Niet harder dan 120km per uur op de snelweg (toen mocht 130 nog!).
Na veel wikken en wegen ben ik toch maar rond gaan kijken naar een zuinigere auto en daarbij kwam ook nog eens dat mijn vriendin voor haar werk toch wat km's gaat maken.
In ieder geval zou het moeten worden: een diesel, minimaal 150pk, niet te zwaar en er moeten minimaal 2 kinderen en vriendin mee kunnen. Als laatste wil mijn vriendin geen station dus moest het een Sedan worden.
Voor mijzelf bleef er maar 1 auto over en dat zou dan een Alfa Romeo Giulia worden. Echter na rond kijken en in een aantal auto's gereden te hebben: Alfa Giulia, Audi A4, Benz C en BMW 4 serie.....was ik prettig verrast door de ruimte van de BMW 4 serie Gran Coupe in combinatie met een sportief uiterlijk. Toch bleef de Alfa in mijn hoofd. Na wikken en wegen toch voor de BMW 418D gran coupe gegaan. Waarom? Nou om het volgende:
- de BMW zou zuiniger zijn
- de kofferbak van de Giulia is nou niet echt makkelijk toegankelijk.
- de ruimte van de Giulia viel mij tegen
Donderdag (een week terug) de BMW opgehaald. Als eerste naar de pomp gereden en helemaal vol getankt. Wat is het dan lekker dat er "maar" voor 61 euro in gaat terwijl hij bijna leeg was. Daar kwam het grote moment: op contact en kijken op de boordcomputer hoeveel ik zou moeten kunnen rijden. Wel 1050km!!! Verbruik zou dan ongeveer 1:19 moeten zijn (55 liter).
Ik ben uiteraard een beetje sceptisch gezien mijn Ford Focus die ook vaak aangaf dat ik ruim 800km moest kunnen rijden maar bij een kleine 700km leeg was.
Inmiddels rij ik een weekje in de BMW. Hij rijdt echt heerlijk. De motor is soepel, krachtig genoeg en alles werkt naar behoren. De automaat is echt geweldig. Als ik gas geef gaat hij gelijk. (Ik heb ook een A4 190pk ultra uit 2016 gehad met automaat en die hield dan soms even in). Ik heb ook het idee dat de BMW automaat makkelijker en soepeler schakelt. De kofferbak is groot voor een "coupe/sedan". Heerlijk dat deze ook een elektrische bediening heeft. De auto ligt in de bochten als een blok op de weg. Standaard zouden er 16inch velgen opzitten maar gelukkig heeft de vorige eigenaar een groot aantal extra opties genomen waaronder 18inch velgen met 245 banden. Verder zit er nog het licht pakket op en is het een sport uitvoering met sportstoelen, sportstuur en sport onderstel.
Vandaag tikte ik de 1000km aan en volgens de boordcomputer zit ik op een verbuik van 1:19.2 Dit zou best eens waar kunnen zijn aangezien ik nog 220km zou moeten kunnen rijden. Zeer prettig dat het nu een keer andersom is: de boordcomputer gaf in het begin 1050km aan en dat ga ik in ieder geval makkelijk halen. Bij de Ford Focus moest ik tijdens het rijden echt op mijn rijstijl letten om iets van "zuinig" te kunnen rijden. Bij de BMW is dit niet echt nodig, ik let er wel op maar af en toe even op het gas is geen probleem.
Komende zaterdag laat ik de motor "re-mappen" van 150pk met 320nm naar 190pk en 400nm koppel. Dit is aanzienlijk meer maar dat zou makkelijk moeten kunnen. Het is vrijwel dezelfde motor als de motor die in de 420D zit die al 190pk heeft. Ik ben benieuwd wat dit doet met het verbruik, maar het zou zelfs beter kunnen worden.
Het enige min puntje op dit moment: de onboard navigatie blijft soms hangen als ik de motor start en reset na een paar minuten. Oja.... en geen Android Auto / Apple carplay.
Kleine update: 1-4-2020
De auto is afgelopen zaterdag bij de tuner geweest en heeft een andere mapping gekregen. Hierdoor is het vermogen van 150pk naar ruim 190pk gegaan en de NM naar 420! Nu is dit natuurlijk allemaal mooi maar merk je dit? Het antwoord: ja dit merk je zeker en niet een klein beetje! Rijdt nu mooier, vlotter en volgens de boordcomputer in ieder geval niet minder zuinig. Ik heb de tank na het tunen weer vol gegooid om te kijken wat het werkelijke verbruik is na 1 lege tank.
Update:
De BMW rijdt nog steeds heerlijk. Soepel en snel genoeg. Het verbruik is nog steeds prima. Ik heb inmiddels 4 keer de tank vol gegooid en steeds zit ik tussen de 1:18 en 1:19. Het is zeker mogelijk om zelfs 1:20 te halen maar dan moet je niet te sportief gaan rijden. 1:19 vind ik een prima prestatie voor deze auto. Het enige min puntje: de elektrische bediende achterklep gaat niet altijd open, moet dan even meehelpen en dan gaat het wel. Dicht is geen probleem. De versnellingsbak is echt top! Ik heb een automaat en deze schakelt alsof er geen versnellingen zijn. In de sport of sport+ modus merk je het schakelen wel maar in de comfort of eco plus modus totaal niet. Op naar nog vele mooie km's.
Update 03-08-2020
- 114.000 km
Inmiddels zijn we ruim 15.000 km verder. De BMW gaat nog steeds als een zonnetje. Afgelopen vakantie naar de Cote de Azur geweest via Zwitserland over de Gotthardpass en col de Tende. Lekker om een moderne diesel te hebben die met speels gemak over deze bergtoppen suist! Hier merk je echt dat een diesel onderin flink trekkracht heeft. Het verbruik lag tijdens deze 4.000km rit op een nette 1:18 (heenweg via Duitsland en even de motor wakker gemaakt, terug weg netjes op de tolweg in Frankrijk de maximale snelheid rijden). Diesel tanken voor minder dan een euro in Luxemburg en van Luxemburg naar huis en dan zelfs nog een halve tank over hebben.
De wegligging is goed tot perfect alhoewel ik een Alfa Romeo Giulietta heb gehad die een iets betere bochten wegligging had. De BMW heeft eerder de neiging om uit te breken aan de achterkant. Ook op hogere snelheid geeft de BMW geen krimp. Waar bij de lichtere auto's, de auto wat gaat "zweven" heeft de BMW daar geen last van. Voor mijn gevoel is de perfecte snelheid 150 tot 160km per uur.
Bagage: ik ben echt blij dat deze auto een zeer toegankelijke achterbak heeft. Bij de meeste sedan's of coupe's moet je de bagage door de achterklep zien te krijgen. Omdat de 4 serie een achterklep heeft waarbij alles omhoog gaat (dus ook de achterraam) kan je overal heel makkelijk bij. Wij hadden 4x de kleinere koffers, 1 koelbox, 3 tassen en een sporttas bij ons zonder problemen in de achterbak. Prima!
Comfort: de stoelen zitten voor mij perfect. Ik ben niet de langste (1.75m) dus heb ik sowieso geen last van het dak. De stoel is verder prima in te stellen en na twee keer een rit van ongeveer 8 uur per keer stap ik nog fris uit de auto.
De elektrische achterklep had kuren maar deze zijn plotseling weg sinds vorige update. Verder helemaal geen problemen gehad. Op naar de volgende update!
Update 20-11-2020
- 123.500 km
Een kleine korte update.
De BMW 4 serie doet het uitstekend. Helemaal niks gehad sinds de aankoop. Elke dag geniet ik er weer van. Het is ook een genot om automaat diesel te rijden. Heeft genoeg trekkracht en is daarnaast ook nog zuinig. Zeker als je lange stukken snelweg de 100km per uur cruise control aan zet gaat het verbruik met gemak naar 1:22 wat ik voor deze auto uitzonderlijk netjes blijf vinden. Van de week nog even een Golf DSG automaat mee gehad van een collega. Man man man...wat is de automaat maar ook zeker het start/stop systeem van de BMW een stuk beter. Bij de VW golf zou ik zeker de start/stop uitzetten, bij de BMW is dit niet echt nodig. Die start soepel en rijd dan ook soepeltjes weg. De VW gaat met een hoop gedoe aan en dan krijg je bijna een zweepslag als hij ervandoor gaat. Misschien ben ik een beetje te verwent.
Enige min puntje: ik blijf toch aan een Alfa Giulia denken... ;-) Naja misschien wordt dat de volgende.
Update 1-2-2021
Inmiddels al 30.000km gereden in een jaartje. De APK kwam eraan en is inmiddels gedaan. Geen "onverwachte" problemen. Wel een aandacht puntje: de remblokken en remschijven zitten eraan te komen. Dit was te verwachten want de boordcomputer gaf aan dat ik nog ongeveer 6000km heb om de blokken te vervangen.
Het verbruik blijft erg netjes en zit tussen de 1:20 en 1:22. Dit is afhankelijk van het aantal snelweg km's.
Vorige week de winterbanden erop ook dikke prima. Geen extra geluid en verder prima wegligging. Dit zijn echter geen runflat tires. Naja mocht het mis gaan dan hebben we altijd de ANWB nog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.