BMW 335i Touring High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 335i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 73.500 km |
De eerste kilometers
- 220 km
Na 3 maanden "BMW-loos" te zijn geweest nu voor het eerst een benzine-BMW.
Uiterlijk exact gelijk aan de 335d x-drive die ik helaas maar 5 maanden heb kunnen rijden (zie review) maar wat betreft aandrijflijn natuurlijk compleet anders.
De 335i heeft een Performance Pack en Performance uitlaten waarmee het vermogen circa 350 pk is geworden en het koppel 450 nm. Natuurlijk geen 640 nm van de 335d maar wat ik er voor terug krijg is geluid en toeren en dat is toch wel heel erg gaaf.
Wat betreft verbruik ben ik uit gegaan van 10 liter op 100 km bij rustig rijden (de 335d haalde 7 liter) maar na de eerste 200 km weet ik niet of ik hier wel rustig mee ga rijden....
Verder wat opties betreft zit er wel zo'n beetje alles op, dit keer ook de active cruise-control waarbij het plaatje midden in de voorspoiler wel weer erg lelijk is, moet toch mooier kunnen BMW?
Verder super tevreden met de keuzes, ook weer de kleur!
Eerste kilometers..
- 1.860 km
Na 2 weken en 1860 km kan ik zeggen dat de 335i erg goed bevalt. Maakt wat meer toeren dan de 335d (2000 toeren is 125 km/u i.p.v. 145 km/u..) maar benzine geluid is erg fraai. Wat betreft snelheid is het moeilijk vergelijken maar deze getunede 335i is erg snel.
Interieur en exterieur is gelijk gebleven dus bevalt uitstekend. Ik heb nu wel de active cruise control en die gebruik ik vaak en werkt goed.
Verder beveelt BMW RON98 aan maar zelfs de Shell V-power is tegenwoordig vaak RON95.
Ik heb het gevoel dat de 335i wat lichter rijdt maar ook wat steviger geveerd is in dezelfde standen, wellicht doordat de 335d een x-drive was?
Typisch is dat bij koude start alleen de rechter uitlaat dienst doet, wanneer de linker erbij komt weet ik eigenlijk niet.
De eerste 5000 km
- 5.365 km
De eerste 5000 km zitten erop en de 335i bevalt erg goed. Wel is er een camera (in de linker buitenspiegel) kapot vanaf kort na het begin en daar gaat de auto a.s. vrijdag voor terug. Verbruik stabiliseert zich nu op 10 liter en dat had ik ook verwacht.
Actieradius is dus een stuk minder als bij de 335d maar ook dat wist ik en is te overzien.
Ik geniet enorm van het geluid. In sportstand is het echt erg leuk maar die sportstand zorgt wel voor hoge toeren die niet echt nodig zijn met een koppel van 450 nm bij 1200 toeren. Wat dat betreft rijdt de 335i eigenlijk als een diesel maar je kunt wel geweldig doortrekken tot boven de 7000 toeren als je dat wilt.
Active cruisecontrol bevalt wel erg goed, Ik moest er eerst niets van hebben maar werkt superfijn en foutloos.
Wel heb ik toch een beetje spijt van het niet bestellen van de x-drive (voluit krijg je het gewoon amper op de straat op winterbanden) maar aan de andere kant heb ik 6 jaar met de 335d 2008 gereden zonder veel problemen. Het scheelt 4 tot 5000 euro...
In maart een paar mooie 19 inch zomervelgen uitzoeken.
Erg goed (op wat kleine puntjes na)
- 10.000 km
Vandaag op de terugweg vanuit Lübeck (de eerste grote reis met de 335i) net voor thuiskomst door de 10.000 km gegaan.
In 3 maanden 10.000 km dus netjes "op schema"
Wat bevalt goed aan de 335i?
Het erg mooie motorgeluid, nog versterkt door de Performance uitlaten.
Directe besturing, lijkt echt alsof ik de afwezigheid van de voorwielaandrijving (die de 335d x-drive dus wel had)voel.
Relatief zuinig met iets minder dan 10 liter op 100 km.
Bediening en stoelen.
De kleur! Nog steeds geen spijt van! Tussen al dat zwart, grijs en wit blijft het een opvallende en mooie kleur.
De topsnelheid is begrensd, bij 260 km/u op de teller grijpt de elektronica in. De getunede 335i loopt daar erg snel naar toe dus er zit meer in maar die snelheden zijn echt levensgevaarlijk, zelfs op de Duitse autobaan op zondag....
Wat bevalt wat minder?
Het "nukkige" wegrij-gedrag bij koude motor, de 335i houdt de eerste 100-200 meter echt in, moet naar gekeken worden t.z.t..
Bij een beetje sneeuw stopt de active cruise control er al mee en dan heb je dus geen cruise control meer. Men had mij verteld dat deze cruise control ook als gewone cruise control kan worden gebruikt maar dat is dus echt niet juist.
Heel weinig grip op de achterbanden (winter, 19 inch). Beetje rotonde gaat de BMW dwars en vol accelererend krijg je het amper op de grond gezet en slaan de banden in de 3e versnelling nog door. eens kijken hoe het met de zomerbanden gaat in april.
Zomervelgen en banden
- 13.000 km
Afgelopen donderdag zomerbanden op de auto laten zetten en daarmee ook mijn nieuwe velgen, zie foto.
Ik ga nog kijken welke velgen ik nu in de winter ga gebruiken en welke in de zomer maar deze zomer eerst deze. Ze zijn wat donkerder en lijken op de velgen die op de M3 liggen.
Alweer over de 15.000 km
- 15.549 km
De eerste 15.000 km zitten er al weer op.
Alles OK m.u.v. de eerste 200 meter na de koude start. Auto houdt dan echt in/sputtert.
Verder zakt het verbruik richting 9 liter, dat is dus heel netjes.
Wegligging en tractie met zomerbanden is opmerkelijk beter, bij vervanging van de winterbanden maar eens goed kijken naar alternatieven.
Leuker dan de 335d!
- 20.300 km
Net terug va een retourtje Monaco (Formule E- race en Solarwagen presentatie). Was de eerste grote reis met de 335i dwars door de Alpen. De 335i is spannender dan de 335d en zeker op mooie routes is het accelereren en snelle bochtenwerk erg leuk. Verbruik blijft binnen de perken met 9,5 liter over de eerste 20.000km. De terugweg heb ik 250 km voluit gereden vanaf Basel (mooi 6-baans stuk op zondag)naar Karlsruhe. De 335i lijkt boven de 200 km/u echt sneller dan de 335d, ik ging geregeld in de begrenzer waar de BMW erg snel naar toe loopt. Uiteraard veel meer spektakel en 2000 toeren meer. Verbruik gaat dan richting 12-13 liter...
Wel morgen bij de dealer langs omdat het oranje motormanagement-lampje al 2000 km brandt....
Software-update heeft alles opgelost
- 20.313 km
Afgelopen vrijdag is de 335i aan de stekker gehangen bij BMW voor een software updae:
De moeizame koud loop is geheel verdwenen, waren dus meer klachten over.
Het motormanagement-lampje brandde ook met de reden "brandstofmengsel te arm" dus dat heeft er wellicht ook mee te maken.
Blijft leuk en goed
- 26.033 km
Weer 8000 km erbij. Afgelopen week naar Praag en Wenen geweest: de 335i is een fijne reis-auto. Bij rustig rijden 8 liter op 100 km en voluit echt heel snel met een erg mooi geluid. Het gemak waarmee de auto de snelheidsbegrenzer in loopt is echt opvallend, hij is met de 345 pk echt sneller dan de 335d boven in. Ik begin de active cruise control steeds meer te gebruiken, ook bij file rijden. Real Time Traffic Information werkt ook perfect en de aangeboden alternatieven kloppen veel beter dan bij het oude systeem.
Niets te klagen dus!
45.000 km per jaar....
- 30.156 km
Alweer over de 30.000 km in 8 maanden, exact op 45.000 km per jaar.
Alles in orde, ik ben benieuwd wanneer de BMW zijn eerste beurt krijgt, indicator zegt nog meer dan 10.000 km.
Koudloop en af en toe stotteren (lijkt wel of de automaat af en toe niet vlekkeloos communiceert met de motor) moet dan naar gekeken worden, niet echt last van maar moet gewoon perfect zijn.
Blijft erg leuk om heel af en toe voluit te gaan maar voor 98% rij ik erg rustig en is het verbruik met 9 liter erg goed voor deze auto/deze motor.
Opnieuw software update, nu goed!
- 40.000 km
De BMW heeft vorige week zijn eerste beurt gehad bij 38600 km. De auto heeft wederom nieuwe software gekregen en loopt nu eindelijk bij koude motor goed. Ook zijn de enorme knallen uit de uitlaat in sportstand nu verdwenen dus er was echt iets niet goed.
Vreemd dat dat een merk als BMW gebeurt.
Ook is de achterbank bekleding vervangen omdat er een naad in de zitting middenin los was.
Verder nog super-tevreden, motor klinkt geweldig, auto is snel genoeg met de circa 345 pk en verbruik is met 1 op 11 c.q. 9 liter op 100 km nog erg netjes.
Als leenauto had ik een aantal dagen een X6 M en die verbruikte 1 op 5-6 oftewel 18 liter op 100 km. Wel erg leuk zo'n racend tuinhuis....indrukwekkende auto.
Wel nu weer de winterbanden eronder (19 inch) die veel meer lawaai maken (en erg veel nut hebben bij 13 graden....), verbruik is volgens mij ook zo'n 5-10% hoger.
Koudloop probleem weer helemaal terug....
- 50.000 km
Gisteravond door de 50.000 km heen gegaan in 14 maanden.
Auto bevalt nog steeds goed m.u.v. de eerste meters met koude motor, de BMW proest en sputtert als een oldtimer, ziet er echt niet uit. Is al 2 keer afgelopen jaar terug geweest hiervoor maar het komt iedere keer terug.
In sportstand is er eigenlijk ook bij warme motor niet echt goed mee te rijden. Bij gas los sputtert de auto. Er komen stevige knallen uit de uitlaten maar dat heeft wellicht met de M-sport tuning te maken. Binnenkort de derde poging om bij Nobracars het probleem op te lossen. Vergalt wel een beetje het plezier van een verder perfecte auto.
Verbruik is erg netjes met gemiddeld 9 liter c.q. 1 op 11 over de 50.000 km bij, over het algemeen, rustig rijden.
Koudloopprobleem lijkt opgelost
- 58.500 km
2 weken geleden is de ECU vervangen nadat het koudloopprobleem weer in volle hevigheid was teruggekomen.
Ook in sportstand reed de auto niet goed, begon bij gas los in te houden/te stotteren.
Nu loopt de BMW weer perfect en kan ik vroeg in de ochtend normaal wegrijden.
Ik heb de BMW ook weer door Protech laten behandelen en alle krassen zijn eruit.
Ook de zomerbanden weer erop en dat betekent weer gewoon grip hebben en niet continu uitbreken wat de laatste maanden wel erg vermoeiend werd, ik denk dat de winterbanden niet echt goed zijn terwijl er nog ruim voldoende profiel op zit.
Auto blijft fijn om in te rijden, normaal zeer comfortabel en zelfs zuinig (1 op 12) en indien nodig zeer snel en scherp.
Geluid blijft echt geweldig dat heb ik in de 25 jaar diesel rijden echt gemist. De sportuitlaten en de tuning doen daar uiteraard nog een schepje boven op.
M3 besteld
- 62.797 km
Ik heb vorige week maandag de hand weten te leggen op 1 van de 10 M3 30-jahre edition's voor Nederland. Was toch al van plan ooit een M3 te gaan rijden en deze kans wilde ik niet laten lopen.
De 335i komt dus ergens eind juli/begin augustus bij Nobracars in de verkoop met dan tegen de 70.000 km gelopen. Ik heb er over het algemeen zeer rustig mee gereden, vooral woon-werk 200 km/dag. Verbruik tot nu toe 1 op 11 of te wel 8,9 l/100 km. Dat geeft ook wel aan dat er rustig mee gereden is.
Los van het koudloopprobleem wat nu eindelijk is opgelost is de 335i een superfijne auto:
met de 345 (BMW-getunede) pk's en de performance-uitlaten is het in sportstand een snelle en erg mooi klinkende auto en in comfortstand een comfortabele auto met een net verbruik.
Kleur moet je van houden uiteraard maar ik vind het Estoril blauw nog steeds fraai.
Alles zit er verder op en aan, active cruisecontrol is een aanrader.
De M3 wordt Macan-blauw, geen keuze, alle 500 zijn hetzelfde....
Ingeleverd
- 73.500 km
Vandaag de 335i ingeleverd, begin November haal ik de nieuwe BMW op.
2 jaar naar volle tevredenheid met de 335i gereden, alleen het inhouden bij koude motor en in sportstand is er nooit uit gegaan ondanks 3 pogingen van de dealer.
Verder super-auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 320i High Executive/2E EIG/M-PAKKET/PANODAK/NAVI/AIRCO/NL-AUTO NAP!!
- 2014
- 134.133 km

BMW 320i EfficientDynamics Edition Upgrade Edition
- 2013
- 282.041 km

BMW 3-serie Touring 316d Corporate Lease High Executive |Navi|Stoelverwarming| *Pinksteren Geopend*
- 2015
- 194.104 km