BMW 335i Touring Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 335i Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 250.449 km |
KM-stand laatst | 255.522 km |
Welkom E90 335i
- 250.449 km
Nou daar gaan we dan. De E91 335i, zoals sommigen misschien al hebben kunnen lezen in mijn jarenlange review over mijn vorige auto de BMW E60 525i (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-525i-2008) zijn er overgestapt naar een E91. Ik zal de reden hiervoor ook even kort toelichten.
We hebben alweer een poos 2 auto's dat waren de E60 "van mij" en Swift "van m'n vrouw". De E60 pakte ik voor de leuke ritten en dagjes uit met het gezin. Daar zijn ook verreweg de meeste kilometers in gaan zitten. Ik woon op slechts 8.5 kilometer van mijn werk en pak daar vaak de motor voor en als ik de auto al neem tikt dat niet echt aan. In de 3.5 jaar dat we de E60 hadden hebben we daar +/- 50.000 km mee gereden, dus pak hem beet 15.000 per jaar.
De E60 was altijd in onderhoud bij dezelfde garage, met de eigenaar heb ik ook privé een goede band. Zodoende hebben we al wel vaker besproken dat ik eigenlijk iets ander zocht. De E60 eruit, Swift eruit en naar 1 "gezinsauto" terug. Mijn vrouw gaat namelijk met de tram of scooter naar haar werk en rijdt sowieso niet graag langere stukken. Prima, maar een beetje zonde om voor die beperkte kilometers 2 auto's te hebben. Aan de E60 kon ze niet wennen, lang, breed en niet al te overzichtelijk. De enorme kont van zo'n sedan werkt gewoon niet lekker mee als je al geen fan bent van inparkeren etc.
Die vriend van mij reed al een tijdje rond met een 335i maar hij maakte daar veel te veel kilometers voor en zo gooide ik -in eerste instantie min of meer voor de grap- het idee op tafel om mijn E60 bij hem in te ruilen, de Swift te verkopen en te kijken of we tot een deal konden komen. Nou, dat lukte dus. Vervolgens heb ik de E91 meegenomen naar huis om samen met mijn vrouw eens een testritje te maken. Ik had wel 2 of 3 keer als passagier meegereden maar meer ook niet uiteraard moest mijn vrouw de E91 ook net liggen. Die was na een paar honderd meter eigenlijk al verrassend positief. Het zicht rondom is in de E91 echt prima dankzij de station "opbouw" je hebt geen kont van 60 cm die doorloopt na de achterruit en je kunt een stuk beter om je heen kijken. Ook de neus is minder lang en beter te overzien. Zelf ben ik aangenaam verrast door deze E91, we hebben ooit in een E90 gereden maar daar zat denk ik achteraf een slechte of versleten set schokdempers onder want die auto stuiterde als een gek. Deze E91 zoeft heerlijk over de weg, pakt korte drempels ook prima mee en als het even moet is het een dijk van een motor die z'n uiterste best wilt doen om je zo snel mogelijk te ontdoen van een rijbewijs, dat is wel een beetje opletten.
Ik heb de auto nu pas een week dus misschien mis ik een aantal opties maar hier alvast een "keur" aan opties:
Panoramadak (kids waren direct verkocht)
Climatecontrol
Regensensor
Lichtsensor
Bi-Xenon
Sportstoelen (geen idee of altijd zo is bij sportstoelen maar deze hebben ook opblaasbare wangen)
Zwarte hemel (erg chique)
PDC achter
Android navi/radio (werkt top)
Style 269M wielen (die mogen wel wat liefde hebben, blanke lak laat wat los, tips zijn welkom)
M-stuurwiel met flippers
Daarnaast zijn bij de 2 ton de turbo's gereviseerd en zijn de injectoren en hogedruk brandstofpomp onlangs vervangen. De "bekende" problemen en echt dure onderdelen van deze verder oerdegelijk N54 zijn dus al vervangen. Er zit nog een hele onderhoudshistorie bij die ik hier niet verder ga uitdiepen maar qua onderhoudsstaat zit het dus wel goed.
Goed, alweer een aardig verhaal dus ik laat het voor nu hierbij. Ik ga lekker rijden en dan zullen we in de aankomende weken/maanden eens kijken waar we tegenaan lopen en op basis daarvan maak ik wel weer een to-do lijstje om in alle rust af te werken.
De auto stuurt en remt in ieder geval echt snaarstrak. Ziet er stoer uit (maar niet te) en is bizar snel. Ik vond m'n E60 al redelijk rap maar dit is echt next level. Deze auto is ongetuned en dat zal ook zo blijven. Heerlijke stoelen, lekker stuurwiel en de juiste opties voor mij. Op naar veel fijne kilometers maar weer.
Weinig bijzonders
- 255.522 km
Afgelopen dinsdag is de eerste onderhoudsbeurt (sinds mijn bezit) uitgevoerd. We hebben inmiddels 5000 kilometer zonder gekke dingen voorbij zien komen. Zoals ik volgens mij in m'n vorige post heb vertelt ging de overname van de 335i wat sneller dan normaal en daardoor waren er nog een paar dingetjes die nog gedaan moesten worden. Daarover later meer.
We hebben oud en nieuw doorgebracht in Zwitserland en dat was de 1e test of dit nu echt een gezinsauto zou zijn. Nou, dat is het. Dakkoffer op het dak, 2 grote koffers en onze labrador in de kofferruimte en dan nog met 4 personen in de auto op pad. Dat was niet gelukt in de 5-serie sedan uiteraard. Het ging prima, verbruik was naar verwachting tussen de 1 op 11 en 1 op 12 door de koffer, belading en het nodige klimwerk vlak voor de eindbestemming. Ik had wel voor het eerst een soort "range anxiety" want waar de 5-serie met een volle tank stevast tegen de 800 kilometer en bij veel snelweg kilometers zelfs 1000+ kilometer aangaf tot leeg vond de 3-serie +/- 700 kilometer gepast. Allemaal gezeur natuurlijk maar die 10 liter extra in een 5-serie zie je dan toch terug.
Voorafgaand aan deze rit heb ik via Marktplaats een setje z.g.a.n winterbanden met velgen gekocht en gemonteerd.
Naast deze rit van alles bij elkaar +/- 1800 kilometer hebben we in Nederland ook wat kilometers gemaakt. Het voornaamste probleem was dat ik vrij snel na het vullen van de wisservloeistof een melding van minimaal niveau kreeg. Tijdens onderhoud bleek dat het slang op de rechter koplampsproeier is afgebroken. Daardoor loopt het reservoir nauwelijks leeg maar sproei je wel als een malle alles weg wanneer je wel je voorruit wilt reinigen. Komt een nieuw onderdeeltje voor.
Daarnaast had ik nog een paar kleine puntjes waar er een aantal van getackeld zijn maar gezien de tijd een paar nog gedaan moeten worden.
Gedaan:
- Splitters voor verwijderen, sloten voor geen meter aan en wat mij betreft geen aanvulling op de look
- Kleine onderhoudsbeurt (olie + filter)
- Zomerbanden gemonteerd
Nog te doen:
- Lampje deurgreep RA vervangen
- Koplampsproeier R herstellen
Na 5000 kilometer rijden heb ik ook een (nog) beter beeld bij de rijkwaliteit van deze auto en dat is gewoon top. Op bijna geen enkele manier te vergelijken met de E60, het is gewoon een hele andere auto qua rijden. Gelukkig niet minder comfortabel want daar was ik toch nog bang voor. In de E91 zit je meer "ingepakt" terwijl de E60 natuurlijk een zee van ruimte voorin had, maar zeker niet vervelend of oncomfortabel. Het vermogen van deze auto is ook echt verslavend. M'n E60 was al niet sloom, maar dit is echt razend snel. Op papier verschillen beide auto's niet eens zo veel maar de E91 heeft met z'n dubbele turbo's natuurlijk vrijwel direct al z'n vermogen en (een veel hoger) koppel. Desondanks is de auto nooit zenuwachtig en is zelfs mijn vrouw zeer goed te spreken over de rijeigenschappen van de auto, het zicht rondom en het bedieningsgemak. Het verbruik is wel een kanttekening want onze 5-serie was zuiniger. Niet zo gek want de 3-serie weegt hetzelfde alleen heeft deze veel meer vermogen en dat gebruik je natuurlijk ook. Tijdens langere ritten is het verbruik voor zover ik nu kan zien nagenoeg gelijk. Prima zo.
Resume, zeer tevreden met de aanschaf. Het is echt een alleskunner. Van een keurige gezinsbak waar je meer rommel in kunt meenemen dan goed voor je is tot een heerlijke rijdersauto die altijd voldoende vermogen voor je heeft klaarstaan. We zijn echt heel blij met de overstap naar deze 3-serie en hopen er nog lang van te genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 320si M-Pakket | 173PK | SCHUIFDAK | ALCANTARA | XENON | CRUISE
- 2006
- 195.751 km

BMW 3-serie E93 335i Cabriolet High Executive Aut.-6 | origineel NL, logische NAP | Youngtimer | Bijtellingsvriendelijk! |
- 2008
- 142.832 km

BMW 3-serie Touring 318d 143pk Business Line Sport -XENON-ECC-
- 2008
- 465.809 km