BMW 335i Touring Executive (2007)

autoreview

BMW 335i Touring Executive (2007)

Signalement

Uitvoering335i Touring Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf250.449 km
KM-stand laatst263.268 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom E90 335i

  • 250.449 km

Nou daar gaan we dan. De E91 335i, zoals sommigen misschien al hebben kunnen lezen in mijn jarenlange review over mijn vorige auto de BMW E60 525i (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-525i-2008) zijn we overgestapt naar een E91. Ik zal de reden hiervoor ook even kort toelichten.

We hebben alweer een poos 2 auto's dat waren de E60 "van mij" en Swift "van m'n vrouw". De E60 pakte ik voor de leuke ritten en dagjes uit met het gezin. Daar zijn ook verreweg de meeste kilometers in gaan zitten. Ik woon op slechts 8.5 kilometer van mijn werk en pak daar vaak de motor voor en als ik de auto al neem tikt dat niet echt aan. In de 3.5 jaar dat we de E60 hadden hebben we daar +/- 50.000 km mee gereden, dus pak hem beet 15.000 per jaar.

De E60 was altijd in onderhoud bij dezelfde garage, met de eigenaar heb ik ook privé een goede band. Zodoende hebben we al wel vaker besproken dat ik eigenlijk iets ander zocht. De E60 eruit, Swift eruit en naar 1 "gezinsauto" terug. Mijn vrouw gaat namelijk met de tram of scooter naar haar werk en rijdt sowieso niet graag langere stukken. Prima, maar een beetje zonde om voor die beperkte kilometers 2 auto's te hebben. Aan de E60 kon ze niet wennen, lang, breed en niet al te overzichtelijk. De enorme kont van zo'n sedan werkt gewoon niet lekker mee als je al geen fan bent van inparkeren etc.

Die vriend van mij reed al een tijdje rond met een 335i maar hij maakte daar veel te veel kilometers voor en zo gooide ik -in eerste instantie min of meer voor de grap- het idee op tafel om mijn E60 bij hem in te ruilen, de Swift te verkopen en te kijken of we tot een deal konden komen. Nou, dat lukte dus. Vervolgens heb ik de E91 meegenomen naar huis om samen met mijn vrouw eens een testritje te maken. Ik had wel 2 of 3 keer als passagier meegereden maar meer ook niet uiteraard moest mijn vrouw de E91 ook net liggen. Die was na een paar honderd meter eigenlijk al verrassend positief. Het zicht rondom is in de E91 echt prima dankzij de station "opbouw" je hebt geen kont van 60 cm die doorloopt na de achterruit en je kunt een stuk beter om je heen kijken. Ook de neus is minder lang en beter te overzien. Zelf ben ik aangenaam verrast door deze E91, we hebben ooit in een E90 gereden maar daar zat denk ik achteraf een slechte of versleten set schokdempers onder want die auto stuiterde als een gek. Deze E91 zoeft heerlijk over de weg, pakt korte drempels ook prima mee en als het even moet is het een dijk van een motor die z'n uiterste best wilt doen om je zo snel mogelijk te ontdoen van een rijbewijs, dat is wel een beetje opletten.

Ik heb de auto nu pas een week dus misschien mis ik een aantal opties maar hier alvast een "keur" aan opties:

Panoramadak (kids waren direct verkocht)
Climatecontrol
Regensensor
Lichtsensor
Bi-Xenon
Sportstoelen (geen idee of altijd zo is bij sportstoelen maar deze hebben ook opblaasbare wangen)
Zwarte hemel (erg chique)
PDC achter
Android navi/radio (werkt top)
Style 269M wielen (die mogen wel wat liefde hebben, blanke lak laat wat los, tips zijn welkom)
M-stuurwiel met flippers

Daarnaast zijn bij de 2 ton de turbo's gereviseerd en zijn de injectoren en hogedruk brandstofpomp onlangs vervangen. De "bekende" problemen en echt dure onderdelen van deze verder oerdegelijk N54 zijn dus al vervangen. Er zit nog een hele onderhoudshistorie bij die ik hier niet verder ga uitdiepen maar qua onderhoudsstaat zit het dus wel goed.

Goed, alweer een aardig verhaal dus ik laat het voor nu hierbij. Ik ga lekker rijden en dan zullen we in de aankomende weken/maanden eens kijken waar we tegenaan lopen en op basis daarvan maak ik wel weer een to-do lijstje om in alle rust af te werken.

De auto stuurt en remt in ieder geval echt snaarstrak. Ziet er stoer uit (maar niet te) en is bizar snel. Ik vond m'n E60 al redelijk rap maar dit is echt next level. Deze auto is ongetuned en dat zal ook zo blijven. Heerlijke stoelen, lekker stuurwiel en de juiste opties voor mij. Op naar veel fijne kilometers maar weer.

Weinig bijzonders

  • 255.522 km

Afgelopen dinsdag is de eerste onderhoudsbeurt (sinds mijn bezit) uitgevoerd. We hebben inmiddels 5000 kilometer zonder gekke dingen voorbij zien komen. Zoals ik volgens mij in m'n vorige post heb vertelt ging de overname van de 335i wat sneller dan normaal en daardoor waren er nog een paar dingetjes die nog gedaan moesten worden. Daarover later meer.

We hebben oud en nieuw doorgebracht in Zwitserland en dat was de 1e test of dit nu echt een gezinsauto zou zijn. Nou, dat is het. Dakkoffer op het dak, 2 grote koffers en onze labrador in de kofferruimte en dan nog met 4 personen in de auto op pad. Dat was niet gelukt in de 5-serie sedan uiteraard. Het ging prima, verbruik was naar verwachting tussen de 1 op 11 en 1 op 12 door de koffer, belading en het nodige klimwerk vlak voor de eindbestemming. Ik had wel voor het eerst een soort "range anxiety" want waar de 5-serie met een volle tank stevast tegen de 800 kilometer en bij veel snelweg kilometers zelfs 1000+ kilometer aangaf tot leeg vond de 3-serie +/- 700 kilometer gepast. Allemaal gezeur natuurlijk maar die 10 liter extra in een 5-serie zie je dan toch terug.

Voorafgaand aan deze rit heb ik via Marktplaats een setje z.g.a.n winterbanden met velgen gekocht en gemonteerd.

Naast deze rit van alles bij elkaar +/- 1800 kilometer hebben we in Nederland ook wat kilometers gemaakt. Het voornaamste probleem was dat ik vrij snel na het vullen van de wisservloeistof een melding van minimaal niveau kreeg. Tijdens onderhoud bleek dat het slang op de rechter koplampsproeier is afgebroken. Daardoor loopt het reservoir nauwelijks leeg maar sproei je wel als een malle alles weg wanneer je wel je voorruit wilt reinigen. Komt een nieuw onderdeeltje voor.

Daarnaast had ik nog een paar kleine puntjes waar er een aantal van getackeld zijn maar gezien de tijd een paar nog gedaan moeten worden.

Gedaan:

- Splitters voor verwijderen, sloten voor geen meter aan en wat mij betreft geen aanvulling op de look
- Kleine onderhoudsbeurt (olie + filter)
- Zomerbanden gemonteerd

Nog te doen:

- Lampje deurgreep RA vervangen
- Koplampsproeier R herstellen

Na 5000 kilometer rijden heb ik ook een (nog) beter beeld bij de rijkwaliteit van deze auto en dat is gewoon top. Op bijna geen enkele manier te vergelijken met de E60, het is gewoon een hele andere auto qua rijden. Gelukkig niet minder comfortabel want daar was ik toch nog bang voor. In de E91 zit je meer "ingepakt" terwijl de E60 natuurlijk een zee van ruimte voorin had, maar zeker niet vervelend of oncomfortabel. Het vermogen van deze auto is ook echt verslavend. M'n E60 was al niet sloom, maar dit is echt razend snel. Op papier verschillen beide auto's niet eens zo veel maar de E91 heeft met z'n dubbele turbo's natuurlijk vrijwel direct al z'n vermogen en (een veel hoger) koppel. Desondanks is de auto nooit zenuwachtig en is zelfs mijn vrouw zeer goed te spreken over de rijeigenschappen van de auto, het zicht rondom en het bedieningsgemak. Het verbruik is wel een kanttekening want onze 5-serie was zuiniger. Niet zo gek want de 3-serie weegt hetzelfde alleen heeft deze veel meer vermogen en dat gebruik je natuurlijk ook. Tijdens langere ritten is het verbruik voor zover ik nu kan zien nagenoeg gelijk. Prima zo.

Resume, zeer tevreden met de aanschaf. Het is echt een alleskunner. Van een keurige gezinsbak waar je meer rommel in kunt meenemen dan goed voor je is tot een heerlijke rijdersauto die altijd voldoende vermogen voor je heeft klaarstaan. We zijn echt heel blij met de overstap naar deze 3-serie en hopen er nog lang van te genieten.

APK en klein grut

  • 262.150 km

Pfoe je zou het bijna vergeten, maar ik rij nog steeds vrolijk in de rondte met deze 335i. Mijn vrouw is inmiddels ook helemaal verknocht aan de auto, leuk detail aangezien zij echt helemaal niets met auto’s of autorijden heeft. Gelukkig deel ik die mening m.b.t. het fijne rijden tot op heden.

We hebben in de tussentijd wel wat dingetjes gedaan aan de auto maar allemaal weinig bijzonders. Ik
had wel een uiterst irritante piep/kraak die alleen bij inveren te horen was. Na eindeloos zoeken, op een 4-kolommer en uiteindelijk bij een vrachtwagengarage boven een put het euvel gevonden. Het rubber onder de veer rechts achter bleek doorgesleten en de veer stond dus te wringen in de onderste draagarm. Je verzint het niet. Hiervoor hadden we al, omdat dit relatief simpel, goedkoop en toch al op de lijst op ooit te vervangen stond de stabilisatorstangrubbers links-en rechtsachter en een reactiestang rechtsachter vervangen zonder resultaat. Uiteindelijk was dit rubber van 2 of 3 tientjes de veroorzaker van de irritatie.

Koplampsproeier heb ik zelf in een eerder stadium al vervangen, wanneer weet ik niet eens meer precies. Toch even de voorbumper eraf en dan heb je een best leuke aanblik op een imposant front. Eind vorige maand moest de APK weer uitgevoerd worden. Omdat de auto met enige regelmaat op de brug staat had ik al niets bijzonders verwacht en dat vermoeden werd bevestigd door een belletje een paar uur later met de melding dat de APK uitgevoerd was.

Eind deze maand staat er weer onderhoud gepland aan de auto en dan wil ik ook eindelijk dat ellendige lampje in de deurgreep rechtsachter vervangen. Daarnaast lijkt er wat water te lekken via het waterschild in de deur rechtsvoor, bekend BMW-dingetje, had mijn E60 ook. Daarnaast heb ik een trilling in de auto tussen de 120-130 km/u. Ik denk dat dit uit de banden komt dus ik wil eerst even de winterbanden erop om te kijken of dit een verschil oplevert.

Jammer genoeg is er vorige week iemand tegen mijn geparkeerde auto aangereden. De schade is zoals ik nu kan zien redelijk beperkt, kentekenplaat en houder moeten vervangen worden en er zijn wat clipjes afgebroken van 1 van de “niertjes” in de bumper. Gelukkig wel een schadeformulier ingevuld en volgend jaar (!) een afspraak voor herstel. Zoals ik nu kon zien geen of nauwelijks lakschade omdat de wederpartij precies met haar bumperhoek op de kentekenplaat drukte. Lijkt dus wel mee te vallen allemaal.

Ook erg leuk, deze zomer ook deze BMW een rondje over de Nurburgring getrokken. Ik heb niet de illusie dat ik een rondetijd kan verbeteren, niet alleen vanwege mijn rijkwaliteiten maar voornamelijk doordat ik met een standaard onderstel, normale banden en remmen etc. etc. rond rij. Leuk was het wel. Totaal andere beleving t.o.v. de vorige E60. Met deze auto kun je zeker op acceleratie andere snelle auto’s bijhouden bij het uitkomen van de bochten. Heel gaaf en prachtige foto’s. De auto hield zich zoals verwacht goed het is uiteindelijk ook een performancemodel dus die moet wel tegen een beetje gasgeven kunnen.

Zal in de loop van volgende maand weer een update doen na het onderhoud. De kosten blijven tot nu toe voor mij op 40 euro voor de APK hangen, de overige zaken zijn onder garantie opgelost.

Er warmpjes bijzitten

  • 262.500 km

Nou kleine update tussendoor. Zoals sommige trouwe lezers wellicht nog weten is dat ik in onze vorige BMW de nodige huisvlijt heb laten zien. Te weten, de kinderstoeltjes waren voorzien van stoelverwarming die ik destijds zelf heb ingebouwd. Hele verhaal is nog te lezen in mijn vorige review. De 5-serie had voor stoelverwarming en achter zaten de kinderen er dus ook warmpjes bij. Aan deze BMW ontbrak de verwarming zowel voor als achter. Tot grote ergernis van vrouw en kinderen.

Dus heb ik in mijn oneindige goedheid besloten stoelverwarming in te (laten) bouwen. Omdat het om 4 stoelen gaat -midden van de achterbank krijgt geen verwarmde zitplek- vond ik dat te veel werk om zelf te doen. Om echt stoelen en banken eruit te halen, leder verwijderen, kabels te trekken etc. etc. werd ook mij te veel van het goede. Dit heb ik laten doen via mijn vaste garagist, betekende wel dat het onderhoud aan de auto even iets doorgeschoven is naar 12-12, wel een mooie datum.

De auto is inmiddels retour en uitvoerig getest en goed bevonden. We zitten er allemaal warmpjes bij. Mooie 2 standen schakelaar met lampje om te zien of de verwarming aanstaat. We hebben nog de wens om dit jaar richting Zwitserland/Oostenrijk te gaan om de kerst, net zoals vorig jaar, in de sneeuw door te brengen. De auto is er in ieder geval klaar voor zo. Heerlijk!

Kabeltje, trekje!

  • 263.268 km

Volgens mij heb ik dit al wel eens genoemd maar pak hem beet 12 jaar geleden werkte ik als automonteur, eerst bij Ford later bij een Toyota dealer als (m)anusje van alles. Daar ben ik ooit mee gestopt omdat dealerwerk destijds veel oliefilters los en vastdraaien was en ik draai niet echt gelukkig van werd. Sleutelen vind ik nog steeds leuk. Al merk ik wel dat mijn handigheid -voor zover destijds aanwezig- minder lijkt te worden.

Goed. Afgelopen vrijdag had ik bij mijn vaste garagist geregeld dat we het volgende zouden doen: Klein onderhoud, winterbanden monteren en waterschild in de deur rechtsvoor vervangen. Ik zou ook nog "even" een kabel trekken vanuit mijn achterklep naar de navigatie-unit om de aan vrouwlief al lang beloofde achteruitrijcamera eindelijk aan te sluiten. Lang verhaal kort, niet gelukt.

Ik wist al wel dat het een redelijk drama zou zijn. Zeker bij een station is het enorm Kilo Utrecht Tango om de bekabeling vanaf de achterklep schakelaar (waar de camera bij ingebouwd zit) door de sponning en daarna zeer krokant doorvoerrubber voor de originele bekabeling de frommelen. Maar mensen kinderen, Wat. Een. Ellende. Bekleding loshalen ging voorspoedig. Er zijn 2 clipjes gesneuveld bij demontage. Daar hadden we rekening mee gehouden en die heeft hij gewoon op voorraad, dus geen probleem. Vervolgens heb ik de schakelaar vervangen voor de unit met camera en heb ik een achterlicht verwijderd om de sponning in te kijken. Je kunt de bedrading alleen aan de rechterkant er doorheen krijgen want alleen daar zit een doorvoer rubber de auto in. Maar daar loopt dus ook de bedrading van de verlichting, schakelaar etc. doorheen. Super krap dus. Ik heb een tijdje zitten klooien met de kabel van de camera waar ook nog een gigantische tulpstekker aan zit om 2 dingen te concluderen:

1: Het is vrijwel onmogelijk om een tulpstekker door de sponning te begeleiden, laat staan door het toch al krappe en verouderde doorvoerrubber. Ik denk dat je er niet onderuit komt om de tulpstekker los te knippen, kabel door te voeren en de stekker weer terug te bouwen.
2: Zelfs zonder stekker is het een enorm geklooi om de kabel door de sponning van je achterklep te monteren.

Nadat ik mijn eigen kunsten had vervloekt toch even op AliExpress gekeken. Ik had al wel eens gehoord van een "draadloze" camera en ja hoor. Voor nog geen 9 euro incl. verzenden bieden ze daar een unit aan die je op je camera aansluiten, plus en min pakt van (bijvoorbeeld) je achterlicht, die zit voor de handigheid wel in de achterklep zelf en dan is het alleen een kwestie van de ontvangen bij je radio voorzien van plus en min en gaan met die banaan. Ik heb die dus maar besteld en de boel maar weer dichtgemaakt.

Weer een les wijzer en een illusie armer de dag afgesloten. Er zijn vast en zeker manieren om dit enigszins fatsoenlijk te doen maar ik had echt geen zin of geduld om hier uren mee te kliederen zeker als er een optie is die ik misschien nog wel beter vind. Voordeel is wel dat de trilling die ik voelde in de auto opgelost lijkt te zijn met montage van de winterbanden. Ik weet nog niet zo goed wat ik nu met de zomerset aan moet. De banden wil ik sowieso vervangen en ik vind dit echt ontzettend mooie velgen. Nadeel is wel dat ze door de jaren heen wat stoeprandschade hebben gehad. Daarnaast zijn dit afgedraaide velgen met blanke lak, die dus afbladdert en op diverse plekken lelijke corrosie laat zien. Echt fraai zijn ze dus niet meer. Voor het mooie is het weer afdraaien en spuiten maar dat is echt wel echt prijzig. Ik weet ook niet of ik dat thuis verkocht krijg. Misschien ga ik opzoek naar een mooie set velgen en laat ik daar banden op monteren. Nog even de tijd om daarover na te denken. Belangrijkste is nu in ieder geval gedaan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.