BMW 330i Executive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op 18 februari van dit jaar heb ik mij zelf een verjaardagskado gegeven. Een 330i Executive Clubsport (is een een extra uitgebreid M-Sport II pakket bestaande uit dus het standaard M-Sport II pakket, styling 135M ’18 velgen, verkorte versnellingspook, venturi motor onderplaat, koplampen antraciet en interieurlijsten Alu Cube Silver) Als overige opties zijn nog een afneembare trekhaak alsmede CD frontloader en een CD wisselaar gemonteerd. Tevens is het een shadow line uitvoering.
Na mijn vorige en eerste BMW, een 323i uit 1999, wilde ik niks anders meer als een 6 cilinder BMW. Een 330i was mijn droom. Snel en exclusief. Na een jaar rustig zoeken zag ik hem op de site van De Beier in Heerenveen staan: Een handgeschakelde (6 versnellingen, dus 1 van de laatste generatie E46 330i’s) met M-Sport II pakket en met stof/ alcantara bekleding (heb het niet zo op leer, te koud in de winter, te warm in de zomer) van 2,5 jaar oud en nog geen 100.000 kilomter gelopen. Kortom, voldeed kompleet aan mijn eisen. Na een week nadenken en onderhandelen besloten om de deal te maken. Voorzien van 2 jaar huisselectie garantie en een grote smile op mijn gezicht reed ik het terrein van De Beier af.
Wat zijn mijn ervaringen tot zover: Kan niet anders zeggen als geweldig. Heb het afgelopen half jaar 10.000 km met de auto gereden en heb gelukkig nog geen gebruik hoeven maken van de garantie. 2 weken geleden even een weekendje naar Oostenrijk geweest en heb erg genoten van zowel het rijden in de bergen als op de autobahn. Heb de begrensde top van 250 km/h nog niet kunnen proberen, mijn vriendin vond 180 snel zat en ik eigenlijk ook wel ivm drukte en weersomstandigheden. Dus nog maar een keertje terug (en dan alleen).
Comfort: Door het gemonteerde verlaagde M-onderstel en de 18 inch velgen krijg je erg goed mee waar je over heen rijdt. Ik vind dat prettig maar kan mij voorstellen dat niet iedereen dat vindt.
Prestaties: Enorm! Maar wat wil je met 231 pk, 0-100 in 6,5 seconde en begrensde top van 250 km/h. Alleen koppelsterke diesels zijn soms wat vervelend bij tussenprintjes, maar voor de rest top!
Verbruik: Betreft het verbruik, eigenlijk scoor ik nooit lager als 1 l op 10 km. Bij veel snelweg gebruik, is 1 l op 13 km zelfs haalbaar. In de zesde versnelling draait het 3 liter blok dan net 2500 toeren, lekker rustig dus.
Conclusie: Voor mij is dit gewoon een top auto, het genot (elke rit is een feestje) rechtvaardigen voor mij de relatief hoge gebruikskosten, hoewel die mij eigenlijk nog heel erg mee vallen ook. Voorlopig zou ik niks anders willen.
Update februari 2007 104.500 km
Heb de 330i nu bijna een jaar in bezit en de eerste onderhoudsbeurt (een olieservice beurt in BMW termen) is achter de rug. Kosten: 290 euro bij de officiële dealer (gaat alleen al voor 100 euro aan olie in). Er waren, behoudens het vervangen van de kentekenplaat lampjes geen bijzonderheden. Ik kan er dus weer een jaar tegen aan.
In december heb ik een nieuwe set ’17 lichtmetalen velgen (styling 44) met Michelin Pilot Alpine winterbanden laten monteren. Verschil met de ’18 zomerbanden is nauwelijks waarneembaar, bevalt dus goed. In maart ga ik weer een pitstop maken om te verwisselen naar de zomerbanden. Aangezien elke rit nog steeds een feestje is wil ik voorlopig nog steeds niks anders.
Update februari 2008 129.500 km
2 jaar in bezit, inmiddels bijna 130.000 km op de klok en geen centje pijn. Een inspectie beurt I laten uitvoeren samen met de APK, behoudens het gebruikelijke bij een beurt geen andere zaken aan het licht gekomen. Beurt koste 480 euro bij de officiële dealer. De 330i staat nu op zijn ’17 winterbanden en in maart weer wisselen naar de ’18 zonmerbanden. Inmiddels 2 nieuwe achterbanden op de velgen laten leggen, koste lieve som van 538 euro, maar ja de Michelins Pilot sport bevielen dermate goed dat ik dezelde banden weer wilden hebben en in de maat 255/35 R18 ZR 94Y kosten die nu eenmaal de hoofdprijs.
Update juli 2008 137.500 km
Tja, kom je voor een liter olie bij de dealer, ga je met een andere wagen weer naar huis. Kortom, de 330i ingeruild op een E90 320i. Was niet helemaal de bedoeling, maar dealer deed een voorstel wat ik niet kon weigeren. Maar met de huidige benzine prijzen en na uitgebreide proefrit toch voor een 2 liter 4 cilinder gegaan. We zullen zien hoe het bevalt. Maar terugkijkend, erg veel lol en plezier van de 330i gehad, waarvoor dank BMW!
PROBLEMEN
Van 85.500 km (bij aanschaf) tot 95.500 alleen een litertje olie bijgevuld, verder helemaal niks, geen rammeltje of storing of wat dan ook.
Update september 2006, 98.500 km
Xenon lamp stuk, onder huisselectie door dealer vervangen.
Update december 2006, 102.500 km
2 weken geleden sensor van pdc stuk, onder huisselectie door dealer vervangen.
1e kerstdag een lekke achterband, eerste in 11 jaar.
Update februari 2007, 104.500 km
Een olieservice beurt (met APK) laten uitvoeren bij de officiële dealer. Geen enkel probleem of mankement.
Update februari 2008, 129.500 km
Een inspectie beurt (met APK) laten uitvoeren bij de officiële dealer. Afgelopen jaar helemaal niks gehad en ook bij de beurt kwamen geen mankementen aan het ligt.
Update juli 2008, 137.500 km
Auto gebruikte de laatste tijd wat olie, ca. 1 liter op 6 a 7 duizend km. Nog niet schrikbarend, maar auto inmiddels ingeruild op een E90 320i
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.