BMW 330i (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto in mei 2007 gekocht, omdat ik op dat moment veel problemen had met mijn 5-serie(e39), en van plan was op deze te verkopen. Overigens heb ik die uiteindelijk niet verkocht, ben te verknocht aan deze wagen en hij kent op het moment, ondanks de hoge kilometerstand van 245000, weinig tot géén problemen meer en gaat als nooit tevoren.
De prestaties van de 330i zijn gewoonweg indrukwekkend, zowel acceleratie/trekkracht bij hoge toerentallen als de souplesse onder en midden in het toerenbereik. Hij weet werkelijk niet van ophouden. Dit alles bij een zeer redelijk verbruik, op korte afstanden en stads/file verkeer tussen de 9 en de 10 L./100 km, op lange afstanden met legale snelheden op de autoweg en snelweg zakt dit gemakkelijk naar 7-8 L./100 km.
Het geluid van deze 6-cilinder is werkelijk fantastisch, dit hoor je helaas meer van buiten dan binnen in de auto. Besturing, remmen en onderstel zoals gewend van BMW, direct en sportief, hoewel het onderstel/wegligging van mij nog best wat scherper had gemogen. Op 3-series met M-pakket/onderstel is dit werkelijk formidabel. De zitpositie is mbv stuur -en stoelverstelling zeer goed in te stellen en geeft je een gevoel van algehele controle over de auto.
Ik zal zéér binnenkort fotos toevoegen aan mijn artikel.
PROBLEMEN
- 147.000 km
Kapot mechanisme van electrische raambediening rechter achterportier. Binnen garantie verholpen.
Lichte trillingen in het stuur voelbaar bij snelheden tussen 120-140 km/uur. Ik heb dit probleem in ergere mate óók bij de 5-serie gehad, zowel bij constante sbnelheden als remmend, en pas na het vervangen van banden, remschijven -en blokken en silent-blocks(rubbers) van de bovenste draagarmen van de voorwielophanging zijn deze trillingen volledig verdwenen.
Verder voorlopig helemaal niks.
Update 15 feb 2010:
Wagen houdt zich zeer goed. Nu ruim 2,5 jaar in mijn bezit, 37.000 km verder, en de totale kosten voor onderhoud + reparaties bedragen ongeveer 1.200 €. (minder dan 500 €/jaar). 3 keer electrisch raammechanisme, 1 keer olielekkage, en 1 keer gedeelte van de regelunit voor de airco/verwarming, plus 2 beurten voor olie en filtewsissel. Totaal gemiddeld verbruik over de algelopen 5.000 km: 8,7 L/100 km.
Binnenkort wel toe aan 4 nieuwe banden (nog nooit vervangen sinds de auto in mijn bezit is), maar dat is natuurlijk zeer acceptabel.
Wordt vervolgd.
- 180.000 km
Inmiddels de 180.000 km gehaald, absoluut met weinig problemen! Elke 15.000 km nieuwe olie en filters, verder de laatste 30.000 km alleen nieuwe Bridegestone Potenza's en een lekkende kleppendekselpakking, natuurlijk gelijk vernieuwd toen ik de lekkage opmerkte. Ik blijf verslaafd aan deze heerlijke 6 cilinder....Binnenkort worden de velgen opnieuw gepoedercoat en moet de achterbumper gespoten worden, dan staat'ie er weer als een plaatje bij. Verbruik bij normaal B-weg en snelweggebruik gemmiddeld 8-8,5 L/100 km. Als ik af en toe een stukje echt ga genieten, dat betekent een lekkere weg met bochten en dan af en toe flink doortrekken, dan kun je inderdaad naar de 10-11L/100 km, maar gekker wordt het echt niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.