BMW 330Ci Executive (2001) #5

autoreview

BMW 330Ci Executive (2001)
BMW 330Ci Executive (2001)BMW 330Ci Executive (2001)BMW 330Ci Executive (2001)BMW 330Ci Executive (2001)BMW 330Ci Executive (2001)BMW 330Ci Executive (2001)BMW 330Ci Executive (2001)BMW 330Ci Executive (2001)BMW 330Ci Executive (2001)

Signalement

Uitvoering330Ci Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf279.000 km
KM-stand laatst284.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Start van het avontuur met de 330CI

  • 281.150 km

Beste lezer,

Na een 1,5 maand bezit en zo’n 1900km sturen schrijf ik met veel plezier over mijn recent aangekochte BMW E46 330CI. Interesseert je de (best lang geworden) aanloop naar de aankoop van de E46 niet, maar interesseert de rijervaring van zo’n E46 330CI je wel, skip dan het eerste stuk en begin te lezen vanaf ‘samenstelling E46’ :)

-Hoe de keuze op een E46 330CI is gevallen
Er zijn verschillende aanleidingen geweest waardoor er nu een E46 330CI op de stoep staat (of eigenlijk in de garage), onder te verdelen in drie oorzaken: autoliefhebberij, nu of nooit en nostalgie.
Ten eerste: autoliefhebberij. Ik rij al meer dan vijf jaar een up turbo met 150pk die helemaal aangepast is naar mijn wens. Ik was geenszins op de up uitgekeken, maar ergens in mij zat toch de steeds meer toenemende wens dat ik meer wilde. Mede gevoed door het nu of nooit idee. Als ik nog een snelle ‘onverstandige’ benzineauto wilde hebben dan moest het nu zijn, de toekomst voor snelle brandstofauto’s wordt met het jaar minder rooskleurig én nu kan het financieel en persoonlijk gezien nog goed uit. Ik heb heel veel leuke maar toch ook prima dagelijks bruikbare auto’s proefgereden afgelopen jaar ter vervanging van de up: van giulietta QV, Cooper S tot aan de gedoodverfde favoriet: De Fiesta ST mk8 met sperdifferentieel. Stuk voor stuk leuke auto’s, en de fiesta ST is briljant. Maar het échte speciale ontbrak toch bij mij. Dit maakte het idee van de up verkopen + een sloot spaargeld uitgeven niet heel aantrekkelijk voor mij. Toen bedacht ik mij, wat nou als ik de up aanhoud voor dagelijkse (relatief goedkope maar toch ook superleuke) kilometers en er een oudere auto bij koop die een totaal andere rijervaring biedt dan mijn up. Dan kan ik ook de eis van dagelijks bruikbaar en betrouwbaarheid laten vallen en iets echt speciaals kopen.
Dit leidde tot het volgende wensenlijstje: minimaal 5 cilinders, bij voorkeur een atmosferisch blok, achterwiel of vierwielaandrijving, handgeschakeld, veel karakter/beleving en maximaal 30 jaar oud. Het budget was maximaal 15.000 euro.
Ik heb altijd al een zwak voor de BMW E36 coupe en met name de E46 coupe van voor de facelift gehad, ook het geluid en de power van de 6 in lijn motoren zijn puur genot. Al sinds ik mij kan herinneren reden mijn ouders en andere directe familie allemaal BMW, vanaf de jaren 90 tot eind 2010. Ik heb als baby en kind in verschillende E36’s, een E46 en als laatste in een E39 gezeten. Ook heeft mijn oom 12 jaar lang een E46 coupe gehad, dat vond ik als kleine jongen een zeer indrukwekkende auto met zijn stijlloze deuren en kantelende navigatiesysteem (en dat is ook de auto die je op een van de reviewfoto’s ziet).
Daarom ben ik gelijk het internet opgedoken met als zoekopdracht E36 en E46 M3 handgeschakeld. Die auto’s zijn inmiddels vér boven budget en vielen helaas daardoor gelijk af. De prijzen van E36’s en E46’s met 6 cilinders en handbakken zijn de afgelopen jaren heel erg hard gestegen, en het aanbod van écht goede en mooie exemplaren is inmiddels schaars (ook in Duitsland) of heel erg duur (20.000 euro+). Dit maakt dat wanneer er een goede E36 of E46 op de markt komt deze gelijk verkocht is. Dat heb ik geleerd toen er een zwarte handgeschakelde E46 330CI online kwam met individual rood interieur, 1 dag over nagedacht of ik dat rode wel mooi vond, en toen was hij al verkocht.
En toen kwam daar ineens de in mijn ogen perfecte E46 online. Een handgeschakelde E46 330CI van voor de facelift, volledig M tech 2 uitgevoerd en als klap op de vuurpijl voorzien van alle fabrieksopties en modificaties die ik er zelf aan had willen doen. De historie zag er goed uit en de vorige eigenaar heeft afgelopen jaren de meeste ‘typische’ E46 kwalen verholpen + veel meer groot onderhoud uitgevoerd. Ook was de specificatie voor mij perfect: titan zilver (dan zie je de prachtige lijnen van de E46 coupe zo mooi) en zwart lederen interieur. Ook heeft de auto álle fabrieksopties. Na een zeer geslaagde proefrit nog wat onderhandeld en een week later kon ik hem ophalen!

-Samenstelling van de E46
Voor een auto uit 2001 vind ik de opties die erop zitten zeer gaaf. De E46 heeft naar mijn weten iedere optie die er destijds te bestellen was, te weten: volledig M tech 2 pakket interieur en exterieur (mooiere M bumpers, M sport interieur en beter onderstel), xenon verlichting, glasdak, Harman kardon, navigatie met telefoonvoorbereiding, elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugenfunctie, automatische ruitenwissers, automatisch zonnescherm, en nog veel meer.

-De motor, bak en koppeling
Deze 330CI is voorzien van een M54B30 motor (3.0 atmosferische zescilinder in lijn met dubbele vanos). Dit resulteert in een vermogen van 231pk en 300nm koppel. Dankzij de dubbele vanos heb je bij lage toeren lekker veel koppel en boven de 3500 toeren een merkbare (en verslavende) extra slag aan vermogen tot aan de begrenzer. Ook loopt een zes in lijn geheel trilling arm, in tegenstelling tot de 3 cilinder in de up ? Het atmosferisch karakter en de lineaire vermogensopbouw van de motor is puur genieten en erg verslavend bij snel rijden. Bij rustig rijden valt de souplesse van de motor op, de auto trekt vanaf bijna stationair toerental al mooi. Wat het feest afmaakt is het fantastische motorgeluid van de zes in lijn wat wordt versterkt door de RVS uitlaat van Schmiedmann met race katalysatoren en spaghetti uitlaatspruitstuk. De motor zit gekoppeld aan een handgeschakelde 5 versnellingsbak met enkelmassa vliegwiel en BMW M5 E34 koppeling. Dit maakt dat de auto heel snel in toeren kan dalen en stijgen en voor een zeer mechanisch gevoel zorgt bij het schakelen en koppelen, puur genot en in niets te vergelijken met de up! Deze mods maken wel dat de koppeling vol gevoel maar aan de zware kant is. Ook moet je snel op en terugschakelen, anders zakt het toerental al snel. Ik vind dit leuk, maar ik kan me voorstellen dat dit in een dagelijkse auto too much is.

-Onderstel/rijgedrag
Het onderstel van De BMW is niet meer standaard. Hij is voorzien van een Billstein B12 kit (Billstein sport schokdempers en Eibach verlagingsveren) en Polyurethaan ophangingsrubbers. Dit maakt dat de auto heerlijk op de weg licht en nog beter stuurt dan met het standaard M tech 2 onderstel. Een klacht bij een standaard onderstel van een E46 is dat de auto net wat te soft is bij sportief gebruik, daar is met deze setup geen sprake meer van. Wel is de auto wat stugger dan standaard, maar gezien de voordelen in wegligging en stuurgevoel geen enkel probleem. Komende vanuit de voorwiel aangedreven up is achterwielaandrijving geheel nieuw voor mij en ook een van de belangrijkste aanschafredenen. Ik moet de komende tijd de auto nog goed leren kennen wat hij op de grens doet, voor nu is het al genieten. De auto is heel neutraal en vertelt via het stuur precies wat hij doet, hij zal nooit zomaar uitbreken. Ook zitten er Michelin pilot sport 4 banden op die voor veel grip zorgen. Zet je de tractie en stabiliteitscontrole uit dan wil de auto best even dansen op de achterwielen bij vol gas in de bochten. Met deze systemen ingeschakeld grijpt de auto al heel snel in bij dreigend overstuur en onderstuur, daardoor is de auto niet gevaarlijk of onvoorspelbaar. Een van de sterke en leukste eigenschappen van de up is het lage gewicht van 900kg met veel vermogen. De E46 weegt met 1500kg een heel stuk meer, en natuurlijk merk je dat. Naarmate je met de auto onderweg bent krimpt de auto om je heen, en hij voelt zeker niet aan als een zware auto van 1500kg. Hij moet zich in de bochten wat meer zetten dan de vederlichte up, maar heeft na dat ‘zet moment’ enorm veel grip en stuurt heerlijk. Ik overweeg in de toekomst het open differentieel te vervangen voor een sperdifferentieel, dit zal ervoor zorgen dat de auto zich makkelijker zet in de bochten en natuurlijker zal aanvoelen en ook leuker drift, dat laatste is met een open differentieel bijna niet mogelijk. Niet nodig maar wel leuk ; )

-Praktische zaken
Een BMW E46 coupé is vanbinnen een zeer ruime auto, het stuur en de stoelen kunnen zo versteld worden dat bijna iedereen van bijna iedere lengte een perfecte zitpositie kan vinden in de auto. Bovendien is de zitpositie lekker laag wat bijdraagt aan het sportieve gevoel van de auto. Ook kun je uitstekend met 4 man in de auto zitten, de hoofdruimte achterin is dan wel beperkt. De kofferbakruimte is ook vrij fors, ik schat wel 3x zo ruim als die van de up. Ik gebruik de auto als plezierauto en zal weinig gebruik maken van de praktische kant, al is het altijd handig om te hebben. Het valt overigens op hoe mooi de E46 oud is geworden. De meeste (niet) autoliefhebbers schatten de BMW rond de 10 jaar oud. Gewoon een leuk kleinigheidje

-Wat waren vorige eigenaren kwijt aan de BMW qua onderhoud
De BMW is van juni 2001 en heeft 280.000 km gedraaid. Dan krijg je uiteraard te maken met onderhoudszaken. De E46 is een beresterke auto die heel veel kilometers aankan indien juist onderhouden en bijgehouden. De auto is altijd in liefhebbershanden geweest en dat is terug te zien. Ik heb een flink gevulde map bij de auto met álle documentatie van het gedane onderhoud en upgrades van juni 2001 tot augustus 2022(!). Bijna alle typische E46 kwalen zijn in het (recente) verleden al een keer aangepakt, te weten: versterkt subframe, wielkasten weer netjes gemaakt, vanos gereviseerd, versnellingsbak gereviseerd, remleidingen vervangen voor RVS exemplaren, nieuwe motorsteunen en nog veel meer. Tel je de bedragen van al deze facturen op dan wordt je niet blij, het resultaat is wel een auto die extreem strak is voor de leeftijd en subliem rijdt! Overigens is de auto op kenteken een 325CI. In 2018 is de 3.0 erin gekomen. Dit is een plug and play conversie, voor zover dat zo eenvoudig gaat ;)

-Wat ben ik er zelf aan kwijt?
Onderhoud:
Ik ben een zeurpiet en wil de auto helemaal tot in de puntjes netjes hebben voor zover hij dat nog niet was. Ik heb zelf als allereerste na aankoop de auto bij een BMW-specialist op de brug gehad, hierbij zijn gelukkig geen lijken uit de kast gevallen. De auto heeft zo goed als geen roest (alleen een blaasje op de kofferbak), geen schade gehad, de motor, bak en het differentieel zijn kurkdroog en technisch is hij zeer gezond verklaard. Ik heb de spoorstangen laten vervangen (want deze waren niet netjes en wat verbogen) en ik heb de auto laten uitlijnen. Daarnaast heb ik preventief het koelsysteem laten aanpakken, de koelwaterslangen zijn allemaal vervangen samen met de waterpomp en thermostaat( Na een snelle rit liep de KVS temperatuur kortstondig wat terug en de koelslangen waren zichtbaar minder aan het worden). Ook wil ik de auto t.z.t. laten polijsten. Het is geen wasstraat auto maar er zitten genoeg swirls in de lak, al is dat bijna niet te zien bij een zilveren auto. In augustus moet de auto pas weer een beurt en apk hebben, en twee nieuwe achterbanden.
Op het moment heb ik ook het stuur weggebracht om opnieuw te laten bekleden in M3 stijl, dus nappa leer met M stiksels. Het zit hem in de details.

Benzine en belasting:
Dat de auto geen zuinigheidswonder is had ik verwacht, maar het valt me stiekem best mee. Rij je rustig 110 op de rechterbaan dan lukt 8-8,5L/100km zeker. Sinds ik hem heb is het gemiddeld verbruik 11,3L/100km. Dat zijn bijna alleen maar lange plezierritten. Bij een rondje keihard stampen ligt het verbruik op zo’n 16L/100km. Dat lijkt veel, maar een giulietta QV verbruikt bij dat zelfde rondje stampen ook rond de 16L/100km en dat is maar een viercilinder.
De wegenbelasting is 217 euro per kwartaal en ik betaal 70 euro per maand voor een WA+ verzekering met aanschafwaarde dekking van 3 jaar.

Olie:
De auto is me verkocht met de garantie geen olie te verbruiken. Nou is dat bij een M54 motor vrij zeldzaam, maar de claim lijkt te kloppen. Na iets minder dan 2000km zelf gereden te hebben en 5000km sinds de laatste olieverversing staat het pijl nog op maximum. Een fijne meevaller!

-Afronding
Al met al ben ik enorm blij met de auto en voelt iedere rit echt als een feest. Mijn doel om wat speciaals te hebben is meer dan gehaald. Ook lijken de up en de E46 in niets op elkaar, ze hebben beiden zo hun sterke kanten. Dat maakt het een leuk duo om te hebben! Mocht je nieuwsgierig zijn naar tussentijdse updates, de auto’s zijn te volgen op instagram onder de naam @up_tsi_and_330ci.

-Kleine edit, het geluid van de 330!

Zo klinkt de 330 trouwens met Schmiedmann spaghetti spruitstuk en race katalysatoren, en Eisenmann sound rohr pijp!

https://youtube.com/shorts/S20lIgB-Xhw?feature=share

https://youtube.com/shorts/vnN_Ew0-Jh8?feature=share

Tot de volgende!

Sperdifferentieel en andere dingetjes

  • 284.000 km

Een paar maanden verder, tijd voor een update m.b.t. project E46!

- PG Torsen sper differentieel

Om maar meteen met de belangrijkste deur in huis te vallen, de 330 is inmiddels voorzien van een PG Torsen sperdifferentieel! Het was niet goedkoop maar wat ben ik blij de keuze gemaakt te hebben. Met rustig rijden merk je helemaal niets van de upgrade, maar met de tractie controle in sport wil de auto net even fijner de achterkant ietsjes dwars zetten bij het verlaten van de rotonde onder vollast. Gaan de tractie controle en alle andere hulpsystemen uit (en dan is alles ook écht uit) dan is de auto ineens zeer beheersbaar te driften, ik hoef niemand uit te leggen dat dat fantastisch leuk rijden is, zeker in het nat. Rij je gewoon sportief dan voel je de aandrijfkrachten veel voorspelbaarder via de achterkant communiceren met jou als bestuurder. In combinatie met de pilot sport banden heeft de auto veel grip, maar als die eenmaal zoek begint te raken dan voel je dit goed aankomen, de auto is niet listig of onvoorspelbaar. Dat komt natuurlijk ook deels door het atmosferisch karakter van de motor t.o.v. ineens veel koppel bij turbo motoren. Ik geniet er erg van. Ook is de auto voor 2023 begrippen nog steeds best wel snel. 2 vrienden van mij hebben allebei een Mini Cooper JCW met 231pk en 320nm op zo'n 1300kg, i.c.m. een automaat. De BMW heeft ook 230pk, 300nm (bij een veel hoger toerental) op 1500kg. Ondanks dat loopt de BMW uit op de JCW's in de sprint. Ik vermoed dat dankzij het spaghetti spruitstuk i.c.m. de sport katalysatoren de 330 misschien wel tegen de 250pk aanzit, maar dat blijft slechts een schatting.

-Schakelmechanisme vernieuwd

Na een ontmoeting met een andere E46 coupe met slechts 130.000km gelopen viel op dat mijn E46 wel wat speling heeft in de slag van de pook en daardoor wat lomp schakelde. Dit is opgelost door het schakelmechanisme te vernieuwen bij mijn BMW specialist. Dit was niet goedkoop (bijna 400 euro, waarvan 275 euro aan meteriaal, origineel BMW) maar de auto schakelt ineens mega strak weer, echt fijn en zeer merkbaar!

- Stuur herbekleed in M3 stijl

Dit is iets wat ik gewoon erg mooi vond om te doen, oordeel vooral zelf (scroll door de foto's van de review heen)

-Onderhoud en APK

Afgelopen augustus was de BMW toe aan zijn jaarlijkse apk i.c.m. klein onderhoud dit keer(5w40 olie +filter). Ondanks de volledig bekende historie en goede staat van onderhoud blijft de apk van een 23 jaar oud ding spannend. Helaas ging zo'n 3 weken voor de apk weer opnieuw het airbag lampje branden, na het wissen met mijn OBD scanner bleef de code een paar dagen weg, maar kwam uiteindelijk toch weer terug. Na diagnose blijkt de stuurairbag de boosdoener, die wordt binnenkort vervangen. Verder zijn er ook 2 nieuwe pilot sport 4 banden achter gemonteerd, die waren helemaal op bij de apk (goh, hoe zou dat nou kunnen ;) ) Verder geen op of aanmerkingen en daar ben ik natuurlijk best blij mee.

- En zijn er nog dingen kapot gegaan?

Het is en het blijft een oude BMW met 284K gelopen, volgens de verhalen zou er elke week dus iets stuk moeten gaan. Buiten het airbag lampje (stuurairbag, wordt binnenkort vervangen) doet het bestuurdersdeurslot wat eigenwijs. Soms gaat hij wel/niet mee open of dicht met de rest van de deuren op de centrale vergrendeling. Irritant, maar natuurlijk geen groot issue. Ook rammelt de achterbank vergrendeling soms, even een keer de bank omhoog en omlaag en het is weer een tijdje weg. Verder is de auto volledig betrouwbaar gebleken afgelopen 6 maanden, daar ben ik erg blij mee!

- Toekomstige plannen

Op korte termijn blijf ik gewoon lekker rijden en de boel bijhouden, de auto is op dit moment af. Als de auto van de winter stilstaat wil ik de hemelbekleding opnieuw laten doen, bij de A stijlen is hij wat gezakt, niet mooi. Verder is de bmw (en de up) nog altijd op instagram te vinden @up_tsi_and_330ci

Tot de volgende update!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.