BMW 330Ci Cabrio Executive (2001)

autoreview

BMW 3-serie Cabrio
BMW 3-serie CabrioBMW 3-serie CabrioBMW 3-serie CabrioBMW 3-serie CabrioBMW 3-serie Cabrio

Signalement

Uitvoering330Ci Cabrio Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf253.000 km
KM-stand laatst258.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grijns van oor tot oor

  • 253.000 km

Intro:
Ik was eigenlijk op zoek naar een vervanger voor mijn Mazda 6 op benzine. Na zoveel jaar wil je iets anders en ik ben een BMW fan. Wegens het aantal km 's dat ik rij dacht ik aan een BMW F10 520d van 2016 waar de kettingproblemen hopelijk niet meer zijn maar ook een Mercedes E diesel van 2013-2016 kon het worden. Op de een of manier kwam ik op de gedachte om gewoon te gaan voor een dikke snelle jongensdroom. Ik hou van retro en verzamel ook computers van vroeger. Die hobby is compleet nu.
Een BMW E30 325i cabrio uit 1988-1992 is mijn absolute droomauto. Deze prefereer ik ook boven de M3. Van alle auto 's ter wereld, boven moderne Lambo 's, Rolls, etc. zou ik de e30 325 cabrio kiezen als ik het geld had. Nr. 2 is de BMW 6 serie uit 1983-1987. Maar deze zijn dus echt zeldzaam en duur. Een goed gereviseerde 325i cabrio uit 1989 begint vanaf 15000 euro en ik heb ze al voor 40000 euro gezien. Ik hou van de jaren 80. Maar auto 's zijn andere koek dan oude computers. Toen ik in de jaren als twintiger in de jaren '90 een gebruikte BMW e36 coupé reed en daarna de e46 uitkwam was de coupé en cabrio van dit nieuwe model met de 3 liter 6-cilinder de absolute jongensdroom. Onbereikbaar ook natuurlijk. Dus dacht ik nu waarom niet? Gewoon een auto erbij i.p.v. een andere. Ik kan ze nu kopen. Tussen de 5000 en 10000 euro zijn ze. De BMW F10 5-serie sedan die ik de laatste mooie BMW vind moest maar wachten. Het werd dus een 330Ci Cabrio. 2001 met 253000 km. Volgens de RDW ben ik de 3e eigenaar. 5000 euro aanschaf. Tja, het is herfst he. Met softtop ook want de hardtops vind ik niet zo stoer uitzien. De Mazda houd ik gewoon voor de lange afstanden en de BMW gebruik ik dan incidenteel.
Comfort:
Comfort vind ik niet zo heel erg belangrijk bij deze auto. Toch is de vering onverwachts goed. Bijna net zo comfortabel als de Mazda die best stug is. Zie mijn andere reviews.
De auto is voorzien van allerlei luxe en leer. Noem maar op.Tijdens het verzekeren zag ik dat de catalogusprijs 62000 euro was in 2001. Tel daarbij de opties en je hebt even over 150000 gulden toen.
Het schakelen en koppelen is niet zo denderend. Niet zo goed als de Mazda van 2008. Deels door ouderdom, het is geen nieuwe auto he en deels door producteigenschap. Schakelenwegen zijn lang en houterig. Koppeling zwaar en grijpt zeer hoog aan. De e36 coupé uit 1992 die ik 27 jaar geleden was in dat opzicht perfect. 100 K mee gereden toen en op 250 K schakelde en koppelde hij perfect terwijl ik hem jaren zwaar had mishandeld als jongeman. Die was zelfs nog beter dan de Mazda. Ik begrijp de filosofie van BMW dan ook niet goed. Waarom iets slechter maken wat perfect is? Een groot vraagteken.
De auto rijd recht op de snelweg. Totaal niet zoeken of zo. Ook superstabiel op hoge snelheid. Ondanks het hoge gewicht indrukwekkend door de bochten.
Wind wordt luider met het stijgen van de snelheid. Boven de 100 is het met gesloten kap niet heel comfortabel meer voor lange afstanden. Voor korte afstanden is het geen ramp. Met kap open kan je op korte afstanden gerust 120 rijden.
Prestaties:
230 pk, 0-100 6,9 seconde, 247 km/h. Wat wil je nog meer. Ik heb hem een keer naar 200 gejaagd maar wat een beest. De snelste auto die ik ooit heb gehad. Hij versnelt op hoge snelheid of er geen weerstand is. Boven de 120 naar 200 is het of je accelereert van 50 naar 100. Verbazend gewoon. De topsnelheid hoef ik niet te proberen. Is niet zo belangrijk nu. Het relaxed toeren op zich is het doel.
Verbruik:
Gelukkig moet ik er niet elke dag mee rijden want dat is niet economisch. Op de snelweg bij constant 100 rijd hij iets van 1:13. Maar ik rij in de stad en B-wegen, liefst open dan komt hij gemiddeld 1:8.

De auto heeft een heel hoge kmstand maar dat is eigenlijk gunstig. 250 000 km. De ervaring bij BMW is dat heel veel onderdelen dan al kapot zijn gegaan en vervangen. Dus als nieuw. Met deze kennis en met het feit dat ik niet veel ga rijden hoop ik niet zo veel kosten te maken. Slechts details zal ik aanpakken. Het oude beestje hoeft niet perfect te zijn. Ik zag al dat de paravan verrot was. Ik naar de grote plaatselijke sloop met tientallen e46's. Maar blijkbaar had BMW toen slechte materialen gebruikt. Ze waren allemaal verrot. Andere merken hebben dat niet zo snel. Dus maar een nieuwe besteld.
De af fabriek radio met cassette en navigatie is ook een minpunt. Ik kan slechts radio luisteren en cassettes heb ik niet meer en wil ik niet. Had hij maar een aux-ingang dan was ik tevreden. Helaas moet je allerlei toeren uithalen voor een aux en vervangende radio inbouwen is ook lastig. Past niet, gaat niet met navigatie, gaat niet met Harman Kardon. Wat een gedoe. Komt wel een keer goed maar wat liep BMW toen achter zeg. Gelukkig is muziek niet echt een noodzaak in een zescilinder cabrio want standaard heb je al een leuk deuntje..
De softtop wordt wel snel vies heb ik gemerkt. Ik heb geen carport of garage dus niet parkeren onder de boom met poepende vogels.
Rijbeleving en toekomst:
Ik heb de auto voor mij zelf omdat ik hem mooi vind, omdat het een jeugddroom is en omdat het rijden en open rijden met een dikke zescilinder zo prachtig is. Ik heb het niet om indruk te maken op een ander. Geen behoefte aan ook. Het werkt ook niet. Hij is niet bijzonder genoeg. Het is niet echt een dikke dure jonge auto of een dikke dure klassieker. Vaak een sedan of coupé. Een 318i of 323i. Dus ik wordt niet echt vaak aangezien als 'The Man' denk ik. Maar de 330 en dan vooral de coupé en nog meer de cabrio is toch een verhaal apart. Weinigen hebben deze uitvoering want voor de jongeren te zeldzaam, te duur en te duur om te houden en te rijden. Ik ben als 47-jarige retroliefhebber een vreemde eend in de bijt.
Het rijden is een feest. Niet omdat hij zo supergoed is maar gewoon het totaalplaatje. Het openrijden, de softtop, de diepdonkerbruine onheilspellende tonen van de zescilinder met de kap open. Bij de eerste rit al had ik een grijs van oor tot oor. Ik voel mij iedere keer weer 23! Het houdt niet op.

Verkocht

  • 258.000 km

De boomrijke straat waar ik moet parkeren is heel vervelend icm de softtop. Als ik de auto gewassen had lagen er dezelfde dag weer vele bladeren, vogelpoep en boomhars op de softkap. Kon ik het weeer wassen! Echt elk pluisje bleef er op plakken. Het gaf mij geen fijn gevoel. Dit was de hoofdreden van verkoop.
Ik had er nochtans veel geinvesteerd. De carterpanpakking (waarvoor de motor gelicht moest worden, goed zo BMW ingenieurs...), oliefilterpakking, radiateur, expansievat, waterpomp, wiellager, emblemen, leren bekleding gerenoveerd, bekerhouder ipv antieke telefoonhouder. Hoort er bij na 20 jaar. Dit kostte alles bij elkaar ongeveer 1300 euro. Maar het mooie is dat ik er geen verlies op heb gemaakt. Duurder verkocht dan de aankoop. T.z.t. ga ik op zoek naar een BMW met metalen klapdak. Hopelijk de E93 335i of anders de 325/330.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.