BMW 330Ci Cabrio Executive (2001)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 330Ci Cabrio Executive |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2001 |
| Jaar van aanschaf | 2020 |
| KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
| KM-stand laatst | 180.000 km |
Het cabriogevoel en de 330iC
- 180.000 km
Op een dag doe je eens gek en koop je een 330iC uit 2001 met maar 180.000 km op de teller. Niet als tweede of derde auto, maar als eerste en enige auto. Hij ziet er mooi uit, hoewel uit 2001 is het geen roestbak, met als extra een hard cabriodak erbij. Wij gebruikten deze in de winter om het even iets aangenamer te hebben, dan met het stoffen dak.
Het was een impulsaankoop, maar een die goed uitpakte. Onze kinderen zijn de deur uit, dus ruimte hadden we niet nodig. En die ruimte is er niet. Achterin namelijk, zijn twee stoeltjes aanwezig, waar je met goed fatsoen niemand op kwijt kan voor langer dan een rit van tien minuten. (Terwijl je dat weet, doe je het toch wel vaker dan je denkt.)
De motor is een 233 pk zes cilinder. Hij lust een slok: 1 op 10 is net haalbaar, op de snelweg 1 op 12, in de stad 1 op 8. Maar wat een motor. Als je vlot met het verkeer meerijdt, maak je nooit meer toeren dan 2.500, eerder tussen 1.200 en 1.800 toeren. En het is een zware auto met al die verstevigingen die er inzitten, omdat het dak mist.
De betrouwbaarheid was niet om over naar huis te schrijven. Er zat vuiligheid in de tanks die ook in het brandstofsysteem terecht kwam, daardoor ging de motor in noodloop of iets dergelijks waardoor hij nog maar de helft van het vermogen leverde. Wij werden dan met gemak eruit gereden door auto's met veel minder pk.
We hebben veel aan de auto moeten laten doen. Het is zoveel dat het niet meer op te sommen valt, maar het was bij elkaar toch nog het lieve sommetje van €9.000, meer dan de auto had gekost. Een paar keer hebben de mannen van BMW ons gematst en de reparatie voor €1.200 uitgevoerd, terwijl het wel €2.000 moet zijn geweest. Hobbyproject, zeiden ze.
Op een lange vakantiereis richting Arles, Frankrijk, mijn vrouw reed, we reden op de snelweg met pakweg 110 km/u. Plotseling sloeg de ABS-functie aan en remde hij automatisch heel heftig op een wiel. Dat duurde minder dan een seconde en het was doodeng. We zijn toen meteen gestopt en hebben even gewacht. Toen we de motor weer startten, ging het waarschuwingslampje van de ABS branden. We zijn verder gereden met dit waarschuwingslampje.. Na honderd kilometer zijn we weer een keer gestopt en toen we weer verder gingen, brandde dat lampje niet meer. Heel vreemd. Bij een volgende periodieke controle van de auto in de garage werden wel de ABS-sensoren vervangen. Die waren kapot.
Voor de rest een heerlijke auto om in te rijden. Stabiel op de weg, een wegligging als een BMW betaamt. Dwarsrichels werden redelijk goed doorgegeven. De auto is verlaagd vanaf de fabriek en dat heeft een stuk stuggere vering tot gevolg. Redelijk vlot, scherp sturend, de automaat was oud en soms wat langzaam om te schakelen. Een heerlijke auto vonden wij het allebei.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Roadtrip dwars door Spanje met een BMW E46 - Reportage

Spiegel - BMW 318i Cabrio (2000)

'Vooral Aziatische auto's blijven lang bij dezelfde eigenaar'

Hyundai en GM profiteren van lagere heffingen Zuid-Koreaanse auto's




Lezersreacties (0)
Reageren