AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie Cabrio
6

autoreview

BMW 330Ci Cabrio Executive (2001)

tis
  • tis
  • Review
30 november 2020 om 02:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering330Ci Cabrio Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf253.000 km
KM-stand laatst253.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grijns van oor tot oor

  • 253.000 km
  • 30 november 2020

Intro:
Ik was eigenlijk op zoek naar een vervanger voor mijn Mazda 6 op benzine. Na zoveel jaar wil je iets anders en ik ben een BMW fan. Wegens het aantal km 's dat ik rij dacht ik aan een BMW F10 520d van 2016 waar de kettingproblemen hopelijk niet meer zijn maar ook een Mercedes E diesel van 2013-2016 kon het worden. Op de een of manier kwam ik op de gedachte om gewoon te gaan voor een dikke snelle jongensdroom. Ik hou van retro en verzamel ook computers van vroeger. Die hobby is compleet nu.
Een BMW E30 325i cabrio uit 1988-1992 is mijn absolute droomauto. Deze prefereer ik ook boven de M3. Van alle auto 's ter wereld, boven moderne Lambo 's, Rolls, etc. zou ik de e30 325 cabrio kiezen als ik het geld had. Nr. 2 is de BMW 6 serie uit 1983-1987. Maar deze zijn dus echt zeldzaam en duur. Een goed gereviseerde 325i cabrio uit 1989 begint vanaf 15000 euro en ik heb ze al voor 40000 euro gezien. Ik hou van de jaren 80. Maar auto 's zijn andere koek dan oude computers. Toen ik in de jaren als twintiger in de jaren '90 een gebruikte BMW e36 coupé reed en daarna de e46 uitkwam was de coupé en cabrio van dit nieuwe model met de 3 liter 6-cilinder de absolute jongensdroom. Onbereikbaar ook natuurlijk. Dus dacht ik nu waarom niet? Gewoon een auto erbij i.p.v. een andere. Ik kan ze nu kopen. Tussen de 5000 en 10000 euro zijn ze. De BMW F10 5-serie sedan die ik de laatste mooie BMW vind moest maar wachten. Het werd dus een 330Ci Cabrio. 2001 met 253000 km. Volgens de RDW ben ik de 3e eigenaar. 5000 euro aanschaf. Tja, het is herfst he. Met softtop ook want de hardtops vind ik niet zo stoer uitzien. De Mazda houd ik gewoon voor de lange afstanden en de BMW gebruik ik dan incidenteel.
Comfort:
Comfort vind ik niet zo heel erg belangrijk bij deze auto. Toch is de vering onverwachts goed. Bijna net zo comfortabel als de Mazda die best stug is. Zie mijn andere reviews.
De auto is voorzien van allerlei luxe en leer. Noem maar op.Tijdens het verzekeren zag ik dat de catalogusprijs 62000 euro was in 2001. Tel daarbij de opties en je hebt even over 150000 gulden toen.
Het schakelen en koppelen is niet zo denderend. Niet zo goed als de Mazda van 2008. Deels door ouderdom, het is geen nieuwe auto he en deels door producteigenschap. Schakelenwegen zijn lang en houterig. Koppeling zwaar en grijpt zeer hoog aan. De e36 coupé uit 1992 die ik 27 jaar geleden was in dat opzicht perfect. 100 K mee gereden toen en op 250 K schakelde en koppelde hij perfect terwijl ik hem jaren zwaar had mishandeld als jongeman. Die was zelfs nog beter dan de Mazda. Ik begrijp de filosofie van BMW dan ook niet goed. Waarom iets slechter maken wat perfect is? Een groot vraagteken.
De auto rijd recht op de snelweg. Totaal niet zoeken of zo. Ook superstabiel op hoge snelheid. Ondanks het hoge gewicht indrukwekkend door de bochten.
Wind wordt luider met het stijgen van de snelheid. Boven de 100 is het met gesloten kap niet heel comfortabel meer voor lange afstanden. Voor korte afstanden is het geen ramp. Met kap open kan je op korte afstanden gerust 120 rijden.
Prestaties:
230 pk, 0-100 6,9 seconde, 247 km/h. Wat wil je nog meer. Ik heb hem een keer naar 200 gejaagd maar wat een beest. De snelste auto die ik ooit heb gehad. Hij versnelt op hoge snelheid of er geen weerstand is. Boven de 120 naar 200 is het of je accelereert van 50 naar 100. Verbazend gewoon. De topsnelheid hoef ik niet te proberen. Is niet zo belangrijk nu. Het relaxed toeren op zich is het doel.
Verbruik:
Gelukkig moet ik er niet elke dag mee rijden want dat is niet economisch. Op de snelweg bij constant 100 rijd hij iets van 1:13. Maar ik rij in de stad en B-wegen, liefst open dan komt hij gemiddeld 1:8.
Kosten en betrouwbaarheid:
Ik heb er nou nog niet veel mee gereden en dat ga ik ook niet doen. Misschien 2000 km per jaar. De verzekering valt mee omdat hij 20 jaar oud is (en ik ook oud). All risk met pechhulp binnen en buitenland 55 euro. Pechhulp bij de verzekeringomdat ik de ANWB had opgezegd toen ik jaren eerder de Mazda kocht. Want met een Japanner heb je geen ANWB nodig.
De regering is natuurlijk weer de pestkop met een vervelende dure wegenbelasting van 80 euro per maand.
De auto heeft een heel hoge kmstand maar dat is eigenlijk gunstig. 250 000 km. De ervaring bij BMW is dat heel veel onderdelen dan al kapot zijn gegaan en vervangen. Dus als nieuw. Met deze kennis en met het feit dat ik niet veel ga rijden hoop ik niet zo veel kosten te maken. Slechts details zal ik aanpakken. Het oude beestje hoeft niet perfect te zijn. Ik zag al dat de paravan verrot was. Ik naar de grote plaatselijke sloop met tientallen e46's. Maar blijkbaar had BMW toen slechte materialen gebruikt. Ze waren allemaal verrot. Andere merken hebben dat niet zo snel. Dus maar een nieuwe besteld.
De af fabriek radio met cassette en navigatie is ook een minpunt. Ik kan slechts radio luisteren en cassettes heb ik niet meer en wil ik niet. Had hij maar een aux-ingang dan was ik tevreden. Helaas moet je allerlei toeren uithalen voor een aux en vervangende radio inbouwen is ook lastig. Past niet, gaat niet met navigatie, gaat niet met Harman Kardon. Wat een gedoe. Komt wel een keer goed maar wat liep BMW toen achter zeg. Gelukkig is muziek niet echt een noodzaak in een zescilinder cabrio want standaard heb je al een leuk deuntje..
De softtop wordt wel snel vies heb ik gemerkt. Ik heb geen carport of garage dus niet parkeren onder de boom met poepende vogels.
Rijbeleving en toekomst:
Ik heb de auto voor mij zelf omdat ik hem mooi vind, omdat het een jeugddroom is en omdat het rijden en open rijden met een dikke zescilinder zo prachtig is. Ik heb het niet om indruk te maken op een ander. Geen behoefte aan ook. Het werkt ook niet. Hij is niet bijzonder genoeg. Het is niet echt een dikke dure jonge auto of een dikke dure klassieke auto. Nog niet... Wie rijden er in een e46? Momenteel rijden vooral ex MBO-jongeren met nu een baan en eerste betaalbare auto/BMW en HBO-studenten. Natuurlijk ontbreken de niet oneerbiedig gezegd praktisch opgeleide jongeren niet. Vaak een sedan of coupé. Een 318i of 323i. Dus ik wordt niet echt vaak aangezien als 'The Man' denk ik. Maar de 330 en dan vooral de coupé en nog meer de cabrio is toch een verhaal apart. Weinigen hebben deze uitvoering want voor de jongeren te zeldzaam, te duur en te duur om te houden en te rijden. Ik ben als 47-jarige retroliefhebber een vreemde eend in de bijt.
Het rijden is een feest. Niet omdat hij zo supergoed is maar gewoon het totaalplaatje. Het openrijden, de softtop, de diepdonkerbruine onheilspellende tonen van de zescilinder met de kap open. Bij de eerste rit al had ik een grijs van oor tot oor. Ik voel mij iedere keer weer 23! Het houdt niet op. Ik zie de jongeren wel kwijlend opkijken als ik voorbijrij.
Mijn vrouw had eerst bedenkingen want ik vertelde pas van de aankoop toen de auto op de parkeerplaats stond maar toen ze er in ging rijden zei ze dat het een goede beslissing was. Ze hoefde ook niet te wennen want de BMW schakelt en koppelt net zo als haar gare Volkswagentje. Ik moest in het begin echt wennen en zij helemaal niet. Mijn zoon vroeg of hij er mee mocht rijden (natuurlijk niet) terwijl hij nog aan het lessen is. Mijn dochter bracht ik met cap down naar school en ze vond het supercool en zwaaide mij uitbundiger uit als ooit.
Ik wil de auto eigenlijk voor altijd houden. Alles is origineel nog. Het is een redelijk acceptabele belasting op het budget maar toch. Misschien verkoop ik hem wel over een jaar. Of ik schors hem. Met de kans dat het een klassieker wordt. Ik denk dat het wel een kanshebber is in tegenstelling tot de normale 3-series. Een 316i, 318i, 320i, 323i zie ik geen klassieker worden. Zeker niet de sedans en de opgesmukte met allerlei kleuren, lichten en aftermarket aerodynamica. Maar met het zeldzaam worden hebben de nette 325i coupé/cabrio en de 330i coupé/cabrio echt wel iets. De 330Ci cabriolet en de M3 cabriolet zijn m.i. de grootste kanshebbers voor over 10 jaar.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    320i Business Line

    BMW 320i Business Line

    • 2009
    • 195.100 km

    € 9.000

    320i Executive Comfort

    BMW 320i Executive Comfort

    • 1997
    • 116.234 km

    € 5.950

    Touring 325d Business Line Panoramadak

    BMW 3-serie Touring 325d Business Line Panoramadak

    • 2007
    • 309.886 km

    € 3.500

Meer BMW 3-serie occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
Roadtrip dwars door Spanje - Reportage

Roadtrip dwars door Spanje - Reportage

Naar de zon reisde je tot voor kort met het vliegtuig, maar in 2020 lijkt de revival van de...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Review
    BMW 325Ci Cabrio (2001)

    BMW 325Ci Cabrio (2001)

    6
    • 6 januari 2021
  • Review
    BMW 330Ci Cabrio Executive (2001)

    BMW 330Ci Cabrio Executive (2001)

    6
    • 30 november 2020
  • Review
    BMW 320Ci Cabrio Executive (2001)

    BMW 320Ci Cabrio Executive (2001)

    10
    • 5 februari 2019
  • Review
    BMW 318Ci Cabrio Executive (2002)

    BMW 318Ci Cabrio Executive (2002)

    • 29 januari 2016
  • Review
    BMW 323Ci Cabrio Executive (2000)

    BMW 323Ci Cabrio Executive (2000)

    20
    • 5 juli 2015
  • Review
    BMW 320Ci Cabrio Executive (2001)

    BMW 320Ci Cabrio Executive (2001)

    12
    • 25 mei 2013
  • Review
    BMW 330Ci Cabrio Executive (2000)

    BMW 330Ci Cabrio Executive (2000)

    16
    • 28 mei 2010
meer reviews
Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Alsof de viercilinder in de plug-in hybride Range Rover nog niet schokkend genoeg was, monteert...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    36
    • 22 januari 2021
  • Review
    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    7
    • 15 januari 2021
  • Review
    BMW 325Ci Cabrio (2001)

    BMW 325Ci Cabrio (2001)

    6
    • 6 januari 2021
  • Review
    BMW 330e (2019)

    BMW 330e (2019)

    7
    • 5 januari 2021
  • Review
    BMW 316i Touring Business Line (2010)

    BMW 316i Touring Business Line (2010)

    • 30 december 2020
  • Review
    BMW 316i Touring (2009)

    BMW 316i Touring (2009)

    6
    • 30 december 2020
  • Review
    BMW 320i Touring (2020)

    BMW 320i Touring (2020)

    2
    • 27 december 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    36
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW i4 uitgebreid in beeld

    BMW i4 uitgebreid in beeld

    57
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    31
    • 19 januari 2021
  • Autotest
    BMW X1 xDrive25e - Test

    BMW X1 xDrive25e - Test

    16
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    36
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: BMW iX3

    Back to Basics: BMW iX3

    57
    • 16 januari 2021
  • Review
    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    7
    • 15 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep