BMW 325i touring Edition (2004)

autoreview

BMW 325i touring Edition (2004)

Signalement

Uitvoering325i touring Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hier volgt een lang verslag!

Vorige wagens waren bijna allemaal Duitsers en één Japanner. Ik wou liefst terug een BMW. Ik was altijd heel tevreden over de kwaliteit en het rijplezier die BMW te bieden heeft. Achterwielaandrijving (of eventueel quattro) is voor mij essentieel, net zoals sportieve prestatie’s, een sportieve wegligging en een bepaalde fun-factor. Een auto is voor mij niet louter een vervoersmiddel om van A naar B te gaan. Een bepaalde auto mag van mij iets meer kosten dan een andere, als ik er meer rijplezier en een bepaalde dosis “rijfun” voor in de plaats terug krijg.

Ik heb voor de aankoop van mijn huidige wagen nog liggen twijfelen over de aankoop van een roadster (Honda S2000 & BMW Z4). Maar vermits mijn vriendin al een roadster heeft was het niet echt handig dat ik er ook nog één zou kopen. Ik zou dus voor een ruimere, handige en toch nog sportieve wagen gaan. Het zou dus een sportieve handgeschakelde BMW touring worden. Qua motor ging het mijn eertse 6 cilinder worden en heb ik getwijfeld tussen; 1ste plaats 3.0i, 2de plaats 2.5i, 3de plaats 30d. Maar daarover straks meer...

Koetswerk; even getwijfeld over een 5-serie touring (met M-kit). Maar de 5-serie is een pak groter, zwaarder en veel minder handig in de stad (parkeerplaats). Eigenlijk is een 3-serie qua koffer voor mij zeker meer dan groot genoeg en met gelijke motor is deze weer net iets sneller als een 5-serie.

Dus het ging een handige 3-serie touring worden. Qua optie’s was ik er al uit, dit was eenvoudig. Full option; airco, sat-nav, leder, getinte ramen en M-tech II kit was een must (witte pinkers, verwarmde sportzetels, M3 bumpers, 18” M-velgen, M-sportstuur, M-sportophanging, shadow-line, anthraciet dakbekleding), enz. Met deze M technics II sportkit ziet een 3-serie E46 er super uit. Die M-bumpers zijn 100x mooier dan een saaie standaard E46. En teven rijdt deze met een M-tech II kit ook veel beter. De M-sportophanging, het M-sportstuur en de sportstoelen zijn absolute aanraders.

De sportstoelen zitten super en bieden ongeloofelijk veel steun en comfort. Veel meer als de standaard stoelen, oa betere steun van lende en onderrug. Met de enorme keuze van instelling kan iedereen een perfect zithouding vinden met veel steun en in de winter is het zalig dat deze verwarmd zijn.

Het lederen M-stuur (zelfde als in M3) is iets kleinder van diameter, heeft uitsnit voor de duimen en is dikker als het standaard E46 stuur. En dit merk je direkt, dit stuur is super en voelt door zijn dikte enorm goed in de hand en de mede door de uitsnit van de duimen draagt dit enorm bij het stuur- en rijplezier.

De M-sportophanging is iets lager en harder dan de originele ophanging. Ze houdt de wagen veel beter onder controle (minder koetswerkbewegingen) en schept een veel beter en ook sportiever weggedrag. Dit past perfect bij de wagen, zo zou de ophanging standaard moeten zijn. Want de standaardophanging is iets te zacht, ook bij niet sportief rijden merk je dit al snel. De M sportophanging is iets harder, maar nooit oncomfortabel. In mijn ogen is de M-tech sportophanging het ideale compromis tussen comfort en sportieviteit. Van beide werelden het beste...

Kortweg van die M-technics II sportkit heb je dagelijks enorm veel plezier. Niet alleen tijdens het rijden, maar ook als hij stilstaat. Want hij is met die M-velgen, M-bumpers, witte pinkers en shadow line zoveel mooier als standaard. Ik zou zelfs durven zeggen zo is hij prachtig en is een E46 perfect qua rijdgedrag en uiterlijk!

Dan de basis van de wagen kiezen...de motor. De 3.0i viel gezien zijn vermogen en het daarbij horende verbruik goed mee. Maar werd afgeschreven, wegens iets duurder in aankoop, maar (in Belgie) voornamelijk veel duurder in jaarlijkse rijtaks en dubbel zo duur in inschrijvingstaks (5.000euro). Veel pk’s worden hier direkt zwaar afgestraft!

Dus ging de keuze tussen de 2.5i en 3.0d, deze hebben beide nog altijd genoeg vermogen en goede prestatie’s (iets minder als de 3.0i) maar vallen juist in een lagere taksschaal die de helft is als de 3.0i.

In Belgie zijn 70% van de verkochte wagens diesels. Ik heb exact berekend wat een 2.5i en 3.0d mij jaarlijks zouden kosten. De prijzen van diesel en benzine zijn de laatste tijd haast vergelijkbaar, dus zit het grote voordeel van een diesel nog enkel in het lagere verbuik van een dieselmotor en niet meer in het verschil van brandstofprijs.

Maar een krachtige dieselmotor is iets duurder in aankoop (+/- 2.500euro) en kost ook jaarlijkse meer aan verkeerstaks als een even krachtige benzinemotor. Als je dan niet super veel KM doet, dan valt het verschil qua rijkosten tussen een diesel en benzine dus te verwaarlozen. Ik doe max. 25.000Km/per jaar en dan is het verschil in jaarlijkse taks- en verbruikskosten inderdaad tussen een 3.0d en 2.5i te verwaarlozen. Zo is een 3.0d op jaarbasis maar slechts iets goedkoper meer dan een 2.5i.

Moest ik 50.000Km/ jaar doen dan zou ik voor de 3.0d gaan, maar 25.000km/ jaar is juist de grens... Ja een 3.0d is dan nog steeds iets goedkoper, maar een 2.5i heeft zoveel meer te bieden en dan is dat zeer kleine financiele nadeel (+/- 750euro / jaar) t.o.v een 3.0d te verwaarlozen. Want een auto is in mijn ogen meer dan cijfers alleen.

Voordelen 3.0d: goede prestatie’s in combinatie met zeer laag verbruik. Hoog koppel met snelle hernemingen als resultaat.
Nadelen 3.0d: 3.0d is duurder in aankoop dan 2.5i. Hogere jaarlijkse taks. Diesel is vervuilender dan benzine. Zware neus met minder evenwichtig weggedrag als resultaat (door zwaardere 3.0 dieselmotor). Zware koppeling (door enorme dieselkoppel) en dit maakt rijden in de stad en file zeer vermoeiend, tenzij je een automaat koopt (met een automaat rijd ik niet zo graag). Minder aangename bediening van manuele versnellingsbak. Turbo’s zijn slijtagegevoelliger. T.Diesels hebben in mijn ogen een minder aangenaam motorkarakter (oa vermogensafgifte; al het vermogen bij lage toeren en dan niets meer) als een benzine. Ook al is de 3.0d een juweeltje van een T.diesel, tja het blijft een diesel (oa dieselgeluid, enz). Met voor mij persoonlijk minder rijplezier dan een even krachtige benzine. Diesel is eigenlijk een minderwaardige brandstof en dit hoort niet echt in een sportieve wagen...

Voordelen 2.5i: Goedkoper in aankoop dan 3.0d. Lagere jaarlijkse taks. Iets betere prestatie’s als 3.0d, maar met een veel leuker motorkarakter (vermogensafgifte van 6 cilinder in combinatie met zalig motorgeluid, enz). Kortweg de 2.5i is in alle aspecten een super motor met zachte koppeling, gekoppeld aan een zalige manuele versnellingsbak die ideaal op het vermogen van motor is afgestemd.
Nadelen 2.5i: hoger verbuik dan 3.0d, met een volle tank doe je minder KM.

Vermits ik maar max. 25.000KM/jaar doe, kan daar voor mij persoonlijk geen enkele diesel tegen op en bij normaal rijden valt het verbruik zeer goed mee. Als je aan de legale snelheden rijdt dan is een verbruik van +/- 9liter / 100Km zeker haalbaar. Niet slecht voor een 2.5i met 192PK. Dit getuigt van een zeer goed motorrendement. Bij zeer sportief rijden zit het verbruik logischerwijs hoger...maar dan krijg je wel zeer veel fun en goede prestatie’s in de plaats. Vermist een 2.5i jaarlijks niet veel duurder was dan een 3.0d heeft de passie en het hart gesproken en is het een 2.5i geworden!

Ik heb hem nu enkele maanden en ik heb nog geen dag spijt gehad van deze aankoop en elke keer ermee rijden blijft een feest (zelfs nu met winterbanden).. Tja ik ben een autoliefhebber..dit is ook een beetje plezier en hobby voor mij. Elke keer dat ik die 6 cilinder hoor grommen krijg ik weer een smile op mijn gezicht en heb ik zoiets van ’YES’ ik heb de juiste keuze gemaakt... :) De afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen is perfect

+ snel en soepel
+ zalige sound
+ comfort
+ wegligging
+ super motor
+ kracht onderin
+ uiterlijk
+ verbruik
+ vlotte manuele versnellingsbak

2 kleine minpunten;
18” banden zijn niet goedkoop, maar ja dat weet je op voorhand en ligt niet aan de wagen. Dan moet je maar met 16’ rijden. De versnellingsbak zou wel een 6-bak mogen zijn en dit zou bij lange ritten op autostrade een voordeel kunnen zijn om het verbruik iets lager te krijgen. Maar de 5-bak is een zalige bak en de verhoudingen zijn perfect afgestemd op motor. 6de is dus niet echt een groot gemis, eerder een detail. De nieuwe 325i heeft inderdaad een 6-bak.

Einde....

UPDATE 2006
- De grote en lelijke originele BMW spiegels vervangen door zeer mooie AC Schnitzer exemplaren. Deze sportieve spiegels passen qua looks veel beter bij de rest van de sportieve M-tech II kit. Deze spiegels werken met de originele BMW motoren en dus blijven alle functie’s ook perfect behouden. Ik ben er persoonlijk zeer tevreden van, een aanrader qua looks en functionaliteit.
- Grijze dashboardringen geplaats zoals in de E46 M3. Mooi detail in het interieur.
- Aux aansluiting geplaats voor Ipod.
- TV-functie werkt nu ook tijdens het rijden (leuk voor de passagier).

UPDATE 2009
De 325i blijkt tot nu toe zeer betrouwbaar te zijn en ik had eigenlijk niets anders verwacht. Mijn vorige 3serie heeft probleemloos 220.000KM afgelegd. Los van de betrouwbaarheid geniet ik nog dagelijks van het rijplezier dat deze wagen in combinatie met de 2.5i 6 cilinder geeft. Ik heb voor mijzelf destijds de goede keuze gemaakt, want ik blijf de wagen heel leuk vinden om mee te rijden. En dat was toch de bedoeling bij deze aankoop.

Het verbruik blijft gemiddeld hangen rond de 10L-11L per 100km. Dit is zeer afhankelijk van de rijstijl. Als mijn vriendin met de wagen rijdt, dan ligt het verbruik onder de 10L/100km.

Ik heb overlaatst eens een dagje met een manuele E90 330D Touring gereden. Ik ben niet zo een grote dieselliefhebber, maar ik moet zeggen dat deze wagen zeer goed reed (beter als de manuele E46 330d die ik vroeger getest heb). Het verbruik van 7L/100km was wel verbasend bij deze prestaties en het hoge koppel is ook wel leuk zodat je weinig moet terugschakelen en jezelf met momenten een luie rijstijl kan aanmeten. De 330d E90 heeft op papier 39PK meer als mijn 325i E46. Maar qua gevoel was hij even snel als mijn 325i (de 330d voelde zeker niet sneller aan). Ik weet niet exact hoe het komt, maar toch vond ik mijn benzinedrinkende 6 cilinder leuker rijden en mij meer rijplezier geven. Het hoge dieselkoppel is leuk, maar als je een goede versnellingsbak hebt dan is even terugschakelen geen punt. Het leuke aan een 6 cilinder benzine blijft toch ook het veel mooiere motorgeluid (is deel van de rijbeleving) en het feit dat je eens lekker in hoge toeren kan doortrekken. Ik denk niet dat ik mijn 325i snel ga vervangen. Er zijn weinig tourings (stationcar) op de markt die ik mooier vind en echt zoveel leuker vind rijden... To be continued!

PROBLEMEN

- 2006: Ik heb nu 25.000km gereden met de wagen; tot nu toe geen enkel probleem. Alles is perfect en ik geniet nog elke dag van de 6 cilinder. Ik heb nog 1 jaar BMW garantie, dus ik kan op beide oren slapen. Maar ik ben er vrij gerust in dat de wagen in de toekomst nog zeer betrouwbaar zal zijn...

- 2009: Ik heb nu de kaap van 100.000km overschreden en de wagen is 5 jaar oud. Hij blijft probleemloos rijden en heeft mij tot nu toe nog niet in de steek gelaten. Buiten het normale onderhoud en slijtage is er tot nu toe maar 1 onvoorziene kost geweest. De alternator maakte eind 2008 een piepend en rammelend geluid en deze is vervangen.

- 2010: Ik heb nu 125.000km op de teller staan. Volgende keer als ik mijn remblokken vervang zal ik mijn remschijven moeten mee vervangen. Ik voel dat deze op het einde van hun leven komen. De rubbers van de voorste draagarmen beginnen ook een vorm van slijtage te tonen.

- 2011: 135.000km en het was tijd om de remschijven samen met de remblokken te vervangen. Ik ben nogal een sportieve rijder en het kan zijn dat bij andere mensen de remschijven veel langer meegaan. De rubbers van de voorste draagarmen zijn ook vervangen en het strakke stuurgedrag is volledig terug. Voor de rest geen klagen en blijft de wagen leuk en betrouwbaar rijden. Het grote verschil tussen nu en vroeger is de benzineprijs. Toen ik de wagen kocht was een volle tank 80euro, nu in 2011 zit aan 100euro.

- 2012: met 155.000km was het tijd voor het uitgebreide inspectie II onderhoud. Bougie's, allerlei filters en enkele riemen werden samen met oliewissel vervangen. Voor de eerste keer in zijn carriere moest de wagen ook echt naar de garage voor iets anders dan een onderhoud. De radiator had een groot lek en het peil van de koelvloeistof zakte razend snel. Een nieuwe radiator + expansieresevoir en het probleem was opgelost. De wagen rijdt terug top!

- 2012: 0p +/- 170.000km is de startmotor gesneuveld. Gereviseerd exemplaar en hopsa terug rijden maar geen hoge kosten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.