BMW 323i Executive (1998) #2

autoreview

BMW 323i Executive (1998)

Signalement

Uitvoering323i Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst180.800 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ultieme rijmachine

  • 180.800 km

2 jaar geleden werd ik definitief besmet met het BMW virus toen ik goedkoop een 520i uit 1995 kon overnemen. Wat een heerlijke auto en wat klinkt en rijdt zo'n 6-in-lijn toch fantastisch. Ondanks het feit dat de 520 het, met inmiddels 250k op de teller, nog uitstekend deed, was de honger naar wat met meer kracht en luxe niet meer te bedwingen. Er moest dus wat nieuws komen, en wel een 523i of 528i (e39) bij voorkeur voorzien van een schuifdak. Af en toe kwam ik tijdens de zoektocht op internet een leuke 3-serie tegen maar die waren meestal boven budget. Ik kwam wel een scherp geprijsde Orientblau metallic 323i Automaat met schuifdak tegen maar bleef twijfelen tussen een e39 en e46. Totdat ik mijn 520i opeens voor een goede prijs kon verkopen en de juiste 523i nog steeds niet in beeld was. Dus toch maar gaan kijken naar die 323i en na een geslaagde proefrit werd ik eigenaar van deze heerlijke rijmachine. De auto had wel flink wat gebruikssporen en het interieur oogde niet zo fris. Maar de prijs was er dan ook naar. Het interieur heb ik meteen onder handen laten nemen en ziet er weer helemaal OK uit. Ook de buitenkant heeft een uigebreide behandeling ondergaan. Het is beter geworden maar de meeste krassen zijn nog steeds zichtbaar. De auto kreeg een beurt en nieuwe APK bij aflevering.

De auto is in 2004 geimporteerd en is officieel dus geen Executive uitvoering. Gelukkig houden onze Oosterburen niet van een kaal basismodelletje en heeft de auto de nodige extra's:

*radio cassette Business
*6-CD wisselaar
*Lederen multifunctioneel stuurwiel
*cruise control
*climate control
*verwarmbare voorstoelen
*elektrisch bedienbare lendensteunen voor
*houtinleg
*skizak
*neerklapbare achterbank
*mistlampen
*chromen raamlijsten
*Park Distance Control
*15" lichtmetalen velgen Ellipsoid Styling 46

De auto is ondertussen opgeleukt met witte knipperlichten en een nieuwe fraaie set 16" lichtmetaal Styling 88 (dubbel 5 spaaks). Alleen de houten interieurlijsten moeten nog vervangen worden door metalen lijsten en de oldskool radiocassettespeler wordt op termijn omgewisseld voor een exemplaar met CD.

Ik heb 'm met 169k op de klok gekocht en 8 maanden verder staat er ruim 180k op. Ik geniet nog steeds van elke kilometer. Het carrosserieontwerp is prachtig: tijdloos en geheel in balans. Hoezo petjesauto voor fout volk? Zolang er de juiste velgen onder zitten en alles geheel origineel is blijft het een klassieke schoonheid. De motor is heerlijk soepel, loopt prachtig en klinkt geweldig. De 170 paarden onder kap krijgen af en toe flink de sporen en dan is het geluid van de 6-in-lijn magistraal. De prestaties zijn uitstekend, maar pas als de motor op toeren is komt de power echt los. De automaat schakelt vrijwel schokvrij en is ook met de hand te bedienen. Ik gebruik die mogelijkheid echter nooit, slechts de Sportstand komt af en toe van pas. Het verbruik is op de lange afstand, kruisend rond de 140, keurig 1 op 11,5. Bij stadsverkeer ontstaat er een kleine draaikolk in de tank, met veel stoplichten wordt het maximaal 1 op 7. Aangezien mijn dagelijkse route naar het werk maar voor de helft uit snelweg bestaat kom ik gemiddeld rond de 1 op 9 uit. Genieten mag natuurlijk best wat kosten en dat wordt ook nog eens bekroond met een milieulabel G.

De wegligging is fantastisch. Geheel zoals het een BMW betaamt. Maar op nat wegdek kan het tricky worden als je je niet aan de gebruiksaanwijzing houdt. Bij sneeuw is een achterwielaangedrijver met automaat en 170pk natuurlijk verre van optimaal. Het comfort is erg goed: niet te hard, nooit deinerig en toch goed contact met het wegdek. De stoelen daarentegen zijn het enige echte punt van kritiek: ze bieden te weinig steun en de zittingen zijn te kort. Na 8 maanden ben ik eraan gewend maar ik blijf verlangen naar een setje sportstoelen met uitschuifbare zitting. De stoelverwarming is lekker in de winter, de elektrisch verstelbare lendensteunen vind ik totaal overbodig. Het dashboard is stijlvol vormgegeven en heeft niet dat cleane van de huidige BMW's. Zo´n Bangle dash is in het zwart wel erg sober en kaal. Gelukkig gaat het er bij de nieuwste modellen weer iets minder minimalistisch aan toe. De afwerking is boven alle twijfel verheven en het materiaalgebruik is echt goed. Het interieur is na 180k dan ook nog bijna geheel kraak- en rammelvrij. De optionale gedeelde neerklapbare achterbank met skiluik is uitermate handig en heeft zijn nut al meer dan eens bewezen. Zo'n ding zou gewoon standaard moeten zijn, maar BMW vraagt nu eenmaal graag de hoofdprijs voor het leuke spul.

Al met al bijna de ideale auto waarop echt heel weinig valt aan te merken. 100% Freude am fahren! Voorlopig gaat de 323i niet weg.
En wat is de beoogde opvolger? Een mooie complete (e46) 325Xi of 330Xi met sportstoelen voldoet geheel aan mijn ideaalbeeld van een ultieme sportsedan. Een 325i of 330i Cabrio is een andere dreammachine. De tijd zal het leren.

Plus- en minpunten:

+ ontwerp
+ geweldige motor
+ soepele automaat
+ afwerking en kwaliteit
+ comfort
+ rijgedrag

- te korte vlakke stoelzittingen
- verbruik

STORINGEN:
- Sensor PDC
- Heel af en toe een storingsmelding van de automaat. Bak is door dealer uitgelezen en is helemaal OK. Waarschijnlijk een probleempje met een kabel. Indien storingsmelding brandt doet Cruise Control het niet.
-sinds gisteren brandt het airbaglampje



ONDERHOUD:

- beurt en APK bij aflevering
- In augustus zijn de thermostaat en V-riem en een PDC sensor vervangen.

Dit jaar zal er waarschijnlijk een draagarm voor vervangen moeten worden.

UPDATE 08-05-09

En dan kan het opeens anders lopen. De auto heeft het veld moeten ruimen voor bijna fully loaded 740iA Executive uit 1997.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.