BMW 323i (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 207.000 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
The Ultimate Driving Machine
- 212.000 km
De BMW e30 heb ik altijd een bijzondere auto gevonden. Helaas heeft de e30 lange tijd onder een 'foute indruk'geleden omdat er vaak bepaalde 'foute' mensen in reden. Wellicht denken sommige mensen daar nog steeds zo over. Het interesseert mij niet. Ik kies voor een auto, en laat me daarin niet door de perceptie van anderen van de wijs brengen.
Oké. De BMW e30 323i. Alles op een rijtje. Je neemt een kleine, lichte auto (1000kilo), je geeft hem achterwielaandrijving (driften =) ), een heerlijke, krachtige 6 cilinder, een formidabele versnellingsbak, een nog beter onderstel, en de degelijkheid zoals we die van Duitse producten mogen verwachten. Hulde aan de personen bij BMW die dit hebben weten samen te stellen. Zo maakt men auto's niet meer, helaas.
Prestaties: (eigen meting)
0-100 8 sec
top 215 km/h
sterkste punt: tussenacceleraties tussen de 120 en 185 in 4e versnelling.
gem. verbruik: 1.11 (gecombineerd, semi-sportief rijgedrag)
Zo nu en dan stap ik een Golf V of de nieuwe VW Passat van mijn vader. Ik kan er tot op de dag van vandaag nog steeds niet bij, waar mensen in godsnaam nieuwe auto's kopen. Zo ongeleofelijk saai en anoniem. Op een rijtje:
Iedere auto heeft tegenwoordig voorwielaandrijving (behalve BMW & Mercedes), ze wegen allemaal 1300+ kilo, omdat er alleen maar elektronisch en luxe ongein in gaat, wat het rijden alleen maar saaier maakt. En maar positief over die 1.4 Turbo motoren met 170Pk. Ik rijd zo voorbij op de snelweg. Daarnaast wil ik wel eens zien, of die blokken nog steeds bestaan na 250.000Km.
Je voelt niet eens meer of je nu een Alfa of een Opel rijdt. Alles is hetzelfde. Audi, VW, Skoda, Seat om maar te noemen. Saai.
Ok, nu moet ik maar stoppen, want de meeste mensen rijden in zo'n moderne bak, waarschijnlijk jij ook. Zoek je een leuke hobby en ben je auto-fanaat? Ga voor de gein is op marktplaats zoeken en proefrijden in een BMW e30 323i of 325i, een BMW 635 CSI o.i.d. en laat jezelf verrassen. Je zal iedere kilometer met een glimlach zo breed als de 6-in-lijn in het vooronder rijden.
Orgineel
- 212.000 km
Langzaam aan ben ik hem orgineel aan het maken. Gisteren een elektrische antenne gemonteerd. Was wel wat werk, maar erg leuk. Er zit ook echt een knopje in het Dashboard met 2 knopjes (naar boven en beneden). Zodoende kun je hem in het uitschuiven, ongeacht de radio aanstaat!
Alle chroomstrips zijn nog in uitstekende staat (jaaha, die heeft de Type 1 nog, chromen bumpers en raamlijsten, schitterend op een Diamandschwarzen 3 serie zoals die van mij =) Behalve de voorruit is iets lelijk geworden, die ga ik ook vervangen.
Daarnaast lijkt het me nog leuk om er ooit eens een M52 in te lepelen (het 2.8 blok uit de E36). Dat heeft een vriend van me gedaan. Opgevoerd naar 240Pk, op 1000 Kilo. En natuurlijk wel de BMW betrouwbaarheid en moderne techniek. Maar goed, dat is hij niet meer orgineel.
Wat denken jullie hiervan?
Foto's
- 212.000 km
Als het goed is, zouden er nu 3 foto's zichtbaar moeten zijn.
Winterklaar
- 220.000 km
Inmiddels 220.00 Km op de klok. Zonder problemen. Vorige week olie, bougies, lucht- en oliefilter vervangen. Daarnaast preventief de verdelerkap + de rotor welke nog nooit vervangen waren.
Los van het verbruik (gem. 1 op 10) rijd ik iedere dag met een grote glimlach in deze heerlijke auto met levendige en zalig lopende 6 cilinder! Nu alleen wel oppassen met gladheid i.c.m. de achterwielaandrijving... Met regen maakt de achterzijde al zonder enige moeite (al dan niet gepland ;-) een uitstapje...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.