BMW 316i (1991) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 206.500 km |
KM-stand laatst | 234.000 km |
Het cabriovirus
- 206.500 km
Eerst een woordje over de BMW Baur E30, model II van 1991. Kleur : calypsorot.
Eerste ingebruikname : 14/06/1991
Ingeschreven met proces verbaal van goedkeuring als ENIG voertuig nr.14/4350 uitsluitend in België geldig door het Ministerie van verkeer en infrastructuur.
Dit attest vervangt dan ook het gelijkvormigheidsattest.
De ombouwing tot Baur werd in België goedgekeurd op 25/06/1997.
Fabriekstype : AB11, nu Type 164 E 1.
De Baur heeft het nr. 50732
De wagen werd aangekocht met Car-pass.
Opties aan de BMW 316i zijn:
De Baur ombouw,
Toerenteller, mistlampen model II, zwart lederen interieur met sportstoelen uit BMW cabrio, een BMW Bavaria III radio/cassette,kleine boordcomputer OBC1, centrale vergrendeling, elektrische buitenspiegels, 5 versnellingen, servobekrachtiging op stuur, servoremmen, standaard catalysator, metaalkleur (252/3)calypsorot,getinte ruiten, extra Jensen luidsprekers achteraan in zijkanten, BBS velgen + banden maat 195x65 R14 89H, chroom uitlaat, zelfbouw startonderbreker.
Nieuwprijs : +/- 1.080.000 BEF of 27.000 €
De wagen heeft reeds verschillende eigenaars gehad. Dit kon ik zeer goed volgen omwille dat de wagen gekocht was met Car-pass. De vorige eigenaar kocht de wagen op 30/06/2006 met een kilometerstand van 196995. De vrouw van de eigenaar wou een kleinere stadswagen, zodus nog geen jaar later heb ik de Baur aangekocht voor 2400 €.
Eind 2012 stonden er 220000 km op te teller
Tot nu toe heeft de wagen mij 5300 € gekost
(aankoop, herstellingen, modificaties etc. inbegrepen)
Dit is weinig geld voor een mooie,exclusieve wagen die zowel cabrio, landaulet of targa is, over 5 ruime zitplaatsen beschikt, waarvan de volledige koffer benut kan worden en praktisch alles bezit van een moderne auto.
De Baur wordt vooral gebruikt als zomerwagen. (tripjes, de jaarlijkse vakanties naar Duitsland, Moezelstreek)
De E30 rijdt vlot, het stuur ligt goed in de hand en hij reageert zeer nauwkeurig. Kortom zoals een BMW het moet "Freude am Fahren".
Elke wagen vraagt een goed onderhoud.
Als je dat in acht neemt, en dat doe ik nauwgezet, dan blijf je met die wagen op de baan.
En ik kan het weten. Momenteel heb ik 3 BMW's in mijn bezit.
Een BMW E39 (full option)523i
Een BMW E21 318i (ook heeeerlijk)
De BMW Baur E30 (zie review)
Daarvoor had ik al een E28 520i en een E34 524td. (deze werden doorverkocht en reden nog feilloos)
Nu volgt nog mijn verhaal hoe ik ertoe gekomen ben om mezelf deze BAUR aan te schaffen.
Titel : Det cabrio-virus
Het is allemaal begonnen in 1989 met de voorstelling van de BMW Z1.
Deze wagen was (en is) mijn ultieme droom, doch financieel moeilijk haalbaar. De wagen kostte destijds meer dan 1 miljoen BEF (25.000 €)en deze prijs is nu amper gezakt of zelf hoger tweedehands.
Dat jaar kwam ook de Mazda (MX-5, Miata)op de markt. Het heeft toen geen haartje gescheeld of dat had toen mijn volgende auto geweest. Enkele tegenslagen hebben toen roet in het eten gegooid.
Het cabrio-virus is dan voor lange tijd ingekapseld gebleven, doch het bleef wel permanent aanwezig tot het uiteindelijk weer uitbarstte in het voorjaar van 2007.
Op 28/04/07 werd een retro-discoavond georganiseerd in mijn favoriete pub te Antwerpen. Voor de deur stond een mooie grijze E21 Baur 318i (de Baur versie van mijn E21 318i) geparkeerd met open dak en kapje.
Het was meteen liefde op het eerste zicht.
Aan de eigenares heb ik toen gevraagd of ze de wagen wou verkopen. Ze had de Baur ook nog niet lang en van verkopen was zeker geen sprake. Wel ben ik nog te weten gekomen dat de wagen was aangekocht voor 5000 €. Meteen had ik dan ook een richtprijs indien ik er zelf ook zo een wou aanschaffen.
Daarna begon een actieve zoektocht op het internet.
Er stonden er wel enkele te koop doch dit (b)leken afgeleefde wrakken te zijn en de kostprijs was redelijk hoog.
Op 07/05/2007, toen ik op het net de site van 2de hands.be raadpleegde, viel mijn oog op een Baur TC2 316i, weliswaar een E30, van 1991. De wagen stond 2500 € geprijsd.
OK, het was wel geen E21 Baur, doch het kwam aardig in de buurt en ... de prijs was aanlokkelijk. Ik heb toen meteen een mailtje gestuurd naar de eigenaar dat ik geïnteresseerd was en de wagen wou komen bekijken.
Vrijwel meteen kreeg ik feed-back en het weekend dat volgde, had ik een afspraak.
Op 12/05/07 kon ik de wagen goed bekijken. De minpuntjes werden in acht genomen en een proefrit werd gemaakt.
De E30 Baur beviel me wel.
De minpuntjes waren : de wagen was bij carrosserieherstelling niet overal goed bijgespoten (craquelé in lak), deuk onder de achterste schokdemper, bijna onzichtbaar deukje in de zijkant, water-/olielekje aan de motor, kleine schade aan het targadak. Ook de lederbekleding van de zetels was niet goed onderhouden.
Ik heb toen nog enkele foto's gemaakt en de eigenaar gezegd dat ik snel weer contact met hem zou opnemen.
Daarna heb ik mijn garagist op de hoogte gesteld van mijn voornemens en hem de foto's getoond. Hij maakte een estimate op van de (voorlopige) herstellingskosten, nl. 250 €.
Kort daarop heb ik de eigenaar van de Baur terug gebeld. Ik heb hem toen mijn evaluatie over de auto gegeven en getracht om de aankoopprijs te drukken.
Veel wou de verkoper er niet afdoen.
2400 € was zijn laagste prijs. Ik kon voor 100 € extra nog een set honinggraatvelgen op de kop tikken.
Ik ben toen akkoord gegaan met deze verkoopprijs. Verder werden de details besproken van de overdracht en de formaliteiten.
Op 17/05/2007 is de verkoper naar mij thuis gekomen om de Baur af te leveren en zijn geld (2500 €) te ontvangen.
Een derde wagen, eindelijk een cabrio, was nu in mijn bezit.
Onderwijl heeft de Baur al veel modificaties ondergaan:
hij kreeg een betere middenconsole, een nieuwe asbak (dient voor muntstukjes), een andere zonneklep, een originele pookknop, een ander stuurembleem, mistlampen model II vooraan, nieuwe ferodo's, nieuwe rempompjes, nieuwe tamboers, een nieuwe waterpomp, een startonderbreker, een nieuw contact-stuurslot, reeds 2 nieuwe batterijen, nieuwe achterremmen, een nieuw subframe + de subframebussen vervangen, nieuwe koplichten en lampen, nieuwe originele tapijten, nieuwe remklauwen, nieuwe flexibele remleidingen, nieuwe temperatuurmeter, nieuwe servo- en alternatorriemen, nieuwe veren, een originele BMW-antenne, nieuwe bekleding in de koffer achter de achterbank, een nieuwe claxon, een nieuwe boordcomputer OBC1, een Bavaria III autoradio etc.
Wel is het hydraulisch systeem voor de hoogteregeling van de koplampen eruit gehaald wegens de hoge herstellingskosten en het beperkte nut hiervan.
De wagen is nu tip-top in orde en er zijn geen kosten meer te verwachten de eerstvolgende jaren.
Einde 2012 stonden er 220000 km op de teller.
Johnny (Sharky1)
BMW Baur E30 1991
- 234.000 km
Het is reeds van 2012 geleden dat ik nog iets geschreven heb over mijn BMW BAUR 1991. De wagen is nog steeds in mijn bezit. Sinds de laatste review is er wel al een en ander gebeurd aan de wagen. Zo zijn de koppelingscilinder, de achterste roulementen, de aanzuigleidingen, de drukslang voor de benzineleiding, de visco-koppeling, de distributieriem, de benzineleidingen, de delcokop, de batterij, alle filters vervangen en werd de motor volledig nagekeken. In 2016 werd de wagen ingeschreven als Oldtimer (toen nog na 25 jaar). In 2019 werd een volledig nieuw cabriodak geplaatst. Ook werd de E30 waar nodig gerestaureerd en kreeg hij een spuitbeurt in de originele kleur + een nieuwe striping (nu goudkleurig) in een goed bekend carrosseriebedrijf. De Baur ziet er nu uit alsof deze juist het Carrosseriebedrijf te Stuttgart verlaten had. Intussen heb ik weer met veel plezier rondgereden.
Johnny (Sharky1)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.