BMW 316 (1986) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
update
Eind 2010 was het dan eindelijk zover; een E30 aangeschaft. Ik was altijd al een fan van deze auto. Bij aanschaf had de auto wat roest bij de wielkasten achter en onder de achterlichten. Dit heb ik allemaal laten lassen en de auto is opnieuw gespoten. Het betreft dus de 316 uitvoering met Pierburg carburateur.
Wat heb ik er al aan gedaan.... ten eerste dus lassen en laten spuiten zodat alles er weer mooi fris uitzag. Verder is mijn 316 optieloos; op zich houd ik van origineel maar ik heb de e30 toch was geupgrade hier en daar; zo heb ik er een boordcomputertje ingezet, een toerenteller, lederen interieur, bbs velgen (ipv stalen velgen), mistlampen, m-technik stuurtje en een dubbelpijps uitlaatje ipv de grote roestige pot die eronder hing. Verder heb ik alle zwarte kunstof strips inclusief de spiegels opnieuw zwart gespoten. Omdat bij aanschaf er al een e36 lederen interieur in zat in de kleur safrangelb heb ik de deurpanelen zelf geverfd met speciale skai-verf om het interieur meer 1 geheel te maken.
Problemen: uitlaat lek, warm lopen van de motor... Ondertussen zit er een nieuwe waterpomp in, visco fan, diverse nieuwe pakkingen e.d. Helaas bleek de koppakking lek dus deze gaat nog vervangen worden. Voor de toekomst heb ik een Weber carburateur liggen omdat de huidige carburateur toch zorgt voor een onregelmatig toerental en schokken van de motor.
Ervaringen: ik rijd gewoonweg elke dag met een glimlach in m'n e30... tis een oudje dus ja af en toe moet er even wat gesleuteld worden maar als je een hoop zelf doet is het prima te doen. Het bmw M10 motorblok is uitstekend geschikt om aan te sleutelen als beginner... Verder rijdt deze auto gewoonweg superstrak zoals een echte bmw hoort te doen; ook na 27 jaar nog!
Ik zal m'n review bijhouden hier; momenteel ben ik bezig met de koppakking te vervangen, cilinderkop af laten vlakken en nieuwe klepseals e.d. dus ik ga er vanuit dat de m10 motor de komende 20 jaar weer probleemloos zal draaien...
Update:
Ondertussen is de koppakking vervangen. Hierbij zijn tevens de kopbouten, in- en uitlaat pakkingen vervangen. De cilinderkop is gereviseerd; afgevlakt, afgeperst en nieuwe klepseals e.d.
Het mooiste is dat de originele Pierburg carburateur vervangen is door een Weber replacement kit voor de E30; en wat een verschil.... motor pakt vele malen beter op; reageert veel feller en eindelijk een mooi constant stationair toerental. Enige ' nadeel ' is dat ik van een elektronische choke nu een handmatige choke-knop heb in de auto. Kleppen zijn gesteld en de M10 motor loopt echt als een zonnetje; deze is echt klaar voor de komende 20 jaar.
Minder goed nieuws bij de APK afgelopen week. Moesten toch wat dingen vervangen worden; twee draagarmrubbers, twee remslangen, (gedeelte) remleidingen, stuurhoezen en de achterremmen moesten 'gangbaar' gemaakt worden (zit zijn trommelremmen).
Ik denk zelf dat mijn E30 de laatste jaren voordat ik 'm in bezit heb gekregen niet heel veel aandacht heeft gekregen. Dat resulteert dus dat ik nu veel onderhoud voor m'n kiezen krijg; maar bij een auto van 27 jaar oud kun je dat wel een beetje verwachten natuurlijk. Toch denk ik dat er niet veel mee gereden is want hij rijdt werkelijk waar superstrak.
Kosten? De onderdelen voor de E30 (de 316 dus) zijn niet heel duur in mijn beleving. Het is wel zo dat ik bij de lokale autoboer onderdelen haal en niet bij de BMW-dealer want dat scheelt heel veel geld.
Keuring weer geweest; ik rijd vrolijk verder met een glimlach op m'n gezicht...
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.