BMW 320td Compact Executive (2004)

autoreview

BMW 320td Compact Executive (2004)

Signalement

Uitvoering320td Compact Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf123.225 km
KM-stand laatst123.233 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 123.233 km

Na jaren in hele saaie leaseauto's te hebben gereden betekende een nieuwe baan de kans om eindelijk wat leuks te kunnen kopen en rijden. Ik had uiteindelijk twee opties: een Alfa 147 of een BMW Compact. Met keuze nummer 1 zou ik een jongensdroom waarmaken door eindelijk Alfa te gaan rijden. Maar de BMW bleef trekken. Ik had hem een paar jaar terug als vervangende auto voor een notoir lekkende Leon meegekregen en was destijds direct verkocht.

Bij Wout Verweij Auto's in Oudewater vond ik uiteindelijk een nette. 123k op de klok na vier jaar lease. Hij was nog niet gepoetst want net binnen. Maar dan zie je wel heel goed wat je krijgt en dat was gewoon een nette auto. Wout heeft de parkeerdeukjes weg laten halen en een schade aan de onderbumper netjes laten repareren en toen werden we het eens.

In mijn vriendenkring werd de Bimmer gematigd enthousiast ontvangen. Niet zo zeer vanwege het merk, maar wel de uitvoering. Het is namelijk een auto met een M-pakket. Dat betekent o.a. hele dikke 245 banden achter op 17-inch wielen, sportinterieur met half alcantara stoelen en op ongeveer alles - pook, dorpels, stuur - het m-logo. Ik heb de hoon zonder zweten doorstaan. Ik geef toe, een beetje fout is het, maar stiekem toch wel erg lekker.

Ik ben daarmee direct bij het grootste pluspunt van deze auto. Het rijdt zeker na jaren in saaie doorsnee auto's geweldig. Zeker met de dikke diesel - 320 en niet 318 - heb je altijd lekker veel koppel. Rotondes worden een feestje, zeker als het heeft geregeld. Er is weinig nodig om de korte kont dwars te zetten. Snelweg is ook heerlijk. Ik ben er mee op en neer naar Le Mans geweest en dan pas merk je hoe relaxed je met deze auto lange stukken aflegt.

Tweede pluspunt is de kwaliteit. Ook na 130 k voelt veel, bijna alles aan de BMW nog strak en nieuw. Geen rammeltjes in het interieur, de bak schakelt nog even stevig als nieuw en alles in het interieur voelt alsof het nog 3 ton mee kan. Het is een cliché, maar echte Duitse kwaliteit.

Eén van de nadelen merkte ik toen ik veel in de Drie begon te rijden na het inleveren van mijn Peugeot. Als je zoals ik laag zit, overzie je de neus slecht en dan is het makkelijk te vergeten dat die ietsje langers is dan andere auto's uit het segment. Het gevolg was een lelijke kras aan de rechterzijkant en een gedeukt ego. Ik heb er over gedacht het te laten weghalen. Maar uiteindelijk heb ik me dapper aan mijn plan gehouden van niet langer dan een jaar in de BMW rijden. Waarover zo meer. Het is dus niet van schadeherstel gekomen.

Persoonlijk vond ik uiteindelijk ook de superlage 17 inch wielen geen goede keuze. Ze zien er geweldig uit en maken met de dorpelverbreders en achterspoilertje van de brave Compact een lekker dikke auto. Maar ze zijn bij mij in de straat een crime met parkeren. Elke keer vrees je weer voor schade. Hetzelfde geldt voor de superlage voorbumper. Tegenwoordig liggen er zoveel stoepranden etc dat het lastig is hem net te houden. Mijn voorganger was dat ook niet gelukt.

Uiteindelijk heb ik bijna 30.0000 probleemloze BMW-kilometers gehad. Mijn enige kosten waren een 140.000 beurt. Die heeft hij naar volle tevredenheid gekregen bij Kees Bakker BMW in Lisse. Een echte aanrader. Kees is honderden euro's goedkoper dan de dealer en minstens zo goed. Voor de winter heb ik overwogen de auto nieuwe achterbanden te geven en er langer door mee te rijden. Ook al was dat niet het plan. Zie het als een compliment aan de kwaliteiten.

Uiteindelijk gaf een redelijke verkoopprijs en een snelle berekening van kosten de komende tijd - 400 euro alleen voor banden, dan nog apk en wellicht een grote reparatie a la koppeling in de komende maanden - de doorslag. Dat vind ik persoonlijk ook wel een nadeel aan een auto als deze. Je onderhoudskosten zijn gewoon een stukje steviger omdat de onderdeelprijzen voor BMW hoog zijn.

Verwacht overigens op dit moment ook geen briljant lage afschrijving. Waarop ik vorig jaar wel hoopte. Ik heb er in een jaar 3750 op ingeleverd. Toch wel vrij heftig. Laten we het erop houden dat plezier een prijs heeft. De Compact staat niet voor de deur. Zijn plaats is ingenomen door.... een 147.


8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.