Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie Touring

BMW 320i Touring (2018) #3

autoreview

11
BMW 320i Touring (2018) #3
Kristian2
  • Kristian29
  • Gebruikersreview
26 juni 2020 om 15:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering320i Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een 3er

  • 40.000 km
  • 26 juni 2020

In 2007 bij de BMW-dealer gekeken voor een gebruikte 1-serie. Uiteindelijk toen een nieuwe Suzuki Swift gekocht. In 2009 eens gekeken voor een gebruikte E90 maar toch maar weer een nieuwe Japanner gekocht, nu een Honda Civic. Dat herhaalde zich in 2012. Toen was de E91 al redelijk bejaard en kocht ik een jong gebruikte Mazda 6 Sportbreak. Een fantastische auto die zeer goed was bevallen. Eind 2019 de 6 particulier verkocht en de zoektocht kon weer beginnen. Altijd leuk! Omdat ik Mazda een mooi merk vind dat schitterende goedrijdende en betrouwbare auto's bouwt stond een nieuwe(re) Mazda hoog op het lijstje. De CX-5 viel me qua rijden wat tegen en de CX-30 was net te krap voor ons gezin. Een 6 van de laatste facelift was eigenlijk net te prijzig nog. Ik wilde eigenlijk een automaat maar aangezien die niet echt hoogstaand is viel me dat tegen terwijl de handbakken van Mazda fenomenaal goed zijn.

Een maat van me werkt bij BMW en liet me rijden in een F31 318i M-Sport. Daar werd ik heel enthousiast van. Fantastische stoelen, een geweldige automaat en een top rijbeleving.
Zou dan toch eindelijk een keer die BMW werkelijkheid worden? Ik had mijn zinnen gezet op een Estorilblauwe 318i M-Sport van een jaar oud met elektrische trekhaak. Helaas net te lang over nagedacht want die ging voor mijn neus weg. Balen want deze stond me echt aan en een vergelijkbare auto stond op dat moment niet te koop.

Toen viel mijn oog op een jaar oude Mazda 6 Sportbreak in Signature uitvoering. Handgeschakeld en met alle opties die ik me maar kon wensen. Een prachtige auto in nieuwstaat voor een scherpe prijs. Nog even gekeken naar het aanbod aan 3-serie Tourings en toen maar snel de knoop doorgehakt. Aan zo'n superluxe 6 kun je je natuurlijk geen buil vallen. De vorige was goed bevallen en dit was in alle opzichten een veel betere en mooiere auto.

In de maanden die volgden bleef die 3-serie echter in mijn hoofd spoken. Zo'n 8-traps Steptronic i.c.m. een lekker turboblok rijdt toch echt stukken relaxter dan zo'n atmosferische 2.0 liter met handbak. Daarbij had ik gehoopt dat de 165pk die ik in de nieuwe 6 had ook vlotter zou zijn als de 145pk in de vorige. Dat viel helaas tegen. Hoe goed, mooi en fijn die Mazda ook was, het reed niet zoals die BMW. Dan kun je je daarover heen zetten, niet meer zeuren en gewoon 6 jaar genieten van die Mazda of toch actie ondernemen.

Dat laatste werd het dus. De Mazda particulier verkocht en met 500 euro afschrijving in 5 maanden tijd bleef de schade beperkt. Toen de vraag, wordt het een 318i of een 320i Touring. Aanbod aan 318i's is veel groter en prijzen een stuk lager. Meerdere malen proefgereden en vond hem ook vlot zat. Ook onze caravan van 1200 kilo max. kon er nog goed achter.

Toen de verkoper van de dealer in Zwolle me een berichtje deed dat ie een mooie 320i Touring uit 2018 binnen kreeg met 38.000 km en een elektrische trekhaak heb ik de knoop snel doorgehakt. Een mooie M-Sport uitvoering met Shadowline pakket, lederen interieur, digitale tellers en parkeersensoren achter. Veel minder luxe als de 6 die ik had, maar luxe genoeg. Alleen de achteruitrijcamera ontbreekt, maar die laat ik nog weleens inbouwen.

Bij aflevering rondom nieuwe banden op gekregen en aangezien het een Premium Selection is, ook 2 jaar garantie.

Na bijna 3 maand gelukkig nog geen enkele spijt van deze snelle move. De combinatie van krachtige turbomotor met die geweldige automaat doet de Mazda snel vergeten. Het gaat zo soepel en makkelijk, heel anders dan de Mazda die je echt moest uitwringen om het vermogen eruit te krijgen. Dit rijdt zoveel comfortabeler terwijl de auto toch ook heel sportief is.
Het verbruik is met 6,5 l/100 km ook redelijk vergelijkbaar.

Het interieur van de laatste Mazda 6 was moderner, luxer maar ik stoor me absoluut niet aan het interieur in de 3-serie. De materialen ogen wat minder luxe, maar zijn in praktijk veel degelijker. Onderzijde van de deurpanelen en de klep van het dashboardkastje waren in de Mazda van hard en snel krassend kunstof terwijl ze bij de BMW van zacht materiaal zijn dat niet snel beschadigt.

De Mazda was in de kofferbak een stuk ruimer, voor lange mensen is de ruimte voorin in de BMW een stuk beter voor elkaar.

Al met al dus heel erg tevreden en ik hoop dat de kwaliteit ook goed is en blijft. Na alle probleemloze Japanners hiervoor is dat natuurlijk wel een risico :-)

Ik heb nog heel veel niet genoemd, dus binnenkort maar snel weer een update plaatsen.

Een jaar verder

  • 52.000 km
  • 15 augustus 2021

De BMW nu ruim een jaar in bezit dus tijd voor een update. Na 14.000 km kan ik niet anders zeggen dat het een geweldige auto is. Nog altijd een feest om een ritje te maken. De motor is zeer soepel en sterk en heeft zich bewezen als uitstekende caravantrekker. Verbruik neemt dan wel exorbitant toe naar 12 liter op 100 km. Zonder sleurhut is het verbruik rond de 7 liter op 100 km wat gezien de auto acceptabel is maar ook niet bijzonder zuinig.

De 3-serie staat bekend om zijn sportieve en dynamische rijeigenschappen en dat kan ik zeker beamen. Het begint al met de manier waarop je in de auto zit en het dikke M-sport stuurwiel dat je in handen hebt. Het mooie is dat de auto niet alleen sportief is, maar ook heel comfortabel door de soepele en sterke motor en de geweldige automaat. Door de niet al te grote 18-inch wielen ervaar ik het M-Sport onderstel zeker niet als te stug en oncomfortabel wat je weleens leest.

De betrouwbaarheid is tot nu toe ook goed. Twee kleine probleempjes gehad, een koplamp met condens en een trekhaak die niet altijd goed uitklapte. Beide zijn zonder gedoe vervangen door de BMW-dealer. Met dank aan de twee jaar Premium-selectie garantie.
Ook met ritten onder zware belasting (caravan) geen meetbaar olieverbruik. Ik heb overigens wel na 1 jaar olie en filter laten verversen i.p.v. de voorgeschreven twee jaar. Lijkt mij beter voor de techniek.

Het interieur is van hoge kwaliteit, een duidelijk verschil met niet premium-auto's. Deveelal zachte en hoogwaardige materialen zijn erg slijtvast. Geen ontsierende krassen onderaan deurpanelen, instaplijsten of het dashboardkastje wat bij vorige auto's niet te voorkomen was. Ook geen rammeltjes, wel een kraakje in het dak/achterzijde door torderen van de carrosserie. Niet zo premium wat mij betreft.

Wel uitstekend is het I-Drive systeem en het digitale instrumentarium, de nauwkeurige parkeersensoren achter waardoor het ontbreken van een achteruitrijcamera eigenlijk geen gemis is en de elektrische achterklep met separaat te openen achterruit. Jammer dat een lendensteun ontbreekt op de voorstoelen. Die sportstoelen zitten verder wel geweldig trouwens waarbij de zittingverlengers ideaal zijn voor mijn lange benen.

Tot nu toe maakt deze BMW alle verwachtingen waar en kan ik me geen fijnere auto wensen. Het nieuwe model dan misschien? Die rijdt zeker fijn en heeft een mooier interieur, maar is naar mijn smaak iets te nerveus en stug en ook de sportstoelen vond ik wat te hard.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 3-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 699
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 320i M Sport Edition, Automaat, LED, Leder, Navigatie, Panoramadak

    BMW 320i M Sport Edition, Automaat, LED, Leder, Navigatie, Panoramadak

    • 2018
    • 81.411 km

    € 31.190

    BMW 330e 252pk M Sport 19"BBS-Lmv Navi dual-Ecc Alcantara Zwarte-Hemel Pdc Ledlamp RegenSensor Aerodynamisch pakket Alu-Hexa-int. AlulineExterieur M sport-pakket-Stoel-onderstel-stuur-bumpers-spoiler Navi Business Pakket Priv.glass Connected Performance A-label EURO6 49gr

    BMW 330e 252pk M Sport 19"BBS-Lmv Navi dual-Ecc Alcantara Zwarte-Hemel Pdc Ledlamp RegenSensor Aerodynamisch pakket Alu-Hexa-int. AlulineExterieur M sport-pakket-Stoel-onderstel-stuur-bumpers-spoiler Navi Business Pakket Priv.glass Connected Performance A-label EURO6 49gr

    • 2016
    • 115.190 km

    € 25.895

    BMW 330e | LED KOPLAMPEN | LEDEREN BEKLEDING | NAVIGATIE | PARKEERSENSOREN VOOR + ACHTER |

    BMW 330e | LED KOPLAMPEN | LEDEREN BEKLEDING | NAVIGATIE | PARKEERSENSOREN VOOR + ACHTER |

    • 2018
    • 81.135 km

    € 31.450

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320d EffiecientDynamics Touring (2017)

    BMW 320d EffiecientDynamics Touring (2017)

    2
    • 1 juli 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 320i Touring (2018)

    BMW 320i Touring (2018)

    4
    • 21 maart 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 320i Touring (2018) #3

    BMW 320i Touring (2018) #3

    11
    • 26 juni 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 330i Touring (2017)

    BMW 330i Touring (2017)

    3
    • 3 mei 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 320d EffiecientDynamics Touring (2016)

    BMW 320d EffiecientDynamics Touring (2016)

    2
    • 9 april 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Touring (2018)

    BMW 320d Touring (2018)

    3
    • 25 september 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 330i Touring (2019)

    BMW 330i Touring (2019)

    19
    • 24 juni 2019
meer reviews
BMW i3 - Occasion aankoopadvies

BMW i3 - Occasion aankoopadvies

143

De BMW i3 is één van de pioniers onder de elektrische auto's. Hij lijkt in niets van wat we...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    7
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    6
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden