BMW 320i Gran Turismo High Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Gran Turismo High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 2.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Het blijft een heerlijke wagen
- 70.000 km
Na jaren zakelijk Honda's te hebben gereden, nu wat anders. BMW spreekt mij aan vanwege de degelijkheid, mooi interieur en omdat het toch echt (net als Honda) een rijdersauto is.
Ik heb proefgereden in de 3-serie, sedan en touring. Dat was wel krap vond ik. Een 5-serie vind ik te breed. Toen eens gereden in een 3 GT. Tjonge, wat een ruimte. En wat rijdt dat lekker. Minder strak rijdend dan een gewone 3 serie, maar meer comfort. En dat heeft hij door de langere wielbasis en hogere koets. Instappen is door de hogere zit ook gewoon prettiger. In een autotest las ik dat de hoogte niet veel uitmaakt met de gewone 3. Daar ben ik het dus niet mee eens.
De kofferruimte is groot en goed bruikbaar. De ruimte op de achterbank fenomenaal.
De motor (2.0 met circa 180pk) doet het prima. Mijn z4 (hobby) heeft een 6-cilinder en deze loopt echt (veel) mooier, maar deze doet het ook goed al is hij wat rauwer. Ik heb gekozen voor een handbak omdat ik dat prettig vind rijden. Schakelen doet hij prima, echt BMW. Opvallend is de instelling eco/normaal/sport/sport+.
Het verschil tussen normaal en sport, is zijn veel actievere houding in sport. Betere gasrespons, sturen doet hij strakker. Het actieve onderstel wordt dan ook anders ingesteld. De sport + stand heeft als extra het uitzetten van tractiecontrol. Die gebruik ik niet. Vooral de eco-instelling is wel bijzonder vind ik. In vorige auto's had ik deze ook en gebruikte ik het weinig. Nu gebruik ik het veel, vooral op drukke stukken of in de bebouwde kom. De motor loopt dan merkbaar soepeler (en trager), maar de werking koppeling/schakelen is ook anders. Je kunt dan met enige moeite zo soepel schakelen dat het lijkt alsof je in een automaat rijdt. Heel bijzonder. Hoewel ik er niet achter kom wat met die eco-instelling precies verandert, denk ik dat in ieder geval het ontstekingsmoment anders (later) is.
Het verbruik is voor een dergelijke flinke auto beperkt vind ik. Ik trek rustig op en rijdt voor het overige altijd max toegestane snelheden of iets daarboven. Tussen 1: 11,5 en 13,5. De auto heeft veel toeters en bellen aan boord. Erg luxe. Mijn vrouw heeft een auto met bijna alles te bedienen via het scherm (bijvoorbeeld interieurverlichting). Gruwelijk irritant. Iedere keer moet ik weer nadenken hoe ik dat menu bedien. Bij de BMW is dat beter geregeld. Zij snappen dat niet iedere mogelijke innovatie een verbetering is.
Negatieve punten: het na het afsluiten van de auto automatisch zakken van de achterruiten. En: het adaptieve onderstel klapte op drempels enorm.
Slordig. Beide punten opgelost door een systeemupdate. Maar daarom wel 3 sterren.
Kortom: een onderschatte reiswagen.
70.000 kilometer
Na mijn vorige review geen enkel probleem gehad. De GT doet wat hij moet doen. Wat ik steeds meer ben gaan waarderen zijn de sportstoelen en de verschillende rijmodi. Die gebruik ik regelmatig. Vooral de sportstand maakt de wegligging net even strakker. Ook de gemonteerde 18"velgen dragen daar aan bij. Het comfort is uitstekend. De ruimte is fantastisch. De af fabriek trekhaak is heel makkelijk. Ik kwam er achter dat er dan ook gelijk een antislingerprogramma is. De elektrische kofferklep die open gaat met een beweging van je voet onder auto is gemakkelijk; waar mij eerder dat wat overdreven leek. De auto heeft erg veel opties, maar raar genoeg geen navigatie professional. Dat is jammer, omdat dan ook de stereo beter geluid heeft. De navigatie is prima, maar de stereo zou beter moeten zijn in deze prijsklasse. De zakjapanner van mijn echtgenote heeft een beter geluid. En DAB.
Een onzinnige optie vind ik de waarschuwing wanneer je iemand ingehaald hebt en te snel naar rechts wil. Of je wil inhalen en er komt nog een auto aan. Het werkt wel, maar ik kijk gewoon normaal uit dus is het niet nodig. Deze optie is gelukkig standaard af te zetten.
Het gemiddelde brandstofverbruik is na de daling van de maximumsnelheid sterk gedaald. ook al rijd ik altijd wel harder dan mag. Maar ja, dat deed ik eerder ook, dus er blijft een fors verschil. Ik heb het verbruik gemeten op 3.000 kilometer. 1: 13,2. dat vind ik voor zo'n grote auto zuinig.
Al met al dik tevreden over de auto. Ik reed laatst in een Mercedes GLC. Ook een tweeliter motor. Die motor liep prachtig, eigenlijk mooier dan mijn GT. Maar het sturen vond ik erg vervelend, voor mij veel te weinig contact met de weg. De auto betrekt je niet bij het rijden. De zitting was voor mij ook te klein, te kort. Dat had ik niet verwacht van Mercedes. Het is wel goed dat je af en toe in een andere auto rijdt. Dan weet je weer waarom je BMW rijdt.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie GT 320i Centennial High Executive | Adaptive Cruise Control | Lane Assist | Memory Stoelen | Lichtmetalen Velgen |
- 2016
- 235.014 km

BMW 3-serie GT 320i High Executive AUTOMAAT / NIEUW BINNEN!
- 2013
- 214.632 km

BMW 3-serie GT 320i High Executive NL-AUTO NAP PANO-DAK!
- 2015
- 188.542 km