BMW 320d Gran Turismo (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320d Gran Turismo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Bmw 3serie GT
- 145.000 km
Mijn vorige auto was een VW Golf variant (2010). De auto is mij uitstekend bevallen. Gebruiksgemak, comfort en onderhoudskosten naar grote tevredenheid. Maar goed, het was tijd voor wat nieuws.
Wat zocht ik? Ik wilde een auto die praktisch en ruim is (opgroeiende kinderen) en tegelijk ook een auto welke iets speciaals heeft. Proefritten gemaakt in een nieuwer model VW Golf variant, Volvo v60, Bmw x1, Bmw 2 serie active tourer en VW Passat. Deze auto's zijn het niet geworden.
BMW 3 serie GT.
Niet gedacht dat dit de auto zou gaan worden. Een 3 serie had mijn interesse niet, omdat je een lage zit hebt en de ruimte op de achterbank vrij krap is. Dus ik ging er vanuit dat dit voor de GT ook in meer of mindere mate zou gelden. Niets is minder waar. Na het bestuderen van internet kwam ik er achter dat de GT een geheel andere auto is als de reguliere 3 serie. De GT heeft zeeën van ruimte op de achterbank, de koffer is ruim en daarnaast zit je hoger als in de reguliere 3. Dit was de auto welke ik zocht. Praktisch gebruiksgemak, niet alledaags en ook nog een premium merk. Het is overigens mijn eerste BMW.
De eerste indruk
Wat valt mij op
* Uiterlijk vertoon. Als de auto op een parkeerplaats tussen andere auto's staat, dan springt de GT er voor mij wel uit. Een groot, statig en sportief voorkomen. Het maakt de auto tot een indrukwekkende bolide. Overigens vindt ik de GT op foto's minder tot zijn recht komen.
* Krachtige moter. Ik rijdt de 320d 184pk - handgeschakeld. Ben misschien niet heel veel gewend, maar ik vind het een monsterlijke moter. Vooral de 3de versnelling maakt op mij indruk. Bij het intrappen van het gaspedaal merk je wat het blok in huis heeft.
* Praktisch gebruiksgemak: Heel veel beenruimte op de achterbank. Doet (bijna) niet onder voor een Passat. Diepe kofferruimte welke voor mij ruimschoots voldoende is. De koffer is trouwens wel lager in vergelijking met mijn vorige auto/ station - door het coupe achtige aflopende raam.
* Rijmodus. Sport , comfortabel , eco modus. Dacht in eerste instantie dat dit meer een gimmick was. Het verschil in gasrespons en aangrijping koppeling is echter duidelijk voelbaar.
******************************************************************
Update maart
Rijbeleving.
De auto rijdt zeer comfortabel, maar tegelijkertijd betrekt het je veel meer bij het rijden dan in mijn vorige VW. Ik zit in de GT actiever achter het stuur. De GT geeft mij meer rijbeleving op met name binnenwegen, ondanks dat het wel een grote auto is en blijft. Het stuurgedrag is perfect.
De rechtdoor stabiliteit was in mijn vorige VW meer aanwezig. In de GT ben ik wat meer aan het corrigeren om de auto recht te houden. Komt misschien door de Runflats in combinatie met achterwielaandrijving.
Verbruik
Vier metingen gedaan. 1:17,8, 1:15,8, 1:15,6 en nog een keer 1:15,6. Het valt me niet helemaal mee. Het zijn handmatige metingen. Dus niet via boordcomputer. Boordcomputer geeft namelijk een aanmerkelijk positiever verbruik aan.
Conclusie
Super tevreden om met mijn gezin in z'n mooie bijzondere auto te mogen rijden. Het uiterlijk vertoon van de auto, de ruimte aan boord. De krachtige moter. Ik ben blij met mijn BMW 3 GT.
**********
Paar kleinigheidjes:
*Halogeen verlichting: bij aankoop auto stonden de lampen te laag afgesteld. Hierdoor had ik in het donker erg slecht zicht. Ik ben naar mijn vaste garage gegaan en daar hebben ze de lampen omhoog bijgesteld. Een verschil van dag en nacht! Issue opgelost.
*Versnellingsbak: Bij aankoop vond ik de handbak niet vloeiend schakelen. Ik moest meer kracht gebruiken dan dat ik gewend ben uit andere auto's. Zoals forum leden al schreven blijkt dit een kwestie van wennen te zijn. Issue opgelost. Wat bij mij nog wel eens voorkomt is dat ik vanuit de achteruit (om dan vervolgens naar voren te willen rijden) nogmaals in achteruit schakel. Voelt wat klungelig. Herkenbaar?
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW 3-serie GT 318d High Executive M-Sport Pakket - Automaat, Breedebeeld Navigatie, Xenon, Automatische airco, Cruise Control, Sport Interieur, Parkeersensoren, Leder interieur, Stoelverwarming, 19 inch velgen, VASTE PRIJS
- 2016
- 254.886 km

BMW 3-serie GT 340i xDrive 326 pk M Sport Executive Automaat / Panoramadak / Harman Kardon / Achteruitrijcamera / 19 inch LMV / Adaptieve LED-koplampen / Head-Up Display / Navigatie Professional / Sportstoelen
- 2016
- 79.954 km

BMW 3-serie GT 320i 184PK AUT8 High Executive ORG.NED, ADAPT.CRUISE, HEAD-UP, NAP, 360 CAMERA, DEALER ONDERHOUDEN
- 2014
- 153.765 km
Lees ook

BMW 328i GT High Executive (2013)

Rij-impressie BMW 3-serie GT

Toyota kondigt elektrische SUV met zeven zitplaatsen aan

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer
