BMW 320i Gran Turismo (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Gran Turismo |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Nieuwe auto besteld
- 5 km
Aangezien ik nu in het bezit ben van een 2-serie Gran Tourer (zie andere review) en de kilometers weer beginnen te tellen op zoek gegaan naar een vervanger voor mijn 2-serie. Deze moest de volgende eigenschappen bezitten:
- Hij moet praktisch zijn voor ons gezin (2 kinderen)
- Wat breder op de achterbank voor eventueel een extra stoeltje of passagier.
- Achterwiel aandrijving
- Sportieve prestaties/uiterlijk
- Veel opties.
Ik heb de volgende auto's overwogen:
- BMW 4GC: Prachtige auto maar wat minder praktisch met een gezin
- BMW 5 Tourer: Mooie auto maar de sportstoelen vonden zowel mijn vrouw als ik niet goed zitten. Wel erg mooi van binnen.
- BMW 3GT: Iets minder mooie auto maar wel praktischer. Bovendien in combinatie met M-Sport pakket en de nodige opties ziet deze er optisch toch erg goed uit.
Uiteindelijk dus gekozen voor de 3GT met de volgende uitrusting:
- BMW 320i GT M-Sport
- Mineralgrau met zwarte omlijsting
- 19 inch 598M
- Glazen panaromadak
- Apple carplay
- Extra getint achterglas
- Multifunctioneel display
- high executive
- Audio Media Pack
- Harman Kardon geluid
- Parking pack
- Safety pack
- Automatische transmissie met stuurschakeling.
De auto is inmiddels afgeleverd en eind van maart (2018) krijg ik de auto geleverd.
Eind van de maand krijg ik hem geleverd en dan zal ik mijn bevindingen gaan bijhouden.
Valse start
- 40 km
Vandaag de auto opgehaald. Alleen jammer genoeg een valse start. Toen ik bij de dealer wegreed zag ik al het motor management lampje branden en ik vond de motor ook niet lekker lopen. Toen ik daarna van de snelweg afkwam krijg ik een melding over dat de oliedruk niet goed was en dat ik de auto moest stil zetten. Dealer en service aan de lijn gekregen. Uiteindelijk melding uitgekregen bij het herstarten van de auto. In de middag de auto teruggebracht naar de dealer. Wat bleek... de auto had al een tijdje bij de opslag gestaan (dat wist ik) en blijkbaar is de olie gaan "zweten" waardoor er vocht bij de olie gekomen was. Het probleem is opgelost door de olie en de oliefilter te vervangen. Auto rijd nu als een zonnetje. Over een paar weken weer een update.
Eerste 1000 km zitten erop
- 1.000 km
De eerste 1000 km zitten er op. Wat valt mij op:
Pluspunten:
- Stoelen zitten echt wel vele malen beter dan die van de 2-serie GT
- Ik heb verhalen gelezen over windgeruis bij deze auto's maar dit valt mij allemaal erg mee.
- Veel mensen (en zelfs een hele groep kinderen) vinden de auto erg mooi.
- Brandstof verbruik valt mij mee (1 op 11,5) terwijl ik nog geen echt lange stukken snelweg gereden heb en regelmatig in de file rijd. Dit is overigens op basis van mijn tripcomputer en de hoeveelheid brandstof die ik heb getankt. Wel moet ik erbij zeggen dat ik regelmatig de Eco-Pro modus aanzet omdat je het vermogen tijdens de spits niet echt nodig hebt.
- Auto rijd heerlijk. Als je wilt is die sportief en als je dat niet wilt dan is die erg comfortabel (zelfs met die 19 inch wielen).
Minpunten:
- Ik heb een panoramisch dak. Het lijkt wel na die zandregen van afgelopen week dat dat tussen de rubbers is gaan zitten en heb nu dus zo nu en dan kraakgeluiden vanaf mijn dak. Hier moet ik dus even naar laten kijken.
- Ik moest oud papier wegbrengen en dan heb je wel weer door dat je niet een station of een MPV hebt. Qua hoogte veel beperkter waardoor de klep niet meer dichtgaat. Voor vakanties ga ik maar zo'n op maat gemaakte tassenset halen zodat ik het meest uit de ruimte kan halen.
3500 km
- 3.500 km
Nu weer wat verder en nieuwe ervaringen opgedaan en wat langere stukken gereden. Wat opvalt:
- Rust in de auto
- Kom uitgerust aan op locatie
- Kofferruimte door schuin aflopend dak toch wel wat beperkter dan de 2GT die ik hiervoor had. Het is wel ruim maar niet echt hoog.
- Ruimte op de achterbank met 2 kinderstoeltjes is prima en riant te noemen.
- Via BMW connected is het mogelijk om Spotify te gebruiken via mijn telefoon. Maar dit hapert behoorlijk. Meestal uitval van functionaliteit waarna ik de boel moet resetten om het weer aan de praat te krijgen.
Auto bevalt heel goed. Vind het zelfs (bijna) leuk om de auto te wassen.
Afscheid
- 75.000 km
Na 3 jaar gereden te hebben met deze auto heb ik besloten om een andere auto te bestellen. Conclusies over deze auto:
- Waanzinnig om mee te rijden.
- Iedere keer stap ik nog steeds met een glimlach in de auto.
- Qua vermogen is de 20i meer dan genoeg. Heb nog zitten denken aan chiptuning maar ik vond het eigenlijk niet echt nodig.
- De ruimte in deze auto is bijna ongeëvenaard. Ben een aantal keer met een tent op vakantie gegaan en je zag echt de mensen kijken wat er allemaal uit de auto kwam.
- Geen enkel probleem verder met de auto gehad. Enige wat er nog gedaan is (op eigen verzoek) is dat de achterklep van de auto met de sleutel alleen geopend kan worden indien de auto ontgrendeld is. Ik had nog wel eens last van dat mijn achterklep de hele nacht opengestaan had omdat ik met de sleutels in mijn zak blijkbaar op het knopje gedrukt had. Ik ga dit met mijn volgende auto ook direct regelen.
- Wel moest ik al mijn remschijven al vervangen bij zo'n 60000 km. Dat vind ik wel wat vroeg.
Heb bijna spijt dat ik een andere besteld heb...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie GT GT 320d 190pk Executive -LEER-NAVI-LED-ECC-PDC-
- 2017
- 198.680 km

BMW 3-serie GT 320i High Executive Sport 184Pk Automaat (GROOT NAVI, M STUUR, CLIMATE, COGNAC LEDER, STOELVERWARMING, SPORTSTOELEN, CRUISE, PARKEERSENSOREN, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2017
- 166.092 km

BMW 3-serie GT 320i High Executive VOL OPTIES 1 ste eigenaar en automaat
- 2018
- 154.212 km