BMW 320i Executive (1999) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 208.000 km |
KM-stand laatst | 216.000 km |
Het eerste jaar met de 320i Exe (E46)
- 216.000 km
Deze BMW 320i is sinds een jaar in mijn bezit. In mijn gezin gebruiken we 'm als tweede auto naast de 525d Touring Exe (zie andere review). Hij wordt gebruikt voor relatief korte dagelijkse ritten. In juli 2009 gekocht met 208.000 op de klok.
ERVARING
Wat is dit een fantastisch rijdende en ogende auto! De huidige leeftijd (11 jaar) zie je absoluut niet aan de auto af. Persoonlijk vind ik de E46 een van de mooiste BMW's ooit gemaakt: redelijk klassiek ingetogen lijnen, waar de klasse vanaf straalt.
Ik heb de auto gekocht van vrienden, die de auto 2 jaar in bezit hadden. Zodoende kende ik de historie van de auto. Tot 180.000 km is 'ie netjes door de BMW dealer onderhouden. De auto heeft geen noemenswaardige schade gehad en zit nog strak ik de lak.
Hij rijdt echt geweldig. De auto is stevig geveerd en gedempt, maar met voldoende comfort. Daaraan dragen vast mede bij de niet al te platte banden (16"/225/50).
De motor is de grote pretmaker van deze auto: de benzine zes cylinder zoeft zacht tot zo'n 3000 tpm, daarboven gaat hij steeds enthousiaster kinken, boven de 4000 tpm klinkt hij geweldig: raspend hamert hij, en sleurt de auto snel richting toerenbegrenzer. Tot 3000 tpm kan ik 'm niet echt snel noemen, daarboven versnelt hij snel genoeg. Met 150 pk en 190 Nm sla je vandaag nog geen gek figuur qua specs, maar echt bijzonder is het niet. De zes-in-lijn maakt het qua geluid en karakter tot een bijzondere auto. De versnellingen zijn vrij kort (ter illustratie: 100 in 5 betekent ca. 3000 tpm), waardoor versnellen in 5 nog best rap gaat.
Mooi om te merken dat de kwaliteit van een auto zich ook na een aantal jaren nog doet gelden: aan het interieur valt nog geen kraakje te ontwaren. Alles functioneert en oogt nog uitstekend. De houtinleg van het interieur is nog als nieuw, de stoelen zitten nog stevig, niets dat detoneert. Qua materialen heb ik zelfs de indruk dat dit op punten beter is dan nieuwere modellen van BMW (bijvoorbeeld het materiaal van het dashboard, als ik dat vergelijk met de E61 van 2004).
KENMERKEN AUTO
Het betreft een Executive versie met een handmatige 5-bak. De saphirschwarz metallic conbineert stijlvol met de chromen raamomlijsting. De wielen zijn niet origineel geleverd onder deze auto, maar passen de auto mijns inziens perfect (foto's volgen binnenkort).
Het interieur is voorzien een antarciete stoffen bekleding en de dash-inleg is van donker hout, naar mijns smaak een nette combinatie.
De auto is niet echt voorzien van heel bijzondere opties, maar met automatische klimaatcontrole, regensensor, cruise control en op het stuur bedienbare audio en dergelijke vind ik dat de auto op comfort gebied nog prima meekan met nieuwere auto's, ik kom er niets in tekort.
MINPUNTEN
Ik kan werkelijk geen slechte punten van de auto bedenken tot nu toe. De volgende zaken moet ik echter binnenkort even oppakken:
- opnieuw vullen airco-unit;
- zekering verstelbare spiegels vervangen;
- vervangen BMW-embleem op motorkap.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.