BMW 320i Coupé Business Line Sport (2011)

autoreview

BMW 320i Coupé Business Line Sport (2011)

Signalement

Uitvoering320i Coupé Business Line Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kerstgeschenk waar zelfs de kerstman jaloers op is

  • 24.000 km

Hmm ook hier gaat iets fout. Dit artikel betreft een High Executive versie. Geen business line.

Na 5 fantastische jaren in een door AC Schnitzer onderhanden genomen Mini Cooper, merkte ik dat mijn veranderende levensstijl toch iets meer ruimte nodig had. Iets meer ruimte op de achterbank voor vrienden en iets meer ruimte in het koffer voor baggage. Maar ik blijf van sportieve auto's houden, dus wel een coupe!

Na wat snuffelwerk op internet viel de keuze als snel op 3 auto's. Een Mercedes C180 AMG, een Audi A5 en een BMW 3 serie coupe. En dan wel in het zwart of wit. De C180 AMG heb ik gereden bij een gerenomeerde Mercedes garage. Een prachtige auto in mooi zwart. Maar ja, een Mercedes. Duur, zwaar en met 156 pk en 1500 kg underpowered. Mijn Mini was nog steller dan deze tank. De A5 bleek met zijn aluminium chassis is duur en eerder elegant dan sportief. Dus trok ik de stoute schoenen aan en vroeg een proefrit aan bij BMW. Een BMW 3.20i High Executive M-uitgevoerd! Midden in November winterweer. Ik dacht helemaal niet serieus aan een nieuwe auto. Die kon ook wel tot het nieuwe jaar wachten.

Maar goed, toen ik me meldde voor de proefrit met mijn vader, stond ze daar (ja mooie dingen zijn altijd vrouwelijk, dus deze auto is een "zij" geworden). In het mineral weiss, blinkend voor de ingang van de BMW garage. Ik zei tegen mijn vader dat naar binnen gaan en haar toch rijden een stom idee zou zijn, omdat het me waarschijnlijk veel geld zou gaan kosten... Ik had gelijk. Deze auto was completer dan compleet. Alles wat ik zocht in een auto zat erop en eraan en dan nog een aantal zaken waarvan ik niet wist dat ik ze wou hebben. Hier kort lijstje van de belangrijkste opties

- M3 spoilerpakket
- M3 sportinterieur met "sattle braun" leer en stoelverwarming
- M3 stuurwiel
- 19 inch LM velgen met voor 225/45/19 en achter 255/35/19
- Harman-Kardon sound system met 14 speakers waaronder 2 subwoofers
- Climate control
- De bekende drieletteringe afkortingen, ESP, DSC, ABS, etc.
- automatisch dimmende spiegels
- Schuifkanteldak
- En vermogen, heel veel vermogen!

Ik zal jullie het relaas van de proefrit sparen en meteen naar de conclusie duiken. Ik werd verliefd en heb haar meteen mee naar huis genomen.

Oh ooh, eerste problemen.

  • 30.000 km

De aanschaf van deze auto was niet zo ondoordacht als het bovenstaande stukje tekst doet vermoeden hoor. Ik heb wel degelijk nagekijken wat er op de markt te krijgen was en heel belangrijk, welk problemen er mogelijk zijn. Zo wist ik dat de efficient dynamics van BMW in de eerste 3series (uitstoot categorie B) heel wat problemen hadden. Dus ik kocht bewust het 2011 model (inmiddels categorie C) waarin een groot aantal van de problemen zoals onregelmatig lopen en bokken verholpen zouden zijn door een beter design in enginemanagement. Bovendien dit was een Demo wagen die in 3-4 maanden tijd 20.000 km gereden had. Ik ging er dan ook van uit dat eventuele problemen dan ook wel opgelost zouden zijn.

Ik was dan ook erg verbaast toen na 3 maanden de eerste keer dat ik de 170 paardjes de sporen gaf in Duitsland de auto niet boven de 130 uitkwam zonder te bokken en vervolgens het motormanagement lampje aansprong. Dit was de start van een vervelende opeevolging van problemen. Gelukkig betreft het hier een BMW gekocht bij een gerenomeerde BMW garage in het zuiden van het land met premium select garantie en zal dit verhaal een happy ending hebben. So here we go:

Maart 2012: Auto bokt en komt niet boven 120 km/u. Diagnose, misfire op een cilinder. "Bovendien," zo vertelt de behulpzame hoofdmonteur me, "heeft BMW Nederland een bericht uitgezonden dat de bobines mogelijk niet goed zijn. Die worden allemaal preventief vervangen" Dus 4 bobines, 1 injecteur en 1 bougie verder kan ik weer de straat op.

Mei 2012: Bij het starten spring het motormanagement lampje weer aan. Diagnose, misfire op de tweede cilider. Weer injecteur en bougie vervangen. Ook tevens weer alle bobines (waarom weet ik niet)

Juni 2012: Motor loopt niet lekker stationair. Toeren lopen op en vallen weer ritmisch. Diagnose: 2 van de 3 lamdasondes defect
(begin het nu toch wel vreemd te vinden. De garagehouder wordt nerveus. Hij zegt dat een reparatie onder garantie geen unieke situatie is. Per slot van rekening komt er veel vermogen uit een redelijk zuinig blok. Dat kost engineering en electronica wat wel eens een hikje kan hebben. Maar twee keer is uniek te nomen. Drie keer vindt hij frappant.) Sensoren worden vervangen en electronica geupdate. Ook wordt de verbranding bijgesteld. De auto komt terug met een merkbaar rustiger loopje.

September 2012: Motor management lampje springt weer aan. Dit keer is de NOx sensor kapot. Garage begrijpt ook niet waarom. Deze sensoren gaan gemiddeld 5 jaar en tot over 100.000 km mee. Electronica wordt geupdate en sensor vervangen.

December 2012: Het scherm geeft aan dat er een probleem met de stuurbekrachtiging is en de auto start niet lekker. Diagnose: foutive electronica stuurhuis. Hele stuurhuis wordt vervangen. Oorzaak slecht starten wordt niet gevonden.

December 2012-Februari 2013: 3 van de 10 keer start mijn BMW met bokken, horten en stoten om vervolgens normaal te gaan lopen. Zo nu en dan lijkt ze te hikken en rijdt niet helemaal regelmatig. Nu geirriteerd terug naar de garage en gezegd dat ik toch graag een meer permanente oplossing zou willen vinden. De garagehouder blijft super behulpzaam (krijg de mooiste auto's mee als leen auto's) en besluit expert hulp in te schakelen in de vorm van een specialist uit Munchen. Deze komt kijken naar mijn BMW, en terwijl hij haar start (Schijnbaar normaal) zegt hij dat hij inderdaad hoort dat ze niet goed loopt. Na wat speurwerk: Diagnose: 2 injecteuren die nog niet vervangen zijn lekken brandstof in de cilinders tijdens het stilstaan. Hierdoor start ze, wanneer ze lang genoeg heeft stilgestaan, met verzopen motor. Dit leidde ook tot de roet aanslag op lambda- en NOx-sondes die op hun beurt weer tot motormanagement problemen leidde.

Dus een vol jaar later en 5-6 bezoeken naar de garage verder een happy end. De wagen is gerepareerd en loopt als een zonnetje. Een foutieve batch injecteuren was het probleem.

---Modificatie---
Om het te vieren, heb ik meteen een BMW performance einddemper onder de auto laten leggen. Want origineel is ze wel erg beheerst. Nu snort ze vriendelijk en zachtjes als een katje bij lage toeren, maar gromt en brult ze bij vol gas en hoog in de toeren. Een fantastische balans tussen niet de buren willen lastig vallen, maar toch laten horen dat het hier om een sportauto gaat en geen beheerste sedan.

Eerste echte onderhoud

  • 60.000 km

Na alle problemen eerder ging ze met 60000 km dan toch voor de eerste keer voor echt onderhoud (de interval is 25000 km!)

Ik verwachte een grote beurt, maar de garage meldde: Alle bougies zijn vervangen, alle injecteuren alsook bobines. Simpelweg een oilverversing is voldoende.

Wel is het dakraam eens blijven steken en sloot niet goed meer aan. (hij gaat dan herhaaldelijk open en weer dicht en sluit niet helemaal zoals het hoort) Een simpele verstelling die slechts 2 minuten kostte via de motormanagement diagnostiek. Kosten 0 euro.

Professionele diefstal poging

  • 65.000 km

Na een poging tot stelen van mijn 1988 VW polo in 1999 en mijn Ibiza in 2006 dacht ik dat de kwaliteit en leeftijd van mijn auto verdere progingen tot diefstal wel zouden afschrikken. Bovendien staat mijn schatje altijd in de garage en heeft ze een classe III alarm die haar veilig houdt. Of in ieder geval zo ik dacht!

Bij terugkomst van een bezoekje aan een dierentuin bij onze oosterburen, merk ik dat bij het ontgrendelen van de auto de verlichting niet reageert. Toen ik het portier wou open maken, zag ik meteen dat het slot er met een powertool vakkundig uitgezaagd was. Binnen in de auto trof ik een lege BMW sleutel aan (Die niet van mij was) en was de cover van de OBD plug verwijderd.

De Duitse politie, die binnen 10 minuten ter plekke waren, wisten mij te vertellen dat het waarschijnlijk professionals waren die gepoogd hebben mijn auto te stelen. Dit aangezien het slot met minimale schade is open gemaakt en het alarm met een electronische gadget vakkundig is omzeild. De aanwezigheid van de "extra" sleutel wees erop de ze gepoogd hebben de sleutel te klonen. Meestal verdwijnen deze auto's dan snel naar het Oosten om daar verkocht te worden. Gelukkig startte ze wel nog en kon ik de deur nog vergrendelen van binnenuit.

Bij thuiskomst heb ik meteen een afspraak gemaakt bij een BMW schadeherstelbedrijf die bereid waren om de reparatie zo spoedig mogelijk uit te voeren. Ondanks de zeer geringe schade aan het portier (de lak was op ongeveer 1 cm hoog en 2 cm breed beschadigd door een slijptol) was de schade 1800 euro! De speciale Mineral Weiss lak moest ik minimaal 3 lagen worden opgedragen en een spotrepair zou absoluut zichbaar zijn. Dus moest ze gespoten worden van kop tot kont.

Opgevallend genoeg meldde het schadeherstel bedrijf ook dat er een aantal deuken in de kont van de auto zaten. Of die er al inzaten of door de inbraak poging kwam. Geen idee zei ik. Dus lieten ze een specialist komen om de auto uit te deuken zonder spuiten en die vond maar liefst 53 deuken... in alleen de motorkap al! In totaal >150 deuken in het hele voertuig. Toegegeven zei de specialist, ze waren zeer gering maar de auto had zeker in een hagelbui gestaan. Of ik nog wist wanneer. "Nee," zei ik, "Ze staat altijd netjes in de garage, alleen op mijn werk niet". "Geeft niet," antwoordde hij, "is storm schade en wordt ook vergoed door de verzekering." "Zal ik het repareren?"

Een lang verhaal kort, mijn autoverzekering zal de komende 3 jaar helaas geen geld aan mij kunnen verdienen. Want boven op de inbraakschade van 1800 euro, kostte het uitdeuken ook nog eens 1600 euro!

Onderhoud nodig

  • 70.000 km

Het motormanagement zegt dat gepland onderhoud nodig is. Dus opnieuw verwacht ik een grote beurt of iets dergelijks. Niets is minder waar, de remolie is 2 jaar oud en moet vervangen worden. Wel waren de achterbanden kaal en die zouden aanzienlijk meer kosten dan de remolie.

Dus 830 euro armer aan 2 banden (380 euro per stuk!) en wat remolie, kunnen we weer de weg op!

Het feit dat de achterbanden kaal zijn, terwijl ik gemiddeld 4-5 maanden 17 inch winterbanden rijd, geeft al aan hoeveel plezier deze wagen is om te rijden!

Status update

  • 72.000 km

Zo een heel verhaal over de geschiedenis van mijn schoonheid op wielen, maar nu ook wat specs.

Toen ik haar net had en nog schrik had van de redelijk forse hoeveelheid vermogen, reed ik gemiddeld 7.8 l/100 km. Niet slecht als je bedenkt dat ze zuiniger is dan mijn vorige Mini met "slechts" 116 pk, maar aanzienlijk krachtiger.

Nu enige jaren later, hebben wij met z'n tweetjes wat meer lol en zit ik gemiddeld aan 8 liter per 100 km. Nog steeds een uitstekend prestatie voor zoveel vermogen en het feit dat ik stevig doorrijd en veel korte stukjes rijdt.

Mijn vriendin en de BMW hebben een heel andere relatie. Zij krijg het voor elkaar om met 5.1 liter per 100 km op en neer te rijden naar Amsterdam. Toegegeven ze kruipt naar de 100 en rijdt nooit sneller dan 110 km/u. Maar 1 op 20 is een fantastische prestatie. (Die ik haar niet na doe en ook niet na wil doen ;-) )

Maar nu komt het. De nieuwe 4 serie is uit. En ik heb een prachtige witte 4.28i gezien die exact hetzelfde doet als mijn huidige 3 serie coupe..... maar dan sneller, zuiniger, in een jonger, breder, vetter jasje en met TURBO's!

Nemen we afscheid mijn 3-tje en ik? Al na 3 jaar? Of blijven we nog even bij elkaar? Ik weet het nog niet. De proefrit met een monster van een 4.35i die 0-100 in 5.1 seconden knalt heeft in ieder geval niet veel goeds bijgedragen aan het dilemma.

Wat ik ook beslis, deze 3 serie coupe is een droom om te rijden. Voor mij zijn de heerlijkste zondagen als ik de auto net gewassen heb, en ik met mijn vriendin, alle raampjes en het dak open rustig door een of ander mooi natuurgebied aan het cruisen ben. Het zonnetje heerlijk warm schijnt en er een zacht relaxed muziekje uit de speakers komt... om vervolgens iedere 10 a 20 km met een oorverdovend geweld in een veel te lage versnelling alle paarden onder de motorkap eens goed de sporen te geven en met een stevige duw in de rug over het asfalt te versnellen.

Gewoon omdat het kan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.