BMW 320i Cabrio Executive (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320i Cabrio Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 94.500 km |
KM-stand laatst | 101.500 km |
Aanschaf
- 94.500 km
Lang gezocht, toch gevonden. Een E36 Cabrio die nog helemaal origineel en netjes is. Daarbij waren de eisen dat hij weinig kilometers had gemaakt, 6 cilinders had en een automaat voor het comfort. O ja, en een volledig elektrische kap natuurlijk!
Uiteindelijk stond hij dan op internet, te koop bij iemand thuis. Na een telefoontje en een proefrit was de zaak rond.
Een week later hebben we hem opgehaald, inclusief originele hardtop en dito wielen (style 27). De wielen die er bij aanschaf onder zaten (en nog zitten) zijn echter mooi genoeg om nog even te blijven zitten (17" OZ Superleggera).
Kopen via internet is natuurlijk altijd een avontuur. Helemaal als het ook nog gaat om een eerder geïmporteerd exemplaar. Gelukkig had de vorige eigenaar de complete historie op papier, en was duidelijk dat er geen gekke dingen met de auto waren gebeurd.
Ervaringen uit de praktijk
- 98.500 km
We gebruiken de BMW 'gewoon' als tweede auto. Dat betekent dat hij ook bij slecht weer en in elk seizoen naar buiten mag.
's Winters is het dan toch wel fijn dat er een hardtop op zit. Als het even kan wordt hij wel droog gestald. Daarnaast proberen we sneeuw en pekel te vermijden.
Sinds de aanschaf hebben we geen technische problemen gehad. Hij heeft 4 maanden na aanschaf een kleine beurt met APK gehad, en dit jaar weer een (probleemloze) APK.
Wel heb ik wat kleine schoonheidsfoutjes aangepakt:
- de stootstrip op de rechterdeur was op de een of andere manier iets naar voren geschoven, waardoor hij bij het openen van de deur klem zat aan de scharnierkant. Geen idee hoe dit gebeurd is, was al zo bij aanschaf. Gebruikt stripje via internet gekocht voor een tientje en weer klaar.
- De instaplijsten (die dingen op de dorpels) waren niet mooi meer, de chromen strepen waren wat bobbelig. Twee nieuwe gekocht voor EUR 25,- per stuk.
- De radio-cassetespeler (BMW Business RDS) had flink wat dode pixels. Deze vervangen door een BMW Business CD (CD43), ook weer via internet aangeschaft. Dit zijn wel gewilde apparaten en hij was nogal duur voor een gebruikte autoradio: EUR 165.,-.
Maar goed, dan heb je wel een goeie en bijpassende radio-cd speler, en niet zo'n Halfords kerstboom.
Aankomende zomer heb ik nog een klusje te (laten) doen met het dak. Het elektrische dak werkt op zich prima ....maar.... soms blijft de tonneau cover bij het openen nog net haken achter het achterste deel van het dak. Het deel met het plastic achterraam komt dan net niet ver genoeg omhoog. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de elastische banden die tussen de dakspanten zitten, tussen buitendak en binnendak/hemeltje. Althans, dat is wat ik via internet terugvind. Ik denk dat ik daar mee langs een specialist moet. Misschien zijn er meer lezers met dit probleem?
Verder is het natuurlijk fantastisch om in het voorjaar en in de zomer open te rijden. We hebben met opzet voor een vierpersoons cabrio gekozen, zodat we er met het hele gezin op uit kunnen. De kinderen vinden het ook geweldig achterin.
De 2 liter is met 150pk meer dan vlot genoeg. Naar hedendaagse maatstaven is het natuurlijk geen bijzonder snelle auto (een beetje leasebak is sneller). Dankzij de sportuitlaat (natuurlijk origineel :-D ) klinkt hij wel lekker. De sportstand van de automaat zorgt er voor dat hij een tandje terugschakelt en langer in de versnellingen blijft hangen.
Doordat de auto vooral binnen de bebouwde kom wordt ingezet is de auto niet bepaald zuinig. Het verbruik ligt tussen 1 op 7,5 en 1 op 8,5. Maar goed, gezien het aantal kilometers dat we jaarlijks maken met deze auto maakt dat niet zoveel uit.
Al met al heb ik zo'n anderhalf jaar na aanschaf nog geen seconde spijt gehad van deze keuze.
Op naar het voorjaar !!
Spankoordjes bij C-stijl vervangen
- 100.500 km
Zoals in de reactie op de vraag van henkvos is te lezen, had ik plannen om de spankoordjes van het hemeltje bij de c-stijl te vervangen.
Dat is intussen gelukt. De koordjes heb ik opnieuw (volgens YouTube instructies) aangebracht, en het hemeltje zit weer als nieuw. Als het goed is wordt hiermee het probleem met het openen van het dak opgelost (zie elders in deze review). We zullen het de komende tijd zien...
Spankoordjes vervangen, maar...
- 101.500 km
Helaas. Nadat het dak een aantal keer probleemloos open is gegaan, 'haakte' de tonneau-cover laatst toch weer. Niet echt een probleem, maar toch ook niet zoals het hoort.
In ieder geval hebben de nieuwe spankoordjes niet de definitieve oplossing gebracht. Desalniettemin ziet het dak er aan de binnenkant wel stukken beter uit.
Toch heb ik een nieuwe mogelijke oorzaak ontdekt: Vandaag, bij het smeren van alle bewegende delen van het dak (kan nooit kwaad), zag ik dat één van de schroeven waarmee de motor van het dak vastzit (aan de bestuurderskant onder de tonneau-cover)helemaal los was geraakt. Hij was er helemaal uit. Met dit motortje wordt ook het mechanisme bediend dat de achterkant van het stoffen dak omhoog duwt. Kan zijn dat daardoor (soms) deze achterrand net een paar millimeter te weinig wordt vooruitgedrukt, zodat de tonneau-cover er langs schuurt bij het openen.
Schroefje weer vastgezet, en nu maar weer zien.
Wordt vervolgd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.