BMW 320i (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 183.197 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Rijden met de 320i
Deze auto heb ik gekocht in oktober vorig jaar. het is mijn eerste auto en ik ben er zeer tevreden mee.
de auto stuurt heerlijk, een lekker stevig gevoel in het stuur. de auto is lekker comfortabel maar ook sportief, op en -afritten van de snelweg en landelijke weggetjes zijn altijd leuk. mijn auto heeft helaas geen M-onderstel dus hij heeft wel iets last van overhellen in de bocht.
helaas mist de auto wel koppel onderin en is het "nieuwe rijden" voor mij eigenlijk onmogelijk omdat de auto bij 2500Rpm nog maar net op gang begint te komen. ik schakel daarom meestal bij 3500rpm over om lekker vlot met het verkeer mee te komen.
de zes-in-lijn klinkt natuurlijk heerlijk als je het gas eens wat dieper intrapt. met constante snelheid hoor of voel je de motor juist helemaal niet en dit vind ik zelf erg fijn.
"dure" opties heeft de auto niet. volgens mij is de middenarmsteun de enige optie, dat is wel comfortabel. daar houdt het ook wel bij op, maar het maakt mij niet uit. het is elke dag weer een genot om met de auto te rijden. het geluid wat uit de standaard speakers komt is goed, maar ik heb de muziek vaak heel zachtjes of helemaal uit staan zonder dat ik het door heb want ik vind het geluid van de motor veel mooier. als je de motor zachtjes hoort roffelen, in combinatie met de rijbeleving is dat echt onbeschrijfelijk.
wat ik stiekem ook erg leuk vind om te doen is om af en toe eens over een zandpad of in de sneeuw te rijden met ASC uit, en een beetje met de achterkant te spelen. kijken wat de auto doet, hoe hij reageert en hoe je zelf moet reageren als de achterwielen hun grip verliezen. het is mij gebleken dat de auto erg voorspelbaar reageert en makkelijk te corrigeren is met kleine stuurbewegingen. met een paar tikken gas en fijne stuurbewegingen kan je hem mooi dwars door een bochtje heen laten glijden waarna hij weer vloeiend zijn koers opzoekt en weer rechtdoor gaat.
een minpuntje is dat de achterasophanging wat zwak is uitgevoerd en als je niet met beleid met de koppeling omgaat, kan het nog wel eens voorkomen dat je de achterbrug hoort bonken. dat was vooral in het begin zo, maar je leert er mee omgaan. ik weet ook niet of dit bij elke E46 sedan zo is.
de CDV (Clutch Delay Valve) is reeds verwijderd dus dat is het probleem niet.
Verbruik
de auto drinkt een liter benzine op gemiddeld zo'n 10,5 kilometer. hier moet ik wel bij vermelden dat ik een vrij zware rechtervoet heb, ik houd dus van lekker doorrijden. een lager verbruik is heel goed haalbaar, dorstiger dan 1 liter op 9 kilometer gemiddeld op een tank heb ik hem nog niet kunnen maken. zie ook de verbruiksmonitor van deze auto.
Onderhoud en reparaties
sinds ik de auto heb, heb ik er al zo'n 15000km mee gereden en in die tijd heb ik nog geen serieuze problemen gehad.
het onderhoud is ook niet duur, ik voer het zelf uit. een week geleden groot onderhoud gedaan en dit kostte mij €157
De auto stond bij aflevering niet echt op mooie wielen. in de winter ben ik ergens tegenaan gegleden met het rechtervoorwiel waardoor deze krom is geraakt en de band zeer snel leegliep. het hydrolager van de draagarm heeft het hier ook begeven.
de wielen heb ik toen vervangen door styling 44 17" met voor michelin en achter viking banden. de michelins (primacy HP)gingen helaas cuppen wat het comfort niet ten goede kwam. de auto vervolgens uitgelijnd en mooie nieuwe 18" CSL velgen met nieuwe vredestein banden eronder gezet!
de enige probleempjes en reparaties die ik heb gehad;
-ik heb een maand geleden de remklauw moeten reviseren omdat de remzuiger rechtsvoor niet meer naar de ruststand wou terugkeren en de remblokken vrij fors bleven aanlopen. voor 15 euro kon ik weer de weg op.
-de centrale vergrendeling deed het niet goed meer, de deuren gingen niet meer van het slot af. 2 nieuwe relais in de basismodule gesoldeerd en het probleem was opgelost. kosten €23.
-Hydrolagers vervangen van de draagarmen, €110
-bij lage temperaturen heeft de auto wel eens de neiging om enkele seconden te tikken na het starten ivm hydraulische klepstoters, en om te "gallopperen" (terugzakken naar +- 400RPM) bij stationair draaien. dit is vervelend want bij het wegrijden kan dit er soms voor zorgen dat de motor afslaat. misschien zit de carterontluchting verstopt en moet het potje vervangen worden.
-de inlaatslang heb ik vervangen in het voorjaar (€11) want daar zat een gat/scheur in.
tot nog toe dus geen negatieve ervaringen gehad met de auto en ik hoop dat dit ook nog heel lang zo blijft!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.