BMW 320i (1988) #2

autoreview

BMW 320i (1988)

Signalement

Uitvoering320i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf238.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

M’n hele leven al ben ik helemaal gek van auto’s en vooral het merk BMW heeft me altijd aangesproken. De uitstraling, de combinatie van comfort en sportiviteit, afwerking / bouwkwaliteit en het rijden met achterwielaandrijving. Daarnaast natuurlijk de bekende ’Laufkultur’ van de motoren.

In 2003 kocht ik m’n eerste auto (VW Golf II) en dat deed ik alleen omdat ik het leuk vond. Een prima en probleemloze auto om in te beginnen. Toch wil je na een tijdje iets anders, maar nooit ben ik daar echt naar op zoek geweest. Ik heb echter een bijbaantje bij de Ford-dealer in Weert en daar wordt af en toe wel eens iets leuks ingeruild. Toen ik hoorde dat er een BMW 320i ingeruild zou worden, kon ik niet meer wachten...

Ik heb er twee maanden geduld voor moeten hebben, maar dat was de moeite waard. De auto was van een oudere man en zag er erg (vooral aan de buitenzijde) netjes uit: nauwelijks roest (zeldzaam!), keurig in de (Royalblauwe) lak en nette lichtmetalen wielen (helaas niet origineel van BMW). Verder gelukkig niet volgehangen met lelijke accessoires, de auto is vrijwel geheel in originele staat. Proefritje gemaakt en ik was meteen verkocht: alleen al die zescilinder... Ik heb al in zeer veel verschillende auto’s gereden, maar dit verbaasde me enorm! Wegligging, sturen (zonder bekrachtiging), schakelen... Alles voelde erg goed aan en dat voor een auto uit 1988!

Daarnaast is de auto altijd keurig onderhouden (niet bij een dealer). Drie maanden voor de inruil zijn er zelfs nog nieuwe Michelins opgelegd... Daar kan ik dus wel even mee vooruit!

Het verbruik ligt rond de 1 op 10. Probeer echter de verleiding van het hard rijden te weerstaan, want dan geeft de standaard verbruiksmeter heel andere waarden aan!

De motor, dat is een verhaal apart. Trekkracht mis je teveel beneden 3000 tpm, maar bij 4000 tpm wordt ’ie ’wakker’: dan is de motor op z’n best en levert ’ie voldoende prestaties. Meestal heb ik daar echter niet zo’n behoefte aan. Lekker rustig rijden gaat ook prima, maar let op: de geweldige zescilindergrom en het gemak waarmee de motor toeren maakt nodigen uit om harder te rijden!

Al met al geen moment spijt gehad van deze aankoop. Iedereen die een betaalbare maar leuke auto zoekt, kan eigenlijk niet om een E30 heen. Nu heb ik wel het geluk gehad dat ik aan zo’n net exemplaar kon komen!

Ik vrees dat ik nu echt het BMW-virus te pakken heb en dat ik nooit meer een ander merk wil rijden!

PROBLEMEN

- De auto lekt olie, afgelopen week de oliedrukregelaar (3,50 euro) vervangen en waarschijnlijk is het verholpen;
- De stationaire loop van de motor is in koude toestand niet goed: de hele carrosserie ’schudt’ zelfs lichtjes mee;
- Je hoort de kleppen in de motor licht tikken;
- Starten gaat soms moeizaam, de startmotor slaat meteen aan maar de motor zelf niet. ’n Keer overnieuw proberen en hij loopt.
- Het interieur ziet er niet zo mooi uit als de buitenkant; de bestuurdersstoel is afgesleten (typisch BMW-kwaaltje) en er zitten hier en daar kleine gaten in de interieurpanelen.

De distributieriem zal wegens ouderdom (’98) vervangen moeten worden. Ook ga ik op zoek naar enkele nieuwe onderdelen voor de binnen- en buitenkant, zoals de voorspoiler (ontbreekt), nieuwe bestuurdersstoel en motorkap-embleem (lak is eraf). Op ten duur zou ik hem graag in volledig originele staat willen hebben!

Update 4 juli 2006:
De auto zou op 20 juni apk gekeurd moeten worden en daarvoor bracht ik ’m naar de BMW-dealer in Stramproy (Van Dael). Er waren immers nog meer problemen (o.a. olielekkage en kapotte claxon) en een BMW-dealer zou deze snel moeten kunnen verhelpen. De offerte zou echter zo duur worden dat ik besloten heb de 320i bij Van Dael in te ruilen op een E36 316i. Om ’m alleen door de apk-keuring te laten komen, zou me 1500 euro gaan kosten. Alle andere kleine problemen waren nog niet eens bij de prijs inbegrepen. Een E30 is een prachtige, fijne wagen maar zo’n bedrag is ’ie natuurlijk ook niet waard.

Een overzicht van de belangrijkste door de dealer geconstateerde problemen / onderdelen die vervangen moesten worden:

- Claxon;
- Wielnaaf en -lager rechtsvoor;
- Alle remleidingen;
- Silent-blocs voor achterasdrager (vooral veel arbeidskosten);
- Lekkage bij carterpan en koppakking;
- Gordel linksvoor;
- Rubberlager van differentieel.

Let wel: defecte centrale vergendeling, startproblemen en nog enkele kleine problemen heb ik de dealer dus niet laten onderzoeken.

Jammer van deze 320i, afgezien van bovenstaande lijst een heerlijke auto!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.