Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie

BMW 320i (1988) #2

autoreview

4
BMW 320i (1988) #2
Anoniem
  • Gebruikersreview
5 mei 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering320i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf238.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 4 mei 2006

M’n hele leven al ben ik helemaal gek van auto’s en vooral het merk BMW heeft me altijd aangesproken. De uitstraling, de combinatie van comfort en sportiviteit, afwerking / bouwkwaliteit en het rijden met achterwielaandrijving. Daarnaast natuurlijk de bekende ’Laufkultur’ van de motoren.

In 2003 kocht ik m’n eerste auto (VW Golf II) en dat deed ik alleen omdat ik het leuk vond. Een prima en probleemloze auto om in te beginnen. Toch wil je na een tijdje iets anders, maar nooit ben ik daar echt naar op zoek geweest. Ik heb echter een bijbaantje bij de Ford-dealer in Weert en daar wordt af en toe wel eens iets leuks ingeruild. Toen ik hoorde dat er een BMW 320i ingeruild zou worden, kon ik niet meer wachten...

Ik heb er twee maanden geduld voor moeten hebben, maar dat was de moeite waard. De auto was van een oudere man en zag er erg (vooral aan de buitenzijde) netjes uit: nauwelijks roest (zeldzaam!), keurig in de (Royalblauwe) lak en nette lichtmetalen wielen (helaas niet origineel van BMW). Verder gelukkig niet volgehangen met lelijke accessoires, de auto is vrijwel geheel in originele staat. Proefritje gemaakt en ik was meteen verkocht: alleen al die zescilinder... Ik heb al in zeer veel verschillende auto’s gereden, maar dit verbaasde me enorm! Wegligging, sturen (zonder bekrachtiging), schakelen... Alles voelde erg goed aan en dat voor een auto uit 1988!

Daarnaast is de auto altijd keurig onderhouden (niet bij een dealer). Drie maanden voor de inruil zijn er zelfs nog nieuwe Michelins opgelegd... Daar kan ik dus wel even mee vooruit!

Het verbruik ligt rond de 1 op 10. Probeer echter de verleiding van het hard rijden te weerstaan, want dan geeft de standaard verbruiksmeter heel andere waarden aan!

De motor, dat is een verhaal apart. Trekkracht mis je teveel beneden 3000 tpm, maar bij 4000 tpm wordt ’ie ’wakker’: dan is de motor op z’n best en levert ’ie voldoende prestaties. Meestal heb ik daar echter niet zo’n behoefte aan. Lekker rustig rijden gaat ook prima, maar let op: de geweldige zescilindergrom en het gemak waarmee de motor toeren maakt nodigen uit om harder te rijden!

Al met al geen moment spijt gehad van deze aankoop. Iedereen die een betaalbare maar leuke auto zoekt, kan eigenlijk niet om een E30 heen. Nu heb ik wel het geluk gehad dat ik aan zo’n net exemplaar kon komen!

Ik vrees dat ik nu echt het BMW-virus te pakken heb en dat ik nooit meer een ander merk wil rijden!

PROBLEMEN

  • 4 mei 2006

- De auto lekt olie, afgelopen week de oliedrukregelaar (3,50 euro) vervangen en waarschijnlijk is het verholpen;
- De stationaire loop van de motor is in koude toestand niet goed: de hele carrosserie ’schudt’ zelfs lichtjes mee;
- Je hoort de kleppen in de motor licht tikken;
- Starten gaat soms moeizaam, de startmotor slaat meteen aan maar de motor zelf niet. ’n Keer overnieuw proberen en hij loopt.
- Het interieur ziet er niet zo mooi uit als de buitenkant; de bestuurdersstoel is afgesleten (typisch BMW-kwaaltje) en er zitten hier en daar kleine gaten in de interieurpanelen.

De distributieriem zal wegens ouderdom (’98) vervangen moeten worden. Ook ga ik op zoek naar enkele nieuwe onderdelen voor de binnen- en buitenkant, zoals de voorspoiler (ontbreekt), nieuwe bestuurdersstoel en motorkap-embleem (lak is eraf). Op ten duur zou ik hem graag in volledig originele staat willen hebben!

Update 4 juli 2006:
De auto zou op 20 juni apk gekeurd moeten worden en daarvoor bracht ik ’m naar de BMW-dealer in Stramproy (Van Dael). Er waren immers nog meer problemen (o.a. olielekkage en kapotte claxon) en een BMW-dealer zou deze snel moeten kunnen verhelpen. De offerte zou echter zo duur worden dat ik besloten heb de 320i bij Van Dael in te ruilen op een E36 316i. Om ’m alleen door de apk-keuring te laten komen, zou me 1500 euro gaan kosten. Alle andere kleine problemen waren nog niet eens bij de prijs inbegrepen. Een E30 is een prachtige, fijne wagen maar zo’n bedrag is ’ie natuurlijk ook niet waard.

Een overzicht van de belangrijkste door de dealer geconstateerde problemen / onderdelen die vervangen moesten worden:

- Claxon;
- Wielnaaf en -lager rechtsvoor;
- Alle remleidingen;
- Silent-blocs voor achterasdrager (vooral veel arbeidskosten);
- Lekkage bij carterpan en koppakking;
- Gordel linksvoor;
- Rubberlager van differentieel.

Let wel: defecte centrale vergendeling, startproblemen en nog enkele kleine problemen heb ik de dealer dus niet laten onderzoeken.

Jammer van deze 320i, afgezien van bovenstaande lijst een heerlijke auto!

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 3-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 649
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 644
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 325i

    BMW 325i

    • 1986
    • 163.328 km

    € 37.500

    BMW 325i

    BMW 325i

    • 1987
    • 110.049 km

    € 14.000

    BMW 325i Cabriolet E30 135.000km SCHNITZER pakket #UNIEK

    BMW 325i Cabriolet E30 135.000km SCHNITZER pakket #UNIEK

    • 1988
    • 135.001 km

    € 16.950

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: i3 (CN)

    489
    • 14 mei 2022

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 316i (1989)

    BMW 316i (1989)

    2
    • 22 mei 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 316 (1986)

    BMW 316 (1986)

    13
    • 21 mei 2013
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie 325 eta automaat (1985)

    BMW 3-serie 325 eta automaat (1985)

    3
    • 1 maart 2013
  • Gebruikersreview
    BMW 316i (1991)

    BMW 316i (1991)

    4
    • 9 februari 2013
  • Gebruikersreview
    BMW 316 (1987)

    BMW 316 (1987)

    10
    • 16 november 2010
  • Gebruikersreview
    BMW 323i (1985)

    BMW 323i (1985)

    23
    • 20 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    BMW M3 (1990)

    BMW M3 (1990)

    6
    • 25 juni 2010
meer reviews
BMW 325i - Op de Rollenbank

BMW 325i - Op de Rollenbank

43

Het is altijd een feestelijke ervaring om een BMW 3-serie E30 te treffen. Telkens komt de klassiekerstatus...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    61
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    67
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    15
    • 1 mei 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

    Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive...

    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW XM: 650 pk sterke plug-in hybride bakbeest

    BMW XM: 650 pk sterke plug-in hybride bakbeest

    11
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2021)

    BMW iX3 High Executive (2021)

    4
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    61
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    80
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

    'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

    48
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW iX1: tot 438 kilometer actieradius

    Elektrische BMW iX1: tot 438 kilometer...

    39
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    BMW's schaalbare EV-platform debuteert bij elektrische '3-serie'

    BMW's schaalbare EV-platform debuteert...

    27
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden