BMW 320i (1987) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 205.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb hiervoor in een Honda Civic 1.5 GL gereden, dat is me erg bevallen. Toch begon het te kriebelen, ik zag BMW´s rijden en wilde dat ook erg graag. Ik had al vaker BMW´s gezien met 6 cilinder, dat geluid is supermooi, dus het moest en zou een 6 cilinder worden!
Zo gezegd, zo gedaan. Ik kon via een forum aan een oude BMW 320i uit 1987 komen, eerst proefritje gemaakt.
Nu heb ik em al 3 weken, en de wagen bevalt ondanks kleinigheden prima, de 2 liter 6 cilinder trekt als een beer en is op snelheid erg rustig. Bij optrekken valt op dat de 130 pk de auto erg snel op snelheid brengen, je bent algauw geneigd dat te onderschatten. Vooral boven de 3000 toeren trekt ie erg snel.
Verbruik schat ik op 1 op 11.( na een tijdje ermee rijden klopt dit inderdaad)
Inmiddels ben ik bijna een jaar verder, de auto rijdt nog steeds. Ik heb echter wel veel geleerd van mijn E30 3 serie aankoop. Aangezien ik van plan ben een 325i te kopen na mn studie ga ik er mijn voordeel mee hopen te doen.
De volgende punten zijn belangrijk bij aanschaf E30:
A. Staat van remmen, als de auto pas remt als het pedaal volledig ingedrukt is dan is de remcilinder vermoedelijk lek (had ik dus).
B. Buitenkant, de rand achter de kofferbak, daar blijft water soms staan, en bij slecht wassen kan dit gaan rotten gedurende de tijd. De kriksteunen zijn ook gevoelige plekken
C: Check of de koppakking lek is, zo ja, wegwezen. Dit kun je zien aan meerdere dingen: dop van de olie is wittig, koelvloeistof borrelt bij stationair draaien motor, en er is een brom hoorbaar
D. Rubbers van ophanging, als deze verrot zijn ligt de wagen niet meer strak op de weg
E. Standaard dingen zoals distributieriem, uitlaat (roest), niveau vloeistoffen, staat interieur en bandenprofiel, stationaire loop (rond 800 rpm bij 320i), staat radiateur
Neem er de tijd voor, kijk uit voor slechte exemplaren, en neem iemand mee voor second opinion, in je eentje zie je niet alles, de tweede persoon ziet dingen die de eerste niet gezien heeft.
PROBLEMEN
- remcilinder was lek, vorige eigenaar heeft dat niet hersteld helaas
- knopje verlichting was defect, evenals de pitjes van de lampen
- Koppakking lek, is vervangen
- Uitlaat raakte na een tijdje lek, heb na een flinke rit (franeker-hilversum) de uitlaat laten vervangen
- Ruitenwisser motor, die wordt vervangen tzt
- Verder een normale grote beurt gehad bij 226 000 km, en bij 228 000 de distributieriem en V snaar
- Momenteel loopt de motor stationair op lager toerental, en trekt hij iets minder vlot op, ik ga dit nog ff laten onderzoeken, is waarschijnlijk gebeurd tijdens vervangen distributieriem, ontsteking staat niet op tijd. Is al opgelost.
Ondanks dat het onderhoud een stuk prijziger is als de honda, heb ik nog nooit echt pech gekregen met de bmw. Dit is wel n teken dat de auto zelf goed degelijk in elkaar steekt.
De km stand bedraagt nu 268 000. Vermeldenswaardig is ook dat de bmw nu de auto is die ik t langs bezeten heb totnogtoe, en dat ik al vele concurrenten gereden heb, maar nog steeds niet van mn geliefde 320i af ben.
Update, de 320i gaat zn laatste maand in in mijn bezit. Over een maand ben ik de trotse bezitter van een e28 528i. Hierover volgt een review in het klassieker gedeelte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.