BMW 320d Touring High Executive (2013) #3

autoreview

BMW 320d Touring High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering320d Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst121.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste ervaringen

  • 45.500 km

In verband met een nieuwe baan was het dan zover, helaas afscheid nemen van het fenomeen leaseauto! In mijn werkende leven heb ik inmiddels 3 leaseauto's achter de rug, 2x Audi (A1,A3 etron)) 1xVolvo V60 (tijdelijk). Aangezien we afgelopen januari gezinsuitbreiding hebben gekregen (onze eerste!) was het ook tijd voor een iets grotere auto dan de hatchbacks die ik gewend was (op de V60 na). Aangezien bij mijn werkgever onmogelijk was om een leaseauto mee te onderhandelen, en het bijtellingstarief inmiddels ook niet meer zo gunstig is, werd het tijd om zelf een auto aan te schaffen.

Wensen
De keuze ging uit naar diesel (spannende keuze nu deze brandstof flink onder druk staat), maar vanwege het groot aantal km's per jaar vrijwel onvermijdelijk met het oog op kosten. Daarnaast was ik met de E-tron behoorlijk wat pk's gewend dus wilde hier niet te veel op achteruit gaan. Vanwege de ervaring met de Audi automaat zal ook de nieuwe auto een automaat moeten hebben! Een van de andere langgekoesterde wensen was dat ik altijd graag al een BMW wilde hebben, dus de keuze viel al snel op een 3 serie touring.

Speurtocht
Na wat speuren op Nederlandse autosites kwam ik (via tips) ook op auto's in Duitsland uit. De keuze is hier echt fenomenaal! Daarnaast lijken de auto's, over het algemeen, beter uitgerust met opties en meer keuze op motorengebied. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om puur op Duitsland te focussen aangezien hier de prijzen van dieselauto's fors onder druk stonden door de dreiging van milieuzones. Ik kwam uiteindelijk uit bij 320d luxury line van een officiële BMW-dealer in Dusseldorf (had niet te ver van de NL grens gezocht). Het feit dat het een auto in perfecte nieuwstaat was (ook weinig kms -> 45k) + officiële dealer was & 1 jaar EU garantie erbij kreeg, gaf mij genoeg redenen om over te gaan tot aankoop.

Invoeren
Ik heb voor deze aankoop geen ervaring gehad met het invoerproces. Gelukkig hadden wij een kennis die dit als hobby wel eens vaker had gedaan. Nadat bij de dealer een 'ausfuhrkennzeichen' was aangevraagd hebben we de auto zelf naar Nederland vervoerd. Binnen 7 dagen konden we terecht bij de RDW (na aanvraag van een eendagskenteken er zelf naar toe gereden) en na weer 7 dagen wachten had ik de papieren van de RDW binnen waarmee de kentekenplaten konden worden aangevraagd. Al met al een super eenvoudig proces (aanrader!!) en naar mijn idee goedkoper dan een vergelijkbare auto in NL!

Eerste ervaringen

Motor en verbruik
In een woord, geweldig! De auto beschikt over een 4cil 2l diesel die de auto voldoende kracht geeft (184pk!), niet de EDE versie. Het enige nadeel van de 320d vind ik zelf de nadrukkelijke dieseldreun, met name bij stationair en lage km's. Ben benieuwd hoe hij in de winter bij koude start klinkt... Bij de 50km of hoger en met name op de snelweg gaat het motorgeluid behoorlijk naar de achtergrond en is het een heerlijk stille reisauto! Als ik ooit nog ietsje meer budget heb, zou ik toch graag voor een soepel lopende 6cil willen gaan, het neusje van de zalm bij BMW.
De auto heeft 3 verschillende rijmodi (Sport, Comfort en Eco-Pro). Standaard staat de auto altijd in Comfort als hij gestart wordt (dit kun je overigens middels coding aanpassing, hierover later meer). Meestal zet ik de auto in Eco-Pro (op de snelweg) aangezien hij dan de mogelijkheid krijgt tot 'zeilen'. Hierdoor wordt de motor niet afgeremd, maar blijft hij in ' neutraal' uitrollen. Zeker op de snelweg erg efficient! Daarnaast past hij ook het gedrag van de versnellingsbak aan (eerder opschakelen). Het verbruik vind ik fantastisch. Zonder echt al te veel moeite haal ik gemiddeld 5,4l en met wat extra moeite is 4,6l/5,0l ook zeker haalbaar, zeker bij veel snelweg kilometers. Mijn gemiddelde verbruik ligt dan wel iets boven de fabrieksopgave (goh, wie haalt het wel..?) maar al met al zeer tevreden!
Ook de automaat schakelt zijdezacht en vlot. Wat een genot, hij heeft altijd de juiste versnelling om vlot op te pakken (misschien ook wel geholpen door het heerlijke koppel).

Rijgedrag
Tja, het is een BMW. Met de slogan ' Freude am Fahren' kan het hier bijna niet mis gaan, en dat klopt ook wat mij betreft. Waar ik bij de Audi's en met name de Volvo in bochten behoorlijk 'wegdook' , ligt deze BMW echt als een huis op de weg. Je voelt dat de auto zeer strak op de weg ligt en dat geeft veel vertrouwen bij het insturen. Met name bij snelweglussen en op en afritten hoef je bijna niet af te remmen, volop grip. Ben wel benieuwd naar het gedrag in de winter... achterwiel aandrijving en sneeuw/ijzel lijken me niet de beste vrienden.
De 18 inch velgen zorgen niet voor een heel oncomfortabele rit. Wellicht heeft dit te maken met de adaptieve demping (gekoppeld aan de rijmodi). In sport modus voel je dat hij super strak in de veren staat, in comfort en Eco-plus is hij heerlijk comfortabel maar totaal niet zwalkend of deinend. Kortom, helemaal perfect!

Interieur
De auto beschikt over een schitterend licht beige lederen interieur met sportstoelen. Ik vind de stoelen heerlijk zitten, echter mijn vrouw (kleiner van postuur) zit niet echt heel prettig vanwege de behoorlijk forse zijwangen. Dit was in de Audi en Volvo beter. Daarnaast is de (manuele) stoelverstelling echt rampzalig. Foei BMW, dat kan beter echt! Het probleem is dat er hendels aan de stoel zitten waarbij je niet de stoel middels een krik/pompsysteem (hoe noem je dit?) kunt verstellen, maar door juist uit te stoel te leunen/hangen alles moet verstellen. Dit houd dus in dat als je de hoogte van de stoel wilt veranderen, je jezelf aan het stuur omhoog moet trekken uit de stoel tot de gewenste hoogte is bereikt, hetzelfde bij de rugleuning en de hoek van de stoel. Niet echt gebruiksvriendelijk. De volgende keer dus als minimum eis ook elektrische stoelverstelling en liefst ook met memoryfunctie!
Schuif/panoramadak was geen eis, maar wel lekker dat deze optie er opzit! Met de prachtige zomer tot nu toe is het een genot om zo 's ochtends en s' avonds naar huis te kunnen rijden! Heel soms (bij slecht wegdek) hoor ik af en toe wel een rammeltje van het pano-dak afkomen, niet storend (komt bijna niet voor) maar niet iets dat ik had verwacht.
Wat betreft rammeltjes of kraakjes in het interieur, die zijn er niet. Alles voelt heel solide en mooi afwerkt aan.

Navigatie en entertainment
BMW wordt in de autopers vaak geroemd om het iDrive systeem, en inderdaad het is een zeer fijn systeem. Mijn 320d beschikt over het Navi Professional systeem (widescreen) waardoor het ook mogelijk is om 2 schermen naast elkaar weer te geven! Voicecontrol en iDrive-controller werken perfect, ook met bediening tijdens rijden. Qua geluid, dit is niet het duurdere upgrade systeem, iets minder dan in de Audi maar nog steeds meer dan prima. De laatste tijd ben ik wat aan het experimenteren met 'routes'. De mogelijkheid bestaat om routes van internet af te plukken (van BMW-site of willekeurige sites waar routes worden aangeboden) en deze vervolgens via USB stick in te lezen op je navigatie. Dit werkt perfect, we hebben al meerdere leuke trips achter de rug!
Als je daarnaast nog de BMW-connect app download (en beschikt over het BMW connected Drive abonnement) kun je ook vanuit de app Navigatiebestemmingen doorsturen naar je auto (kan overigens ook vanuit Google Maps). Ideaal!

Coding
Via internet kwam ik erachter dat het mogelijk was om diverse zaken (die niet in te stellen zijn via het Idrive systeem) toch te kunnen aanpassen. Een van de irritaties vond ik namelijk de altijd aanwezige Start/Stop systeem. Iedere keer als je het contact van de auto uitzet en daarna weer start gaat deze functie standaard weer aan. Middels het kopen van een zogenaamd bluetooth ODBC-plugje en een iPhone app (Bimmercode) bestaan er legio mogelijkheden om dit soort dingetjes te kunnen aanpassen naar eigen wens direct vanaf je iPhone. Wat heb ik veranderd? Start-Stop memory (blijft altijd in de laatst gebruikte stand staan). Daarnaast bij activering dagrijverlichting (led ringen) vóór, ook de achterverlichting aan (heeft geen functie, behalve dat ik het mooier vind). Automatische ontgrendeling van de deuren zodra je de motor uitzet (normaal moest je hiervoor eerst 2x aan de deurhendel trekken). Je kunt ook instellen dat bij achteruitrijden automatisch de spiegels naar beneden worden bijgesteld zodat je de stoelranden e.d. goed ziet, en ga zo maar door! Super handig en qua kosten viel het mee (adapter +-25 euro en de app ook zoiets). Je loopt ook geen risico om iets te verstieren aangezien er altijd eerst keurig een backup wordt gemaakt in de App.
Jammer dat het niet mogelijk is om de regensensor standaard aan te laten zetten. Nu moet je na iedere start handmatig de knop indrukken dat de sensor bij regen automatisch aan de slag gaat. Heel gek, bij Audi bleef hij altijd std. op regensensorfunctie staan!

Onderhoud
Ik heb allerlei poets-spullen gekocht voor de optimale verzorging (Wax, velgencleaner en velgenwax, lederonderhoud, chroompoets, etc). Hierdoor ziet hij er (ondanks de leeftijd van nét 5 jaar) als nieuw uit! Met name de Wax brengt een schitterende glans en diepe kleur naar boven. Wel moet ik zeggen dat het poetsen van de 18inch 'spaak'velgen behoorlijk wat poetswerk vereist. Ik kan me niet herinneren dat de 18inch velgen van de A3 zo snel, zo vuil werden. Daarom heb ik besloten de velgen te voorzien van een speciale Wax-laag waardoor het met afspoelen en een doekje weer redelijk snel schoon is.
Wat betreft echt onderhoud, hier heb ik nog geen ervaring mee. Ik heb nu 9k km's achter de rug, de volgende beurt is pas over 21k km's. Ik heb wel al een BMW-specialist in de buurt gevonden die hopelijk iets gunstigere tarieven rekent dan de gemiddelde BMW-dealer. We zullen zien.

Mankementen?
Gelukkig geen tot nu toe. Nou ja, eentje dan. Het linkerachterlicht schijnt 'los' te zitten. Na wat googlen blijk ik niet de enige te zijn, komt wel vaker voor. Bij de komende beurt zal ik eens vragen wat er aan gedaan kan worden, het is geen acuut probleem omdat hij wel gewoon vast zit (maar ietsjes naar buiten hangt aan een kant).

The end

  • 121.000 km

Na 4 jaar (eindelijk) weer een update. Ik was van plan om al eerder een update te schrijven maar het kwam er niet van. Een van de redenen was dat de kilometers zonder problemen onder mij door zijn gerold. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, afgelopen Mei heb ik de ‘dreier’ weer verkocht met slechts zo’n 120k op de klok.

Onderhoud
Eigenlijk in vier jaar tijd niets geks gehad buiten regulier onderhoud. Ik had de ‘3’ in onderhoud bij een BMW specialist in het midden van het land. Het enige wat echt vervangen is zijn de remmen en remblokken, verder niets. Met de 4 originele 18 inch Goodyear Efficiënt Dynamics ROF banden (DOT datering van rond fabricage datum) heb ik zo’n 60d km gereden en de vorige eigenaar doorvoor dus ook nog. Ze waren qua profiel nog steeds meer dan prima, maar wellicht dat het langzaam tijd is om te vervangen gezien de leeftijd (9 jaar).

Rijcomfort
Ik heb de +- 80d km met veel plezier afgelegd in de 3. Zeker bochtige weggetjes en de rotonde kon ik altijd heerlijk strak nemen (soms tot ongenoegen van mijn bijrijders :) ). Automaat was altijd lekker bij de les met haast onmerkbare schakelmomenten. Qua verbruik was de 3 ook relatief gunstig. Ik heb met name veel snelwegverkeer gereden. Het gemiddelde verbruik komt neer op 5.49l (zie ook spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1135804.html )

Wat beviel er minder? Nou toch het dieselgeratel op de achtergrond, met name bij stationair of stadsverkeer. Zeker de trillingen en het zware dieselgeluid deden een beetje afbreuk aan de rijbeleving. Onze 2e auto is sinds 2020 een eGolf, en het contrast kon niet groter zijn. Ook een vriend die een 520d touring reed (bj2011, f11 serie), met dezelfde motor, viel al op dat de geluidsisolatie niet on par was met bijvoorbeeld een fünfer. Dit was dan ook een van de redenen om na 4 jaar toch weer eens verder te kijken.
Daarnaast: de stoelverstelling, echt een drama aangezien er wat lengte verschil zit tussen mij en mijn vrouw. Iedere keer weer gehannes (niet alleen de lengte, ook de hoogte etc). Volgende moet dus ook graag memory-seats. Voor de rest, echt een super auto geweest waar ik met veel plezier in gereden heb. Ik hoop de volgende koper ook weer! Hij ziet er in ieder geval nog steeds uit alsof hij ‘nieuw’ is. Ook het lichte interieur heb ik regelmatig (ieder kwartaal) goed schoon gemaakt (blauwe spijkerbroeken…) en was niets te zien van de leeftijd van 9 jaar. Dus, mocht je twijfelen over een licht interieur: gewoon doen, af en toe doekje er over en je ziet er niets meer van.

Opvolger
Mijn eisen voor een opvolger waren o.a. weer een BMW touring, memory-seats, een betere motorisolatie, moderne assistentie systemen (met name lane assist en adaptive cruise control), liefst benzine en/of hybride. Na een tijdje wat ‘autozoekmachines’ te hebben gevolgd kwam ik de potentiële opvolger tegen bij Dusseldorp Zwolle. Daar kwam een 525d touring op internet precies in de uitvoering, kleur en velgen die ik op het oog had. Ik zal hier binnenkort een nieuwe review over plaatsen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.