BMW 320d EffiecientDynamics Edition Touring High Execu (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d EffiecientDynamics Edition Touring High Execu |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 22.600 km |
KM-stand laatst | 24.100 km |
Eerste ervaring
- 24.100 km
ooraf:
In april 2014 de keuze gemaakt om mijn loondienstverband te beëindigen en om als ZZP-er verder te gaan. Gevolg hiervan was dat ik mijn lease auto (opel insignia Sport Tourer 1.4. T Ecoflex) moest inleveren en op zoek moest naar een andere auto. Hoewel de Opel een fijne auto was, miste ik toch wel wat vermogen. Vooral het frequente terugschakelen bij inhaalacties en heuveltjes op was ik meer dan beu. Ik ben toen tegen een mooie 320 DA Touring High Executive M-Sport 163pk (bj2006) gelopen en was meteen verliefd op de kleur: Le Mans Blue. Auto bij een km stand van 152dk gekocht en rijden maar. Eind 2014 vertoonde de auto wat technische mankementen waarbij al snel duidelijk werd dat repareren serieus geld ging kosten, waarbij het onzeker was of alle mankementen hiermee verholpen zouden zijn. Doordat de km-stand toen al op 205dkm stond besloten op zoek te gaan naar een nieuwe auto.
Via accountant bericht ontvangen dat, met max investeringsbedrag welke ik in gedachte had, privé aankoop goedkoper per jaar zou uitvallen dan zakelijk. Hierbij was overigens geen rekening gehouden met het BTW verschil bij aankoop. Na correctie hiervan was het duidelijk; verschil is niet zo groot dus m.i. zakelijk.
Via de site van BMW een tweetal 320d's tegenkomen. Een 320d Luxery uit 2013 met 184pk en een 320 D uit 2014 met 163 pk in Sportline uitvoering. Uiteindelijk in de 163 pk versie proef gereden en dat beviel me prima. Ondertussen ook contact gezocht met mijn BMW specialist (T. Meulenbroek uit Veldhoven) en hem op de hoogte gesteld van de planning. Op de vraag of hij ook mocht leveren heb ik ja gezegd en toen is het circus begonnen.
Eerst viel de Luxery uitvoering af omdat deze geen sportstoelen had en ik had besloten dat gezien het jaarkilometrage ( 50/60dkm) dit toch wel een vereiste was. Daarna viel de Sportline af daar hoewel kenteken uit aug 2014 was, het een 2013 auto was.
Samen dus op zoek naar een leuke 320 automaat. Probleem hierbij is dat het eisen pakket welk m.i. niet hoog was, gaande weg steeds werd verlegd. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in de aankoop van een 320D Touring High Executive afkomstig van BMW Duitsland (jahrenswagen). Auto is 11 maanden oud.
Auto is voor zien van de volgende opties
BMW 320 DA Touring EUR 45500
High Executive EUR 6495
Sportline EUR 1707
Glazen panoramadak EUR 1995
Metallic Lak EUR 1295
Trekhaak met elektrische wegklapbare kogel EUR 1.243
Head Up Display EUR 1.047
LM velgen style 397 18 inch EUR 854
Active Cruise control EUR 843
Comfort Pakket EUR 795
Adaptieve bochten verlichting EUR 620
BMW Individual hoogglans shadowline EUR 555
Alarm klasse 3 EUR 532
Achteruitrijd camera EUR 449
Hifi Systeem EUR 416
Dakdraagsysteem EUR 267
Hemelbekleding zwart EUR 257
Personal Assistant service EUR 253
RTTI EUR 152
Interieurlijsten EUR 150
Internet EUR 102
Remote services EUR 52
Sinds aankoop 14 februari zijn we circa 1500km verder en kan ik de eerste ervaring geven
Rij eigenschappen:
Auto rijdt prima maar het is toch wel een verschil met de E91. De E91 met M-Pakket had een dikker stuur en ik merk dat ik dat toch wel mis. Verder is de besturing van de nieuwe auto veel gevoeliger en reageert hij op iedere beweging die je maakt met het stuur. Ben eraan te wennen maar het “ zwaarder” sturen ligt me meer. Qua bochten gedrag merk je de overall gezien dit bij BMW gewoon goed zit.
Op motorische vlak ben ik er 21 pk op vooruit gegaan en heb ik wat meer koppel gekregen. Dit i.c.m. de 8-baks automaat zorgt ervoor dat de auto alles behalve langzaam is. Onbewust wordt de limiet hierdoor snel overschreden. Ik moet wel zeggen dat a.g.v de HUD je wel meteen geconfronteerd wordt met je snelheidsoverschrijding. Onbewust zorgt dit er dan weer voor dat ik toch meer op de snelheid ben gaan letten. Doe je dit consequent dan heb je een zeer comfortabel rijdende auto welke ook nog zuinig is ook.
De auto heeft de beschikking over een start-stop systeem en wat zijn die dingen toch irritant. Bij ieder stoplicht schakelt die de motor uit . Dit is op zich goed echter in –en uit schakelen gebeurd zo vaak dat ik me niet kan voorstellen dat dit bevorderlijk is voor het verbruik. Op 1500 km is dit overigens uitgekomen op 1:17 en dat is zeker niet slecht. Dit te meer doordat ik regelmatig de 150+ aantikt.
Dat de nieuwe iets groter is dan de voorgaande is vooral merkbaar op de achterbank. De kids zijn een jaartje ouder geworden en weer gegroeid (gelukkig) maar hebben meer ruimte in deze dan in de vorige. Ook volwassen kunnen nu meer dan behoorlijk zitten.
Over kosten kan ik nog niets zeggen daar de eerste beurt pas over 26dkm gepland staat, of te wel net voor de zomer.
Gaande het gebruik zal ik de review aanvullen en als iemand vragen of opmerkingen heeft dan hoor ik het graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 325i *Carbon M-Sport Edition* Origineel NL! / Harman Kardon / Alpina 19"velgen / Leder / Xenon / Carbon exterieur delen / Navigatie
- 2012
- 193.214 km

BMW 3-serie Touring 318i Corporate Lease Luxury Line **LEER + TREKHAAK**
- 2012
- 241.716 km

BMW 320d EfficientDynamics Edition Modern-line Automaat *Sportstoelen*
- 2013
- 185.614 km