BMW 320d EffiecientDynamics Edition Touring (2013) #2

autoreview

BMW 320d EffiecientDynamics Edition Touring (2013)

Signalement

Uitvoering320d EffiecientDynamics Edition Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf100.366 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zoektocht en eerste ervaringen

  • 102.000 km

Na bijna vierenhalf jaar een Volvo V40 D2 uit de lease te hebben gereden, moesten we vanwege een andere werkgever op zoek naar een tweedehands auto. Overname van de Volvo was een optie, maar uiteindelijk vonden we de vraagprijs van de leasemaatschappij te hoog. De zoektocht begon...

Het was een moeilijke zoektocht. De Volvo was ons zeer goed bevallen en heeft ons - behalve dan dat het navigatiesysteem ons af en toe figuurlijk gesproken het bos in stuurde - in geen enkel opzicht ooit in de steek gelaten. Opnieuw een Volvo dan maar? Het moest sowieso een iets grotere en meer praktische auto worden, dus de Volvo V60 werd als kanshebber genoteerd. Dat gold eveneens voor de Audi A4 Avant, Mercedes C Estate en BMW 3 serie Touring. Na een relatief lange onderzoeksperiode waarin alle wensen op het gebied van comfort, zuinigheid, betrouwbaarheid, rijeigenschappen zijn afgewogen, hebben we ons uiteindelijk gefocust op de BMW. De Audi viel af omdat ik daarover toch teveel motorellende las en de Mercedes viel af vanwege de nog te hoge prijs voor het laatste model. De Volvo hadden we niets op tegen, maar we wilden vanwege de rijeigenschappen toch eens een BMW proberen.

Ik focuste mij zowel op de Nederlandse als op de Duitse markt en het moest een BMW 320d Touring met in ieder geval een automaat, sportstoelen, leer en professionele navi gaan worden. Het zoekproces heeft me behoorlijk wat stress opgeleverd. De auto's die ik op de oog had, werden veelal vlak voordat ik contact had gelegd of zelfs als ik al een proefritafspraak had gemaakt verkocht. Uiteindelijk ben ik geslaagd in Nederland. Het is een 320d EDE Touring van december 2013 geworden met automaat, sportstoelen met stoelverwarming, professionele navi, zwart dakota leer, zwarte hemelbekleding, elektronisch in- en uitklapbare trekhaak, 18 Inch velgen in Turbine styling en (aftermarket) Gladen audioinstallatie geworden. De volgende opties had ik graag willen hebben maar ontbreken helaas: elektrisch in- en uitklapbare spiegels, dimmende binnenspiegel, elektrische stoelen, actieve cruise control, head-up display. Ach, je kunt niet alles hebben:-)...

De eerste kilometers. Wat bevalt me wel en wat bevalt me niet/minder?

Wat een power! Is dit echt "maar" 163 pk? Ik dacht aanvankelijk dat de auto getuned was, maar de auto blijkt nog standaard te zijn. Ik vind de trekkracht en snelheid meer dan voldoende. De motor pakt in combinatie met de achttrapsautomaat altijd geweldig op en heeft altijd meer dan voldoende power. Het rijdt heerlijk! Wat minder is het geluid van de motor. Hij is nogal rauw en dat rauwe geluid wordt wel enigszins gedempt door de isolatie, maar het dringt naar mijn mening toch teveel door in het interieur. Het heeft wel wat weg van een oud Volkswagen busje. Toch jammer BMW, dat kan echt beter.

De automaat is in vele opzichten geweldig. Hij reageert razendsnel, doet precies wat je van hem vraagt en wilt en schakelt (als alles warm is) boterzacht. Wel valt me op dat de automaat wat abrupt koppelt/reageert als je weer gas geeft nadat je kort het gaspedaal had losgelaten. Rijd je bijvoorbeeld een rotonde op met je voet van het gas en je geeft weer wat gas bij, dan gaat er een kleine niet noemenswaardige schok door de auto en versnelt hij wat abrupt. Ik heb er geen problemen mee, maar het valt me op en zou beter kunnen. Misschien laat ik de automaat eens spoelen.

Ondanks dat de auto op runflatbanden staat, vind ik hem behoorlijk comfortabel rijden. Het is een BMW, dus hij is behoorlijk stevig geveerd en zal nooit zijdezacht worden, maar ik vind het nooit onconfortabel worden. De grip van de Pirelli banden is redelijk goed, maar het bandengeluid is wat minder... daarover hieronder meer.

De professionele navi en I-Drive bevallen me prima. Het werkt zeer intuïtief en zeer snel. Echt een verbetering ten opzichte van het soms trage systeem in de Volvo. Het beeldscherm is ook prachtig. Verder werkt het klimaatsysteem ook naar behoren, geen klachten tot dusver.

Wat me niet bevalt, is het bandengeluid/-geruis. Het gaat hier om nog relatief nieuwe Pirelli's Cinturato P7 all season run flat in de maat 225/45 R18. Het geluid valt op lage snelheid nog mee, maar op snelwegtempo maken ze gewoon herrie en dat doet afbreuk aan de auto. Jammer. Het is niet het specifieke geluid dat ontstaat als banden gecupt zijn, het is echt afrolgeluid dat afhankelijk van het asfalttype erger of minder erg is. De voorbanden lijken wel wat minimale zaagtandslijtage te vertonen. Ik denk dat de zomerversies van deze Pirelli's het al veel beter zouden doen, die hebben toch wat minder profiel. All season is het naar mijn mening toch net niet. Ze blinken nergens in uit en hebben vrij veel profiel, dat ook meer afrolgeluid kan geven. Ik denk dat ik ze over niet al te lange tijd vervang, waarschijnlijk door Continental Sportcontact 5 SSR of Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. Zijn er andere mensen die soortgelijke of wellicht betere ervaringen hebben met deze Pirelli's?

Ik kan door het geluid van de banden eigenlijk nog niet veel zeggen over het windgeruis, maar dat lijkt wat meer aanwezig dan in bijvoorbeeld een BMW E90/E91. Ten opzichte van de Volvo V40 zou deze F31 wat windgeruis betreft een flinke verbetering moeten zijn, maar dat lijkt het niet te zijn. Langsrazend verkeer hoor ik bijvoorbeeld wat beter dan in de Volvo. Als er andere banden op zitten, kom ik hierop terug.

Wat me verder wat tegenvalt, is dat het interieur op sommige plekken wat kraakt. Bovenop het dashboard bij het navigatiesysteem kraakt het af en toe, met name nadat de auto is opgewarmd door de zon. Ook in de kofferruimte kraakt er af en toe iets. Ik denk het afdekzeil of de tildrempel (die kraakt als je er op drukt). Eerlijk gezegd vind ik dat wat jammer voor een auto van dit kaliber. De Volvo kraakte ook wel af en toe, maar dat had ik bij deze BMW niet verwacht. Ook vind ik de kwaliteit van de gebruikte materialen in de BMW op sommige plekken wat tegenvallen. De knoppen van de radio doen bijvoorbeeld goedkoop aan. Dat was in de V40 toch wat beter voor elkaar. Ik ben tevreden hoor, maar het had beter gekund.

Het aftermarket Gladen audiosysteem is eigenlijk een geupgrade versie van het standaard audiosysteem. Het omvat twee tweeters (op de plaats zoals de Harman Kardon installatie), twee verbeterde speakers in de voordeuren en twee grotere subwoofers onder de stoelen. Dat alles is aangesloten op een Mosconi versterker die onder de laadvloer in de achterbak ligt. Het klonk aanvankelijk niet geweldig (te schelle hoge tonen en te forse lage tonen), maar na wat aanpassingen in de instellingen (zowel de bas als treble (flink) omlaag), is het nu stukken beter! Ik ben er blij mee, al denk ik dat het met wat finetuning (nog) beter kan.

De leren sportstoelen zitten tot nu toe heerlijk, maar ik kan nog niets zeggen over het zitcomfort tijdens een lange rit. Het is echt een soort kuipje. Die stoelvorm kan, gelet op mijn lengte van bijna 2 meter, misschien nadelig uitpakken tijdens lange ritten. Zeker omdat de lendensteun helaas ontbreekt (die is naderhand vrij eenvoudig (zelf) in te bouwen), heb ik het gevoel dat de onderrug kan gaan opspelen tijdens echt lange ritten. Maar, zolang ik geen lange rit heb gemaakt, kan ik daar nog geen conclusies over trekken. Ik kom hier op een later moment op terug.

Brandstofverbruik kan ik nog weinig zinnigs over zeggen. Tot nu toe kom ik uit op ongeveer 5,7/5,8 liter per 100km, waarbij het merendeel snelwegkilometers is. Laten we zeggen 70% procent snelweg (inclusief regelmatig in de file), 30% bebouwde kom. Niet ontevreden, maar misschien kan het beter.

Op sommige punten ben ik misschien wat negatief, maar begrijp me daarin niet verkeerd: de auto bevalt tot nu toe zeer goed. Hij rijdt fantastisch en is heerlijk snel. De banden (en in mindere mate het motorgeluid) doen echter wel wat afbreuk aan de auto.

Ik zal deze review regelmatig updaten (en ook wat foto's plaatsen) en ben benieuwd naar ervaringen van anderen met deze Pirelli banden.

Eerste lange rit en een "rammel" verwijderd

  • 106.000 km

Voor een korte fietsvakantie met vrienden ben ik het afgelopen Pinkerweekend naar de Vogezen gereden. Enkele reis ongeveer 670km. Enige conclusie die ik kan trekken: wat een heerlijke reisauto. Ik word eigenlijk elke dag blijer met deze auto.

De stoelen, waarvan ik aanvankelijk vreesde dat die mij tijdens een langere reis lage rugpijn zouden bezorgen, blijken geweldige zetels te zijn. Geen centje pijn, ook geen slapend been of wat dan ook. Zeer blij mee.

De motor is super. Zoals ik al eerder schreef: altijd voldoende power en zuinig. Over de hele rit was het verbruik ongeveer 1 op 19, tussen de 5,2 en 5,3 liter per 100km. Ik reed ruim 1000km op één tank. De boordcomputer staat nu overall op 5,4 liter per 100km. Het kan tijdens zo een rit overigens nog zuiniger als je de cruise control aanzet op 120 à 130. Een verbruik van ruim 20 kilometer per liter of zuiniger is dan zeker mogelijk. Ik heb niet continu heel hard gereden (via België en Luxemburg) maar wel flinke stukken 150. Ook is dit inclusief een paar keer de 190 km/u aantikken, een aantal keren redelijk flink optrekken en een aantal keren stevig een bochtige bergweg bedwingen. Want wat is dat heerlijk zeg. Wat ligt deze auto geweldig strak op de weg en wat stuurt hij lekker vlezig en direct. Zo'n bergweg/-pass is echt genieten. De Volvo V40 reed zeker prima, maar die kan hier echt niet aan tippen. Genieten, kan niet anders zeggen.
De motor lijkt overigens wat minder rauw te lopen dan toen ik hem net in bezit had, al is dat natuurlijk slechts mijn perceptie. We rijden de auto vrijwel altijd goed warm, rijden over het algemeen vrij kalm en zo'n lange rit doet een auto natuurlijk altijd goed. Ook tanken we niet bij de prijsvechters... voor wat het waard is. Het lijkt in ieder geval zijn vruchten af te werpen. Het is gissen, maar wellicht heeft de vorige eigenaar veel korte stukjes gereden of sprong die er wat minder voorzichtig mee om.

De navi werkte top, niets op aan te merken. Hetzelfde geldt voor de I-drive: die werkt snel en zeer intuïtief.

De all season Pirelli's zitten er helaas nog steeds onder. Ik probeer het vervangen zo lang mogelijk uit te stellen omdat ze nog zo nieuw zijn, maar ik irriteer me er op de snelweg wel aan. Zeker op het slechte wegdek dat je in België regelmatig tegenkomt, is het rolgeluid erg hoog. Het zal ook komen doordat het runflat-versies zijn, maar ik verwacht dat het met zomerbanden beduidend beter zal zijn. Binnenkort maar eens een afspraak maken om ze te vervangen.

Het windgeruis daar moet ik even op terug komen. Ik zei eerder dat de Volvo in dat opzicht stiller was, maar dat lijkt toch niet zo te zijn. Het zijn voornamelijk de banden die zorgen voor het relatief harde rijgeluid. Windgeruis is prima op orde en lijkt zelfs iets beter dan in de Volvo. Wel valt op dat ik met regen of alleen een nat wegdek tegenliggers een stuk beter langs hoor razen. Hoe dat kan weet ik niet, maar zoiets heb ik in de Volvo nooit opgemerkt en dat valt me in deze BMW wel op.

De eerste "rammel" die ik eruit heb gekregen betreft: de pinnen (voor de sloten) in de deur. Die bleken op slecht wegdek nogal heen en weer te rammelen in plaats van alleen op en neer te gaan tijdens het openen en sluiten van de auto. Het schijnt een redelijk veelvoorkomend probleem te zijn, want de fora staan er vol mee. Oplossing? Ik heb voorzichtig de plugs/behuizing waarin de deurpin op en neer beweegt uit deurpanelen gewrikt, deze aan de binnenkant bekleed met een laagje vilt (zodat de pin niet meer tegen de plastic plug kan rammelen) en ze weer teruggeduwd. Weg rammel! Nu alleen nog een kraak in de bagageruimte oplossen en ik ben helemaal tevreden.

Dat was het voor nu weer even. Binnenkort (als de auto goed schoon is) probeer ik wat betere foto's te maken en te plaatsen.

Nieuwe zomerbanden, dakrails en ervaringen

  • 114.000 km

Afgelopen week zijn de Pirelli's ingeruild voor een set nieuwe Goodyears Eagle F1 Asymmetric 3 225/45 R18 91Y Runflat. Ik heb getwijfeld over het opnieuw plaatsen van runflats, maar op aanraden van de BMW-specialist toch maar gedaan. Ondanks dat veel mensen positieve ervaringen hebben met het plaatsen van normale banden, las ik op diverse fora dat ook veel mensen ervaren dat hun auto weliswaar comfortabeler en stiller is maar daarentegen ook minder stabiel en weker is. BMW stelt zijn auto's af op runflats, dus vandaar - ondanks dat het iets meer geluid genereert op slechter wegdek - toch weer gekozen voor runflats. De Goodyears bevallen zeer goed. De auto is stiller, hij lijkt beter te remmen, stuurt lichter en strakker, heeft veel meer grip en is iets comfortabeler. Vooral de grip valt enorm positief op. De Pirelli's gleden bij een snel genomen rotonde (driekwart) nogal eens over de voorwielen weg, zeker bij nat wegdek. Deze Goodyears geven geen krimp, zelfs niet op nat wegdek. Het zijn runflats, dus op slecht wegdek maken ze meer herrie dan normale banden, maar het is veel minder dan de Pirelli's. Heel blij mee dus.

Nieuwe ervaringen:
Eind juli zijn we naar Tsjechië op vakantie geweest (Pirelli's zaten er nog onder). De auto bleek wederom een hele fijne metgezel. Hij rijdt heel fijn, de stoelen zitten fijn, hij rijdt zuinig en alles werkt perfect. Werkelijk niets op aan te merken. Het enige minpunt dat ik heb ontdekt is het ontzettend heet worden van het zwarte leer. Onze vorige auto had wit leer, en dat werd nooit (te) heet. Dit zwarte leer werd in de warme zomerzon zo heet dat ik na vertrek in de eerste paar honderd meter geneigd was mijn rug van de leuning af te houden.
Het verbruik viel ietwat minder positief uit dan de laatste rit naar Frankrijk. Dat heeft meerdere redenen. Ik heb me er totaal niet mee bezig gehouden, het was heel druk, waardoor je veelvuldig optrekt en afremt en het was heel warm, waardoor de airco hard heeft moeten werken. Daarnaast rijd je in Duitsland waar dat kan toch harder, al heb ik 170 à 180 op cruisecontrole snel uit mijn hoofd gezet. Dat was vanwege de drukte niet vol te houden. Het werd uiteindelijk (waar mogelijk) tussen de 120 en 160. Wel even 225 aangetikt. Ik denk dat hij op de teller 235 loopt, maar dat was vanwege de drukte niet te halen. Ik heb het verbruik niet exact uitgerekend, maar dit zal ongeveer 5,8 liter per 100 km zijn. Overall verbruik staat nu op 5,5 liter per 100km.
Overigens weet ik uit een recente ervaring dat het veel zuiniger kan. Onlangs heb ik een rit gemaakt van 200 km, waarvan een klein deel bebouwde kom, een klein deel provinciale weg en een groot deel snelweg. Ik heb bewust geprobeerd zuinig te rijden zonder het te overdrijven. In de stand ECO Pro, niet te hard optrekken maar zeker niet inhouden en gewoon met het verkeer meerijden (ook tussen 130 en 140): 4,6 liter per 100km(!). Daarbij heb ik ook een kleine file gehad en door de drukkere terugweg wat meer moeten optrekken en afremmen. Als ik echt mijn best zou doen over een gelijkwaardige rit, moet 4,3 ook mogelijk zijn. Dat vind ik toch wel indrukwekkend.

Dakrails aangeschaft:
Gelijk met de nieuwe banden heb ik een gebruikte set dakrails aangeschaft in de kleur aluminium. Mijn auto is niet voorzien van dakrails, maar van plastic dakstrips (zie foto's). Ik heb beide opties naast elkaar zien staan en ik vind de dakrails mooier. Het maakt de auto optisch iets groter, het ziet er iets luxer uit naar mijn mening en het is daarnaast handiger bij het monteren van lastdragers. Ik ga ze binnenkort zelf monteren. Het wordt wel een klusje, want ik begrijp dat in het interieur de hemel deels los moet worden gemaakt. Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en tips hebben, dan houd ik mij van harte aanbevolen :-).
EDIT: de dakrails heb ik inmiddels gemonteerd. Het was wel wat werk, maar achteraf viel het mee. De dakstrips zitten vastgeklikt. Dus met een paneeltool of schroevendraaier met doek eromheen, zijn die vrij eenvoudig te demonteren. Iedere dakrail moet met drie bouten en moeren worden vastgemaakt, de gaten zijn reeds voorgeboord in het dak. De vier achterste bouten zijn bereikbaar via de gaten waarmee het "hondenraster" kan worden vastgezet. Het beste is om de plastic kapjes waarmee de gaten zijn afgedekt te demonteren (torx). Ter hoogte van beide achterportieren moeten de deurrubbers bij het dak iets worden losgehaald zodat je iets onder de hemel kan komen. Zo kun je de moeren eenvoudiger vastdraaien. Bij de voorportieren moeten de handgrepen worden gedemonteerd (dit kan met een smalle platte schroevendraaier) en ook hier moeten de deurrubbers ter hoogte van het dak los, zodat je onder de hemel kan komen. Alle moeren moeten onder een hoek worden vastgemaakt. Het is niet makkelijk, maar met een ratel, verlengstuk, cardanstuk en 13mm dop is het gelukt.

Velgen en banden voor de winter:
Voor de winter heb ik een 18 inch velgenset op de kop getikt. Ik ga hier waarschijnlijk de Goodyear Ultragrip Performance Gen-1 runflat of Michelin Pilot Alpin 4 runflat op laten monteren. Voor zover ik het kan zien, zijn dit de stilste types winterbanden die er zijn (ja, ik kies nu voor stille banden :-)). Ze ontlopen elkaar qua prijs niet veel, maar ik zal waarschijnlijk voor de goedkoopste versie gaan. Als er mensen zijn die ervaring hebben met (een van) deze banden onder een BMW, dan wordt een berichtje zeer gewaardeerd. Ik ben benieuwd hoe de BMW rijdt in sneeuw. Moet ik daar huiverig voor zijn? We gaan het zien...

Zomervelgen poedercoaten of spuiten:
Mijn zomervelgen, origineel BMW, oxideren nogal en hebben wat beschadigingen. Als de winterset eronder zit, laat ik de zomervelgen waarschijnlijk ergens stralen en poedercoaten/spuiten. Ik hoop wel dat vrouwlief de stoepranden daarna volledig mijdt...

Tuning?:
Ik overweeg de auto te laten tunen. Hij heeft nu 163pk en 380nm en dat zou na tuning ongeveer 220pk en 440nm of iets meer zijn (BR Performance). Op zich heeft de auto voor mij voldoende vermogen, maar meer is natuurlijk altijd lekkerder. Daarnaast zal de auto waarschijnlijk nog iets zuiniger worden. Ik hoop dat de motor door de tuning ook soepeler/minder rauw gaat lopen. Het geluid tijdens de stationaire loop en bij rustig optrekken is, zoals gezegd, nogal rauw. Ik heb me laten vertellen dat deze EDE exact dezelfde motor is als de normale 320d met 184pk, maar enkel softwarematig is gedowntuned. Die normale versie schijnt echter een stuk minder rauw te lopen. Ik hoop dus dat de tuning ook een positief effect heeft op het geluid en de soepelheid van de motor. Als iemand ervaring heeft met het tunen van deze 2.0 liter motor en hier iets over kan zeggen... graag!

Nieuwe minpunten?
Het zwarte leer dat ontzettend heet wordt in de zon en het oxideren van de wielen (al wist ik dit bij aankoop al). Verder geen nieuwe minpunten. Het eerdere genoemde motorgeluid is wel een van de meest aanwezige minpunten, ondanks dat het op snelheid wel naar de achtergrond verdwijnt. Een oud Fordbusje lijkt het wel als je heel rustig optrekt. Onlangs meegereden in een Peugeot 308 diesel. Dat leek wel een benzinemotor in vergelijking met mijn BMW. Dat blijf ik wat jammer vinden. Maar goed, een mens moet iets te klagen hebben :-).

De volgende onderhoudsbeurt is over ongeveer 10.000 km. Ik zal dan, of als ik nieuws heb, weer wat schrijven.

Winterbanden, onderhoud en andere ervaringen

  • 126.000 km

Met inmiddels 126000 km op de teller weer een update.

Als winterbanden heb ik uiteindelijk de Michelin Pilot Alpin PA4 Runflat 225/45 r18 laten monteren. Ze bevallen zeer goed. Deze banden bevestigen mij wederom dat de Pirelli P7 all season banden in alle opzichten minder zijn dan zomer- en winterbanden. Deze Michelins hebben altijd grip, ook in nat weer, en zelfs bij wat warmere temperaturen voel je eigenlijk niet dat je op winterbanden rijdt. Ze zijn ook relatief stil (voor runflatbanden), op slecht wegdek misschien zelfs stiller dan mijn zomerbanden. Heel blij mee dus.

Onlangs de APK laten uitvoeren en de remblokken en -schijven voor laten vervangen bij de dealer. Dat resulteerde wel in een wat prijzige rekening, maar dat is natuurlijk normaal onderhoud. De schijven achter zijn over 60.000 km aan de beurt. Ook hebben ze getracht softwaretechnisch een oplossing te vinden voor het extreem hoge volume van de waarschuwingen (gong) en telefoongesprekken en de verhouding hoge tonen/lage tonen (hoge tonen hebben de overhand). Dat is het gevolg van de aftermarket Mosconi versterker die de vorige eigenaar heeft ingebouwd en het kennelijke feit dat de software van de auto daar niet op is aangepast. Helaas is dat de dealer niet gelukt. Ik heb nu zelf de versterkerkanalen op low-input gezet en de volumeknoppen omlaag gedraaid. Dat lost het probleem wel redelijk op, maar wellicht laat ik er nog naar kijken door iemand die de software kan coderen. Hopelijk wordt het geluid daar ook beter door (lees: minder hoge tonen en meer midden tonen). Binnenkort moet de auto nog naar de dealer voor motorolie en een voertuigcheck (dat geeft de boordcomputer aan). Verder geen bijzonderheden qua onderhoud.

Er zit nog altijd een kraak in de bagageruimte. Het is niet heel ernstig, maar soms als ik een drempel over ga, hoor ik het. Als ik het bagage-/hondenraster uit de auto haal, is de kraak weg. Stop ik hem terug dan blijft het een tijdje weg, maar op enig moment hoor ik hem weer. De kraak lijkt echter niet bij dat raster vandaan te komen, maar bij de dorpel/tildrempel. Als ik daar op druk, hoor ik een soortgelijke kraak en als ik bij het raster druk, hoor ik die kraak niet. Kennelijk tordeert de dorpel als het bagageraster erin zit. Het vaster draaien van de schroeven van de dorpel lost het niet op. Binnenkort probeer ik wat vilt achter de schroeven te plaatsen. Mogelijk lost dat het op.

Afgezien van de aftermarket audio-installatie (ook de tweeter links lijkt niet te werken) en het kraakje dat af en toe optreedt in de bagageruimte, bevalt de auto zeer goed. Het is echt een heel fijn sturende auto. Hij rijdt dusdanig fijn, dat ik vaak een extra ommetje rijd. Verder heeft hij voldoende power. Ik zeg nu voldoende power, maar waarschijnlijk laat ik de auto nog wel tunen, dat lijkt me toch wel leuk. Zoals ik al eerder berichtte, is het wel een auto die niet heel stil is. Je hoort de dieselmotor enigszins (al verdwijnt het wel op de achtergrond als je op gang bent) en qua windgeruis is hij minder stil dan bijvoorbeeld de vorige 3-serie (E9x). Neem je dat voor lief, dan is het een hele fijne auto. Binnenkort rijd ik nog even naar Oostenrijk... daar kijk ik nu al naar uit.

Dat was het voor nu. Als er nieuws is, plaats ik weer een update.

Onderhoud en terugroepactie EGR

  • 128.000 km

Eind maart naar Oostenrijk geweest voor wintersport. De auto gaf geen krimp en reed (heen- en terugweg) redelijk zuinig gezien de af en toe hoge snelheden en winterbanden: 6,0l/100km. Daar ben ik tevreden mee. Wel viel weer op dat in het interieur van deze BMW behoorlijk veel herrie (rolgeluiden en windgeruis) doordringt. Aan de passagierskant lijkt dat windgeruis bovendien minder dan aan de bestuurderskant. Dit was een puntje voor de onderhoudsbeurt die was ingepland voor de vrijdag na terugkomst.

De onderhoudsbeurt (en terugroepactie)
De auto gaf aan dat hij service nodig had; motorolie en algemene voertuigcheck. Dit had ik bij de vorige beurt al gezien, maar was vergeten het aan de dealer door te geven waardoor ze onvoldoende tijd hadden ingepland. Nu, net na de wintersport, de auto dus naar de dealer gebracht. Daar aangekomen hoorde ik dat de bekende EGR-terugroepactie ook voor mijn BMW van toepassing was en gelijk werd meegenomen. Prima, zal wel goed zijn, dacht ik... Dat bleek niet het geval. De EGR-koeler blijkt te lekken, dus de auto moet voor onbepaalde tijd bij de dealer blijven staan. Voor onbepaalde tijd, omdat het bestellen van onderdelen en het vervolgens inbouwen en testrijden blijkbaar minimaal een à twee weken tijd gaat duren. Balen, maar wel blij dat die EGR-onderdelen nu onder garantie worden vervangen en dat er even goed naar wordt gekeken. Wordt vervolgd dus.

Als vervangende auto's eerst een BMW 218 active tourer en later een Mini Countryman meegekregen, beide vrijwel nieuwe benzine-auto's. Het valt me op dat die auto's tot 100km stiller zijn dan mijn 3-serie (daarna wordt het banden- en windgeruis vergelijkbaar) en - in tegenstelling tot mijn 3-serie - geen kraakjes hoorbaar zijn als je drempels of richels over gaat. Ik heb het al eerder gezegd, maar deze 3-serie is echt niet stil en het interieur zit niet ook lang niet kraakvrij in elkaar. Ik ben wat dat betreft misschien een mierenneuker, maar het is iets waar ik me aan irriteer. Ik vind dat zo'n auto juíst stiller moet zijn dan de gemiddelde auto... en dat is hij duidelijk niet.

Ik meld mij weer zodra de auto retour is van de dealer.

EGR-koeler vervangen, onderhoudsbeurt gehad en zom

  • 130.000 km

De auto is weer terug. Hij heeft maar liefst zes weken bij de BMW-dealer gestaan voor de vervanging van de EGR-koeler (terugroepactie). Reden: er zijn simpelweg onvoldoende onderdelen beschikbaar. Er staan nog veel meer BMW-diesels lange tijd stil bij de dealers. De dealer meldde dat mijn EGR-koeler behoorlijk verstopt zat (vanwege die lekkage) en ik waarschijnlijk zou gaan merken dat hij onderin sneller oppakt. Ik merk er niets van, maar ben blij dat hij terug is.

De onderhoudsbeurt heeft geen defecten aangetoond. Voertuig heeft een algemene check gehad, interieur microfilter is vervangen en de motorolie is ververst. Ook zijn de deuren afgesteld vanwege mijn klacht over windgeruis. Het lijkt daardoor wel iets te zijn verbeterd. Binnenkort zal ik dat tijdens een ritje naar Luxemburg beter testen.

Vlak nadat de auto retour kwam heb ik de zomerbanden weer laten monteren. Tevens heeft mijn vriendin helaas wat lichte parkeerschade veroorzaakt. Dat wordt binnenkort verholpen.

Tot zover het nieuws!

Korte update

  • 150.000 km

Eigenlijk is er weinig nieuws te melden, maar toch een korte update. De BMW rijdt nog altijd heerlijk en alles werkt en functioneert voortreffelijk. De auto krijgt zijn onderhoudsbeurten bij de dealer en tot op heden komen daar geen bijzonderheden/defecten uit. In november heb ik de winterbanden laten monteren en die zijn begin maart weer omgeruild. Achteraf hadden de zomerbanden eronder kunnen blijven, gelet op het weer in Nederland en het feit dat we met een andere auto op wintersport zijn gegaan. Afgelopen week heeft de auto zijn APK gehad en daarbij is de remvloeistof vervangen (de boordcomputer gaf deze melding).

In het algemeen geldt nog steeds dat dit type auto naar mijn mening niet heel stil is. Redelijk veel windgeruis en afrolgeluid van de banden. Ik heb het geaccepteerd en het rijgedrag maakt een hele hoop goed.

Verkocht

  • 200.000 km

Na zes jaar rijplezier hebben we deze BMW 320d EDE verkocht. De BWM is zeer goed bevallen (op de toch best flinke rijwind- en afrolgeluiden na) en heeft ons nooit laten staan. Altijd direct starten, nooit storingen en afgezien van regulier onderhoud geen defecten gehad. Wel helaas tweemaal slachtoffer geweest van een autoinbraak. De eerste keer is het complete navigatiesysteem eruit gehaald. De tweede keer "slechts" het bedieningspaneel (omdat de rest na de eerste inbraak met Navirem was bevestigd). Na de tweede inbraak hebben we ook een Cobra-alarm geïnstalleerd en is het gelukkig niet meer gebeurd.

Hoewel de motor nog uitstekend functioneerde, zat er met 200000km wel wat duur onderhoud aan te komen: schokbrekers, roetfilter, autmaatbakoliewissel bij ZF, banden e.d. Gelet daarom en omdat we sinds corona niet veel kilometers meer rijden, hebben we na lang wikken en wegen besloten de auto in te ruilen. Toch wel met pijn in het hart. Al met al was het een zeer fijne auto. Heerlijk strak sturen, voldoende comfortabel (ook voor lange ritten naar het buitenland), heerlijke sportstoelen, ruim genoeg voor een jong gezin, ruim voldoende power om vlot mee te komen met het verkeer en af en toe stevig door te halen.

De "nieuwe" is wederom een BMW. We hebben meerdere merken/auto's overwogen (Mercedes, Volvo, Audi, Toyota, Lexus), maar alle voors en tegens afgewogen toch weer gekozen voor BMW. We zijn na deze 3-serie toch een beetje "besmet" met het BMW-virus :-). Het rijden, de ergonomie, de dealers, de betrouwbaarheid (tenminste, onze eerste en enige BMW tot nu toe is zeer betrouwbaar gebleken), de luxe. Na de keuze voor BMW nog gewikt en gewogen tussen de 3 en de 5 touring. Uiteindelijk is het een 530i touring G31 LCI geworden Ik zal binnenkort een review plaatsen van de 5 en zal in die review uitgebreid en zo precies mogelijk de verschillen in rijeigenschappen proberen te beschrijven. Dat is namelijk waar ik met name naar op zoek was alvorens ik een proefrit ging maken. Hiermee sluit ik deze review af. Hopelijk hebben toekomstige eigenaren er wat aan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.