BMW 320d Coupé (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 39.500 km |
Een late review
- 38.000 km
Na 3,5 jaar een eerste review schrijven over een wagen, het is een beetje vreemd. Toch schrijf ik graag mijn ervaringen over deze 3 coupé neer, want ik ben nieuwsgierig of andere eigenaars dezelfde ervaringen hebben, of dat ik net een maandagochtend-exemplaar gekocht heb. Het zal me ook toelaten verdere evoluties met de wagen bij te houden.
Ik woon in België, dus is het 320d met een fiscaal interessante 163 pk, handgeschakeld.
Belangrijkste opties:
- lederen interieur
- navigatie / iPod-aansluiting / Bluetooth.
Na een ruimere periode de wagen te bezitten, vind ik volgende pro's en contra's:
+ Design (ik krijg nog regelmatig complimenten over de wagen);
+ Wegligging;
+ Vlot (maar niet snel), eerder op de snelweg en secundaire wegen, in de stad is de motor/versnellingsbak vaak te ruw en hakerig om echt snel te rijden.
- Verbruik, zelfs bij rustige rijstijl 7 l/100 km;
- Ruwe motor (klank, trillingen, afgifte vermogen;
- Hakerige versnellingsbak, snel schakelen houdt ie niet van;
- Clutch delay valve maakt schakelen onnodig lastig;
- Betrouwbaarheid.
Hoewel de wagen nog zijn eerste groot onderhoud moet krijgen, heb ik al een hele waslijst met mankementen:
- Versnellingsbak vervangen (10.000 km): bij opschakelen van 1 naar 2 merkte ik dat dit niet lekker ging, naar mijn mening één van de syncro's die stuk was (knarsend gevoel). Na 3 bezoeken aan de garage en zelfs een testrit samen met een ingenieur van BMW Belux werd de bak vervangen. Na vervanging iets beter, maar uiteindelijk heb ik geleerd dat deze bak gewoon niet graag snel naar 2de schakelt. Rustig is de boodschap.
- Brandstofleiding vervangen (10.000 km): bij de testrit met de ingenieur, merkte hij op dat het motorgeluid niet goed zat, te wijten aan een brandstofleiding waar er iets mis mee was. Deze werd vervangen. Sindsdien loopt hij iets mooier, maar... Ik vraag me nog steeds af waarom de motor zo ruw loopt. Ik weet best dat de tweeliter van BMW bekend staat om wat ruw te zijn, maar korte ervaringen met andere wagens met dit blok, gaven toch de indruk dat mijn wagen extra ruw is.
- Bevestiging brandblusser aan passagiersstoel was losgekomen, waardoor de zetel niet meer kon verschoven worden.
- Afdekkapjes koplampsproeiers staken een paar millimeter uit de bumper uit. Opgemerkt door ingenieur BMW Belux, waarna de uitsnijdingen in de bumper bijgewerkt werden.
- iDrive werkt héél soms (1 keer op 1000) niet: roze scherm bij opstarten. Op te lossen door contact te verbreken en (een aantal keer) opnieuw te proberen. Wegens zeer infrequent niet gemeld aan dealer.
- Vergrendeling motorkap aan passagierskant vervangen. Niet zo leuk om op de snelweg je motorkap op en neer te zien dansen...
- Foutmelding storing dagrijlicht bestuurderskant, hoewel ze nog werkte. Reparatie (?) door dealer;
- In de maand na de reparatie van de vergrendeling motorkap ging het dagrijlicht passagierskant stuk EN
- het afdekkapje koplampsproeier passagierskant stuk ging. Toevallig allemaal in dezelfde hoek waar ze de vergrendeling motorkap eerder die maand hersteld hadden...
- Gordelaangever passagierskant stuk: de gordel gleed van de arm, nog voor ze helemaal gestrekt was. Twee maal naar de dealer, bij het tweede bezoek wilden ze de hele aangever vervangen. Kost: meer dan 300 euro. Na me wat boos gemaakt te hebben, viel het onderdeel toch nog onder garantie, en kostte het allemaal samen 130 euro. Maar was het probleem hiermee opgelost? Neen! Onlangs zag ik een video op YouTube waarbij men de gordel zelf, ter hoogte van de arm inspuit met stijfsel en strijkt. Binnenkort probeer ik dit eens.
Deze wagen werd aangekocht en onderhouden bij de BMW dealership in Oostende. Oorspronkelijk waren wij erg tevreden van hun service. We kochten er ook winterband op velg, en de dealership zorgde ook voor de opslag en bandenwissel. Echter, de laatste maanden is hun service pijlsnel richting het nulpunt gegaan. Hun gepruts met de gordelaangever was een eerste negatieve ervaring, waar ze vooral dure reparaties wilden verkopen, maar het probleem niet hebben opgelost. Na hun reparatie van de vergrendeling motorkap, vond ik onder de motorkap een schroevendraaier die de technieker daar blijkbaar "vergeten" was. Ik vind dit een grove fout, want mocht de schroevendraaier in een bewegend onderdeel gevallen zijn, had dit ernstige schade kunnen geven. Men had ook de winterbanden gemonteerd op de wagen. Kort nadien merkte ik dat bij het remmen de wielen sneller blokkeerden dan normaal, dus controleerde ik de bandenspanning. Eén band had een te lage druk. Blijkbaar controleert men dus de bandenspanning niet bij een bandenwissel.
Bij mijn volgende bezoek aan de dealer heb ik de zaakvoerder hierover geïnterpelleerd, die me doodleuk zei: "ah, u brengt onze schroevendraaier terug". Verontschuldigingen heb ik niet gekregen. Hij ontkende ook niet dat de bandenspanning niet altijd gecheckt wordt bij een wissel. Op dat moment begon ik ernstig te twijfelen of ik nog langer klant wou zijn in deze garage, en vroeg hen bij deze bandenwissel de winterbanden MET LABEL (welke positie op de wagen) in de koffer te plaatsen. De receptioniste zei nog "ja, we labelen altijd de banden". Toen ik thuiskwam en de banden uit de wagen haalde, merkte ik dat er geen labels zijn aangebracht op de banden. Conclusie: vanaf nu ga ik naar de dealership in Brugge voor onderhoud.
Conclusie: Een knappe, vlotte wagen, maar qua kwaliteit stelt ze teleur. Mijn vorige wagen, een VW Passat, koste ongeveer een kwart minder en had veel minder mankementen. De reputatie van Deutsche Grundlichkeit stelt teleur, en de volgende wagen zal waarschijnlijk van een ander merk zijn. Het niveau van service bij de dealer lijkt evenals onze kwaliteitsindruk van de wagen in vrije val.
Korte reactie op opmerkingen
- 39.500 km
Om kort even op jullie opmerkingen te reageren:
- wagen was nieuw bij aankoop, dus denk ik er weinig kans is dat er een "verleden" aan deze wagen hangt.
- ik HEB gebeld naar BMW België. De eerste keer heeft men mijn nummer genoteerd en ging men terugbellen, maar dat telefoontje is er nooit gekomen. Ik heb toen een aantal weken later opnieuw gebeld, waarna een dame uiterst ongeïnteresseerd zei dat ik alles eens op mail moest sturen. Zij had blijkbaar de energie niet om dingen te noteren. Bon, als het zo zit, laat dan maar...
- vroeger (zolang we tevreden waren) werden we ook na ELK bezoek aan de garage geënquêteerd, sinds negatieve ervaringen nooit meer. Volgens BMW Belux is dat toeval.
- motor is significant ruwer dan de VW's, Hyundai, Opel, etc, waar ik in tussentijd mee werd gereden. Ik kan me niet direct een wagen indenken die wel ruwer draait.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.