BMW 318i Executive (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 318i Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 150.000 km
De 318i E46, met 1.9 liter M44 blok. Het is niet de eerste E46 die hier voor de deur staat. Het is zelfs niet eens de eerste 318i, maar wel de eerste met automaat.
Wat de auto zelf betreft hoeft er niet veel gezegd te worden. Stuurt erg goed, lekker direct en je voelt goed wat er gebeurt. Wegligging is top. Alleen is het comfort niet het beste wat je in deze klasse kan hebben, zelfs met de huidige 16\\\\\\’ wielen.
Ruimte op de achterbank en in de kofferbak houdt niet over, maar is voldoende om 5 man en 2 grote plus een kleine koffer te herbergen. Stel dat je dit op regelmatige basis wilt gaan doen, zou ik een grotere auto suggereren. Als dit slechts sporadisch voorkomt moet het geen enkel probleem zijn.
Het dashboard vind ik één van de mooiste in de gehele automobiele historie. Naar de bestuurder toe gedraaid, alles ziet er strak uit en is ook goed georganiseerd. Afwerking is top, en de kwaliteit van eigenlijk alles is ook gewoon op niveau.
Het uiterlijk is zelf ook erg fraai. Er is nagenoeg niemand die de E46 een lelijke auto vindt. Deze pre-facelift smoelt net iets beter dan de post-facelift, vind ik zelf.
De automaat doet zijn werk goed, schakelt soepel en je hebt eigenlijk nooit het idee dat je zelf de controle weer over wilt nemen. Nadeel is wel dat het maar een 4-traps automaat is. Dit resulteert in 2900 rpm bij 110 km/h. Je zit bij 130 km/h al bijna op de 3500 rpm. Dit vind ik eigenlijk te veel. De facelift (september 2001, deze is van mei 2001) heeft een 5-traps. Dit scheelt aanzienlijk.
Het verbruik is best goed te noemen. Waar de 528i tussen de 13.5 en 14.5 l / 100 km zat zit de 318i tussen de 9.5 en 10.5 liter de 100 km. Hierbij moet wel gezegd worden dat het meer dan 70% stadskilometers zijn. De laatste grote snelweg rit gaf de BC iets meer dan 7 liter op de 100 km aan, en dan reed ik niet eens constant op de cruise control. Dit vind ik zeer acceptabel.
Al met al zeer tevreden over de 318i Automaat. De enige \\\\\\’minpunten\\\\\\’ zijn het comfort en het missen van een 5e versnelling. Beide zijn bij de facelift opgelost.
Update:
Inmiddels staat de teller op 150.000 km. Recent een set 17 inch velgen met nieuwe continental runflat tires erop gezet. Het comfort is nog verder achteruitgegaan, maar nog steeds acceptabel. Op de snelweg is er geen verschil te merken. Stuurgedrag is wel beter geworden, blijft langer op koers met de bredere ( 225 ) banden.
PROBLEMEN
- 170.000 km
Geheel dealer onderhouden (bij een goede dealer). Naast het reguliere onderhoud:
Nokkenassensor vervangen bij 140.000 km
Remblokken en schijven rondom vervangen bij 155.000 km
Grote beurt (Inspectie II) bij 170.000 km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.