BMW 318i (1999) #2

autoreview

BMW 318i (1999)

Signalement

Uitvoering318i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Exterieur
==========
Naar mijn bescheiden mening een van de mooiste vierdeurs middenklassers ooit: de BMW 3 Serie, van het type E46. Het sedanmodel van voor de facelift, om precies te zijn, geproduceerd van 1998 tot en met 2001. Met zijn kenmerkende grille, dubbele koplampen, licht oplopende schouderlijn en ietwat geprononceerde wielkasten maakt hij een buitengewoon dynamische indruk. De achterzijde detoneert hier een beetje, die lijkt iets te smal. Wellicht was hij mooier als de achterlichten breder van vorm waren, zoals bij de huidige 3 Serie Coupé het geval is. Mijn 318i is uitgevoerd in Cosmosschwarz metallic. Niet de makkelijkste kleur om schoon te houden, maar wel een die hem geweldig goed staat. En de kleur heeft nog een ander voordeel: dat de deurgrepen, stootlijsten en bumperranden niet in de carrosseriekleur zijn meespoten is amper te zien.

Interieur
==========
Zwart is ook de kleur die overheerst in het interieur; het dashboard, de interieurlijsten én de bekleding dragen die kleur. Noem het saai of noem het strak, in ieder geval zorgt het voor een rustige uitstraling. Qua styling is deze auto nog van de oude (BMW-)stempel. Dat wil zeggen: geen poespas, strakke vormgeving en natuurlijk de naar de bestuurder gedraaide middenconsole. Erg fijn is het sportstuurtje; hij ligt lekker in de hand, ziet er sportief uit en bovendien kun je met de knopjes op het stuur de radio en de cruise control bedienen. De standaardstoelen van de E46 3 Serie zijn geen zegen; de zittingen zijn hard en de stoelen hebben weinig profiel, waardoor je in een scherpe bocht flink heen en weer schuift. Binnenruimte is ook niet de sterkste kant van deze auto. Voorin is de ruimte heel behoorlijk, maar achterin is het eigenlijk net te krap voor volwassenen van gemiddelde lengte.

Rijeigenschappen
==========
De praktische tekortkomingen maakt hij gelukkig ruimschoots goed met zijn voortreffelijke rijgedrag. Dankzij de achterwielaandrijving, de ideale gewichtsverdeling en het sportieve onderstel ligt de auto als een blok op de weg en is het een heerlijke stuurmansauto. Vanzelfsprekend is een 318i met zijn 118pk geen Porsche-killer, maar het karakter van de motor is wel heel prettig. Hij heeft bijvoorbeeld genoeg pit om op de snelweg in de hoogste versnelling redelijk vlot op te trekken en de topsnelheid van ruim 200km/h is natuurlijk ook ruim voldoende. De sportiviteit van de auto blijkt uit alles: niet alleen de wegligging, maar ook het sturen, gasgeven en schakelen gaat op een sportieve manier. De auto reageert op de kleinste stuurbewegingen en bij een lichte beroering van het gaspedaal beweegt de wijzers van de toerenteller naar links. Prettig als je van sportief rijden houdt, een tikkeltje nerveus als je daar niet van gediend bent.

Kosten
==========
In het cliché dat BMW rijden duur is, zit weliswaar een kern van waarheid, toch vallen de kosten best mee. De 70 euro per maand aan verzekeringspremie (met 50% noclaim-korting) en 35 euro houderschapsbelasting zijn geen schrikbarende bedragen. Met een rustige rijstijl is een verbruik van 1 op 14 mogelijk, waardoor de brandstofkosten zelfs met de huidige benzineprijzen nog heel behoorlijk zijn. Onderdelen zijn wel prijzig, maar het is een relatief betrouwbare auto. Ikzelf heb in iets minder dan vier jaar ongeveer 500 euro aan niet-regulier onderhoud gehad, dus dat stelt weinig voor. Mijn BMW-specialist rekent voor een grote beurt ongeveer 300 euro en voor een kleine 150. De E46 is een gewilde auto, zodat de vraagprijzen niet mals zijn. Voor een mooi exemplaar moet je dus behoorlijk wat geld op tafel leggen, maar later kun je hem waarschijnlijk weer voor een goed bedrag kunt verkopen.

Conclusie
==========
De 3 Serie is een rijdersauto en dat brengt enkele concessies met zich mee. Zo is hij niet de ruimste in zijn klasse, of de meest praktische. Ook is hij niet de goedkoopste, noch de comfortabelste in het middenklasse segment. Hij is echter wel ongekend sportief, zowel qua rijeigenschappen als qua besturing. Verder is het, maar dat is ietwat subjectief, een zeer fraaie auto, zowel van buiten als van binnen. De kosten liggen wat hoger dan die van de meeste andere middenklassers, maar als je van sportief rijden houdt, dan heb je dat er graag voor over. Ik rijd nu in ieder geval al bijna vier jaar naar volle tevredenheid in mijn 318i. De laatste jaren heb ik beroepsmatig in allerlei verschillende auto’s gereden, van Volkswagens tot Aston Martins, maar geen enkele auto vond ik zo fijn als de BMW 3 Serie. Als ik deze auto zou verkopen, dan zou de opvolger hoogstwaarschijnlijk weer een E46 worden, want ik voel me helemaal thuis in deze auto.

PROBLEMEN

105.570km: Relais, impulsgever, nokkenassensensor (308 euro).
111.990km: Spiraalveren achter gebroken (202 euro).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.