BMW 318i (1987) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 159.000 km |
Van Frans naar Duits...
- 140.000 km
Na het pittige van de AX GT (700 kilo, 75pk) moest ik erg wennen aan de BMW. Ik kon 'm voor een mooi prijsje kopen en altijd vond ik het al een schitterend model, alhoewel de kleur wit me niet erg aansprak. De auto was erg netjes en de km-stand was relatief laag, bovendien waren recent een aantal zaken vervangen. Omdat 2 auto's teveel van het goede is besloot ik dat of de BMW of de Citroen verkocht moest worden met een paar maanden: de BMW had dus een paar maanden om zich te bewijzen.
Na 5000 km BMW te hebben gereden ben ik helemaal verkocht. Wat een fijne auto is de 318. Het model is nog steeds mooi en de kleur ben ik aan gaan wennen, staat de auto zelfs erg goed. De auto toonde zich comfortabel en rustig op de snelweg en heerlijk speels op de binnenwegen (RWD!). Daarbij waren het probleemloze kilometers, starten en lopen. Het interieur is voor zo'n oude auto oer-degelijk en vrij van rammel of kraak. Daar kan de Ax niet aan tippen! De pittigheid van de GT mis ik wel af en toe, maar je krijgt er veel comfort voor terug. De 1.8 motor is op zich sterk zat maar moet voor flink scheuren in de toeren gehouden worden. Wat dat betreft is een 6-in-lijn wellicht de volgende....
De tand des tijds
- 151.000 km
Inmiddels is de BMW een jaar in bezit, de Citroen verkocht en rij ik nog steeds met veel plezier in de auto. Helaas zijn er wel wat kosten geweest maar allemaal regulier onderhoud (accu, koppelingcilinder, kleine beurt, fuseekogels). Er is overigens goed zelf aan de auto te sleutelen, want eenvoudige techniek en veel sleutel ruimte. Onderdelen zijn prima te verkrijgen en BMW levert bijna alles nog nieuw, handig maar wel wat prijzig soms.
Verder heb ik de stoelen vervangen voor nette exemplaren zonder slijtage (bekende BMW kwaal) en de hoedenplank voor een exemplaar zonder gaten. Ik wil de auto zo origineel mogelijk hebben! In dat verband heb ik mezelf ook op mooie originele kroonkurkjes getrakteerd :) Het interieur is nu echt af en in nieuwstaat. Van de zomer wil ik de roestplekjes gaan aanpakken en mistlampen inbouwen. Tevens weer een klein beurtje geven en als het goed is gaat de auto mee op vakantie naar Frankrijk. Ben benieuwd!
De auto wordt dit jaar wat minder gebruikt, aangezien ik weer studeer, maar rijdt nog steeds als een trein. De wegligging is scherp en speels, evenals de besturing. Toch is het comfort erg goed te noemen, zeker voor zo'n oude wagen. Het interieur ben ik echt dol op, mooi van design EN degelijk. Motorisch niets te klagen al blijft de wens voor een 6 cilinder toch wel door het hoofd spoken. Het verbruik is overigens tussen de 1:10 en 1:13, afhankelijk van rijstijl en temperatuur buiten.
Af en toe, als ik een mooie 325i zie langskomen twijfel ik om die te kopen, maar nog steeds niet gedaan. Ooit zal het gebeuren, maar voorlopig bevalt de 318 me nog prima.
Afscheid nemen is altijd moeilijk
- 159.000 km
Na lang wikken en wegen besloten de auto te verkopen. De roest begint toch wel erg te worden en moet voor komende winter zeker aangepakt worden. Zelf heb ik niet echt de ruimte en know-how voor deze klus en laten doen kost erg veel geld (1000+). Komt bij dat ik in het najaar ga afstuderen en financieel zal het een krap jaartje worden. Met pijn in het hart een advertentie geplaatst op Marktplaats... met een maand was de auto verkocht.
Veel plezier gehad van de BMW, ook aardig wat kilometers gereden. Feit is dat de volgende auto waarschijnlijk weer een e30 zal zijn, maar dan wel een 6-cilinder en type 2! Stiekem struin ik wekelijks de websites alweer af naar een mooi exemplaar, ook al weet ik dat het niet verstandig is om nu te doen. Het kriebelt ontzettend! Nog een half jaartje geduld!
Bedankt witte 318i, voor de fijne tijd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.