BMW 318Ci Executive (2001)
autoreview











Signalement
Uitvoering | 318Ci Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 142.950 km |
KM-stand laatst | 251.000 km |
BMW 318Ci 2001
- 142.950 km
BMW 318Ci Executive 2001
Ik was al een tijdje opzoek naar een nieuwe auto, en ik wist dat dit een BMW zou moeten worden. Thuis reden we namelijk al BMW en dan waait het natuurlijk zo over :-).
Toen kwam in op een zondagavond deze BMW 318Ci Coupe uit 2001 tegen op marktplaats en heb meteen een bericht gedaan om deze te bezichtigen.
Eenmaal de auto gezien was ik meteen verkocht en heb hem na het verlengen van de APK en een proefrit meteen meegenomen.
Tijdens het controleren van de auto voor de aankoop zag ik dat de auto vooral last had van "standaard E46 dingetjes" zoals roest in de wielkasten, een kapotte thermostaat en vage achterlichten door het uitdrogen van de seal.
Na een rit van 170km naar huis was ik steeds meer overtuigd van de kwaliteit van het E46 chassis het zit stuurt en reageert zo goed.
In de eerste week meteen de thermostaat gerepareerd, was goed te doen en meteen al het KVS vernieuwen.
Na een week viel uit mijn linker achterlicht het plastic en deze scheurde door de klap op de grond, ik ben naar de bouwmarkt gereden heb hem tijdelijk gelijmd tot er vervanging was, dit was dus een goed moment om nieuwe te kopen en heb OEM achterlichten gekocht dit omdat de kleur van het plastic beter is en dat de lichten zelf beter passen en er niet scheef in komen te staan. Nadat ik ze vervangen had zagen ze er weer prachtig uit en was de auto op enkele roestplekjes na perfect!
Ook voor de (technische)hobbyist kan de E46 je van plezier voorzien, voor BMW bestaan diverse uitlees tools om zo de instellingen van de auto via een OBD naar USB connector te veranderen zo heb ik een piep bij het vergrendelen en ontgrendelen van het slot, deuren die op slot gaan bij 16kmh en dat de lichten aan en uit gaan bij het starten en stoppen van het voertuig geprogrammeerd (dit deed hij namelijk niet en deed een piepje dat je lichten nog aan stonden).
In de tussentijd heb ik de auto voorzien van een nieuw motorkap embleem, deze verloor zijn kleur en een ZHP performance schakelpook, dit is een regelrechte aanrader als je van een beetje schakelen houd door de kortere lengte en het zwaardere gewicht van de pook!
Daarna medio half augustus 2018 heb ik de auto tegen roest laten behandelen en hierbij zijn alle plekken aangepakt door een bevriende schade reparatie specialist en kon dit voor een goede prijs doen. resultaat: perfect!
de auto rijd gemiddeld 8 liter op 100km en verbruikte tot nu toe 0.5 liter op 9000km. (10-09-2018)
Ik raad iedereen die van rijden houd een BMW E46 aan ondanks dit een model betreft met weinig vermogen (M43TU 1.9 118pk) is dit voor mij voldoende om goed mee te komen met het verkeer, natuurlijk zou ik meer willen maar ik denk dat het voor niemand ooit genoeg is.
Mijn toekomst plannen zijn om de auto zo net mogelijk te houden met originele onderdelen (geen ebay depo meuk) en hem zo lang mogelijk te houden! en wellicht als er ooit een kapoote M3 E46 op mijn pad komt de aandrijflijn om te wisselen met die van de M3 :-).
Je weet dat je een goede auto gekocht hebt als je na het parkeren nog een keer omdraait om nog eens te bekijken hoe mooi de auto is!
ik zal vast wel dingen vergeten zijn te vermelden en als er op of aanmerkingen zijn hoor ik deze graag!
Eerste problemen :-(
- 150.000 km
Eerste problemen: 150.000km (06-09-2018)
Omdat ik sinds september een stage aan de andere kant van Nederland doe rijd ik dagelijks 380km met deze auto en in de eerste week maandag tot woensdag waren probleemloos verlopen maar toen donderdag ochtend na het tanken trok ik vol op om in te voegen en begon mijn acculampje te branden, op dat moment waren die 5500 toeren te veel voor de dynamo en wilde geen spanning meer maken boven de 2500 toeren, dit resulteerde dat ik niet harder dan 70km/h kon rijden zonder dat de accu leeg liep dus ben rechtsomkeer naar huis gegaan en dit is gerepareerd en sindsdien (27.10.2018) 10.000km verder 0.0 problemen gehad, auto start altijd en loopt soepel in de tussentijd wel een oliewissel en regulier onderhoud gehad maar niets overdreven.
Nogsteeds prima
- 176.000 km
Inmiddels een lichtmodule geplaatst van een 2006 model zodat ik gebruik kan maken van 3x knipperen als je de hendel 1x aanraakt (en US sidemarkers). miste deze functie heel erg. voor de rest niets anders gedaan dan om de 15.000km nieuwe olie en filters en het vervangen van versleten interieur delen!
Als een zonnetje
- 201.500 km
Inmiddels de 2 ton gepasseerd, maar ook een nieuwe auto erbij gekocht.. een BMW M3 coupe uit 2004 :-)
Geen bijzonderheden
- 251.000 km
Afgelopen jaren niet veel bijzonders, word weer tijd voor het verplichte koelsysteem vervang verhaal zoals bekend bij de E46
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.