BMW 316i (2002) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 316i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 145.433 km |
- 145.433 km
Nadat ik een lease auto mocht gaan uitzoeken toch maar even bij mijn 'droommerk' gekeken. Voor net geen 30.000 euro een standaard BMW 316 uitgezocht. Eigenlijk zat er alles op wat ik minimaal wilde hebben en verder kreeg ik van de dealer een middenarmsteun en een CD-speler. Op 15 februari, 4 weken na besteldatum, werd de auto door Hans Severs in Gouda geleverd.
Deze review schrijf ik ruim 2.5 jaar nadat ik afscheid van de auto heb genomen en ik zal me dus tot de hoofdpunten beperken.
Ik vond het een zeer fijne auto om te rijden. Zit goed en stuurt goed. En eveneens maak je toch nog indruk op de weg, want veel mensen gaan naar rechts als ze je in de binnenspiegel zien. Terwijl dat vaak niet eens nodig was. De 316 was voor zien van een 105 pk sterke 1.9 motor. Voldoende voor dagelijks gebruik maar sterk ondergemotoriseerd als je kijkt wat de auto kan. Deze auto had echter een lease prijs van EUR 800 incl brandstof voor 4 jaar en 120.000 km. Een 318 was in een keer veel duurder en dat had ik er niet voor over. Het verbruik over al die vier jaren was ongeveer 1 op 12. Ik heb twee keer een halve liter olie moeten bijvullen, bij 8.000 en bij 16.000 km en daarna nooit meer. Verder heb ik geloof ik maar 1 banden wissel gehad, bij 80.000 km.
Problemen:
Op vakantie in de Gotthart tunnel wilde de auto bina niet meer vooruit. Bleek dat de koelvloeistof niet voldoende was. Even later is de waterpomp vervangen bij een beurt. Volgens mij bij 80.000 km. Tevens is bij 100.000 km de koppeling vervangen. Komt waarschijnlijk van het vele file rijden in de stad Rotterdam waarbij je de koppeling nauwelijks kon laten opkomen omdat je anders te hard ging. Dat is er dus niet goed voor.
Tevens twee zaken die ze nooit echt goed hebben kunnen oplossen. Het toerental bleef soms 'hangen' bij stationair draaien. Soms wel op 2.000 toeren, want een beetje vreemd overkomt op mensen als je voor een verkeerslicht staat. Tevens bleef de cruisecontrol nog wel eens steken. Je haalde de cruise control eraf met een knopje op het stuur, maar als je dan weer gas gaf moest je erg hard op het gaspedaal drukken.
Na ruim vier jaar en ruim 145.000 km moest de auto met kenteken 69-JD-FS helaas weg. Ik had er nog best lang mee door willen rijden en heb nog overwogen om hem prive over te nemen. Maar dat werd me toch te duur als tweede auto en helaas was de nieuwe 3 serie ook te duur, ook in de lease. Toen was er alleen nog maar de 320i met een leaseprijs van EUR 930 pm ipv de EUR 800 die ik voor deze auto betaalde.
Ik zie via de RDW site dat de 2e eigenaar er nog steeds in rijd. Ik hoop met veel plezier en zonder grote problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren