BMW 316i (1989) #3

autoreview

BMW 316i (1989)

Signalement

Uitvoering316i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf214.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik kocht deze auto toen ik nog een BMW-leek was. Ik wist niet dat BMW stond voor ongekend rijplezier. Ik wist
wel dat die 316i die ik kocht een nagenoeg puntgaaf exemplaar was. Vandaar dat ik mijn handtekening
onder het koopcontract zette. Twee jaar later ben ik BMW-fanaat tot op het bot en daar is deze auto
verantwoordelijk voor. Hij is nog in originele staat (niet verlaagd of iets dergelijks) en voor zover hij dat in detail
nog niet is, wordt daar aan gewerkt. Maar deze 3-serie laat op het gebied van rijplezier en comfort vele auto’s
van een aanzienlijk latere productiedatum achter zich. Onderhoudsvrij is hij zeker niet. Wie het zwart-wit gaat
bekijken, komt tot de conclusie dat deze auto flink wat geld kost. Het verbruik is verre van zuinig (rond de 1 op
10 is normaal voor de mijne), de onderdelen (alles is wel nog te krijgen) zijn duur en de verzekering vraagt
ook een stevige som. Eigenlijk is de keuze voor een BMW (of net niet) heel simpel. Of je gaat voor het
rijplezier, het comfort en het gevoel van tijdloze indruk op medeweggebruikers, of je maakt de begrijpelijke
keuze voor een economisch aantrekkelijke, onderhoudsvriendelijke auto. Maar hoe irrationeel ook, mijn
volgende wagen komt weer uit Munchen. Maar dan wel een 6-cilinder. Niet dat de 4-cilinder ooit adem tekort
komt, maar een riante dosis vermogen is het niet.

PROBLEMEN

In chronologische volgorde:

Defect slot van het dashboardkastje.

Bougiekabels in verregaande staat van ontbinding (het vonkte overal behalve bij de bougies)

Rammel van een los liggende luidsprekerkabel (lang leve de ducktape)

Lekkende koelvloeistofslang

Kapotgelopen druklager van de koppeling (direct de hele drukgroep vervangen, want dat was goedkoper dan
alleen het betreffende lager.)

Kapot wiellager linksvoor

Lekke koppelingscilinder (begon met druppeltjes, maar nam op een gegeven moment tsunami-achtige
vormen aan)

Update: april 2006:

De voorstoelen al dan niet gedeeltelijk vervangen door Marktplaats-exemplaren

Een flinke rammel/trilling die bij 140 km/u optrad verholpen door de computer (boven het dashboardkastje) in
zijn bewegingsvrijheid te beperken met een schuursponsje.

Piepend koppelingspedaal het zwijgen opgelegd door ietsje aan de veer te wrikken.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens