BMW 316i (1989) #3

BMW 316i (1989)

Uitvoering316i
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2004

Ik kocht deze auto toen ik nog een BMW-leek was. Ik wist niet dat BMW stond voor ongekend rijplezier. Ik wist
wel dat die 316i die ik kocht een nagenoeg puntgaaf exemplaar was. Vandaar dat ik mijn handtekening
onder het koopcontract zette. Twee jaar later ben ik BMW-fanaat tot op het bot en daar is deze auto
verantwoordelijk voor. Hij is nog in originele staat (niet verlaagd of iets dergelijks) en voor zover hij dat in detail
nog niet is, wordt daar aan gewerkt. Maar deze 3-serie laat op het gebied van rijplezier en comfort vele auto’s
van een aanzienlijk latere productiedatum achter zich. Onderhoudsvrij is hij zeker niet. Wie het zwart-wit gaat
bekijken, komt tot de conclusie dat deze auto flink wat geld kost. Het verbruik is verre van zuinig (rond de 1 op
10 is normaal voor de mijne), de onderdelen (alles is wel nog te krijgen) zijn duur en de verzekering vraagt
ook een stevige som. Eigenlijk is de keuze voor een BMW (of net niet) heel simpel. Of je gaat voor het
rijplezier, het comfort en het gevoel van tijdloze indruk op medeweggebruikers, of je maakt de begrijpelijke
keuze voor een economisch aantrekkelijke, onderhoudsvriendelijke auto. Maar hoe irrationeel ook, mijn
volgende wagen komt weer uit Munchen. Maar dan wel een 6-cilinder. Niet dat de 4-cilinder ooit adem tekort
komt, maar een riante dosis vermogen is het niet.

In chronologische volgorde:

Defect slot van het dashboardkastje.

Bougiekabels in verregaande staat van ontbinding (het vonkte overal behalve bij de bougies)

Rammel van een los liggende luidsprekerkabel (lang leve de ducktape)

Lekkende koelvloeistofslang

Kapotgelopen druklager van de koppeling (direct de hele drukgroep vervangen, want dat was goedkoper dan
alleen het betreffende lager.)

Kapot wiellager linksvoor

Lekke koppelingscilinder (begon met druppeltjes, maar nam op een gegeven moment tsunami-achtige
vormen aan)

Update: april 2006:

De voorstoelen al dan niet gedeeltelijk vervangen door Marktplaats-exemplaren

Een flinke rammel/trilling die bij 140 km/u optrad verholpen door de computer (boven het dashboardkastje) in
zijn bewegingsvrijheid te beperken met een schuursponsje.

Piepend koppelingspedaal het zwijgen opgelegd door ietsje aan de veer te wrikken.

3,5

PRIVATE LEASE BMW 3-serie