BMW 316 (1987) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | 316 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 151.200 km |
KM-stand laatst | 177.200 km |
Een eerste auto kopen
- 171.500 km
In 2009 zou ik aan mijn laatste schooljaar beginnen en m'n vriendin begon al te werken. Daarom waren wij sinds juni rustig aan op zoek naar onze eerste auto. Mijn broer reed tot voor kort met een Volvo 940 en was de geregelde mankementjes beu. Dus ik was aanvankelijk op zoek naar een break van minder dan 10j met liefst minder dan 150k op de teller, diesel of lpg.
Eerst gezocht naar een Volvo V40. Deze gingen toch nog relatief veel geld en waren veelal afgebeuld. Dan in m'n dorp een mooie VW Bora gevonden, maar de eigenaar vroeg debiel veel geld en kon mijn (veel lagere, doch faire) bod niet accepteren. Ondertussen een Ford Mondeo voor aanvaardbaar geld geprobeerd, maar dat was toch écht m'n ding niet. Wat wél m'n ding was, was de Saab 9-5. Een hele mooie gevonden, gereden en op geboden. Maar dan op het Saabforum bij toeval berichten gelezen van de eigenaar over z'n Saab en deze bezorgden me paniek, dit bleek een slecht exemplaar te zijn, dus bod gauw ingetrokken. Naderhand besloten om toch wat minder geld aan een auto te hangen (o.a. omdat de resultaten op school wat tegenzaten) en bezeten geraakt van de legendarische duurzaamheid van de MB W124's. Echter, weinig breaks en die ene die ik getest heb was een onzuiver exemplaar...
Goed, op de dag dat we terugkwamen van reis en eigenlijk geen zin meer hadden om een auto te zoeken omdat het toch altijd tegenviel, kwam m'n vader vertellen dat een kennis van 'm een BMW 316 2-deurs van 1988 (niet van 1987 dus) op LPG verkocht. Eerst een beetje getwijfeld omdat ik toch echt graag een ruime auto wou. Maar ik was al m'n hele leven BMW-fan én gek van young-& oldtimers (er staat thuis een '64 Chevy Impala waarmee ik geregeld een ritje maak). Echter, nooit een BMW overwogen omdat ik dus geen al te oude auto wou en omdat de recentere modellen nog te duur waren.
Mijn vriendin en ik zijn eens gaan kijken en het was liefde op het eerste gezicht! De auto had heel wat doffe plekken en krassen maar roest zag ik niet echt, het interieur stond proper, op een scheur in de bestuurderszetel na, met gas hebben we thuis geen negatieve ervaringen, dat het de lichtste versie was kon me niet schelen, enkel een olie-of koelvloeistoflek als opmerking bij de keuring, slechts 150k op de teller (aantoonbaar), onderhoudsboekje & facturen, LPG-tank van 2002, stuurde & remde goed, eerlijke vraagprijs & toch zo leuk een E30!
Wagen laten keuren voor verkoop en opgehaald en ik mocht direct genieten van een lange rit huiswaarts.
De looks
Als me één ding aangenaam verrast is, dan is het de uitsluitend positieve reacties die ik op de auto krijg. Toegegeven, velen zouden niet willen rijden met zo'n oude kar en voelen zich misschien wat onveilig zonder airbags, abs enz... Maar wat de looks betreft, is blijkbaar iedereen het erover eens, dit is een mooie leuke auto. Ik heb al goedkeurende blikken gekregen, mensen spreken me aan terwijl ik aan het tanken ben, vrienden vinden het een fijne auto, mijn pa vindt mijn auto de mooiste van de parking... Blijkbaar kleeft er niet het negatieve beeld aan dat velen hebben over BMW (duur, asociale chauffeurs...) Zoals ik al zei, vind ik het zelf een prachtig model. Ik hou van simpele strakke auto's en dat is deze BMW volledig. 4 evengrote koplampen, 2 niertjes, de schouderlijn die over de hele lengte van de wagen loopt... Meer moet dat niet zijn!
ERVARINGEN NA 20.000 KM
Comfort en rijbeleving
Ook op dit vlak scoort de E30 goed! Ik had niet verwacht dat een 22-jaar oude auto zo goed zou rijden, totaal niet te vergelijken met de Impala bijvoorbeeld. De zetels zijn klein, maar dat ben ik ook. Ik heb eigenlijk nog geen een keer vele uren aan een stuk gereden, maar wel al een paar keer enkele uren op een dag en de stoeltjes geven toch voldoende steun, het zijn geen Volvo-stoelen, maar wel een pak beter dan die uit een Corsa.
De zetel is enkel in de lengterichting te verschuiven, maar ik vind er alvast een zéér goede rijhouding in (wat ik nooit in de VW Sharan van m'n ouders heb gevonden).
Waar deze auto bijzonder goed in is, is de overzichtelijkheid. Je ziet écht waar de motorkap en de kofferbak eindigen. Dat is dubbel interessant omdat er geen servo op zit.
Achterin is het ook redelijk ruim. Lange mensen zitten er uiteraard niet zo goed als in een Skoda Superb, maar het is toch echt meer dan voldoende. Ook de instap is makkelijk genoeg.
Schakelen gaat niet altijd schokvrij, maar dat ligt voornamelijk aan de slijtage van de koppeling. De versnellingen worden ingelegd met een heerlijke "klik".
De ontwaseming en verwarming werken ook goed genoeg. Je kan d.m.v. schuifknoppen de warmte/koude extra veel op de voorruit, je gezicht of je voeten laten blazen.
De auto is niet zo stil als een hedendaagse benzineauto, maar is ook zeker niet extreem luidruchtig. Door zijn 5 versnellingen gaat hij niet vermoeien op de snelweg. Vanaf 120 km/u hoor je de motor plots een stuk meer en nemen ook het windgeluid toe, maar het wordt niet angstaanjagend. Tot 120 km/u is het echt waar comfortabel toeven wat geluid betreft. Het motorgeluid is niet "mooi" te noemen zoals een zescilinder dat is, maar ook niet slapjes, soft, onaangenaam... Het klinkt gewoon érg potent. Je hoort gezoem, gebrom en eens op toeren brult hij erg luid. Ik vind het leuk om aan de verkeerslichten eens vol door te trappen, het geluid is dan best agressief.
De wegligging is schitterend. Ik heb al met heel wat auto's een stukje gereden, maar nog nooit met eentje die zo goed bochten pakt! Ok, dit is de enige BMW die ik ooit gereden heb... Maar het is echt veilig én plezierig om de aandrijving op de achterwielen te hebben. Je zet je in de bocht en geeft een beetje gas en het voelt echt aan alsof je vastzit op een treinspoor. Doordat de auto maar 90 pk heeft (en misschien wel minder door de leeftijd en de LPG), moet je ook geen schrik hebben om achterstevoren te staan. Dat is bij ijzel- & sneeuwweer wel degelijk wel het geval! Er zit geen ABS op, maar de auto remt wel zeer goed. Je gaat niet te rap slippen en het remmen gaat mooi geleidelijk aan, zonder trillingen in het stuurwiel.
Met het feit dat er een servo op zit, kan ik best leven. Tijdens het rijden voel je dat echt niet, bij het parkeren des te meer. Maar het went, je moet de auto gewoon rijdende houden terwijl je draait en vooral je tijd nemen.
Prestaties
Ondanks dat het de basisversie van 90 pk betreft is de 316 beslist niet traag. Wat wel wennen is, is dat je niet moet gaan opschakelen wanneer je oren het je ingeven, maar wel wanneer de snelheidsmeter dat zegt. Je moet dus wat later opschakelen dan je gevoel je vertelt. Dat komt omdat ik eigenlijk vooral dieselwagens gewend was. Ik heb geen toerenteller, maar wanneer ik naar schatting bij 2000 toeren schakel, dan gaat de auto niet bokken, maar davert wel de carrosserie. Je moet gewoon ietsje langer doorduwen en dan rijd je zacht en snel genoeg. Ik kan zeer zeker met het verkeer meekomen en als je hem op zijn donder geeft ben je een heel stuk sneller dan datzelfde verkeer. De Corsa 1.0 van m'n grootvader en de Xantia 1.9 sd die m'n tante vroeger had, dat zijn trage auto's, niet de E30 316, dat je dat maar weet! Wat ook opvalt is de acceleratie boven 90 km/u. Je zit echt zo aan 120 of 140. Ik heb al 165 op de GPS gehad en dat duurde véél minder lang dan verwacht. Op dat moment was het wel zeer luid in de auto, maar hij bleef als een blok op de weg liggen, zonder parasietreacties in het stuur.
Verbruik
Toen ik 'm net had, schrok ik me kapot. Bij gemiddeld gebruik, kwam ik uit op een verbruik van 16 liter/100 km. Wel op gas, maar toch was dat véél meer dan verwacht en beloofd. Na een bezoek aan een LPG-specialist bleek de auto volledig verkeerd afgesteld te zijn, daarna zat ik aan een gemiddeld verbruik van 11 liter. Ik heb eens 650 km zo zuinig mogelijk (maar ik reed wel steeds de max toegestane snelheden), leidde tot een verbruik van 9,4 liter. Constant het gas erop. Het hoogst gemeten verbruik over een hele tank was 12,5 liter. Op LPG dus zeer goed te doen (niet duurder dan een diesel die 4,5 liter verbruikt dus), zonder LPG best een dure bak. Dankzij een 80-litertank, waar dus maar 64 liter in mag, kan ik dus met alle gemak 550 à 600 km rijden, wat ik meer dan voldoende vind.
Ondertussen ben ik al een tijdlang actief lid van het e30.be-forum. Zit vol kenners en E30-freaks, die je maar al te graag advies geven en ook veel onderdelen liggen hebben voor eerlijke prijzen. Ik ben ondertussen een ware E30-fan geworden.
Tot hiertoe ben ik een uiterst tevreden BMW-rijder. Maar lees vooral verder bij "problemen".
PROBLEMEN
Toen ik de auto kocht, wist ik dat ik niet mocht verwachten dat hij kilometers zou malen als een nieuwe. Ik wist wel dat er af en toe iets aan vervanging toe zou zijn, maar na een dik jaar en 20.000 km ben ik toch wel een hoop centen kwijt aan herstellingen en - vooral - verbeteringen.
Ik verdenk de vorige eigenaar wel van lichte verwaarlozing. Volgens hem was er tijdens de 3 jaar en 30.000 km dat zijn zoon ermee rijd, werkelijk niks stuk gegaan. Wel, stuk waren bepaalde onderdelen misschien niet, doch wel aan vervanging toe.
Ik heb me lid gemaakt van het e30.be-forum en dat is een godsgeschenk geweest. Dat forum zit vol E30-freaks die maar al te graag hun kennis met je delen en onderdelen in overvloed hebben voor zeer mooie prijzen.
Om te beginnen gaf het rempedaal een bevreemdend gevoel. Hij remde wel, maar je moest het pedaal echt tot op de bodem duwen en soms viel je voet op het einde gevoelsmatig nog een verdiep verder naar beneden. Bleek dat de hoofdremcilinder stuk was. Tweedehands cilinder (€ 15) gestoken en ondertussen al bijna 20.000 km een goed remgevoel.
Daarnaast zat ik met een continu zoemend geluid achteraan. Het werd luider naarmate de snelheid toenam. Ik dacht dat de lagers versleten waren, maar het bleek het differentieel te zijn. Voor € 30 een sloopexemplaar gevonden en dat lawaai is al bijna 20.000 de wereld uit.
Wat ik nog vervangen heb zijn de schijfremmen voor en de blokjes rondom. Dit is een normale kostenpost en zeker doenbaar van prijs. Mijn garagist had echter blokjes van een mindere kwaliteit geplaatst, waardoor ik een tijdlang met piepende remmen rondgereden heb. Een BMW-specialist heeft er geplaatst van het merk dat ook de BMW-dealers plaatsen en sindsdien is dat euvel van de baan.
Kort na aanschaf begon de riem die je alternator aandrijft te piepen bij vochtig weer. Na onderzoek bleek de alternator volledig scheef afgesleten te zijn. 't Is te zeggen, het ophangingspunt werd destijds verkeerd ontworpen en dat heeft men opgelost door er een rubberen ringetje rond te plaatsen. En dat rubbertje gaat met de jaren afsluiten, waardoor de alternator wat scheef gaat zitten. Kortom: sloopexemplaar van € 30 gekocht + nieuw rubbertje en we zijn er ook al een jaar goed mee.
Een irritant probleem (en ook een echte E30-kwaal) is water in de koffer. Ondertussen heb ik al het rubbertje van de antenne vernieuwd (€ 1,80) en de kofferbakrubber (bijna € 40!). Daarna kwam er enkel nog water binnen langs het linker achterlicht. Daarin zit ook een rubbertje, hetwelk door mijn specialist werd "gekit", maar zonder resultaat. Het rubbertje werd besteld en bij het volgende onderhoud geplaatst. Ik hoop dan van dat probleem vanaf te zijn, en dat zal wel het geval zijn.µ
Het enige echte mankement was direct een fameuze. Op een dag zag ik een grote plas vocht onder de auto liggen. De wegenwacht gebeld en het bleek koelvloeistof te zijn. De goede man meende dat de koelwaterdarmen verstorven waren en door de druk waren gaan lekken. Opnieuw goed bevestigd en ik weg ermee naar de garagist. Daar aangekomen kwam er echt gigantisch veel witte rook uit de uitlaat. Lekke koppakking dus! Toch besloten deze te laten vervangen door een vriend van mijn ouders. Voor een kleine € 500 werd de kop gevlakt, de pakking vernieuwd, het radiatorlekje gedicht, nieuwe olie, koelvloeistof en het differentieel erop. Uiteindelijk wel betaalbaar, maar toch wel slikken. Slechternieuws was dat de garagist vastgesteld had dat er een klein barstje in de cilinderkop zat, waardoor er een kleine kans was dat ik kort na de herstelling opnieuw met een lekke pakking zou gaan zitten! Na wat wikken en wegen het risico toch genomen. Na de herstelling rook het de hele tijd naar verbrande olie in de auto en als je de motorkap opendeed, zag je een klein rookpluimpje vanuit de dichting kopen. Ook steeds enkele druppels olie onder de auto na stilstand. Ik zag de aarde even onder m'n voeten wegvallen, maar de garagist had een (naderhand beschouwd) lumineus idee. Met een bepaald product waarmee men ook boten insmeert werd het lek van buitenaf gedicht. Sindsdien enkel nog een oliegeur wanneer ik tot stilstand kom na een rit op de snelweg). Dat duurt gelukkig maar enkele seconden, dus ik kan er zeer zeker mee leven. Ik kijk ook regelmatig onder m'n auto en nooit heb ik nog een druppel olie of koelvloeistof gezien. Een vreemd idee heeft mijn probleem toch goed opgelost.
Via het forum kon ik gratis "kroonkurkjes" krijgen in perfecte staat (zo noemen de velgen), dus dat kon ik niet laten liggen. De bandencentrale heeft de banden die op mijn stalen velgen lagen kunnen overzetten. Echter, de voorbanden had ik beter onmiddellijk vernieuwd, want niet lang daarnaam reed ik hooguit 50 km/u en zeer nat weer en ik ging remmen voor een bocht. Echter, ik ging aan het slippen en kwam tot stilstand op een borduur van zeker 10 cm hoog. Toch hoorde en zag ik geen mankementen. Toen ik mijn voorbanden dan ging wisselen, merkte de plaatser op dat mijn ophangingsdriehoek rechts helemaal kapot was. Hij verbod me als het ware nog met de auto te rijden. Die kost heb ik dan ook maar voor lief genomen (€ 140 + arbeid).
Momenteel zijn mijn wiellagers vooraan aan het zoemen. Vooral de rechtse is bijna stuk, want leidt tot een brommend geluid vanaf 50 km/u. De specialist gaf een prijs op van € 150 voor één lager en dat vond ik toch wel erg duur voor een stukje metaal. Na raadpleging van de makkers op het forum, bleek het piraatmerk ATP goede spullen te leveren. Kostprijs van dezelfde lager op ebay.de: € 24! Morgen koop ik er twee. Ze zullen het wel geen 22 jaar uithouden, maar voor een vijfde van de prijs verwacht ik dat ook niet en ik ben ook niet van plan nog 20 jaar deze auto als daily te gebruiken want dan zou de auto 700.000 km op de klok hebben :) We zien wel hoe het uitdraait, maar ik ben ervan overtuigd dat ik voor een aantal jaren goed zal zitten... voor weinig geld.
Besluit: Op 13 maand en 20.000 km heeft de auto eigenlijk maar 1 panne gehad. Dankzij tweedehandsonderdelen is het rijden met deze auto ook niet per se duurder dan rijden met een nieuwe auto. Heel wat kosten die ik gedaan heb, waren ook niet noodzakelijk. Het enige gebrek aan de auto is eigenlijk het feit dat er constant "iets" mis mee was. Ik zou liever ineens € 1.000 leggen en dan een jaar van de kosten af zijn, jammer genoeg begint is het ene onderdeel pas aan vervanging toe net nadat het andere vervangen werd. Ik kan me voorstellen dat vele mensen daar slechtgezind van zouden worden en dat is mij ook al overkomen, maar ik heb geen afschrijving, ben ook niet blut als ik 'm stuk rijd, ik rijd origineel en heb lage brandstofkosten en de auto heeft me geen een keer laten staan. Al wat vervangen wordt, is weer voor een tijd goed, en binnenkort zal ik alles wel gehad hebben. Ik doe de auto dus niet weg en geniet elke dag 70 km van mijn woon-werkverkeer!
Om de zoveel duizend kilometer plaats ik hier een update. Vragen en opmerkingen geef je maar in de reacties! Bedankt voor het lezen!
Geschorst voor onbepaalde duur
- 177.200 km
De BMW ging weer continu naar verbrande olie ruiken. Op den duur werd het om misselijk van te worden... Dit probleem kon enkel op drastische wijze opgelost worden: door vervanging van het motorblok...
Daar ik zelf niet kan werken aan auto's, zou ik dat door een garagist moeten laten doen, wat het nodige geld zou kosten. Ook moesten er wat laswerken gebeuren aan de voorste kriksteunen en als de zogezegde druppel liet hij mij op een avond staan. Je mocht de sleutel omdraaien zo vaak je wou, hij gaf geen kik meer. De wegenhulp gebeld en de diagnose luidde: startmotor finaal stuk. Dat vond ik vreemd, want de starmotor werkte altijd zoals het hoorde, en ik had die dag wel zeker 10 x moeten starten, steeds zonder problemen dus. Maar blijkbaar kan het, dat een startmotor het zonder aankondiging begeeft.
Op dat moment was het weer die verdomd moeilijke keuze: weer kosten doen of een andere auto kopen. In samenspraak met de vriendin hebben we besloten om toch uit te kijken naar iets nieuwers.
Ik heb de BMW even te koop aangeboden op www.e30.be/forum, omdat hij dan naar een liefhebber zou gaan. Hem laten slopen voor een slooppremie te bekomen, kon ik niet aan mijn hart krijgen.
Aangezien ik 'm gratis kon stallen in een garage van mijn vader, heb ik besloten hem bij te houden. Hij komt niet meer op de baan alvorens hij de leeftijd van 25 jaar bereikt heeft, dat is nog een kleine 2 jaar.
In september vang ik normaal gezien avondschool automechanica aan en de bedoeling is de auto weer in orde te krijgen. Zoniet hou ik hem voor stukken of komt er een andere E30 in de plaats, dat staat vast.
We hebben ons een nieuwe VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology gekocht, waarover meer in de review die ik binnenkort zal aanmaken.
Ik dank jullie voor het lezen en de commentaren. Wanneer deze ooit weer rijdt, meld ik dit hier zeker en vast.
Ik wil wel nog benadrukken dat ik wel erg veel pech heb gehad met mijn E30, maar ik ken meerdere personen (via het forum) die veel minder problemen hebben met die van hun. Dus het kan zeker wel een relatief betrouwbare auto zijn. Zelf kunnen sleutelen kan je ook heel veel centen besparen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.